Diskutera - Tidernas bästa spelkonsol?

Robot
Diskutera - Tidernas bästa spelkonsol?

360? PS2? SNES? Någon annan? Berätta om din absoluta favoritkonsol!

#diskutera


Medlem

Jag måste säga SNES / Super Nintendo. Så många fins spel, och så många bra minnen. Super Mario Kart någon?

Medlem

Nintendo Gamecube

Medlem

Instämmer på SNES. Super Mario World, Super Punch-Out, Turtles in Time!

Medlem

playstation 2.

Medlem

Vet inte.. SNES känns som det självklara svaret.

På SNES släpptes det konsekvent bra spel, som peppade.

När NES/SNES kom så var det en ganska stor innovation

Före det var ju 'konsoller' generellt preimärt eller delvis datorer, som inte vad menad för spel (iaf bara).
Eller så kom dom med ett eller några spel 'förinstallerade' och det var dom man kunde spela på den...

Vågar inte ta gift på att NES var den första fokuserade "spel-konsollen" som första och tredjepart kunde utveckla spel och släppa till (förutsatt att man passerar licensieringsprocess).

Men det var den konsollen som satte det hos folket, att det var så som det skulle se ut - det var så spelkonsoller skulle funka.

Håller med @stesva att det kanske är Playstation 2 som nejlat det konceptet bäst hittils.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Även fast jag tycker om må ga konsoler jag ägt så känns det som om jag skulle säga snes.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Nintendo 64. I alla fall när det kommer till det sentimentala. SNES på andra plats följt av PS2.

Medlem

Borde vara snes, men mina formativa favoritspel är på n64. Men tror nog gamecube eller ps1.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Svårt val men kan säga att sega megadrive (genesis) och SNES är självklara kandidater. Hade bara råd med en konsol och det blev sega för mig men spelade stundtals också mycket super mario allstars, metroid, the magical quest starring mickey mouse, zelda a link to the past hos en klasskamrat som hade SNES.. tja listan kan göras lång.

Valet för mig skulle ändå bli SNES, även om sega har Sonic 1-3 som enligt mig en av de bästa platformsspelen som gjorts.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

PS2


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Xbox 360 (eller egentligen ett series x eftersom spelen är bakåtkompatibla). Helt sjuk generation; flera elder scrolls-spel, flera GTA-spel, flera Fallout-spel, Mass Effect, Dragon Age, osv. Helt otroligt galet hur bra den generationen var.

Medlem

Ja, SNES var och är ikoniskt, bästa konsollen hands down. Även om jag själv aldrig ägde det, dock spelade jag en hel del hos kompisar. 🙂

Medlem

Svårt att välja tidernas bästa men det blir nog SNES med spel som Super Mario World, Street Fighter 2 (spelet som på allvar fick mig att bli ett stort fighting fan), Killer Instinct, Z-Zero, Turtles in Time, Donkey Kong Country (minns hur enormt imponerande grafiken var när det släpptes). Och inte att förglömma Super Metroid, ett av de bästa spelen som gjorts.

Medlem
Medlem

Svårt, står nog mellan Snes och Ps1

Medlem

Helt klart SNES, den sista kompetenta Nintendokonsolen. Roligast har jag nog dock haft med min Amiga 500.

Medlem

Ps5 såklart, sen så har man ju bra minnen från 90talet, men switch är även en bra konsol.


signatur

Enjoy!

Medlem

Gamecube är nog min favorit, men det är nog mest för att jag var runt 10 år när den kom. Första konsolen jag och min bror köpte när den var modern.

Min top 3 är.
Gamecube
N64
Xbox 360.

Skribent

Får säga NES, det var där allting började för mig. Den maskin jag spelade längst tid och flest spel på (bortsett pc).

Bubblare: N64, Playstation (1), Dreamcast, Gamecube. I den ordningen.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Fragtjuv

Det är ju så ruskigt svårt men de konsoler jag har haft roligast med är nog ändå SNES OCH PS4.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Xbox 360 tycker jag, det är den konsol som jag har haft mest roligt med och där det fanns mycket partyspel som kördes flitigt med polarna.

Skribent

Första Playstation får jag nog säga. Final Fantasy VII och IX, Metal Gear Solid, Driver, Crash Bandicoot och andra spel är bara för grymma.

Redaktör

Xbox 360. Otroligt bra spel och grunden till tidernas bästa handkontroll.


signatur
Medlem

Även om både NES och Playstation (originalet) ligger varmt om hjärtat så är det ändå Xbox 360 som är den konsol jag spenderat överlägset mest tid att spela på. Bara en sådan sak som att det bästa Final Fantasy spelet genom tiderna (som tekniskt sett inte är ett FF), Lost Odyssey, släpptes exklusivt till 360 gör att den hamnar högt på listan. Lägg till Mass Effect, Eternal Sonata, Fallout 3, New Vegas, Skyrim etc. så är det tveksamt om någon framtida generation kommer att rå på den i mina ögon.

Medlem

Xbox 360. Något med den generationen som satte grund för mitt intresse för spel.

Medlem

PS2, utan tvekan.

Medlem

Nes och snes så klart

Medlem

För mig måste det bli 360:n. Dock bara spelat konsol sen första krysslådan då det var c64/amiga/pc som gällde till 100% före det.

Medlem

Jag skulle nog säga DC eller XBOX 360.

123
Skriv svar