Vad är det som driver folk att göra helt sinnessjuka omkörningar?

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Sinnessjuka omkörningar gör jag nog aldrig men det som gör mig irriterad och framtvingar diskutabla omkörningar är lågpannade idioter som kör 10 km/h under hastighetsgränsen.

för vi har ju inte fullt med mopeder,traktorer,epabilar med mera som kör ännu långsammare i trafiken..

Felet ligger till 100% hos den som kör vårdslöst,. Precis som med rattfyllerister.

Har du föräldrar i livet?, har dom kommit upp i ålder något?,
Min far tog det rätt lugnt på vägarna sista åren han körde bil.. men inte var han en lågpannad idiot för det,.. tänk på det när du har nära och kära med gråa hår ute på vägarna

Men ja det kan vara irriterande om nån ligger och slökör, men man får vänta tills man kan köra om eller dom svänger av...det r inte hela världen lixom

Medlem
Skrivet av waeress:

Ungefär lika illa är att många på svenska vägar verkar tro att hastighetsbegränsningen +5-10km/h är den hastighet som gäller.

Håller med, de värsta jag ofta stöter på är lastbilar som ligger i 90 på 80 vägar och samtidigt envisas med att köra så nära framförvarande det bara går...

Medlem
Skrivet av shelter:

3-5km/h fel ska dom visa, det är medvetet. Att dom visar hela 10km/h är nog sällsynt.
Men även om man ligger 5km/h över och GPS säger att man kör exakt enligt angiven hastighet så är det ju ändå folk som kör 10-20 km/h över det.
För att inte tala om alla som ligger i 100km/h eller mer med släpvagn.

När jag kört förbi skyltar som visar vilken hastighet man håller så har det alltid visat korrekt med äldre och hyffsat nyare bil 00,07,13.. men det är ju på typ 30 lr 50 gata som de brukar finnas

Medlem
Skrivet av waeress:

Ungefär lika illa är att många på svenska vägar verkar tro att hastighetsbegränsningen +5-10km/h är den hastighet som gäller.

Detta beror ju på att alla bilar visar ca 3-10 km/h för fort mot verklig hastighet. Detta för att garantera att hastighetsmätaren absolut inte visar mindre än verklig hastighet. Kör du enligt mätaren så kör du för sakta.

https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-hur-stor-felvis...

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Detta beror ju på att alla bilar visar ca 3-10 km/h för fort mot verklig hastighet. Detta för att garantera att hastighetsmätaren absolut inte visar mindre än verklig hastighet. Kör du enligt mätaren så kör du för sakta.

https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-hur-stor-felvis...

Så slutsatsen då är att man ska gissa på en hastighet strax över vad mätaren visar istället för att förlita sig på mätaren och garanterat hålla begränsningen?

Medlem
Skrivet av waeress:

Så slutsatsen då är att man ska gissa på en hastighet strax över vad mätaren visar istället för att förlita sig på mätaren och garanterat hålla begränsningen?

Nej men att många har GPS idag och kör kanske efter den, GPS:en visar verklig fart.

Avstängd
Skrivet av socialarbetaren:

Vänta bara tills ni skaffar A-kort och ska ut med hojen... snacka om att man får köra defensivt. Därav är MC-förare generellt sett även bättre bilförare (de som uppnått mogen ålder vill säga, inte 23-åringar på en bålgeting).

Rent generellt tycker jag att mc-förste beter sig sämre i trafiken än många andra. Du tillhör kanske inte en av dem då men att MC-förare i regel skulle vara bättre bilförare än andra köper definitivt inte

Skrivet av roftg:

för vi har ju inte fullt med mopeder,traktorer,epabilar med mera som kör ännu långsammare i trafiken..

Felet ligger till 100% hos den som kör vårdslöst,. Precis som med rattfyllerister.

Har du föräldrar i livet?, har dom kommit upp i ålder något?,
Min far tog det rätt lugnt på vägarna sista åren han körde bil.. men inte var han en lågpannad idiot för det,.. tänk på det när du har nära och kära med gråa hår ute på vägarna

Men ja det kan vara irriterande om nån ligger och slökör, men man får vänta tills man kan köra om eller dom svänger av...det r inte hela världen lixom

Nu är inte Chicobello ute efter de som alla vet kör i begränsade hastigheter. Det går att planera omkörningar av dessa fordon hyfsat enkelt genom att de syns på långt håll. Men personbilar som inte håller en jämn hastighet förstår man sig varken på eller vill ligga bakom. Men det märker en ju först när en krupit upp i röven på dem genom att hålla hastighetsbegränsningen.

Äldre personer som inte kan följa trafikrytmen bör inte vara i trafiken.
Det kommer jag säga till mina föräldrar också när de inte vågar/kan hänga med längre.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

Rent generellt tycker jag att mc-förste beter sig sämre i trafiken än många andra. Du tillhör kanske inte en av dem då men att MC-förare i regel skulle vara bättre bilförare än andra köper definitivt inte

Att mc förare beter sig sämre i trafiken än många andra det köper inte jag,.. en dålig mc förare är oftast en död mc förare....
Därav ställer mc körning högre krav än någon som framför en bil,.. du är liksom oskyddad på en mc och måste därför ha stenkoll på vad både du och dina medtrafikanter pysslar med.

Avstängd
Skrivet av roftg:

Därav ställer mc körning högre krav än någon som framför en bil,..

Njaee… kan jag inte hålla med om tyvärr.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Nu är inte Chicobello ute efter de som alla vet kör i begränsade hastigheter. Det går att planera omkörningar av dessa fordon hyfsat enkelt genom att de syns på långt håll. Men personbilar som inte håller en jämn hastighet förstår man sig varken på eller vill ligga bakom. Men det märker en ju först när en krupit upp i röven på dem genom att hålla hastighetsbegränsningen.

Äldre personer som inte kan följa trafikrytmen bör inte vara i trafiken.
Det kommer jag säga till mina föräldrar också när de inte vågar/kan hänga med längre.

10 km under gällande maxhastighet var det Chico gnällde på?,.. tex 70 på 80 väg lr 80 på 90 osv... inte ojämn hastighet bara lägre hastighet,det är ju inte förbjudet,.. det får man lixom ta att inte alla kör i maxfart överallt,.. kör om bara, det r väl inte svårt... sen har vi ju tempot i storstäder, tex gbg där säkert 90% ligger över hastighetsbegränsningen.. om man inte är typ infödd då går det inte hålla samma tempo som resterande.... ska jag då som 41 åring inte få köra där bara för jag inte vill köra snabbare än vad jag är bekväm med??,.. det handlar ju inte bara om respekt åt ett håll i trafiken, vi kör ju alla tillsammans,..

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Detta beror ju på att alla bilar visar ca 3-10 km/h för fort mot verklig hastighet. Detta för att garantera att hastighetsmätaren absolut inte visar mindre än verklig hastighet. Kör du enligt mätaren så kör du för sakta.

https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-hur-stor-felvis...

Hastigheten på skyltarna är maxhastigheten, inte nödvändigtvis den alla måste hålla.

Dessutom:
"
Enligt VTI visar olycksstatistiken på väldigt fåtal olyckor som har med för låg hastighet att göra. En av anledningarna är att det är väldigt få som kör under vad hastighetsskyltarna säger. Vid mätningar på landsväg där man sänkt hastigheten från 90 till 80 km/h kunde man se att endast fem procent av bilisterna kör 70 km/h eller långsammare. Majoriteten kör i stället för fort, det vill säga över 80 km/h.

Att långsamma bilister ger upphov till onödiga omkörningar ger VTI inte heller mycket för. Inte ens tre procent är omkörningsolyckor. Så kallade upphinnandeolyckor utanför städer är en myt rakt av.

Anna Vadeby på VTI påpekar dock att man inte kan säga att det är ofarligt att köra väldigt mycket långsammare på motorväg, men att man kan slå fast att lite långsammare än hastighetsbegränsningen på landsväg är helt ofarligt.
"
(https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/ofarligt-kor...)

Med andra ord, kör lugnt och förutsägbart, och krama varandra i trafiken

Medlem

En annan favorit är folk som ska slicka röven på en. De sitter nästan i ditt baksäte. Vilket är förståeligt ifall de planerar att köra om, men det finns dem som har avsikten att ligga i röven med.

Allra värst i stadstrafik, när man vill kunna stanna för att släppa förbi cyklar och fotgängare. Så vågar man knapot bromsa och tvingas till extrem framförhållning.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av roftg:

När jag kört förbi skyltar som visar vilken hastighet man håller så har det alltid visat korrekt med äldre och hyffsat nyare bil 00,07,13.. men det är ju på typ 30 lr 50 gata som de brukar finnas

Från Vi bilägare:
"Kan man lita på GPS hastighet?
Bilens hastighetsmätare har en inbyggd felvisning vilket inte GPS:en har. Dessutom är GPS:en helt opåverkad av vilka däck bilen har. Därför kan du lita mer på den än bilens hastighetsmätare"

Medlem

Stress är nog största orsaken till mycket idioti i trafiken.

Medlem

Jag får villigt erkänna att jag ligger över angiven hastighetsbegränsning många gånger. Jag kör även med farthållare och det som stör mig nu på senare tid är folk som kör om mig för att sedan sakta ner framför mig. Såna får mig att koka bakom ratten

Till ämnet så gör jag inga idiotomkörningar i stadstrafik. Det blir farthållaromkörningar på landsväg


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Jag må vara Sveriges osexigaste bilförare, men seriöst folk kör ihjäl sig varje dag.

Jag tror de flesta hade mått bra av lite "gameification" Lära sig lite om "min / maxing"

"Jaha ökar chansen för en DEATHPROCC med 24% om jag göra dessa idiot omkörningar med jämna mellanrum, ojdå kanske skulle sluta med det då"

Medlem
Skrivet av roftg:

Håller med, de värsta jag ofta stöter på är lastbilar som ligger i 90 på 80 vägar och samtidigt envisas med att köra så nära framförvarande det bara går...

Nej det värsta är faktiskt dem som kör 80 på en 80 väg, speciellt om samma sträcka varit 90 innan.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Du kör för långsamt och du är en av anledningarna till farliga omkörningar. Jag förstår att du inte håller med men det är tyvärr sanningen.

Själv kör jag cirka 5 km/h fortare (enligt hastighetsmätaren) än vad skylten visar. Då har jag täckt in mätarens felmarginal (som finns till enbart för att biltillverkarna ska slippa stämningar) samt att polisen inte bötfäller om du kör max 3 km/h för fort. Skulle säkert kunna lägga på ytterligare någon km/h men jag är en ansvarsfull förare som vill vara säker på att jag kör lagligt.

Nja så är det väl inte. Hastighetsskylten anger förbud mot att överstiga hastigheten, inte att understiga den. Sen finns en lag som säger att man inte får köra onödigt långsamt; men man får hela tiden anpassa hastighet nedåt efter väder, trafiksituationen och egen förmåga. Du får aldrig anpassa den uppåt oavsett hur duktig du tror att du är eller hur fri sikt du än må ha, inte ens vid omkörning, endast vid akut nödsituation.

En eventuell felmarginal på bilens mätare är procentuell så du kan inte konsekvent köra 5 kmh snabbare. Därtill är en GPS inte heller 100% och visar t.ex oftast inte GAP (grade adjusted pace).

Så att någon kör får långsamt är inte en anledning till farliga omkörningar, det är testosteronstinna män (82% av de som kör för fort) som är anledningen.

KoP
Medlem

Inte något ont om BMW-ägare men senast så var det nån stressad BMW-gök som skulle köra om i full fart, i spöregn (då man kanske bör ta det lite lugnare) och när det var heldragen linje (omkörningsförbud ajabaja).

Medlem
Skrivet av shelter:

Från Vi bilägare:
"Kan man lita på GPS hastighet?
Bilens hastighetsmätare har en inbyggd felvisning vilket inte GPS:en har. Dessutom är GPS:en helt opåverkad av vilka däck bilen har. Därför kan du lita mer på den än bilens hastighetsmätare"

Från Sunday Times Driving

"On a straight and level road, at constant speed, the GPS-derived speed reading will be accurate. However, there is usually some lag in the reading, and accuracy can be affected by GPS signal quality, bends in the road, inclines and speed changes.
...
So, in general, your sat nav is likely to be more accurate than the car’s speedometer, but for safe driving, rely on the latter because it will never understate your speed. "

Medlem

Någon som kört på autobahn. Hade lånat min morsars toytota avevensis. Låg i 210kmh bara för att well det var autobahn. Ni kan ge er fan på att den kom en audi i minst 250 han var uppe i röven på mig så jag bytte fil. Det är vad man kallar omkörning


signatur

Allätare

Avstängd
Skrivet av gonzo247:

Någon som kört på autobahn. Hade lånat min morsars toytota avevensis. Låg i 210kmh bara för att well det var autobahn. Ni kan ge er fan på att den kom en audi i minst 250 han var uppe i röven på mig så jag bytte fil. Det är vad man kallar omkörning

210 är rätt sinnessjukt också tbh

Medlem
Skrivet av KoP:

Inte något ont om BMW-ägare men senast så var det nån stressad BMW-gök som skulle köra om i full fart, i spöregn (då man kanske bör ta det lite lugnare) och när det var heldragen linje (omkörningsförbud ajabaja).

Kör en BMW från 2003 och kör oftast lugnt. Farthållaren är min bästa vän.
Men jag har också reagerat på att det är många nyare BMW (ofta med vit lack) som kör som idioter.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Cav_swe:

Nej det värsta är faktiskt dem som kör 80 på en 80 väg, speciellt om samma sträcka varit 90 innan.

Hastigheten är väl sänkt av en anledning??.
Vid vägarna där jag bor där är det mycket vilt, bla vildsvin i mängder, flertal avåkningar med dödsfall som följd under åren,där är det 80 ist för 90 numera.., ett tragiskt exempel är ridskolan utanför stan där sprang en förståndshandikappad elev ut på vägen och blev ihjälkörd,.. , numera är det 70 som gäller på den biten,, konstigt resonemang "men det var ju tillåtet förr"

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

Rent generellt tycker jag att mc-förste beter sig sämre i trafiken än många andra.

Skrivet av roftg:

Att mc förare beter sig sämre i trafiken än många andra det köper inte jag,..

Bilister orsakar nio av tio MC-olyckor säger i alla fall ett försäkringsbolag.

Hur som helst blir jag lite full i skratt när jag läser den här tråden. Jag tror att vi alla gärna gnäller på andra förare utan att kännas vid våra egna brister. Visst finns det olämpliga förare ute i trafiken, men vem kan ärligt säga att de själva inte har gjort idiotsaker i trafiken? Inte för att man försöker bete sig som ett as, utan för att man helt enkelt har missbedömt en situation.

Det är nog 7-8 år sedan nu, men jag har en historia som känns mitt i prick. Jag åker bil med min kära far. Jag sitter i passagerarsätet. Vi ligger på motorvägen i högerfilen i 110 km/h. Vi närmar oss en avfart som vi skall svänga av på. Rätt vad det är blåser en annan förare förbi oss i vänsterfilen, slänger sig framför och pressar sig in på avfarten vi ska in på mitt framför näsan på oss. Vi måste ju såklart bromsa in så att han inte klipper oss. Inte jättedramatiskt, men ändå en inbromsning. Pappa blir såklart lite irriterad och säger något i stil med "vissa personer borde inte ha körkort". Jag svarar med att det såklart var lite onödigt att slänga sig framför oss på det viset.

Sen tror jag inte ens att det dröjer fem minuter innan vi kommer till en rondell. Då är pappa lite obetänksam och kör in i rondellen utan att se sig för ordentligt. Resultatet blir att en bil som redan befinner sig i rondellen får bromsa in ganska kraftigt. Föraren tutar lite och kör sedan vidare. Inget allvarligt inträffade som tur var, men det var ändå 100% pappas fel. Då kan jag inte motstå att fälla en kommentar om att "vissa personer inte borde ha körkort". Det blev mest lite humor i situationen eftersom han mindre än fem minuter tidigare hade gnällt på hur dåliga andra förare var.

Men det finns ju såklart personer till allt. För ett par dagar sedan var det någon stolle som bara hade stannat mitt på gatan i rusningstrafik för att prata med någon han kände och skapade därmed en bilkö bakom sig. De stod säkert där i en minut och ignorerade alla tutande bilar. Skapade ju ett mindre trafikkaos.

Vad är det som driver folk till att göra sinnessjuka omkörningar? Snarare misstag än skitigt beteende. I alla fall för det mesta. Så känner jag i alla fall.

Medlem

Efter ett tag så skippar man kolla speglar, eller ha uppsikt runt bilen, kolla speglar konstant, döda vinkeln, det leder i sin tur till tristess bakom ratten och det blir slentriankörning av det, det är då olyckor, riskfyllda om körningar, läser sms, chattar och kollar youtubeklipp eller serier när man kör bil (jag har sett det på inte bara LGF utan även på motorväg i högahastigheter).

Man måste påminna sig själv om att kolla runt bilen och läsa trafiken för att undvika olyckor och farliga beteendemönster tror jag.

Alla skall ju framåt i trafiken, varför inte ta det lugnt och kramas i trafiken, så vi slipper skit och olyckor.

Man måste börja med att checka sig själv och checka sina kompisar som kör som svin om det behövs

Medlem
Skrivet av Kago1316:

Från Sunday Times Driving

"On a straight and level road, at constant speed, the GPS-derived speed reading will be accurate. However, there is usually some lag in the reading, and accuracy can be affected by GPS signal quality, bends in the road, inclines and speed changes.
...
So, in general, your sat nav is likely to be more accurate than the car’s speedometer, but for safe driving, rely on the latter because it will never understate your speed. "

Det är ju bara att ta reda på vad hastighetsmätaren har för felmarginal vid lite olika hastigheter som man oftast kör. Och göra den kontrollen med när man byter däck eftersom det sällan är exakt samma rullomkrets på däcken man byter till.

Med nuvarande riktigt slitna (bara 3mm kvar) sommardäck visar min bil 86 på mätaren när det är 80 enligt GPS.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Det är ju bara att ta reda på vad hastighetsmätaren har för felmarginal vid lite olika hastigheter som man oftast kör. Och göra den kontrollen med när man byter däck eftersom det sällan är exakt samma rullomkrets på däcken man byter till.

Med nuvarande riktigt slitna (bara 3mm kvar) sommardäck visar min bil 86 på mätaren när det är 80 enligt GPS.

Eller så kör alla enligt sin hastighetsmätare 🤷‍♂️.

Medlem
Skrivet av Kago1316:

Eller så kör alla enligt sin hastighetsmätare 🤷‍♂️.

Bättre om folk kör i typ samma hastighet än enligt hastighetsmätare som visar olika i olika bilar och beroende på däckslitage osv.

Skriv svar