Buggade fiender – utnyttja eller inte?
Lirade lite mer Resident Evil Village igår och kom på mig själv med att tänka "Yes!" när en fiende lyckades fastna i en dörröppning så att jag obehindrat kunde langa iväg några huvudskott. Men ska man som seriös gamer™ utnyttja buggar på det här sättet? Är det okej att utnyttja situationen ifall den uppstår "organiskt" – alltså att man inte själv försöker få fiender att fastna eller dylikt, utan att det bara råkar hända?
Personligen lutar jag mot att det är okej så länge man inte försöker trigga buggar, och skulle det hända med en boss så startar jag hellre om striden eftersom det annars känns rätt så meningslöst att vinna.
Detta är även en av anledningarna till att jag slutade lira Vermintide med randoms. Där skulle folk titt som tätt använda olika märkliga taktiker där man skulle hoppa upp på kanter som fienderna inte kunde komma åt, så att man kunde stå där tills klockan tickat klart och sedan tjurrusa i mål. Helt meningslöst, enligt mig.
Så vad säger ni: tar ni tillfället i akt att få in några extraträffar när en fiende buggar, försöker ni till och med trigga buggar att utnyttja eller väntar ni snällt på att fienden ska komma loss?
Beror på; om det är ett spel jag verkligen älskar så brukar jag ladda om ifall en boss eller liknande har buggat. Men om vanliga tråkiga fiender buggar orkar jag aldrig bry mig. Sedan ifall det är ett spel jag kör co-op med någon så brukar vi ta tillfället i akt att klara spelet snabbare om något skulle bugga då det är svårt att finna tid att köra samtidigt.
Men det är aldrig så att jag försöker hitta fega och enkla sätt att komma vidare, som egentligen inte är meningen att man ska kunna göra.
Men ska man som seriös gamer™ utnyttja buggar på det här sättet? Är det okej att utnyttja situationen ifall den uppstår "organiskt" – alltså att man inte själv försöker få fiender att fastna eller dylikt, utan att det bara råkar hända?
Är det inte just främst de seriösaste av spelare som gör det, och särskilt att också trigga buggen? Det är som det känns av vad jag sett på Twatch iallafall.
Sen tycker jag gränsen inte alltid är så klar heller. Hur räknas en trög AI som inte fattar att det är meningslöst att försöka skjuta genom en betongpelare?
Och sen finns det de där självmordsbenägna bossarna där man inte hinner ladda om ändå innan de själva tagit sig ur spelet.
Är det inte just främst de seriösaste av spelare som gör det, och särskilt att också trigga buggen? Det är som det känns av vad jag sett på Twatch iallafall.
Sen tycker jag gränsen inte alltid är så klar heller. Hur räknas en trög AI som inte fattar att det är meningslöst att försöka skjuta genom en betongpelare?
Och sen finns det de där självmordsbenägna bossarna där man inte hinner ladda om ändå innan de själva tagit sig ur spelet.
AI:n som försöker skjuter genom betongpelaren medan man själv kan stå och skjuta honom i armen är exakt den typ av situation jag tänkte mig, så det inkluderas absolut
Jag upplevde flera såna situationer i Cyberpunk 2077, men det känns så billigt att bara stå där och fila ner fiendens hälsa. Då dör jag hellre ett par gångar i en riktig strid.
....
Så vad säger ni: tar ni tillfället i akt att få in några extraträffar när en fiende buggar, försöker ni till och med trigga buggar att utnyttja eller väntar ni snällt på att fienden ska komma loss?
Helt ok - om spelet är "buggigt mot spelaren" så tvekar spelet inte att utnjuta det.
Men som andra redan skrivit beror det lite på spelet - i DarkSouls (där jag är urusel) är jag tacksam för att som hjälper. I andra spel är det kanske inte alls nödvändigt.
Beror helt på spel och om jag kört det tidigare. Men jag utnyttjar väldigt sällan buggar. kan vara kul att testa någon gång i ett spel med mycket grind, då kan det skönt att ta en vända eller två med någon bugg.
Men jag startar nog inte om speciellt ofta heller, undantaget skulle väl vara om en boss fight buggar tidigt i fighten.
Enstaka buggar där fiender fastnar t.ex. har jag inget emot utnyttja om det sker utan att man försöker trigga de med flit.
Man kan se de som en bättre AI - vanliga människor kan klanta sig och snubbla, fumla, tappa vapnet, få en hostattack, fisa m.m närsomhelst i en eldstrid vilket skulle ge fienden en osportlig chans att headshotta dem. Så att AI-fiender då ibland fastnar i saker är inte buggar utan spontan realism.
Sen ska det såklart inte vara på den nivån att alla fiender fastnar i alla dörrar, utan nåt som sker då och då.
AI:n som försöker skjuter genom betongpelaren medan man själv kan stå och skjuta honom i armen är exakt den typ av situation jag tänkte mig, så det inkluderas absolut
Jag upplevde flera såna situationer i Cyberpunk 2077, men det känns så billigt att bara stå där och fila ner fiendens hälsa. Då dör jag hellre ett par gångar i en riktig strid.
Jag menade mer att när det känns som det är det rimligaste att göra i ett spel, och AIn ändå inte är anpassad för det. Alltså mer Maffia än Doom. Nu ligger det kanske närmare till hands att jag slutar spela ett sånt spel än ger en hjärndöd AI en rättvisare chans genom att spela det som en annan genre. Det blir helt enkelt för mycket av inlevelsesabotage för att engagera ändå.
Ja, och CP2077 är ett perfekt exempel på det tycker jag. Går det egentligen ens att få en realistisk strid? Det är verkligen tydligt att utvecklaren var långt ute på okänt vatten. Istället för taktiskt tänkande fiender med eller utan hjärnimplantat så är dom kulsvampar som spammar magi. Det är bland det mest bristande i det spelet som förstörde hela den (förväntade) Ghost in the shell-känslan för min del. I alltför vanlig ordning är det tyvärr ironiskt nog enbart deras frånvaro av intelligens som gör det svårare ibland, med oväntade taktiska manövrar som överraskar. Eller som den tekniska termen lyder, yra höns.
Och sen finns det de där självmordsbenägna bossarna där man inte hinner ladda om ändå innan de själva tagit sig ur spelet.
För ett exempel så menar jag som de där bossarna i Dark Souls som rätt vad det får för sig att hoppa ut för ett stup.
Detta är även en av anledningarna till att jag slutade lira Vermintide med randoms. Där skulle folk titt som tätt använda olika märkliga taktiker där man skulle hoppa upp på kanter som fienderna inte kunde komma åt, så att man kunde stå där tills klockan tickat klart och sedan tjurrusa i mål. Helt meningslöst, enligt mig.
Finns väl inget tråkigare? Att fuska så eller att vara overpowered förstör dom flesta spel. Som i RE2, om man låser upp bonusvapen eller attackbonusar, som gör att man maler ned fiender utan problem. Men det blir ju inte roligt, det förlorar hela poängen med spelet.
Fastnar vanliga fiender i något eller buggar ur lattjar jag bara med headshots eller pungskott för att ha lite roligt. Om en boss buggar och jag tar död på den får jag bara ångest och laddar en tidigare sparfil och dödar den ordentligt utan fusk.
Var en boss i EDF som jag hamnade utanför hela banan i ett svart buggrum. Såg ibte bossen men kunde skjuta på den genom att dess livmätate syntes ovanför. Sglrsta buggen på en boss jag varit med om, needless to say, körde om den.
Beror mycket på hur det sker och om jag tycker det är en kul bug eller ej.
En rolig bug jag minns som jag och min bror använde oss utav var i Divinity Original Sin när vi samlade på oss en jäkla massa ljusstakar och låste in en boss med dom.
Tekniskt sett en bug antar jag då bossen kunde inte göra ett dugg längre och vi kunde fritt mörda den utan problem men det tog oss flera timmar att hitta och samla allt vi behövde och sedan placera ut allt. Tyckte vi ändå förtjänade resultatet.
Men jag tycker inte det är lika kul att hoppa upp på en sten i till exempel Elder Scrolls och sedan mata in pilar i ett fiende när de bara står och glor på mig. Det kräver inte någon ansträngning precis...
Om de uppstår spontant så tvekar jag inte att utnyttja dem. Men det är ingenting jag försöker trigga med flit.
Kunde inte sagt det bättre själv.
Absolut. Hur många ggr har man inte stått på en förhöjning som gjort att fienden inte kunnat nå en utan istället bara står framför än som ett fån.
Hela Soules serien har handlat om att vinna över spelet på alla sätt som är möjliga för mig. Har aldrig buggat sönder ett spel någonsin däremot.
Kommer ihåg när man spelade darksouls och fick 3 svåra småbossar i skogen att ramla nedför en klippa, rinse and repeate.
Jag kommer ihåg en gång som jag, oavsiktligt skall tilläggas, fick en boss att dö av sig själv. I Batman - Arkham Kight så möter man Deadshot i en stridsvagn i ett av de svårare uppdragen i spelet. Han körde ner i vattnet och dog på en gång helt av sig själv! Jag fick till och med en trophy för det
Hmm... Har aldrig hänt mig men skulle det uppstå så skulle det bero på hur jag tycker om spelet eller inte. Om jag verkligen njuter av min journey i spelvärlden och en boss skulle bugga ur så laddar jag nog om. Om inte och att jag känner mig stressad av att komma vidare o det skulle uppstå så tar jag nog chansen helt klart..
Jag kommer ihåg en gång som jag, oavsiktligt skall tilläggas, fick en boss att dö av sig själv. I Batman - Arkham Kight så möter man Deadshot i en stridsvagn i ett av de svårare uppdragen i spelet. Han körde ner i vattnet och dog på en gång helt av sig själv! Jag fick till och med en trophy för det
Du vet att DeadShot är alkis vid sidan om sin kriminella karriär, va. Förmodligen hade han halsat en kvarting Vodka.
((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))
==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||