Vaccin eller inte?

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det är svårt att respektera folk som är trångsynta och menar på att forskare och doktorer som jobbar med detta har fel, och att de själva har rätt. När de gärna visar någon studie likt den som Andrew Wakefield skrev och påstår att "det här är rätt".

Man ska givetvis visa respekt för alla människor ändå, men det blir svårt.

Jag förstår vad du menar. Det är klart bekymmersamt att man inte tror på studier utan mer på en random person på facebook/youtube som lägger upp videos om hur farlig vaccinationen är. MEN jag ser gärna det goda i alla människor och det är deras val att inte tro på ren fakta. Med det tankesättet så är det lättare att visa respekt för alla

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det är svårt att respektera folk som är trångsynta och menar på att forskare och doktorer som jobbar med detta har fel, och att de själva har rätt. När de gärna visar någon studie likt den som Andrew Wakefield skrev och påstår att "det här är rätt".

Man ska givetvis visa respekt för alla människor ändå, men det blir svårt.

lol, chilla med att kalla folk trångsynta. Bara för man inte har behov av vaccinera sig är man inte anti-vax eller trångsynt.

Medlem

Vill bara instämma de andra som är inne på samma spår. Glöm inte alla oss som haft mild covid men som inte blir av med vissa symptom. Det är inte så roligt med luktsinne som funkar till 10% eller när man äter något man brukade gilla och det smakar konstigt.

Moderator | Testpilot
Skrivet av noreason:

lol, chilla med att kalla folk trångsynta. Bara för man inte har behov av vaccinera sig är man inte anti-vax eller trångsynt.

Då kan man ju berätta varför man inte har behov (om man ändå ska yttra sig) istället för att vara trångsynt och länka till artiklar som är skit, samt försöka säga att de som jobbar med detta i flera års tid har fel. Liten skillnad.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av serdyllon:

Jag vill inte träffa ovaccinerade så därför träffar jag inte andra människor längre. Kommer hålla i och hålla ut till dess att smittotalen är försumbara. Maten hemlevereras och mitt yrke innebär även i vanliga fall distansarbete. Allt som behöver inhandlas beställs med hemleverans och får ligga ett par dagar innan jag rör paketet.

Dubbelvaccinerad via drive-in. Inte för att min nuvarande livsstil innebär någon som helst risk för att bli smittad, men jag har gamla föräldrar jag gärna vill kunna träffa obehindrat framöver.

Det är mitt eget val att isolera mig och det är förmodligen ett väldigt extremt förhållningssätt sett till genomsnittet. Rent statistiskt förmodligen mer extremt än att vägra vaccinera sig. Men jag gnäller inte för det. Mitt val, mina konsekvenser. Jag kan äga det ansvaret utan att förbittra mig över andras val.

Därför rycker jag på axlarna åt alla som vägrar låta sig vaccineras och samtidigt gnäller över hur de blir behandlade. Ni lever ju som om det vore 2019, why all the gloom? Passa på att njut av alla friheter ni ändå unnat er på andras bekostnad, annars var ju era val inte värda ett skit i slutändan?

Två frågor
Varför har du vaccinerat dig? Trodde man vaccinerade sig för att skydda sig mot allvarligt sjukdom och dödsfall.

Och varför vill du inte träffa ovaccinerade, om du själv är vaccinerad


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Enligt den israeliska studien så visade det sig att vaccinerade hade samma virusmängder som ovaccinerade vid smitta. Så det är förmodligen vi som är vaccinerade som är superspridare med av detta virus idag då vi oftast har lätta symptom eller inga men smittar lika mycket.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Crank:

Enligt den israeliska studien så visade det sig att vaccinerade hade samma virusmängder som ovaccinerade vid smitta. Så det är förmodligen vi som är vaccinerade som är superspridare med av detta virus idag då vi oftast har lätta symptom eller inga men smittar lika mycket.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8287551/

"Recent evidence shows a decrease in contagiousness among vaccinated people. In a study carried out in Israel, the viral load present in the nasal mucosa of a sample of healthcare workers was evaluated on a weekly basis. The conclusion of the study showed that in vaccinated and COVID-19-positive persons, the viral load was 2–4 times lower than in unvaccinated persons (Callaway 2021)."

Medlem
Skrivet av Crank:

Enligt den israeliska studien så visade det sig att vaccinerade hade samma virusmängder som ovaccinerade vid smitta. Så det är förmodligen vi som är vaccinerade som är superspridare med av detta virus idag då vi oftast har lätta symptom eller inga men smittar lika mycket.

Fast man smittar ju avsevärt mindre om man är symtomfri, eftersom man inte går runt och hostar och snorar, så oavsett virusmängd så kommer färre virus lämna dig om du är vaccinerad

Medlem
Skrivet av boneless:

Vill bara instämma de andra som är inne på samma spår. Glöm inte alla oss som haft mild covid men som inte blir av med vissa symptom. Det är inte så roligt med luktsinne som funkar till 10% eller när man äter något man brukade gilla och det smakar konstigt.

Jag hade tur som fick tillbaka smaken när jag väl blev fri från covid. För mig smakade nästan allting bränd ost, det gjorde att inget gick att äta. När man väl hade blivit frisk nog och kunde börja äta så gick inget att äta för allt smakade skit.

Tycker synd om de som inte får tillbaka sin smak, man tappar så mycket.

Medlem
Skrivet av Tabula:

Men snälla, söta, rara.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8287551/

"Recent evidence shows a decrease in contagiousness among vaccinated people. In a study carried out in Israel, the viral load present in the nasal mucosa of a sample of healthcare workers was evaluated on a weekly basis. The conclusion of the study showed that in vaccinated and COVID-19-positive persons, the viral load was 2–4 times lower than in unvaccinated persons (Callaway 2021)."

Försvinn härifrån nu ditt lilla troll.

Det är inte mycket minskning om man nyser ut 250-500 virus istället för 1000 så finns dom ju där ändå. En vaccinerad som petar i näsan o tar i ett dörrhandtag har garanterat spridit smittan ändå.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Jag och min sambo har vaccinerat oss, detta kändes fullständigt nödvändigt då vi ville etablera en - icke enbart digital - relation mellan mina föräldrar (varav en far som nyligen genomgått cancer-behandling) och vår dotter som föddes i slutet av 2020.

Jag känner mig inte tillräckligt beläst för att ha en benfast åsikt i frågan, men det finns ändå ett antal individer jag på ett eller annat sätt följer, som går mot strömmen och på ett eller annat sätt är kritiska mot hanteringen - som jag aldrig skulle kalla för foliehattar. En av dessa delade med sig av detta inlägg från en svensk läkare: https://sebastianrushworth.com/2021/09/23/a-reflection-on-cov....

Jag tycker den typen kritik som framförs i artikeln bör få utrymme och inte bara kategoriskt avfärdas som dumheter/trångsynthet/paranoia/foliehatteri.

I vilket fall har jag själv valt att vaccinera mig, och jag ångrar det inte. Framtiden får utvisa vad våra vägval leder till.

Medlem
Skrivet av Crank:

Det är inte mycket minskning om man nyser ut 250-500 virus istället för 1000 så finns dom ju där ändå. En vaccinerad som petar i näsan o tar i ett dörrhandtag har garanterat spridit smittan ändå.

Undra om du skulle resonera likadant om du skulle få en lika stor löneminskning

Ta sprutorna, tvätta händerna och ge fasen i att gräva efter guld i snoken så kommer du inte sprida sjukdomen i lika stor utsträckning som en som går runt och hostar hejvilt

Medlem
Skrivet av Soulless:

Det är några av de mest effektiva vaccin som finns, vet inte vad du inbillar dig att ett vaccin ska ha för effekt…

Efter 4 månader så skyddar pfizer 77%, vem vet vad som händer månad 5.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Efter 4 månader så skyddar pfizer 77%, vem vet vad som händer månad 5.

Ingen vet om solen kommer slockna imorgon, men väldigt mycket talar för att den inte gör det.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Har troligtvis redan haft det då jag har barn på dagis och i skolan och folk på kontoret har testat positivt.
Därför ser jag ingen anledning att vaccinera mig.
Jag hade troligtvis inte gjort det ändå.
Jag är ingen antivaxer. Jag vaccinerar mig när jag ser en anledning till det och det gör jag helt enkelt inte nu.
Mina barn kommer absolut inte få det om de ska gå längre ner i åldrarna med vaccin. Barn löper i princip ingen risk att bli mer än förkylda.

Medlem
Skrivet av Crank:

Det är inte mycket minskning om man nyser ut 250-500 virus istället för 1000 så finns dom ju där ändå. En vaccinerad som petar i näsan o tar i ett dörrhandtag har garanterat spridit smittan ändå.

Så en halverad mängd virus är inte mycket minskning? 🤯


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Om dom kunde dela ut starka lugnande piller innan injektionen hade jag redan vaccinerat mig, fattar inte hur det inte kan vara ett alternativ. Vet flera som inte vill ta sprutan pga fobi. Jag tänker göra det, men har inte riktigt haft tillräckligt med balls för att boka tid än.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av KaptenKanel:

…Jag är ingen antivaxer…

Fast det är ju precis det du är


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Crank:

Det är inte mycket minskning om man nyser ut 250-500 virus istället för 1000 så finns dom ju där ändå. En vaccinerad som petar i näsan o tar i ett dörrhandtag har garanterat spridit smittan ändå.

Ibland kan man bara säga ”okej jag hade fel” istället för att hålla kvar vid en åsikt. Speciellt när det gäller något som påstods komma från en studie som uppenbarligen sa något helt annat.

50%-75% minskning är mycket. Lägg till att du nyser, hostar och snorar mindre (du behöver inte peta i näsan så mycket) med vaccin så minskar risken att du sprider smittan betydligt mer igen.

Medlem

Jag har vaccinerat mig för min egen skull. Men tyvärr verkar inte vaccinen funka så bra. Kollar man antal bekräftade fall, nya patienter på IVA, på folkhälsomyndighetens statistik så är det ingen drastisk förändring i förhållandet före och efter vaccineringarna började. Dödstalen har minskat men kan förklaras med att många av dom sköraste redan dött.

Här kan man se att det är nästan lika många på sjukhus nu som förra året när inga var vaccinerade.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Crank:

Jag har vaccinerat mig för min egen skull. Men tyvärr verkar inte vaccinen funka så bra. Kollar man antal bekräftade fall, nya patienter på IVA, på folkhälsomyndighetens statistik så är det ingen drastisk förändring i förhållandet före och efter vaccineringarna började. Dödstalen har minskat men kan förklaras med att många av dom sköraste redan dött.

Här kan man se att det är nästan lika många på sjukhus nu som förra året när inga var vaccinerade.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Det är ju av just denna anledning man bör vaccinera sig, eftersom det nästan uteslutande är ovaccinerade som hamnar på IVA.

Medlem

Trotts 80% vaccinerade och ca 25% med immunitet från genomgången covid infektion så har vi detta år i September haft betydligt fler smittade, patienter på IVA, i övriga vården samt högre antal dödsfall än vi hade förra året i september då vaccinet inte fanns.

Så jag är verkligen skeptisk till att vaccinet fungerar speciellt bra.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Crank:

Trotts 80% vaccinerade och ca 25% med immunitet från genomgången covid infektion så har vi detta år i September haft betydligt fler smittade, patienter på IVA, i övriga vården samt högre antal dödsfall än vi hade förra året i september då vaccinet inte fanns.

Så jag är verkligen skeptisk till att vaccinet fungerar speciellt bra.

Mer troligt att det är ovaccinerade som smittar andra ovaccinerade

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Om dom kunde dela ut starka lugnande piller innan injektionen hade jag redan vaccinerat mig, fattar inte hur det inte kan vara ett alternativ. Vet flera som inte vill ta sprutan pga fobi. Jag tänker göra det, men har inte riktigt haft tillräckligt med balls för att boka tid än.

Kan du inte snacka med någon läkare om det? Känns som att det borde gå att få lite lugnande innan en sån grej om man har stark fobi för det. Kanske lättare om man redan har kontakt med psykiatri etc. men kolla med vårdcentralen om du inte redan gjort det!

Starkt att planera att ta sprutan trots fobi by the way. Hade själv grav sprutfobi när jag var yngre men efter en period där jag tvingades stickas en jävla massa gånger så gick det över. Det kanske inte är någon tröst (och alla har väl sagt detta redan) men sprutan känns knappt och det går jävligt fort.

Medlem
Skrivet av Crank:

Trotts 80% vaccinerade och ca 25% med immunitet från genomgången covid infektion så har vi detta år i September haft betydligt fler smittade, patienter på IVA, i övriga vården samt högre antal dödsfall än vi hade förra året i september då vaccinet inte fanns.

Så jag är verkligen skeptisk till att vaccinet fungerar speciellt bra.

Hur ska jag använda de siffrorna? 80% vaccinerade och 25% med immunitet blir 105%?

Medelåldern på patienter på IVA har sjunkit i takt med att vaccinationer av åldersgrupper har fortgått. I augusti låg medelåldern på 47 år och majoriteten av dem som vårdades på IVA var mellan 40-50 år.

Vad är då skillnaden mellan de som är äldre än 40-50? Jo, fler är fullt vaccinerade. Av de som är 80+ är 90% vaccinerade.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/08/medelalder...

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Om dom kunde dela ut starka lugnande piller innan injektionen hade jag redan vaccinerat mig, fattar inte hur det inte kan vara ett alternativ. Vet flera som inte vill ta sprutan pga fobi. Jag tänker göra det, men har inte riktigt haft tillräckligt med balls för att boka tid än.

Vanligare än du tror, kan inte tro de inte har fixat lösning för er än?


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Crank:

Trotts 80% vaccinerade och ca 25% med immunitet från genomgången covid infektion så har vi detta år i September haft betydligt fler smittade, patienter på IVA, i övriga vården samt högre antal dödsfall än vi hade förra året i september då vaccinet inte fanns.

Så jag är verkligen skeptisk till att vaccinet fungerar speciellt bra.

Ok varför släppa på alla restriktioner då?


signatur

7900XTX
7800X3D

Skrivet av Crank:

Trotts 80% vaccinerade och ca 25% med immunitet från genomgången covid infektion så har vi detta år i September haft betydligt fler smittade, patienter på IVA, i övriga vården samt högre antal dödsfall än vi hade förra året i september då vaccinet inte fanns.

Så jag är verkligen skeptisk till att vaccinet fungerar speciellt bra.

"Fungerar speciellt bra"... Vilka krav ställer du på vaccinen för att du ska se dem som väl fungerande?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Hatar förbudsmentalitet men vete fasiken om en sida för spel huvudsakligen bör tillåta sådana här trådar?
Inget gott kommer ut av det.
"All for it" om det gick men det blir ingenting, fz är så pass stort att det finns extremister på alla sidor numera.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Crank:

Trotts 80% vaccinerade och ca 25% med immunitet från genomgången covid infektion så har vi detta år i September haft betydligt fler smittade, patienter på IVA, i övriga vården samt högre antal dödsfall än vi hade förra året i september då vaccinet inte fanns.

Så jag är verkligen skeptisk till att vaccinet fungerar speciellt bra.

om det inte funkar, hur kommer det sig att majoriteten på iva är ovaccinerade?

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/08/8-av-10-me...

Skriv svar