Det blir fritt klättrande i Horizon Forbidden West, flygande inte uteslutet

Robot
Det blir fritt klättrande i Horizon Forbidden West, flygande inte uteslutet

Aloy friare än någonsin, men får hon vingar?

#horizon-forbidden-west, #playstation


Medlem

Låter lovande! Hoppas man hinner fixa en PS5 tills dess.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Härligt! Klättrandet kändes väldigt begränsat i Zero Dawn.

Medlem

Kan svära på att jag har sett en bild på Aloy svävandes likt Link i BOTW.

Inte flyga iofs... men tillräckligt nära enligt mig.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skribent
Skrivet av Påskmust:

Härligt! Klättrandet kändes väldigt begränsat i Zero Dawn.

Ja, jag hade just spelat BOTW när jag började med Zero Dawn och då kändes det allt så sjukt begränsat. Så detta låter jättepositivt i mina ögon.


signatur

"Writer and Fighter"

eld
Medlem
Skrivet av Freakon:

Kan svära på att jag har sett en bild på Aloy svävandes likt Link i BOTW.

Inte flyga iofs... men tillräckligt nära enligt mig.

yep, man får se en svävare likt BOTW användas i gameplay-videon! Det blir till att klättra upp på höga berg och sväva ner!

Medlem

Ja hoppas man slipper en Botw stamina-mätare när man klättrar bara...

Medlem

Det känns som att Guerilla tagit till sig av den kritik som fanns i första spelet och försökt förbättra dessa områden inför uppföljaren. Att inte kunna klättra på allt kändes väldigt begränsande i Zero Dawn så jag tycker detta känns positivt och som ett steg framåt. Föreställ er ett öde San Francisco eller annan stad där varje byggnad är tillgänglig att klättra på - häftigt!

Hoppas på en bra mix av natur och övergivna städer att utforska i Forbidden West. Ser gärna fler stadsmiljöer än i det första spelet.

Ser fram emot spelet!

Hcz
Medlem
Skrivet av lampis:

Låter lovande! Hoppas man hinner fixa en PS5 tills dess.

Tror du kan vara lugn. Spelet ser ut att komma 2022(info via kontakt på Sony) så det finns tid att fixa en PS5a

Medlem

Jag tror det kommer bli ett bra spel men jag hade föredragit om spelet hade varit exklusivt till PS5. Tänker att anpassningen till PS4 kan dra ner en del nyskapande idéer pga prestandabrist.


signatur

PSN: MrOakenborn

eld
Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Jag tror det kommer bli ett bra spel men jag hade föredragit om spelet hade varit exklusivt till PS5. Tänker att anpassningen till PS4 kan dra ner en del nyskapande idéer pga prestandabrist.

Ändå hurrar vi över nya features som tar sin inspiration från ett nintendo-switch spel.

Det ser inte ut att vara någon slags brist på coola idéer i detta spel på grund av hårdvaran.

Frilansare

Fattar inte riktigt - i gameplayfilmen visades ju gula markeringar på ställen man kunde klättra, och nu säger han att man kan klättra överallt? Eller gör dom skillnad på geologi och byggnader?

Från 4:39 i filmen här.

Medlem
Skrivet av eld:

Ändå hurrar vi över nya features som tar sin inspiration från ett nintendo-switch spel.

Det ser inte ut att vara någon slags brist på coola idéer i detta spel på grund av hårdvaran.

Menar du Breath of the Wild? Slogs man mot stora mekaniska djur i det spelet också?


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Fattar inte riktigt - i gameplayfilmen visades ju gula markeringar på ställen man kunde klättra, och nu säger han att man kan klättra överallt? Eller gör dom skillnad på geologi och byggnader?

Från 4:39 i filmen här.
https://youtu.be/wQATS4HOxdo?t=279

I intervju med IGN ( https://nordic.ign.com/horizon-forbidden-west-1/46732/feature... ) sägs följande:

"Forbidden West allows for free climbing actually changed during development.

“We hand annotated lots of the rocks, the cliffs, the mountain sides. But at some point, we changed that to an automatic system that just detects if there is a latch somewhere in the geometry,” he said.

“So now the entire world, everything is automatically annotated. That means you can climb anywhere,” he continued, noting that this will be somewhat limited inside settlements, where players also shouldn’t expect to fight, either.

“There is more hand-placed, controlled exploration going on there. But outside of the settlements, in the open world, you can climb anywhere.”

De Jonge clarified that what players saw in the State of Play - when Aloy’s Focus zeroes in on a few handholds on columns of dilapidated buildings - isn’t a sign that that’s the only structure people can climb. Rather, the Focus lets players get a better sense of where these grabable spots are.

“I think some people think that you have to [use the Focus] to be able to climb, but that's not true. This is just for light, for low light conditions, to be able to highlight them so you can actually see them better. But the player could climb anyway without having to ping.”


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

eld
Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Menar du Breath of the Wild? Slogs man mot stora mekaniska djur i det spelet också?

Man klättrade fritt på alla ytor och hade en svävare, två features som jag tycker det är helt fantastiskt att horizon har tagit efter.

Tanken är att vissa features kan absolut behöva en massa hästkraft, men den mesta innovation ligger inte i hur mycket cpu man har, men visst kanske folk blir besvikna när de fantiserar om 1000 vs 1000 robotar och människor som slåss mot varandra på skärmen samtidigt.

Medlem
Skrivet av eld:

Ändå hurrar vi över nya features som tar sin inspiration från ett nintendo-switch spel.

Det ser inte ut att vara någon slags brist på coola idéer i detta spel på grund av hårdvaran.

Läser man intervjun så låter det mer som t.ex Assassins Creed än Zelda, att det finns punkter man kan ta tag i och klättra på. Så nej, absolut inget revolutionerande på den fronten, men det kommer nog göra spelet roligare.

Medlem
Skrivet av eld:

yep, man får se en svävare likt BOTW användas i gameplay-videon! Det blir till att klättra upp på höga berg och sväva ner!

En av de bästa grejorna med BOTW! Känslan av frihet är oslagbar.

Friare klättring tillsammans med svävare räcker för köp för mig. Förutsätter 60 fps.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skribent
Skrivet av Freakon:

En av de bästa grejorna med BOTW! Känslan av frihet är oslagbar.

Friare klättring tillsammans med svävare räcker för köp för mig. Förutsätter 60 fps.

Att de lånar från BOTW ser jag inga som helst problem med. Nintendo gjorde mycket rätt med sitt första Open-world-spel.


signatur

"Writer and Fighter"

Frilansare
Skrivet av matt76:

I intervju med IGN ( https://nordic.ign.com/horizon-forbidden-west-1/46732/feature... ) sägs följande:

"Forbidden West allows for free climbing actually changed during development.

“We hand annotated lots of the rocks, the cliffs, the mountain sides. But at some point, we changed that to an automatic system that just detects if there is a latch somewhere in the geometry,” he said.

“So now the entire world, everything is automatically annotated. That means you can climb anywhere,” he continued, noting that this will be somewhat limited inside settlements, where players also shouldn’t expect to fight, either.

“There is more hand-placed, controlled exploration going on there. But outside of the settlements, in the open world, you can climb anywhere.”

De Jonge clarified that what players saw in the State of Play - when Aloy’s Focus zeroes in on a few handholds on columns of dilapidated buildings - isn’t a sign that that’s the only structure people can climb. Rather, the Focus lets players get a better sense of where these grabable spots are.

“I think some people think that you have to [use the Focus] to be able to climb, but that's not true. This is just for light, for low light conditions, to be able to highlight them so you can actually see them better. But the player could climb anyway without having to ping.”

Tack, utförligt!

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Att de lånar från BOTW ser jag inga som helst problem med. Nintendo gjorde mycket rätt med sitt första Open-world-spel.

Agreed.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

1
Skriv svar