Läskigaste fienden i ett spel?
Idag blir Resident Evil Village-demot till slut tillgängligt på alla plattformar efter att i två delar ha gjorts tillgängligt för Playstation-spelare i två tidsbegränsade vändor.
Personligen är jag inget jättefan av skräckspel, även om jag skulle vilja, men jag ska ändå försöka tvinga mig igenom Village eftersom miljöer och dylikt ser jäkligt inbjudande ut. För att inte tala om karaktärerna, med Lady Dimitrescu i spetsen.
Det är läskigt att bli jagad, speciellt av fiender man inte kan döda oavsett hur mycket bly man pumpar dem med. Spel som Resident Evil 7 och Amnesia har också skrämt livet av oss med detta koncept, men den spelfiende som skrämt mig mest (även om jag som sagt inte lirar jättemånga skräckspel) är helt klart allas vår xenomorph i Alien: Isolation.
Det oberäkneliga beteendet och den sabla, pipande rörelsedetektorn får verkligen pulsen att pumpa.
Vilken spelfiende tycker ni är allra läskigast?
Beror lite på hur man klassar läskiga fiender, om det är en fiendetyp man stöter på rätt ofta så försvinner ju själva läskighetsfaktorn för monstret - Samtidigt så kan spelets setting vara så pass läskig att typen ändå kan vara läskig, om då mer som jump-scare. Jag minns flera gånger då jag stötte på necromorphs i Deadspace som jag idag är glad över att jag inte var nödig när jag spelade. Overall så är nog Deadspace ett av de läskigaste spelen jag spelat som alltid höll mig "on edge". Jag måste nog klassa "The Ubermorph" som det läskigaste monstret, man visste aldrig när det skulle spränga genom en vägg och när man väl insåg att att det inte var ett vanligt monster ökade pulsen markant.
The Flood i Halo CE, första gången jag stötte på dem som ung så vågade jag knappt spela vidare. Jag kan väl dock inte påstå att jag är en vidare erfaren skräckspelare, så mina val kanske är mer basic och "läskiga monster i actionspel" än faktiska skräckspelsmonster.
Cutscenes i RE1 när man först ser en zombie som smaskar på en måltid och sakts vänder sig om mot kameran. Minns att det var skräckinjagande då jag var liten
Den där scenen asså. Jag var så kaxig innan jag faktiskt kört spelet och snackade om hur många zombier jag skulle spöa. Det räckte med att se någon annan lira sekvensen i början för att inse att jag var på tok för feg för att lira det själv.
Lisa från P.T.
https://www.youtube.com/watch?v=84rcDyvadT4
Jag undrar dock hur mycket som hänger på själva designen/utseendet på monstret, och hur mycket som hänger på settingen och atmosfären. Skulle ett monster vara lika läskigt om man placerade det i ett annat spel?
Bra poäng, tror det är mycket som spelar in. Allt från design till handling och musik.
Jag skulle inte vilja möta nån av de här i en mörk gränd.
https://silenthill.fandom.com/wiki/Romper
https://silenthill.fandom.com/wiki/Mumbler
https://residentevil.fandom.com/wiki/Tyrant
https://quake.fandom.com/wiki/Vore
https://quake.fandom.com/wiki/Shambler
https://residentevil.fandom.com/wiki/Verdugo
https://residentevil.fandom.com/wiki/Regenerador
Pyramid Head i Silent Hill 2 var ingen rolig typ att ha efter sig.
Facehuggers.
I synnerhet i Alien vs Predator (1999), även om den på klippet är ganska tam. I AvP sprang man ju runt hela tiden i mörker och facehuggersen kändes skitsnabba!
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Läskigast vet jag ej, men den som skrämt mig mest i modern tid är Mr X i Re2 Remake.
Hans blick, bestämda dunkande steg och överraskande hastighet fick mig vid flera tillfällen att skaka som om man stoppade en gaffel i brödrosten.
Minns i biblan. Var helt övertygad om att han var flera meter bakom mig. Vände mig om och mötes av animationen där han laddar en rak höger 50 cm framför mitt nylle. Sket nästan på mig.
Ännu en dag i paradiset.
Facehuggers i det första Alien spelet på PC
Tror det var runt 99 det kom
DETTA!
En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.