Fildelning - varför fildelar Du

Medlem

Började med att skriva en uppsats om vad och varför jag fildelar vissa saker illegalt men insåg att det kvittar egentligen.

Kort och koncist; tillgänglighet och bekvämlighet. Pengar är irrelevant för den typ av konsumtion det handlar om.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Angående illegal fildelning så tror jag ganska less på att höra samma "jag testar bara innan jag köper" - Jag tror inte man köper när man redan har det. I de flesta fall.

Bravo, ännu en vettig person som fattar att folk som kör med den skiten bara ljuger för sig själva. Hyr du en film och ser den så går du oftast inte ut och köper den direkt efteråt, tankar du ett demo och testar det så är ju däremot möjligheten större att du satsar på hela varan.

Som filmgalning så har jag dock slutat köpa alla filmer (jag fick faktiskt slut på utrymme =/) så jag hyr det mesta nuförtiden.


signatur
Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Angående illegal fildelning så tror jag ganska less på att höra samma "jag testar bara innan jag köper" - Jag tror inte man köper när man redan har det. I de flesta fall.

Jag tror däremot att man tack vare fildelning, illegal eller inte, konsumerar saker som man aldrig skulle gjort om man var tvungen att leta upp dem i en butik. Skumma dokumentärer, ny musik osv - Man blir en bättre människa.

För egen del så brukade jag ladda ner filmer i dvd-format, gillade jag det så blev det bluray. Barnfilmerna köpte jag som DVD.
Men det är slut med det, helt, de har förlorat en kund

Musik laddar jag fortfarande ner ibland, den större delen av musiken som jag letar efter är inte speciellt bra i mitt tycke så det skulle kännas som slöseri att köpa skivor i samma mängd, vilket även det är ett problem eftersom det mesta tillverkas i vinylformat och går inte ens att få tag på i sverige.
Dock så stödjer jag artister som jag gillar på andra sätt genom att gå på deras tillställningar, köpa t-tröjor osv.
I de här kretsarna handlar det mycket om accepterad fildelning även från artisterna eftersom skaran av anhängare växer och de får fler spelningar.

Jag stödjer dessa artister själv genom att mixa ihop deras musik (ett bra tag sen senast tyvärr) och delar vidare till folk i min omgivning för att väcka intresse till musikstilen.


signatur

thank you, come again

Medlem

Majoriteten av vad som tankas här är serier av den enkla anledningen att jag inte orkar vänta 3 år på att en svensk kanal kör aktuella avsnitt. I spelsammanhang, handlar det oftast om att testa eller pengabrist. Föredrar dock spel på 360:n som är o-chippad.

Medlem

Demon och recensioner är det som får mig att besluta mig för ett spel, demot tycker jag är väldigt viktigt då det ger mig en feel för gameplayet i spelet.
Saknas demo så slangas spelet hem men då uppstår ett dilemma ifall jag gillar spelet, jag har det ju redan på hårddisken.
Men då får man ta sig i kragen och köpa det.

TV-serier drar jag ned då jag inte känner för att vänta ett år för att se den, jag är för otålig helt enkelt.

Medlem

Var är alternativet "fildelar inte"?

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Var är alternativet "fildelar inte"?

Denna tråd var riktad till fildelare kanske därför.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Kanske redan har sagts, men att åka runt till 10 olika affärer bara för att hitta en CD som inte finns gör så att jag laddar ner. Exempelvis Weird Al, vart kan man hitta hans musik i en affär? Har för mig att jag letade i kanske 20 butiker runt om i Sverige bara för att hitta en CD, men inte hittade jag någon.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Inaktiv

Vi gör så här. Om inte Nestor fixar fler alternativ idag 27 maj 2009 så startar vi en nya tråd med alla alternativ.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av master_chrille:

Kanske redan har sagts, men att åka runt till 10 olika affärer bara för att hitta en CD som inte finns gör så att jag laddar ner. Exempelvis Weird Al, vart kan man hitta hans musik i en affär? Har för mig att jag letade i kanske 20 butiker runt om i Sverige bara för att hitta en CD, men inte hittade jag någon.

Beställ via nätet?

http://cdon.se/musik/yankovic_weird_al/

http://www.ginza.se/Artist/Artist.aspx?Artist=268889&artNr=32...

Det blir inte svårare än vad man gör det!


signatur
Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Vi gör så här. Om inte Nestor fixar fler alternativ idag 27 maj 2009 så startar vi en nya tråd med alla alternativ.

Äh, skicka han ett PM så fixar han det nog snart!


signatur
Inaktiv

I protest mot brist på bra lagliga alternativ!

Inaktiv
Skrivet av ThreeZool:

I protest mot brist på bra lagliga alternativ!

Vad skulle ett sånt vara? Jag slår vad om det är rimligt så finns det redan.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv

Bra pris, man kan inte ta samma pris som om dom fanns på skiva, att sälja på nätet är betydligt billigare än att trycka på skiva.

Film alternativen är inget att äns kommentera, finns helt enkelt inga bra att välja mellan som har bra utbud.

Problemet är oftast att allt är uppdelat, samla allt på ett ställe som Spotify fast man kan köpa och ha det på datorn.

Inaktiv
Skrivet av ThreeZool:

Bra pris, man kan inte ta samma pris som om dom fanns på skiva, att sälja på nätet är betydligt billigare än att trycka på skiva.

Hur mycket tror du att det kosta. Skulle inte förvåna mig om du har fel

Skrivet av ThreeZool:

Problemet är oftast att allt är uppdelat, samla allt på ett ställe som Spotify fast man kan köpa och ha det på datorn.

Det är ett exempel på något som inte är rimligt. Hur skulle det vara möjligt för någon att samla alla? Tillslut kommer det vara något som säger att han inte vill stödja jätten och säljer inte låten till den affärn. Man klara sig långt med bara två affärer.

Varför skulle man föresten villja ha dem på datorn om man har det i spotify? I en portabel spelare kan jag förstå men inte det.

Skrivet av ThreeZool:

Film alternativen är inget att äns kommentera, finns helt enkelt inga bra att välja mellan som har bra utbud.

Jaha vad önskas där då?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Skrivet av Slashneed:
Skrivet av master_chrille:

Kanske redan har sagts, men att åka runt till 10 olika affärer bara för att hitta en CD som inte finns gör så att jag laddar ner. Exempelvis Weird Al, vart kan man hitta hans musik i en affär? Har för mig att jag letade i kanske 20 butiker runt om i Sverige bara för att hitta en CD, men inte hittade jag någon.

Beställ via nätet?

http://cdon.se/musik/yankovic_weird_al/

http://www.ginza.se/Artist/Artist.aspx?Artist=268889&artNr=32...

Det blir inte svårare än vad man gör det!

Bläh, varför glömmer jag alltid bort och kolla på cdon?! Hatar internet för att det är så stort. -.-


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Gratis är inte så viktigt för mig utan det jag är ute efter är att få det jag vill ha på ett enkelt och smidigt sätt för att sedan kunna nyttja det när det passar mig.

Bio tex är helt värdelöst för mig då jag har en hemmabio som jag tycker ger en bättre upplevelse än de 11 mil (tur & retur) jag måste åka för att få tillgång till en riktig bio.

Musik laddar jag inte. Kör Spotify. Saknar vissa artister men det duger.

Spel köper jag via Steam.

Så det jag laddar är tv serier och nån film då och då.
Mest för att jag vill kunna titta när det passar mig.
För övrigt köper jag mycket film också.
Mer än jag gjorde innan piratverksamheten blev stor.


signatur

Insert funny qoute here

Medlem
Skrivet av master_chrille:
Skrivet av Slashneed:
Skrivet av master_chrille:

Kanske redan har sagts, men att åka runt till 10 olika affärer bara för att hitta en CD som inte finns gör så att jag laddar ner. Exempelvis Weird Al, vart kan man hitta hans musik i en affär? Har för mig att jag letade i kanske 20 butiker runt om i Sverige bara för att hitta en CD, men inte hittade jag någon.

Beställ via nätet?

http://cdon.se/musik/yankovic_weird_al/

http://www.ginza.se/Artist/Artist.aspx?Artist=268889&artNr=32...

Det blir inte svårare än vad man gör det!

Bläh, varför glömmer jag alltid bort och kolla på cdon?! Hatar internet för att det är så stort. -.-

Heh, tyvärr är det ju så att även om en artist finns så är det inte säkert att skivan som man vill ha inte är där, jag har t.ex. letat efter skivan "Ten" med Blitzkrieg i några år men den finns endast via ex. Amazon.com och jag är fortfarande skeptisk till att beställa internationellt, tar ett kliv i taget så att säga!


signatur
12
Skriv svar