Microsoft ämnar köpa Activision Blizzard för 68 miljarder dollar

Medlem
Skrivet av Ralf:

Nej köp som köp.

Nej jag är vuxen så jag hade inte varit upprörd över en sån sak. Jag hade kanske tyckt det vore trist om det blev så att jag inte kunde spela spelet. Men i detta fall så kommer man ju kunna spela spelen utan att behöva köpa en ny konsol.

Tidigare skrev du att Sony skulle köpa upp Fromsoft och göra som MS.

Och MS släpper ju sina spel på lättillgängliga plattformar och man får dom dag ett.
Det var det jag tyckte var bra. Om nu Sony skulle göra som MS.

Men nu säger du att Sony inte skulle göra som MS utan bara hålla spelet på sin egen plattform. Det är ju nått helt annat.

Men tycker du inte att det är bra att många fler människor kan få spela spelen? Såna som inte har råd med en konsol eller en gamingdator?

Eller handlar det bara om att du inte får spela spelet på just den konsolen du vill? Så allt handlar om att du inte gynnas därför är detta dåligt. Du skiter i alla andra.

Ursäkta... Men nu förstår jag inte vad du snackar om, för det känns som om du bara vrider och vänder på vad jag har sagt eller så har du dålig läsförståelse/dåligt minne? Eller så blandar du ihop mig med någon annan.

Jag har aldrig sagt att Sony skulle köpa upp FromSoft, vet inte var fan du fått det ifrån? Du tog upp FromSoft från ingenstans och sa att det skulle vara bra om Sony köpte upp dem, varpå jag svarade tillbaka och frågade varför. Det enda jag har gjort var att ge EXEMPEL på OM Sony skulle köpa upp utgivare likt MS och hur det skulle kännas. Har aldrig nämnt att jag hoppas eller vill det, därav hela min anledning till kritiken! Du verkar ta mina exempel som fakta på saker jag vill och inte vill ha.

(PS! Den skribenten du svarade angående FromSoft uppköp, var "hoppihopplängd" killen. Han sa att han var oroad om de skulle köpas upp och bli exklusiva, varpå du svarade att det skulle vara bra om de blev uppköpta av Sony. Du lyckades t.o.m vrida hans ord, som om han ville att de skulle bli uppköpta, och sedan anklagade du mig för att ha sagt det, wtf! 😂)

Anledningen till att jag sa att det inte blir dag ett släpp på PC, är för att Sony inte gör det i nuläget, spelen släpps flera år senare efter att försäljningen har gått ner. Detta känner alla till i spelvärlden och som diskuterats flitigt. Men återigen så vrider du på vad jag har sagt, för du får det låta som att jag inte vill ha dag 1 släpp, när det är Sonys strategi...

Du ser köp som köp, det är det som är problemet, du skiter fullständigt i historien bakom. Det spelar ingen roll hur många bra exempel jag skulle uppge för dig, du skulle ändå säga samma sak...

Och till slut, jag snackar inte bara om mig själv, utan om miljoner personer som känner likadant. Som jag skrev till en annan skribent. Sony tog ingenting från någon vid sina uppköp, då studiorna gjorde exklusiva spel redan till platformen i ca 10-20 år, men MS tog multiplats som funnits i generationer till alla format, ifrån 100 miljoner fans och sa fuck you till dem. Men fortsätt du inbilla dig om att det är samma sak... jag menar "köp som köp" som du uttryckte dig... Likt många andra här, har jag förklarat för dig flera gånger varför det dåligt för oss gamers, men du drar slutsatsen att jag bara bryr mig om mig själv...när jag flera gånger har sagt att jag skulle ge samma kritik till Sony. Men tror du vad vill, för som sagt, du twistar verkligen med orden och vad som sagts/inte sagts.

Jag tänker inte lägga ner någon mer energi på att försöka förklara samma sak för dig gång på gång. God kväll!

Medlem
Skrivet av Margy:

Hur mycket går Xbox med vinst? Jag har aldrig sett MS redovisa om Xbox går med vinst eller förlust.

Xbox = Microsoft.

Excuuuse me princess!


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Ursäkta... Men nu förstår jag inte vad du snackar om, för det känns som om du bara vrider och vänder på vad jag har sagt eller så har du dålig läsförståelse/dåligt minne? Eller så blandar du ihop mig med någon annan.

Ja. Jag ber om ursäkt. Jag blandade ihop dig med nån annan.
Så glöm mitt inlägg. Sorry

Skrivet av Bullen86:

Du ser köp som köp, det är det som är problemet, du skiter fullständigt i historien bakom. Det spelar ingen roll hur många bra exempel jag skulle uppge för dig, du skulle ändå säga samma sak...

Och till slut, jag snackar inte bara om mig själv, utan om miljoner personer som känner likadant. Som jag skrev till en annan skribent. Sony tog ingenting från någon vid sina uppköp, då studiorna gjorde exklusiva spel redan till platformen i ca 10-20 år, men MS tog multiplats som funnits i generationer till alla format, ifrån 100 miljoner fans och sa fuck you till dem. Men fortsätt du inbilla dig om att det är samma sak... jag menar "köp som köp" som du uttryckte dig... Likt många andra här, har jag förklarat för dig flera gånger varför det dåligt för oss gamers, men du drar slutsatsen att jag bara bryr mig om mig själv...när jag flera gånger har sagt att jag skulle ge samma kritik till Sony. Men tror du vad vill, för som sagt, du twistar verkligen med orden och vad som sagts/inte sagts.

Jag tänker inte lägga ner någon mer energi på att försöka förklara samma sak för dig gång på gång. God kväll!

Plattforms exklusiva spel är dåligt tycker jag generellt. Men i detta fall så är det ju fler gamers som får ta del av spelen än som inte får ta del av dom. Alltså är det bättre för gamers. Sen vore ju det bästa att allt släpptes till allt. Det vore trevligt för gamers.

Medlem
Skrivet av matt76:

Oklart vilken kvartalsrapport du läst, men senaste släppta kvartalsrapporten visade att avdelningen "Personal Computing", som Xbox tillhör, genererade ca 5-7 miljarder dollar totalt sett i vinst, efter skatt/kostnader (13,3 före), en avdelning som även inkluderar intäkter från Windows/moln-tjänster, sök/reklam och försäljning av Windows oem licenser samt Surface datorer. Det nämns inte hur vinsterna fördelas mellan de olika posterna, så blir relativt omöjligt att räkna ut hur mycket vinst Xbox genererar (särskilt då de konkurrerar med inkomster från windows licenser etc). Det är dock rätt klart att Xbox ensamt inte hade 8 miljarder i ren vinst under dessa fyra månader.

Vad är din poäng, att de kunde betalat av köpet av Zenimax snabbare än vad han hade uträknat? Fattar inte.

Medlem
Skrivet av Ralf:

Med gamepass kan du ju spela överallt förutom ps5 och switch. Du kan alltså spela nya nextgen xbox spel på en värdelös dator eller på en mobiltelefon.

Så gamers borde vara nöjda över detta eftersom fler spelare nu kommer kunna ta del av fler spel.

Att Playstation och Nintendo fans är sura kan jag dock förstå. Men dom får väll skaffa gamepass då😊

Rätt kul att man pratar om att exkludera folk när både Playstation och Nintendo är experter på det. Microsoft släpper ju typ allt på PC/XBOX hädanefter medan Nintendo och Playstation sitter på exklusiva titlar. Fattar inte hur dom tänker helt ärligt. haha

Medlem
Skrivet av kaealy:

Vad är din poäng, att de kunde betalat av köpet av Zenimax snabbare än vad han hade uträknat? Fattar inte.

Poängen finns att hitta i inlägget jag citerade, som tvärsäkert hävdade att Xbox-divisionen ensamt haft en ren vinst på 8 miljarder på mindre än fyra månader, vilket inte backas upp av vare sig senaste kvartalsrapporten eller de senaste fem rapporterna.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Poängen finns att hitta i inlägget jag citerade, som tvärsäkert hävdade att Xbox-divisionen ensamt haft en ren vinst på 8 miljarder på mindre än fyra månader, vilket inte backas upp av vare sig senaste kvartalsrapporten eller de senaste fem rapporterna.

Men avbetalning av lån brukar man ju räkna in i utgifter innan man räknar ut vinsten, avskrivningar av lån m.m. så de kan ju rätt snabbt betalat av köper av Zenimax även fast jag tror de köpte det med cash. Förstår fortfarande inte din poäng och du motbevisade ju inte hans huvudpoäng att de snabbt betalade av Zenimax affären... Förstår fortfarande inte din poäng.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Men avbetalning av lån brukar man ju räkna in i utgifter innan man räknar ut vinsten, avskrivningar av lån m.m. så de kan ju rätt snabbt betalat av köper av Zenimax även fast jag tror de köpte det med cash. Förstår fortfarande inte din poäng och du motbevisade ju inte hans huvudpoäng att de snabbt betalade av Zenimax affären... Förstår fortfarande inte din poäng.

Avbetalning av lån påverkar aldrig ett företags resultat. Räntekostnader gör, men en avbetalning av lån är bara en bokning över balansposter som inte påverkar resultaträkningen i företag.

Medlem
Skrivet av Ralf:

Med gamepass kan du ju spela överallt förutom ps5 och switch. Du kan alltså spela nya nextgen xbox spel på en värdelös dator eller på en mobiltelefon.

Så gamers borde vara nöjda över detta eftersom fler spelare nu kommer kunna ta del av fler spel.

Att Playstation och Nintendo fans är sura kan jag dock förstå. Men dom får väll skaffa gamepass då😊

Skrivet av kaealy:

Rätt kul att man pratar om att exkludera folk när både Playstation och Nintendo är experter på det. Microsoft släpper ju typ allt på PC/XBOX hädanefter medan Nintendo och Playstation sitter på exklusiva titlar. Fattar inte hur dom tänker helt ärligt. haha

Poängen är att streamade speltjänster aldrig kommer vara ett lika bra alternativ som att spela på faktisk hårdvara som exempelvis playstation (vilket var möjligt innan uppköp). Alla sitter ju inte heller på en tillräckligt bra uppkoppling för att köra XCloud. Sist men inte minst så är det möjligt att redan idag streama med hjälp av tjänster som Geforce Now, så jag förstår inte riktigt hur Microsoft är frälsaren i det här med sitt Xcloud?

Medlem
Skrivet av kaealy:

Men avbetalning av lån brukar man ju räkna in i utgifter innan man räknar ut vinsten, avskrivningar av lån m.m. så de kan ju rätt snabbt betalat av köper av Zenimax även fast jag tror de köpte det med cash. Förstår fortfarande inte din poäng och du motbevisade ju inte hans huvudpoäng att de snabbt betalade av Zenimax affären... Förstår fortfarande inte din poäng.

Bör läsa inläggen i kronologisk ordning för att förstå sammanhanget, då den aktuella huvudpoängen när inlägget citerades var att Xbox-divisionen ensamt tjänat in 8 miljarder på mindre än fyra månader, vilket inte hade verklig förankring i tillgängliga kvartalsrapporter. Att personen ifråga, 10 timmar senare, ändrade sig, i en uppenbar efterhandskonstruktion, och valde att likställa Xbox-divisionen med Microsoft som helhet kan jag inte göra särskilt mycket åt, då det som skrevs för stunden var korrekt.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av kaealy:

Rätt kul att man pratar om att exkludera folk när både Playstation och Nintendo är experter på det. Microsoft släpper ju typ allt på PC/XBOX hädanefter medan Nintendo och Playstation sitter på exklusiva titlar. Fattar inte hur dom tänker helt ärligt. haha

Rätt kul att folk har förklarat skillnaden 100 gånger här men folk fattar fortfarande inte...

Medlem
Skrivet av Solidur:

Poängen är att streamade speltjänster aldrig kommer vara ett lika bra alternativ som att spela på faktisk hårdvara som exempelvis playstation (vilket var möjligt innan uppköp). Alla sitter ju inte heller på en tillräckligt bra uppkoppling för att köra XCloud. Sist men inte minst så är det möjligt att redan idag streama med hjälp av tjänster som Geforce Now, så jag förstår inte riktigt hur Microsoft är frälsaren i det här med sitt Xcloud?

Nej poängen är att det iaf går att spela. Och det når ut till fler människor.

Jag har ingen koll på GeForce now, så jag kan inte säga nått om det.
Jag googlade lite snabbt och GeForce now verkar inte stöda cod, Så xcloud var visst frälsaren ändå.

Medlem

Tog första säljstat på Google för PS4 = 116 milj dvs 3,5% utav den totala uppskattade marknaden globalt & tar man enbart Xbox så står de ju själva för ännu lägre andel totalt sett men MS kan nog inte bry sig mindre om PS-spelarna än vad de gör då potentialen ligger på de resterande 3,1 miljarderna att få in de på Game pass. ”Video gaming is a hobby enjoyed by young and old across the globe. In 2021, there were almost 1.48 billion gamers across Asia, making it the largest market for video gaming worldwide, with Europe coming in second place with a gaming audiences of 715 million. In total, there were an estimated 3.24 billion gamers across the globe.”

Medlem
Skrivet av Ralf:

Nej poängen är att det iaf går att spela. Och det når ut till fler människor.

Jag har ingen koll på GeForce now, så jag kan inte säga nått om det.
Jag googlade lite snabbt och GeForce now verkar inte stöda cod, Så xcloud var visst frälsaren ändå.

Du menar att det når ut till typ fattiga gamers i u-länder som inte har råd med en konsoll, men som sitter med 100 mbit linor och gärna pröjsar en hundring i månaden till filantroperna MS för lite gamepass streaming? Eller vilka gamers syftar du på?

Medlem
Skrivet av Ralf:

Nej poängen är att det iaf går att spela. Och det når ut till fler människor.

Jag har ingen koll på GeForce now, så jag kan inte säga nått om det.
Jag googlade lite snabbt och GeForce now verkar inte stöda cod, Så xcloud var visst frälsaren ändå.

Så du menar att det är bättre att spelen försvinner för X antal miljoner användare på playstation för att folk ska kunna streama spelen till mobiler? Hur går det ihop med att nå ut till fler människor. Det är sånt som Microsoft säger för att massan ska tro att dom gör något bra, kul att du går på det.

Jag har dessutom svårt att se hur någon på en mobil med horribelt input lag ska kunna göra något vettigt i en online shooter som call of duty. Men det är ju kul att möjligheten finns.. Prova gärna tjänsten själv och återkom med hur du upplevde det. Jag har själv provat och valde att stänga av efter 5 minuter.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Du menar att det når ut till typ fattiga gamers i u-länder som inte har råd med en konsoll, men som sitter med 100 mbit linor och gärna pröjsar en hundring i månaden till filantroperna MS för lite gamepass streaming? Eller vilka gamers syftar du på?

Jaha det är bara i u-länder det finns fattigdom? Tur att alla andra i u-länder har ett Playstation hemma.

Jag menar att det når ut till fler människor.
Hur kan det vara otydligt? Kan du inte räkna?

Vad har 100mbit linor med saken att göra?
Det behövs inte och det vet du säkert. Eller så har du ju inte ens kollat upp tjänsten.

Medlem
Skrivet av Solidur:

Så du menar att det är bättre att spelen försvinner för X antal miljoner användare på playstation för att folk ska kunna streama spelen till mobiler? Hur går det ihop med att nå ut till fler människor. Det är sånt som Microsoft säger för att massan ska tro att dom gör något bra, kul att du går på det.

Jag har dessutom svårt att se hur någon på en mobil med horribelt input lag ska kunna göra något vettigt i en online shooter som call of duty. Men det är ju kul att möjligheten finns.. Prova gärna tjänsten själv och återkom med hur du upplevde det. Jag har själv provat och valde att stänga av efter 5 minuter.

Nej det är tråkigt för Playstation spelarna.

Det jag menar är ju fler som kan spela desto bättre. Det kan ju inte vara så svårt att förstå? Även om du nu tycker annorlunda.

Ja har både dator och Xbox så tjänsten är inte för mig. Men det är kul att fler människor kan ta del av fler spel

Medlem
Skrivet av Ralf:

Nej det är tråkigt för Playstation spelarna.

Det jag menar är ju fler som kan spela desto bättre. Det kan ju inte vara så svårt att förstå? Även om du nu tycker annorlunda.

Ja har både dator och Xbox så tjänsten är inte för mig. Men det är kul att fler människor kan ta del av fler spel

MS gör alltså mänskligheten en tjänst genom att ta bort ett spel från playstation-spelare och lägga det på gamepass för då kan fler människor spela det tack var streaming, det är så du tänker alltså?

Då undrar jag vem är gamern som:

1. Inte har råd eller vill köpa en hyffsad PC,XBOX eller Playstation
2. Är ändå så spelintresserad och har gott om tid att lägga på spelande att han är beredd att betala för gamepass
3. Bor i ett land med såpass bra infrastruktur för bredband att streaming fungerar dugligt
4. Inte nöjer sig med candycrush eller fortnite på sin mobil eller enklare pc, utan vill prompt ha "riktiga" spel.

Jag tror den målgruppen är otroligt liten (vilket också "endast" 25 miljoner GP-prenumeranter vittnar om, om det nu finns 3.3 miljarder "gamers" i världen), defenitivt inte större än playstation-publiken.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

MS gör alltså mänskligheten en tjänst genom att ta bort ett spel från playstation-spelare och lägga det på gamepass för då kan fler människor spela det tack var streaming, det är så du tänker alltså?

Haha skärp dig. Jag skriver att ju FLER människor som kan spela desto bättre. Och nu får fler människor tillgång till spelen.
(Jag iof att det är rätt roligt att läsa alla buhu inlägg från Sonys fans)

Det är helt okej att du tycker man ska ha en dyr konsol eller PC för att kunna spela. Jag tycker det inte.
Givetvis så vore det bästa vara om Sony och Nintendo också kunde spela.
Jag tycker spelen är viktigast och tycker streaming är otroligt bra för dom som inte har mycket pengar ändå kan få spela. Tycker inte du det? Eller tänker du bara på dig själv?

Skrivet av lars_kongo:

Då undrar jag vem är gamern som:

1. Inte har råd eller vill köpa en hyffsad PC,XBOX eller Playstation
2. Är ändå så spelintresserad och har gott om tid att lägga på spelande att han är beredd att betala för gamepass
3. Bor i ett land med såpass bra infrastruktur för bredband att streaming fungerar dugligt
4. Inte nöjer sig med candycrush eller fortnite på sin mobil eller enklare pc, utan vill prompt ha "riktiga" spel.

Men är du så insnöad i ditt eget liv så du inte begriper att 5000+kr är mycket pengar för människor? Det finns många svenska barnfamiljer som inte har råd att köpa ett ps5 osv.

Skrivet av lars_kongo:

Jag tror den målgruppen är otroligt liten (vilket också "endast" 25 miljoner GP-prenumeranter vittnar om, om det nu finns 3.3 miljarder "gamers" i världen), defenitivt inte större än playstation-publiken.

Du kanske har rätt. Dock så växer ju gamepass hela tiden så den siffran lär öka. Hur som helst så är det positivt att fler nu kan ta del av spelen.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

MS gör alltså mänskligheten en tjänst genom att ta bort ett spel från playstation-spelare och lägga det på gamepass för då kan fler människor spela det tack var streaming, det är så du tänker alltså?

Då undrar jag vem är gamern som:

1. Inte har råd eller vill köpa en hyffsad PC,XBOX eller Playstation
2. Är ändå så spelintresserad och har gott om tid att lägga på spelande att han är beredd att betala för gamepass
3. Bor i ett land med såpass bra infrastruktur för bredband att streaming fungerar dugligt
4. Inte nöjer sig med candycrush eller fortnite på sin mobil eller enklare pc, utan vill prompt ha "riktiga" spel.

Jag tror den målgruppen är otroligt liten (vilket också "endast" 25 miljoner GP-prenumeranter vittnar om, om det nu finns 3.3 miljarder "gamers" i världen), defenitivt inte större än playstation-publiken.

Nej, det är väl väldigt uppenbart att man vill tvinga över Playstation-spelare till sin tjänst. Skitsnack om att det blir mer tillgängligt. Kunde väl inte bli mer tillgängligt än vad det redan var. Skulle väl vara om de fanns på Switch med då😝

Folk som skriver att fler får tillgång till spelen nu får gärna förklara det för mig.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Rätt kul att folk har förklarat skillnaden 100 gånger här men folk fattar fortfarande inte...

Visst finns det skillnader. Men oavsett om man gör som Sony brukar göra och betala för att titlar inte ska få släppas på någon annan plattform eller om man köper upp en studio så är effekten den samma. I slutändan är det vissa som inte kan spela ett spel på valfri plattform. Sony har tagit exempelvis Final Fantasy från PC och nu tar xbox CoD från Playstation. Surt? Javisst men det är verkligheten vi lever i.

Alla vill att just deras ställe ska vara bästa platsen att spela på. Finns inga "goda" eller "onda" här oavsett vad fanboys på båda sidor försöker få det till. Bara företag som försöker tjäna pengar.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Visst finns det skillnader. Men oavsett om man gör som Sony brukar göra och betala för att titlar inte ska få släppas på någon annan plattform eller om man köper upp en studio så är effekten den samma. I slutändan är det vissa som inte kan spela ett spel på valfri plattform. Sony har tagit exempelvis Final Fantasy från PC och nu tar xbox CoD från Playstation. Surt? Javisst men det är verkligheten vi lever i.

Alla vill att just deras ställe ska vara bästa platsen att spela på. Finns inga "goda" eller "onda" här oavsett vad fanboys på båda sidor försöker få det till. Bara företag som försöker tjäna pengar.

Final fantasy finns på PC.
Hur som helst, det suger när tredjepartspel blir exklusiva oavsett vem som gör det och risken är nog stor att Sony kontrar och så har vi en mer stängd spelvärld än någonsin. Men de blir väl samma skit som i film&serier-branchen....

Skrivet av Deekar:

Nej, det är väl väldigt uppenbart att man vill tvinga över Playstation-spelare till sin tjänst. Skitsnack om att det blir mer tillgängligt. Kunde väl inte bli mer tillgängligt än vad det redan var. Skulle väl vara om de fanns på Switch med då😝

Folk som skriver att fler får tillgång till spelen nu får gärna förklara det för mig.

Nu finns ActiBlizz spel redan på Switchen. Diablo 3, Diablo 2 Resurected, Spyro, Crash Bandicoot, Tony Hawk 1 + 2 bla. Är ju även Nintendo som drabbas av detta.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

MS gör alltså mänskligheten en tjänst genom att ta bort ett spel från playstation-spelare och lägga det på gamepass för då kan fler människor spela det tack var streaming, det är så du tänker alltså?

Då undrar jag vem är gamern som:

1. Inte har råd eller vill köpa en hyffsad PC,XBOX eller Playstation
2. Är ändå så spelintresserad och har gott om tid att lägga på spelande att han är beredd att betala för gamepass
3. Bor i ett land med såpass bra infrastruktur för bredband att streaming fungerar dugligt
4. Inte nöjer sig med candycrush eller fortnite på sin mobil eller enklare pc, utan vill prompt ha "riktiga" spel.

Jag tror den målgruppen är otroligt liten (vilket också "endast" 25 miljoner GP-prenumeranter vittnar om, om det nu finns 3.3 miljarder "gamers" i världen), defenitivt inte större än playstation-publiken.

Det är inte lönt haha, har haft exakt samma diskussion med honom, han kommer bara upprepa samma sak som en papegoja. Han verkar tro att Microsoft är deras Robin Hood, som tar från de "rika" (konsolägarna) och ger streaming (mobiler) till de fattiga haha.

Har även märkt av att många Xboxägare har blivit jävligt ignoranta på senare tid med alla dessa uppköp. Man slår sig för brösten och känner sig stolta, men en dag kommer det kanske svida om Sony känner sig tvungna att agera. Skulle inte bli förvånad om Sony kommer försöka köpa de japanska företagen, Capcom, Square Enix, Konami, Sega, eller vem vet...Take 2. Ingen som jag vill att de ska göra såklart.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Nu finns ActiBlizz spel redan på Switchen. Diablo 3, Diablo 2 Resurected, Spyro, Crash Bandicoot, Tony Hawk 1 + 2 bla. Är ju även Nintendo som drabbas av detta.

Ja fan! Det tänkte jag inte på! Hade bara CoD i huvudet 😅 Älskade spela Diablo 3 4-manna Coop i soffan!

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

MS gör alltså mänskligheten en tjänst genom att ta bort ett spel från playstation-spelare och lägga det på gamepass för då kan fler människor spela det tack var streaming, det är så du tänker alltså?

Då undrar jag vem är gamern som:

1. Inte har råd eller vill köpa en hyffsad PC,XBOX eller Playstation
2. Är ändå så spelintresserad och har gott om tid att lägga på spelande att han är beredd att betala för gamepass
3. Bor i ett land med såpass bra infrastruktur för bredband att streaming fungerar dugligt
4. Inte nöjer sig med candycrush eller fortnite på sin mobil eller enklare pc, utan vill prompt ha "riktiga" spel.

Jag tror den målgruppen är otroligt liten (vilket också "endast" 25 miljoner GP-prenumeranter vittnar om, om det nu finns 3.3 miljarder "gamers" i världen), defenitivt inte större än playstation-publiken.

Detta har inte ett dugg med Xbox vs PS att göra. den lilla andel som vi konsolspelare står för globalt sett på en marknad om potentiellt 3,3 miljarder i dagsläget (som för övrigt ständigt ökar & infrastrukturen byggs ju även den ut…)

Kalkylen görs på hela marknaden & MS har bestämt sig för att de ska erbjuda den bästa tjänsten & således få den största biten utav kakan…Se på utvecklingen TV/Film- & Musikbranschen de sista 10 åren med vilka tjänster som kommit där & där jag personligen kan tycka att det har blivit en inflation & på tok för många samt smala TV/Film-tjänster…

Jag får intrycket av att MS har gjort sin läxa & bestämt sig för att bli den bredaste tjänsten (olika genrer) för då kan de maximera utfallet när vi gamers ska sätta oss ner & välja vilka tjänster som vi ska abonnera på…& deras tjänst blir ju inte sämre då EA play ingår & Ubisoft+ är på väg.

Slutligen så bör nog Sony vara väldigt oroliga då halvledarbristen som råder riskerar att döda denna generation för deras del & de går miste om väldigt många kunder när sådana här nyheter briserar som väljer annan lösning ist. De måste få ut sin maskin pronto annars blir det WO denna generation & tappa nu kan få ödesdigra effekter för framtida generationer.

Medlem

Folk tror verkligen att miljoner människor kommer skaffa gamepass och spela på sin mobil.

Dom som spelar på sin mobil gör det med mobil spel och inte spel anpassade för konsol.

Det här handlar inte om att försöka nå ut till massa mobil människor utan detta handlar om monopol.

Redan sett på en del xbox forum om vad som ska handlas härnäst.

Medlem

Long play guess: nästa generation konsoler har bara en konsol med COD och WOW uppföljaren etc. Tills dess gungar havet förvånansvärt lugnt.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av Ralf:

Haha skärp dig. Jag skriver att ju FLER människor som kan spela desto bättre. Och nu får fler människor tillgång till spelen.

.

Hur som helst så är det positivt att fler nu kan ta del av spelen.

Så om ett gäng kända spelserier slutar komma till Xbox men dyker upp på någon streamingtjänst med potential att nå fler människor så skulle du tycka att det var positivt?

Jag har inte spelat CoD sedan det andra som någonsin gjordes men jag har svårt att se att en streamad upplevelse skulle vara likvärdig i ett spel som mest körs online (speciellt mot folk som kör lokalt).

Jag tror många här i tråden som kör med argumenet "men nu kan spelen nå fler" inte ens tror på det själva utan kör det som någon slags ursäkt för MS exkludering av format.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Folk tror verkligen att miljoner människor kommer skaffa gamepass och spela på sin mobil.

Dom som spelar på sin mobil gör det med mobil spel och inte spel anpassade för konsol.

Det här handlar inte om att försöka nå ut till massa mobil människor utan detta handlar om monopol.

Redan sett på en del xbox forum om vad som ska handlas härnäst.

... Det handlar om game pass. Dom kommer kunna göra spel som bara släpps där och senare öka månadskostnaden.

Skriv svar