Activision Blizzard anklagas för sexuella trakasserier

Medlem
Skrivet av KoP:

Stäm hellre individerna ifråga och inte företaget. Dom har ju rätt många anställda så händelser som detta kan ju ha gått under radarn under en längre tid.

Det fungerar inte att leka dadda med var och en i så stora företag, man kan inte vara överallt jämt och automagisk veta vad folk har för sig.

Är väl ändå ledningen av företaget som har det slutgiltiga ansvaret för hur deras anställda beter sig? Om nu dessa anklagelser stämmer, så har det antagligen pågått under en längre tid, och knappast obemärkt för ledningen. Att stämma företaget är således helt korrekt, så får rättegången bedöma eventuella straff mot företaget.

Värt att notera, är att Activision-Blizzard "blåneker alltihop". Man tycker dom borde välkomna en utredning för att se till att ingen av deras anställda råkar illa ut. Deras svar var inte ens "Det kunde ha hänt..." utan bara "Hela utredningen är falsk, stämmer inte överens med verkligheten osv". Tror inte stämningen hade vart falsk efter 2 års utredning. Kalifornien har antagligen en hel del kött på benen innan dom lämna in stämningen.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Ambassadör
Xbox

Fruktansvärd läsning.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Meurik:

Värt att notera, är att Activision-Blizzard "blåneker alltihop". Man tycker dom borde välkomna en utredning för att se till att ingen av deras anställda råkar illa ut. Deras svar var inte ens "Det kunde ha hänt..." utan bara "Hela utredningen är falsk, stämmer inte överens med verkligheten osv". Tror inte stämningen hade vart falsk efter 2 års utredning. Kalifornien har antagligen en hel del kött på benen innan dom lämna in stämningen.

Inte bara att Actiblizz förnekar allt, deras uttalande är extremt defensivt och attackerar t.o.m utredningsorganet. Det hela luktar extremt unket och enligt mig är det hur uppenbart som helst att dom försöker dölja sin skuld genom lögner och otydligt PR-ordbajsande. Hade inte förvånat mig om dom börjar skylla på offerna med.

MEG
Medlem

Om någon bli anklagad för någonting så är det inte automatiskt sant, som tur är har vi och andra länder i västvärlden fortfarande domstolar där det krävs bevis, iaf i de flesta fall. Så vi få se vad domstolen kommer fram till.

Att få olika lön på grund av kön är olagligt i usa, så den biten borde vara enkel att bevisa eller motbevisa. Tror inte att Blizzard/Activssion är så klantiga.


signatur

Death is only the beginning

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av MEG:

Att få olika lön på grund av kön är olagligt i usa, så den biten borde vara enkel att bevisa eller motbevisa. Tror inte att Blizzard/Activssion är så klantiga.

Varför skulle det vara enkelt att bevisa/motbevisa för att det är olagligt?

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Stör mig kanske extra mycket på 'har druckit alkohol på kontoret' och 'har anlänt bakfulla'? Vad är det för jävla anklagelse i en stämningsansökan?

Är ju inte det minsta olagligt eller ens ovanligt, framförallt hos tech-företag som försök vara lite lediga med sin anställda osv... Jag har jobbat på spelföretag där vi ofta drack alkohol mot eftermiddagen på fredagarna osv...

Antar att ni inte gravlade på golvet genom kontorslandskapet för att kolla upp i kjolarna samt kladda på kvinnliga anställda?

Det är liksom staten California som stämmer företaget efter ett två år lång utredning, det vore väldigt konstigt om de inte har mer på benen än att de har druckits alkohol under kontorstid. Dessutom kan det vara intressant i en stämning att visa att företaget har en ohälsosam arbetsmiljö där folk dricker sig redlösa och sedan går o kladdar på kollegor.

MEG
Medlem
Skrivet av Sisyr:

Varför skulle det vara enkelt att bevisa/motbevisa för att det är olagligt?

Är du seriös?
Jämföra lönen med de andra på arbetsplatsen som har samma arbetsuppgifter och ta med hur länge de har varit anställda, hur mycket jobbar de dvs arbetstid, utbilding osv.


signatur

Death is only the beginning

eld
Medlem
Skrivet av MEG:

Är du seriös?
Jämföra lönen med de andra på arbetsplatsen som har samma arbetsuppgifter och ta med hur länge de har varit anställda, hur mycket jobbar de dvs arbetstid, utbilding osv.

De behöver bara säga att lönen var individuell och inte på grund av att personen var kvinna, just därför det inte är så lätt som du säger.

Bara för att någon når kriterierna så betyder de inte att de får bättre lön.

MEG
Medlem

När detta har stötts och blöts på nätets pissoarer ett tag så har det blivit en sanning (att de är skyldiga), innan domstolen har har dömt eller friat dem, tyvärr.


signatur

Death is only the beginning

MEG
Medlem
Skrivet av eld:

De behöver bara säga att lönen var individuell och inte på grund av att personen var kvinna, just därför det inte är så lätt som du säger.

Bara för att någon når kriterierna så betyder de inte att de får bättre lön.

Bara de följer lagen, men jänkarna är väldigt känsliga när det gäller pengar så det är inte "barra" för företagen att göra som de vill. Speciellt inte när de har denna kultur att kunna stämma varandra för miljonbelopp.


signatur

Death is only the beginning

Avstängd

Jag är så sjukt trött på alla drev som försöker skada enskilda personer eller varumärken. Om det har förekommit rasism, sexism eller mobbning av något slag borde man ta det internt och inte springa och lipa i media eller ta tillfället i akt och försöka kapitalisera på detta.

phi
Medlem

Med en VD som figurerat i Epsteins svarta bok så är väl ingen förvånad.

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Jag är så sjukt trött på alla drev som försöker skada enskilda personer eller varumärken. Om det har förekommit rasism, sexism eller mobbning av något slag borde man ta det internt och inte springa och lipa i media eller ta tillfället i akt och försöka kapitalisera på detta.

Okej. Det har inget med det här fallet att göra.

eld
Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Jag är så sjukt trött på alla drev som försöker skada enskilda personer eller varumärken. Om det har förekommit rasism, sexism eller mobbning av något slag borde man ta det internt och inte springa och lipa i media eller ta tillfället i akt och försöka kapitalisera på detta.

Som det redan skrevs:

Skrivet av Stephan:

Den här delen av stämningsansökan beskriver hur det gick för kvinnorna när de försökte gå genom "rätt kanaler" - dvs HR - för att hantera problemen.

https://i.imgur.com/bQ1h778.jpg

Det är för mig bland det värsta med det här - de rapporterade problemen till företaget, och istället för att få hjälp så blev de straffade.

Anledningen att blizzard sitter där de sitter är för att de inte tog hand om det som de absolut borde ha gjort.

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Jag är så sjukt trött på alla drev som försöker skada enskilda personer eller varumärken. Om det har förekommit rasism, sexism eller mobbning av något slag borde man ta det internt och inte springa och lipa i media eller ta tillfället i akt och försöka kapitalisera på detta.

Och jag är sjukt trött på alla som försvarar övergrepp och tycker att förövarna borde ansvara för att lösa problemen själva.

Vem har sprungit till media? Vem försöker kapitalisera på det här? Läs artikeln. Läs det bifogade materialet. Staten Kalifornien stämmer Acti-Blizzard.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av MEG:

Är du seriös?
Jämföra lönen med de andra på arbetsplatsen som har samma arbetsuppgifter och ta med hur länge de har varit anställda, hur mycket jobbar de dvs arbetstid, utbilding osv.

Är du seriös?

Jag frågade varför det är lätt att bevisa för att det är olagligt. Undrar fortfarande, då du besvarade något jag inte frågade om istället. Hade det varit svårare att jämföra siffrorna om det inte hade varit olagligt? Hade eventuella skillnader blivit betydligt mer otydliga då? Hänger inte med i resonemanget.

Avstängd
Skrivet av eld:

Som det redan skrevs:

Anledningen att blizzard sitter där de sitter är för att de inte tog hand om det som de absolut borde ha gjort.

Vi ponerar att det var så det hela gick till. Tycker du att det är rimligt att stämma sin arbetsplats på miljontals kronor som hämnd? Hade jag blivit utsatt för liknande hade jag sett mig om för efter en ny arbetsplats, inte hade jag försökt stämma skiten ur företaget jag jobbar på. Med det sagt så förstår jag samtidigt att klimatet i USA är annorlunda och stämningar är lika vanliga som när jag fiser.

Men med tanke på dagens "drevklimat" med cancel culture och #Metoo, så är jag väldigt försiktig med att blint lita på offer. Allt för många gånger har offer försökt utnyttja andra för egen vinning. Bara för att någon skriker "våldtäkt" så är det inte per automatik en våldtäkt. Det finns givetvis också vidrig rasism, sexism och hat som drabbar kvinnor framförallt. Men det jag tycker saknas i debatten är någon form av nyans och kritiskt tänkande, alldeles för lätt att alltid ställa sig bakom offret. Men det är jävligt komplex fråga. Jag argumenterar inte för att alla kvinnor ljuger, så jag inte blir feltolkad här nu.

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Vi ponerar att det var så det hela gick till. Tycker du att det är rimligt att stämma sin arbetsplats på miljontals kronor som hämnd? Hade jag blivit utsatt för liknande hade jag sett mig om för efter en ny arbetsplats, inte hade jag försökt stämma skiten ur företaget jag jobbar på. Med det sagt så förstår jag samtidigt att klimatet i USA är annorlunda och stämningar är lika vanliga som när jag fiser.

Men med tanke på dagens "drevklimat" med cancel culture och #Metoo, så är jag väldigt försiktig med att blint lita på offer. Allt för många gånger har offer försökt utnyttja andra för egen vinning. Bara för att någon skriker "våldtäkt" så är det inte per automatik en våldtäkt. Det finns givetvis också vidrig rasism, sexism och hat som drabbar kvinnor framförallt. Men det jag tycker saknas i debatten är någon form av nyans och kritiskt tänkande, alldeles för lätt att alltid ställa sig bakom offret. Men det är jävligt komplex fråga. Jag argumenterar inte för att alla kvinnor ljuger, så jag inte blir feltolkad är nu.

Du har naturligtvis rätt till din åsikt, men det är rätt tydligt att du överför din generella magkänsla runt sånt här till det här specifika fallet, istället för att läsa vad det faktiskt handlar om. Det är ingen individ som varken "lipat till media" eller stämt sin arbetsplats - det här handlar om att en statlig myndighet har genomfört en utredning under två års tid, där hundratals vittnesmål ingår, och det är de som stämmer Activision Blizzard, inte någon privatperson. Allt det du efterlyste i ditt första inlägg finns här, så då borde du rimligtvis också stötta processen.

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Vi ponerar att det var så det hela gick till. Tycker du att det är rimligt att stämma sin arbetsplats på miljontals kronor som hämnd? Hade jag blivit utsatt för liknande hade jag sett mig om för efter en ny arbetsplats, inte hade jag försökt stämma skiten ur företaget jag jobbar på. Med det sagt så förstår jag samtidigt att klimatet i USA är annorlunda och stämningar är lika vanliga som när jag fiser.

Men med tanke på dagens "drevklimat" med cancel culture och #Metoo, så är jag väldigt försiktig med att blint lita på offer. Allt för många gånger har offer försökt utnyttja andra för egen vinning. Bara för att någon skriker "våldtäkt" så är det inte per automatik en våldtäkt. Det finns givetvis också vidrig rasism, sexism och hat som drabbar kvinnor framförallt. Men det jag tycker saknas i debatten är någon form av nyans och kritiskt tänkande, alldeles för lätt att alltid ställa sig bakom offret. Men det är jävligt komplex fråga. Jag argumenterar inte för att alla kvinnor ljuger, så jag inte blir feltolkad här nu.

Det är liksom staten California som stämmer företaget, du tror STATEN skulle göra detta om det vore några enstaka kvinnor som kände sig illa behandlade?

Avstängd
Skrivet av Stephan:

Du har naturligtvis rätt till din åsikt, men det är rätt tydligt att du överför din generella magkänsla runt sånt här till det här specifika fallet, istället för att läsa vad det faktiskt handlar om. Det är ingen individ som varken "lipat till media" eller stämt sin arbetsplats - det här handlar om att en statlig myndighet har genomfört en utredning under två års tid, där hundratals vittnesmål ingår, och det är de som stämmer Activision Blizzard, inte någon privatperson. Allt det du efterlyste i ditt första inlägg finns här, så då borde du rimligtvis också stötta processen.

Jo, jag var lite snabb på tangenterna där. Mitt inlägg blev ett mer generellt påpekande om dreven och "hetsjakten" som framförallt finns på nätet.

Mycket talar för att stämningsansökan här är korrekt, det håller jag med om efter närmare granskning.

eld
Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Jo, jag var lite snabb på tangenterna där. Mitt inlägg blev ett mer generellt påpekande om dreven och "hetsjakten" som framförallt finns på nätet.

Mycket talar för att stämningsansökan här är korrekt, det håller jag med om efter närmare granskning.

Och värt att notera är att det inte inkluderar absolut allt som hänt, många gjorde ju som du sa: slutade på företaget, gick vidare och lämnade det bakom sig.

Finns ett mörkertal utanför stämningen.

Medlem

Varför anklagas hela Activision Blizzard och inte de enskilda individerna? Det kanske är en handfull idioter (som på de flesta storföretag).

Det är som att stämma ICA för att någon random anställd druckit en öl och sagt idiotiska saker. Är det inte lämpligare att ge den individen en varning snarare än att stämma hela ICA-koncernen?

Edit: såg nu i tråden att de redan försökt att gå igenom HR utan större framgång.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

FM-guru
F.d. Sisyr
Medlem
Skrivet av Anton Q:

Vilka är det soim för den här anklagelsen - som stämmer dom?

Det låter ju typ som om det inte ens är människor som jobbar på Activision Blizzard som gör det?

Stör mig kanske extra mycket på 'har druckit alkohol på kontoret' och 'har anlänt bakfulla'? Vad är det för jävla anklagelse i en stämningsansökan?

Är ju inte det minsta olagligt eller ens ovanligt, framförallt hos tech-företag som försök vara lite lediga med sin anställda osv... Jag har jobbat på spelföretag där vi ofta drack alkohol mot eftermiddagen på fredagarna osv...

Är det lixom seriefiguren buzz killington som stämmer dom?

Luktar som nått jäkla drev lång väg som drivs av folks som antagligen bara vill ha pengar eller nått....

Själv känner jag bara lukten av skygglappar, killgissningar och ”absolut ingen aning”.

Väldigt tråkigt om det här förekommer på Blizzard idag, och vi lär höra mer om detta. Innan dess är det såklart finsidan utåt till motsatsen bevisats.

Medlem

Vidrigt om det som sägs är sant.

Medlem

Skulle inte alls förvåna mig tyvärr. Dessa företag handlar bara om pengar och makt idag. Makt korrupterar och pengar möjliggör att man kan komma undan med betydligt mer skit.

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Jo, jag var lite snabb på tangenterna där. Mitt inlägg blev ett mer generellt påpekande om dreven och "hetsjakten" som framförallt finns på nätet.

Mycket talar för att stämningsansökan här är korrekt, det håller jag med om efter närmare granskning.

Förlita dig mindre på saker du tro och/eller snappar upp på ”nätet” och våga vara både insatt och källkritisk så kommer du snar se på din omgivning med ett klarare perspektiv.

Ett av våra största samtidsproblem måste ju vara den enorma tillgången till information i kombination med bristen av intresse att läsa mer än en rubrik innan man utbrister ”Men fan vad SJUKT asså!” För att katastrofen ska bli ett faktum så bryr sig få om vad ”informationen” kommer ifrån, samt fenomenet ”click-bait”.

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Vi ponerar att det var så det hela gick till. Tycker du att det är rimligt att stämma sin arbetsplats på miljontals kronor som hämnd? Hade jag blivit utsatt för liknande hade jag sett mig om för efter en ny arbetsplats, inte hade jag försökt stämma skiten ur företaget jag jobbar på. Med det sagt så förstår jag samtidigt att klimatet i USA är annorlunda och stämningar är lika vanliga som när jag fiser.

Men med tanke på dagens "drevklimat" med cancel culture och #Metoo, så är jag väldigt försiktig med att blint lita på offer. Allt för många gånger har offer försökt utnyttja andra för egen vinning. Bara för att någon skriker "våldtäkt" så är det inte per automatik en våldtäkt. Det finns givetvis också vidrig rasism, sexism och hat som drabbar kvinnor framförallt. Men det jag tycker saknas i debatten är någon form av nyans och kritiskt tänkande, alldeles för lätt att alltid ställa sig bakom offret. Men det är jävligt komplex fråga. Jag argumenterar inte för att alla kvinnor ljuger, så jag inte blir feltolkad här nu.

Märks ju klart och tydligt att du inte läser på om den faktiska artikeln, utan bara häver ur dig lite ord och vill se smart.

Nu är det inte nån enskild person som stämmer Activision-Blizzard "som hämnd" (som du kallar det). Efter en 2 år utredning från ett av flera departement i Kalifornien, så har nu DELSTATEN stämt Activision-Blizzard.

Här skulle det nu vara passande om du faktiskt läser på lite innan du slänger ur dig mer "skyll på offrena, försvara förövarna till varje pris" argument. Måsåhända, kan vara att det Blizzard sagt faktiskt stämmer (att denna anmälan är helt utan fakta jämfört med verkligheten), men det är väl ändå upp till en domstol att avgöra i nuläget.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Varför anklagas hela Activision Blizzard och inte de enskilda individerna? Det kanske är en handfull idioter (som på de flesta storföretag).

Det är som att stämma ICA för att någon random anställd druckit en öl och sagt idiotiska saker. Är det inte lämpligare att ge den individen en varning snarare än att stämma hela ICA-koncernen?

Edit: såg nu i tråden att de redan försökt att gå igenom HR utan större framgång.

Återigen, det är delstaten Kalifornien som stämmer Activision-Blizzard, och inte individerna själva som stämningen gäller.

I slutändan så är det ledningen som bär det yttersta ansvaret för vad deras anställda gör. I det läget så känns det som stämning mot företaget och dess ledning är helt korrekt.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Skribent

Vill bara säga att jag tycker tonen här inne är bra. Forstätt så people


signatur

"Writer and Fighter"

Skriv svar