pirate bay fällda fängelse

Medlem

Nej Vietnameserna anvande sin miljo o vagade kampa emot
satta hart mot hart osv..
Dem trodde pa sin sak.
Amerikanerna visste inte vad dem gjorde dar , forutom att stoppa kommunismen eller nat sadant..
fast det finns ju alltid shades o grey

Medlem

Debatten rullar vidare...

google polisanmält


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem
Skrivet av Klfh:

Debatten rullar vidare...

google polisanmält

http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=32360

Medlem

Kan någon förklara varför killarna inte ska få fängelse när de ändå bryter mot lagen? Kan ni helt objektivt säga att det de gör är rätt? Och ifall lagarna är otydliga så kan ni väl klaga på själva lagarna! Jag behöver en förklaring på varför jag ska ställa mig på dessa killars sida.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Kan någon förklara varför killarna inte ska få fängelse när de ändå bryter mot lagen? Kan ni helt objektivt säga att det de gör är rätt? Och ifall lagarna är otydliga så kan ni väl klaga på själva lagarna! Jag behöver en förklaring på varför jag ska ställa mig på dessa killars sida.

Vilka killar menar du nu? Menar du dom som stod åtalade i Pirate Bay-rättegången eller dom som polisanmälde Google för upphovsrättsbrott?

Det är väl ingen som protesterat mot att den som bryter mot lagen hamnar i fängelse? Mitt intryck är väl snarare att det är just lagarna folk är sura på- eller snarare hur lagarna tolkas. Målet handlar ju i mångt och mycket om just detta: varför är Pirate Bay brottsligt medan Google inte är det?

Kan man objektivt säga att det "killarna" gör är rätt? Märklig fråga. Är det "rätt" att driva en pressbyråkiosk? Är det "rätt" att ha en advokatbyrå? Jag får intrycket att du tycker att dom har gjort något fel- utveckla gärna det resonemanget.

Det finns egentligen alldeles för många aspekter på den här domen, men några saker som jag hoppas blir klarare i Hovrätten och eventuellt Högsta Domstolen är till exempel skillnaden mellan Google och The Pirate Bay. Hur tänker rätten kring uppsåtsfrågan? Innebär domen att företag som tillhandahåller internetuppkopplingar riskerar att bli ansvariga för det uppkopplingen används till? Är jag ansvarig för det material som finns på en server jag hyr ut? Är alla ansvariga inte bara för det som finns på deras egna siter och servrar utan också allt dom länkar till?

Där har vi väl grunderna. Blir dom dömda även i Hovrätten och Högsta domstolen (om det nu går ända dit) får man väl analysera vad rätten har att säga då. Är det fel på lagen får man väl skriva om den i så fall.

Sedan kan man föra en separat diskussion kring själva straffpåföljden och dess omfattning. Huruvida skadeståndsanspråk verkligen ska vara solidariska i såna här fall, hur man beräknar straffvärde och skadebedömningar och så vidare.


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Medlem
Skrivet av Devices:

Där har vi väl grunderna. Blir dom dömda även i Hovrätten och Högsta domstolen (om det nu går ända dit) får man väl analysera vad rätten har att säga då. Är det fel på lagen får man väl skriva om den i så fall.

Personligen tycker jag inte att det ens är någon tvekan på att det är nåt fel på en lag som gör att en väldigt stor del av det svenska folket är att betrakta som brottslingar.


signatur

Insert funny qoute here

Inaktiv
Skrivet av ace84:

Nej Vietnameserna använde sin miljö och vågade kämpa emot. De satte hårt mot hårt. De trodde på sin sak medans Amerikanerna inte visste vad de gjorde där, förutom att stoppa kommunismen eller något sådant..
Fast det finns ju alltid "shades" och "grey"

Precis. Vitnamerna var inte fega, Baltstaterna röstar inte bara på varandra och domarn var inte på åklagarens sida.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av Devices:
Skrivet av HinduTimes:

Kan någon förklara varför killarna inte ska få fängelse när de ändå bryter mot lagen? Kan ni helt objektivt säga att det de gör är rätt? Och ifall lagarna är otydliga så kan ni väl klaga på själva lagarna! Jag behöver en förklaring på varför jag ska ställa mig på dessa killars sida.

Vilka killar menar du nu? Menar du dom som stod åtalade i Pirate Bay-rättegången eller dom som polisanmälde Google för upphovsrättsbrott?

Det är väl ingen som protesterat mot att den som bryter mot lagen hamnar i fängelse? Mitt intryck är väl snarare att det är just lagarna folk är sura på- eller snarare hur lagarna tolkas. Målet handlar ju i mångt och mycket om just detta: varför är Pirate Bay brottsligt medan Google inte är det?

Kan man objektivt säga att det "killarna" gör är rätt? Märklig fråga. Är det "rätt" att driva en pressbyråkiosk? Är det "rätt" att ha en advokatbyrå? Jag får intrycket att du tycker att dom har gjort något fel- utveckla gärna det resonemanget.

Det finns egentligen alldeles för många aspekter på den här domen, men några saker som jag hoppas blir klarare i Hovrätten och eventuellt Högsta Domstolen är till exempel skillnaden mellan Google och The Pirate Bay. Hur tänker rätten kring uppsåtsfrågan? Innebär domen att företag som tillhandahåller internetuppkopplingar riskerar att bli ansvariga för det uppkopplingen används till? Är jag ansvarig för det material som finns på en server jag hyr ut? Är alla ansvariga inte bara för det som finns på deras egna siter och servrar utan också allt dom länkar till?

Där har vi väl grunderna. Blir dom dömda även i Hovrätten och Högsta domstolen (om det nu går ända dit) får man väl analysera vad rätten har att säga då. Är det fel på lagen får man väl skriva om den i så fall.

Sedan kan man föra en separat diskussion kring själva straffpåföljden och dess omfattning. Huruvida skadeståndsanspråk verkligen ska vara solidariska i såna här fall, hur man beräknar straffvärde och skadebedömningar och så vidare.

Jag menar de åtalade i Pirate Bay-målet.

Jag råkade använda ordet rätt, jag gillar inte ordet själv. Men jag är så otroligt trött på människor som Gottfrid som gömmer sig bakom lagar och fina ord för att få ladda ner Star Trek. Han är ingen del av informationssamhället, han är indirekt en tjuv. Och visst, lagarna måste bli tydligare innan man drar igång en rättegång. Men folk som ligger bakom en hemsida som heter Pirate Bay som uppenbarligen uppmanar till stöld måste kunna dömas för brott. Annars saknas en lag.

Det jag stör mig på är att många som står på de åtalades sida kommer med argument som att våldtäktsmän går fria och att deras frihet har blivit kränkt. På ett vis är det en kränkning mot människans frihet att illagisera mord, men jag har det gärna så. Frågan jag hade om objektivitet är bara en undran om alla internet-Guevaras verkligen kämpar för människans frihet när de ställer sig bakom de åtalade, eller deras egna rätt att ladda ner.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Jag råkade använda ordet rätt, jag gillar inte ordet själv. Men jag är så otroligt trött på människor som Gottfrid som gömmer sig bakom lagar och fina ord för att få ladda ner Star Trek. Han är ingen del av informationssamhället, han är indirekt en tjuv. Och visst, lagarna måste bli tydligare innan man drar igång en rättegång. Men folk som ligger bakom en hemsida som heter Pirate Bay som uppenbarligen uppmanar till stöld måste kunna dömas för brott. Annars saknas en lag.

Det jag stör mig på är att många som står på de åtalades sida kommer med argument som att våldtäktsmän går fria och att deras frihet har blivit kränkt. På ett vis är det en kränkning mot människans frihet att illagisera mord, men jag har det gärna så. Frågan jag hade om objektivitet är bara en undran om alla internet-Guevaras verkligen kämpar för människans frihet när de ställer sig bakom de åtalade, eller deras egna rätt att ladda ner.

Två grejer här. För det första kan man inte bara döma folk för att dom är osympatiska, och för det andra kan man inte bara döma en site efter dess namn. I så fall kan vi lika gärna fälla Piratförlaget också när vi ändå håller på

Men jag förstår din tanke. Det är säkert så att en stor del av de personer som på forum försvarar The Pirate Bay egentligen mest är intresserade av att tanka ner film gratis. Och visst kan man tycka att Gottfrid Swartholm som även dömdes för att han sålt dopingpreparat och vad det nu var är en osympatisk typ. Jag är inte särskilt förtjust i Carl Lundströms kopplingar till högerextrema grupper. Men betyder det att han är skyldig i det specifika fallet? Självklart inte, men så långt är vi säkert överens.

För övrigt är det en intressant tanke det där, att The Pirate Bay "uppenbarligen uppmanar till stöld". Det prövade dom aldrig i domstol, men det skulle ju åtminstone teoretiskt kunna fungera. Anstiftan till upphovsrättsbrott skulle det bli då. Jag tror inte det skulle hålla i rätten med nuvarande lagstiftning, men med lite andra förutsättningar så kanske...

Jag önskar också att fler uppmärksammade den större frågeställningen i allt det här- rätten till frihet och demokrati, hoten mot brevhemligheten, den kommersiella rovdriften på internet och så vidare. Stora ord, visst, men ibland är dom faktiskt på sin plats


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Medlem

Ja jag känner detsamma. Man "löste" frågan uselt och visade prov på okunskap och brist på intresse för att förstå kombinationen lagstiftning + internet. Det är viktigt att prata om det och komma överrens om något, det gjorde man inte i det här fallet.

Men detta talar inte på något sätt för Gottfrid å gänget i laglig bemärkelse. Det är den insikten som jag kan sakna ibland hos folk.

Det är extremt tröttsamt när kids ska slänga bort sin demokratiska röst på Piratpartiet, ett parti som kämpar för att strypa inkomsten till en stor yrkesgrupp, bara för att de måste betala för något.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

hindutimes: du är en skön bris i den här diskussionen. Jag har inte velat deltaga i frågan eftersom jag inte känner specielt mycket sympati för fildelning (även om jag själv från och till pysslar med det), eller piratebay.
Jag har följt med ändå och tycker att piratebay borde ha lagen på sin sida, det är inte dem man ska jaga, utan de som håller på med fildelning. Det är enklast på det sättet och mest rättvist.
Kan man med de lagar vi har få stopp på fildelningen genom att gå mot fildelarna får det vara ok, men det borde inte få ske mot tjänster som erbjuds på nätet.
Dock så tycker jag inte heller om ipred, det borde vara polisen som gör undersökningen och ger vanligt böter som i tex fortkörning.
Frågan om vem som ska ha böter? Ja, man får väl skaffa sig ett internetkörkort och vara den som är ansvarig över uppkopplingen.
Vad vet jag, men det mesta är bättre än som det är just nu.

Sorry om jag inte besvarar med samma bris

Skrivet av HinduTimes:

Det är extremt tröttsamt när kids ska slänga bort sin demokratiska röst på Piratpartiet, ett parti som kämpar för att strypa inkomsten till en stor yrkesgrupp, bara för att de måste betala för något.

för många är det en demonstration mot hur det här har hanterats och som sådan borde man väl se det som ett ok sätt att höras. Jag kommer inte rösta själv, men jag hoppas faktiskt lite att de hörs ända in i riksdan för att de ska förstå att de hanterar det här på fel sätt.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Det är extremt tröttsamt när kids ska slänga bort sin demokratiska röst på Piratpartiet, ett parti som kämpar för att strypa inkomsten till en stor yrkesgrupp, bara för att de måste betala för något.

På vilket sätt kämpar piratpartiet för att strypa inkomsten för någon? Som jag har tolkat det jobbar de inte för att beröva någon sin inkomst utan för att förändra hur upphovsrätten fungerar. Jag röstar själv på dem och känner inte att jag slänger bort min röst.

Medlem

folket har sett korruptionen i ögonen typ o vill säga åt dem stora partierna att det är nog, skulle va bäst om Domaren som varit inblandad i både raiden mot bahnhof o sen sitter i domstolen o sitter o fikar me Ponten pa sidan av... domaren borde sparkas imo....

jag vill nog göra jämförelsen att piraterna är La resistance som kämpar mot dem feta elaka tyska ockupations makten som försöker krossa allt motstånd med sina feta kängor...men ju hårdare dem försöker krossa motståndet desto starkare blir det. 8)

Inaktiv
Skrivet av ace84:

folket har sett korruptionen i ögonen typ o vill säga åt dem stora partierna att det är nog, skulle va bäst om Domaren som varit inblandad i både raiden mot bahnhof o sen sitter i domstolen o sitter o fikar me Ponten pa sidan av... domaren borde sparkas imo....

jag vill nog göra jämförelsen att piraterna är La resistance som kämpar mot dem feta elaka tyska ockupations makten som försöker krossa allt motstånd med sina feta kängor...men ju hårdare dem försöker krossa motståndet desto starkare blir det. 8)

Jag ser att du tagit en sväng förbi Control Panel. Det behövdes.

On topic så borde piraterna mer ses som Hamas än okupations motståndare. De skickar raketer mot Isreal. Isreal straffar Hamas och civilbefolkningen med flygraider. Hamas skadar alltså indirekt civilbefolkningen och gör det värre för oss alla

För de tröga ibland oss har jag gjort ett facit

Isreal = företagen, raketer = illegala nedladdningar, civilbefolkningen = icke pirater, Flygraider = Lag förslag


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

theHarmlessWarrior: måste va den dummaste gemförelsen någonsin.


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Inaktiv
Skrivet av Ragganof:

theHarmlessWarrior: måste va den dummaste gemförelsen någonsin.

Jag tycker du som stavar jämförelse med ge- borde hålla tyst om vad som är dumt och vad som inte är det. Nej skämt och sidor. Vad är det för fel på min jämförelse. Passar perfekt. Som gjutet faktiskt


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av Ragganof:

theHarmlessWarrior: måste va den dummaste gemförelsen någonsin.

Jag tycker du som stavar jämförelse med ge- borde hålla tyst om vad som är dumt och vad som inte är det. Nej skämt och sidor. Vad är det för fel på min jämförelse. Passar perfekt. Som gjutet faktiskt

"Skämt och sidor"
?

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Det är extremt tröttsamt när kids ska slänga bort sin demokratiska röst på Piratpartiet, ett parti som kämpar för att strypa inkomsten till en stor yrkesgrupp

Fast där håller jag naturligtvis inte med

Om vi tar det punkt för punkt:

För det första tycker jag inte att det är att slänga bort sin röst när man röstar på Piratpartiet. Det är mycket bättre att man röstar på Piratpartiet än att man inte röstar alls.

Jag har jobbat som röstmottagare sedan slutet av 90-talet, och jag kan säga att trenden är solklar: unga människor röstar i mycket mindre utsträckning än äldre. Om intresset för demokratifrågor, upphovsrätt och internet får ungdomar att upptäcka hur viktigt det är att ta tillvara sina demokratiska rättigheter och gå och rösta- desto bättre. Jag hoppas att deras engagemang räcker ända till nästa års riksdagsval.

Och för det andra tycker jag att din definition av Piratpartiets politik är alltför snäv. Att förändra upphovsrätten är bara en av tre grundpelare för Piratpartiet. Demokrati- och integritetsfrågor är minst lika viktiga för piratpartiet som upphovsrättsfrågan.

Tvärtom kan jag tycka att Piratpartiet fyller en viktig funktion i det demokratiska systemet. I dagsläget finns det bara två riksdagspartier som uppvisat något nämnvärt intresse för Piratpartiets frågor: Miljöpartiet och Vänsterpartiet. Av naturliga skäl finns det många som, t.ex. av fördelningspolitiska skäl drar sig för att rösta på något av dessa partier. Då kan det vara bra att det finns ett alternativ som inte tar ställning i dessa frågor utan enbart inriktar sig på vissa konkreta sakfrågor- så att den som normalt sett kanske har konservativa värderingar inte känner att det är bättre att stanna hemma för att man ideologiskt sett inte vill stödja Vänsterpartiet eller Miljöpartiet.

Till ace och theharmless:
Att göra jämförelser i fildelningsfrågor med nazisterna eller Israel-Palestinafrågan är direkt osmakligt. Kan ni inte åtminstone försöka hålla er till saken istället?


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Inaktiv

Piratpartiet är ju helt sjuka. Först vill de ha frifildelning och sen kortare men ändå upphovsrätt. Vad är iden med endast 5 års upphovsrätt om alla får bryta den om de känner för det?

Inget DRM? Det hade slagit hårt mot konsollerna. Antagligen deras död.

Skrivet av Pliskin:
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av Ragganof:

theHarmlessWarrior: måste va den dummaste gemförelsen någonsin.

Jag tycker du som stavar jämförelse med ge- borde hålla tyst om vad som är dumt och vad som inte är det. Nej skämt och sidor. Vad är det för fel på min jämförelse. Passar perfekt. Som gjutet faktiskt

"Skämt och sidor"
?

Jag menar att han visst kan få tycka att min jämförelse är dålig även fast han inte kan stava till jämförelse. Endast om han kan säga vad som inte stämmer dock


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

haha lol om kunde gora moddar som Counter strike en gang var till konsoller hade det kanske kunnat bli Pc spelandets dod i sanna fall
Tanka mods till spel ar ju en av dem roligaste sakerna som finns me Pc

Medlem

Det är skitbra att ungdomar intresserar sig för politiska frågor, och visst säger det en del om missnöjet mot och oförståelsen från den nuvarande regeringen när piratpartiet växer. Jag är själv missnöjd med partierna i riksdagen.

Jo, jag beskrev inte piratpartiet rättvist och det ursäktar jag för. Men jag är orolig för att många röstar landar hos dom för att folk bara vill slippa betala. Lite som att välja John Bauer bara för datorn man får

Isåfall är det enligt mig att slösa bort sin röst.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Isåfall är det enligt mig att slösa bort sin röst.

phu... alla är tydligen inte galna.

Hoppas att alla som skall rösta på piratpartet i tron om att alla skall få fri tillgång till allt material är sossar som fattat att de behöver ett nytt parti. Alla partier har fan gått åt vänster, M är nya S och S är... dödende.

Nästa öråd... då skall de få.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Lite som att välja John Bauer bara för datorn man får

Haha, thats just scary

Nämen seriöst, jag hoppas att det inte är särskilt många som gör så, det vore för trist.

Det är lite som den gamla folkpartiledaren Lars Leijonborg som var tvungen att i valrörelsen 2002 påpeka att "Den som är rasist och röstar på folkpartiet, den är dum i huvet". Det är klart att det finns poänger med att sätta sig in i vad det parti man tänker rösta på står för.


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Medlem

folk kanske vaxte upp med arkiv-x o half-life o ser konspiraytions teorier bli verkliga nu

se filmen enemy of the state med gene hackman o will smith....
scary shit,... vi e nastan daer juh...

Medlem

jo här är ett nice inlägg ja hittade på di.se

Citat:

Rösta smart och ta inget enfrågeparti säger vissa. Rösta smart och ta reda på vad ni röstar på säger jag!

För det första står inte PP bara för privat fildelning, vilket till och med framgår av artikeln. De tre punkterna är fri kultur (reformera upphovsrättssystemet), fri kunskap (reformera patentsystemet) och skyddat privatliv (respekt för medborgarnas privatliv, och därmed demokratins grundvalar). Hur jag än räknar kan jag inte få det till ett enfrågeparti.

För det andra blir detta tillsammans mer än bara tre programpunkter. Det blir en vision om vad som krävs för att träda in i Kunskapssamhället. Under industrialism var 80% av arbetarna inom produktionen, idag är det 15%. Men samhället i övrigt har inte hängt med utan hämmar samtidens människor. För detta nya samhälle har de etablerade bara en vision: Övervakning och Kontroll!

Att kalla PP för ett enfrågeparti om frihet är ungefär som att kalla Moderaterna för ett enfrågeparti för kapitalism eller Socialdemokraterna ett enfrågeparti för socialism.
Daniel S

Medlem

Han har en poäng. Jag ger min röst på PP i ren protest på de senaste lagarna och lag-förslagen.

Medlem

Hey har ni sett denna?

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/the-pirate-bay-domaren-j...

haha fan va fint, he's going down in flames
Kmr han ens fa en reprimand for sin totala fook up?

Medlem

Detta måste ju betyda att alla andra domare skulle döma till de åtalades fördel!!!

Såklart!!!


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Detta måste ju betyda att alla andra domare skulle döma till de åtalades fördel!!!

Såklart!!!

Hihi

Nä, men förmodligen kommer svenska domare från och med nu att vara jäkligt mycket noggrannare med att på förhand informera om möjliga jävssituationer.

Nu får vi se hur hovrätten dömer, men jag tror inte dom återförvisar vare sig pirate bay-målet eller det här andra. Blir intressant att se deras resonemang dock.


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Medlem
Skriv svar