God of War-skaparen hävdar att Playstation jobbar på Xbox Game Pass-"kontring"

Robot
God of War-skaparen hävdar att Playstation jobbar på Xbox Game Pass-"kontring"
Medlem

Snälla skippa det sony, koncentrera er på det ni gör bäst dvs. spel. Kvalitet framför kvantitet.

Flakmonkey

De har ju grunderna i Playstation Now med både nedladdningsbar och streaming, så varför inte? Tweaka det så att allt kan laddas ner (inte bara PS4-titlar), lägg till hela bakkatalogen från PS1, PS2, PSP, etc och lägg till sina egna dag 1 så är man ju hemma. Kanske även koncentrera sig på att få in spel från japanska utgivare från dag 1 också för att skilja sig från MS.

Medlem

Jaffe är känd för att snacka mycket om saker han "hört" och sedan när det börjar bli nyheter så börjar han ofta backa och försöka hävda (med rätta) att han inte alls vet så mycket.

Medlem

De behöver bara tweaka playstation now lite så är det klart. Game pass har juh lånat hur mkt som helst från playstation now har jag märkt när jag bläddrat runt.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Blev lite besviken som prenumerant av ps now att borderlands samt marvels avengers som är månadens spel inte är ps5 versionen utan enbart låst till ps4 versionen.

Tacksam om man däremot har planer på lite uppskalad streaming kvalitet samt HD av Ps1 spelen.

Skrivet av Nosnos:

De har ju grunderna i Playstation Now med både nedladdningsbar och streaming, så varför inte? Tweaka det så att allt kan laddas ner (inte bara PS4-titlar), lägg till hela bakkatalogen från PS1, PS2, PSP, etc och lägg till sina egna dag 1 så är man ju hemma. Kanske även koncentrera sig på att få in spel från japanska utgivare från dag 1 också för att skilja sig från MS.

Ja, kunde man spela hela katalogen via stream, så hade jag lätt skaffat ännu ett pass. Det blir billigare i längden.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Släpp alla förstapartstitlar på PS Now och inkludera det i Plus. Ta också fram en PS3 emulator till PS5 som har möjlighet att förbättra dessa gamla spel, likt som på Xbox, så man slipper streama dom i 720p.

Ja, drömma kan man ju iallafall.

Medlem

Holy shit I'm so chocked


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Gamepass har aldrig intresserat mig och det kommer Sonys variant inte heller att göra.

Medlem

Sony måste kontra. Annars kommer Xbox att äga.

Spontant så känns lösningen enkel. Gör PS-Now till en del av PS-Plus.

Annars vettifan.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Sony måste kontra. Annars kommer Xbox att äga.

Spontant så känns lösningen enkel. Gör PS-Now till en del av PS-Plus.

Annars vettifan.

Tillåt mig tvivla.

Medlem

Jag tycker man hör titt som tätt att PS "redan har Game Pass"... i form av PS Now...? Som man ibland hör ska vara sååå mycket bättre än Game Pass (större utbud?)... egentligen...? Fast det har inte slagit igenom lika hårt eftersom att Sony inte marknadsför det lika aggressivt som MS...?

Den naturliga följdfrågan blir ju då varför Sony ska satsa på "Game Pass" när "Game Pass" redan finns på PS?

Kan någon reda ut detta en gång för alla? Är nyfiken på riktigt.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Släpp alla förstapartstitlar på PS Now och inkludera det i Plus. Ta också fram en PS3 emulator till PS5 som har möjlighet att förbättra dessa gamla spel, likt som på Xbox, så man slipper streama dom i 720p.

Ja, drömma kan man ju iallafall.

Att skippa bakåtkompatibilitet är helt rätt beslut, alla skriker om det men nästan ingen använder det, inte ens xbox-fanboysen:

https://www.extremetech.com/gaming/250579-everybody-always-claims-want-console-backwards-compatibility-doesnt-anybody-use

Medlem

I Liberia liras det minsann Xbox!

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Att skippa bakåtkompatibilitet är helt rätt beslut, alla skriker om det men nästan ingen använder det, inte ens xbox-fanboysen:

https://www.extremetech.com/gaming/250579-everybody-always-claims-want-console-backwards-compatibility-doesnt-anybody-use

Har du någon annan källa än en fyra år gammal sådan som kan bekräfta ditt påstående?

Du tycker inte det är bra att man kan köra PS4-spel och Xbox One-spel på nuvarande konsoler heller då antar jag, då det också är BC rent tekniskt.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Har du någon annan källa än en fyra år gammal sådan som kan bekräfta ditt påstående?

Du tycker inte det är bra att man kan köra PS4-spel och Xbox One-spel på nuvarande konsoler heller då antar jag, då det också är BC rent tekniskt.

Självklart menar jag inte föregående generation, frågan gällde ps3. Helt naturligt att det spelas mycket ps4 och xbox one spel i början av generationen. Speciellt på xbox där det inte finns några nya spel över huvudtaget.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Att skippa bakåtkompatibilitet är helt rätt beslut, alla skriker om det men nästan ingen använder det, inte ens xbox-fanboysen:

https://www.extremetech.com/gaming/250579-everybody-always-claims-want-console-backwards-compatibility-doesnt-anybody-use

Sitter och spelar PS3 as we speak, men jag är medveten om att jag är i minoritet. Jag tror att folk skulle vara mer benägna att spela äldre spel om dom kunde köras i högre upplösning och framerate, på så sätt kan gränsen mellan generationerna suddas ut en smula. Jag skulle iallafall inte ha något emot det.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Självklart menar jag inte föregående generation, frågan gällde ps3. Helt naturligt att det spelas mycket ps4 och xbox one spel i början av generationen. Speciellt på xbox där det inte finns några nya spel över huvudtaget.

Efterfrågar fortfarande färskare och mer trovärdigare källor på ditt förra påstående.

Gällande påståendet om att det inte finns några nya spel till Xbox, så ligger väl PS5 och Xbox ungefär lika i detta nu? I huvudet kan jag komma på typ tre till Xbox... PS5 har typ... fyra?

Flakmonkey
Skrivet av r4v3nl0rd:

Jag tycker man hör titt som tätt att PS "redan har Game Pass"... i form av PS Now...? Som man ibland hör ska vara sååå mycket bättre än Game Pass (större utbud?)... egentligen...? Fast det har inte slagit igenom lika hårt eftersom att Sony inte marknadsför det lika aggressivt som MS...?

Den naturliga följdfrågan blir ju då varför Sony ska satsa på "Game Pass" när "Game Pass" redan finns på PS?

Kan någon reda ut detta en gång för alla? Är nyfiken på riktigt.

PS har Gamepass på samma sätt som Apple har Spotify dvs de har en tjänst som i grund och botten erbjuder Playstation-användare samma funktionalitet dvs en prenumerationstjänst där du kan ladda ner spel och streama (ingår det i i gamepass eller är xcloud separat?) dem. Utbudet är på pappret större (tror det är över 700 PS4- och PS3-spel) Playstation Now men en viktig skillnad där är att det bara är PS4-titlarna som kan laddas ner, PS3 kan i dagsläget bara streamas vilket då gör att man kan hävda att utbudet inte är så pass stort ändå.

I övrigt så skulle jag säga att det som skiljer är utbud och marknadsföringen kring det. Gamepass erbjuder titlar från dag 1, alltid sina egna men även från andra utgivare, det gör inte Playstation Now. Det är väl just den delen som man talar om när man säger att de ska Sony efterlikna Gamepass, samt att konsolidera det med Playstation Plus och Playstation Plus Collection.

Det här gäller ju då till konsolerna. Börjar man blanda in PC så är det inte mycket snack om saken då Playstation Now enbart streamar till PC vilket väl de flesta av oss tycker är rätt kasst.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Efterfrågar fortfarande färskare och mer trovärdigare källor på ditt förra påstående.

Gällande påståendet om att det inte finns några nya spel till Xbox, så ligger väl PS5 och Xbox ungefär lika i detta nu? I huvudet kan jag komma på typ tre till Xbox... PS5 har typ... fyra?

Du menar att andelen som spelar äldre spel än en generation bakåt har ökat sedan XSX/PS5 släpptes? Källa på det? Gärna trovärdig.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Du menar att andelen som spelar äldre spel än en generation bakåt har ökat sedan XSX/PS5 släpptes? Källa på det? Gärna trovärdig.

Din källa var fyra år gammal, när BC fortfarande var ganska nytt. Ju mer MS har marknadsfört BC och ju fler titlar som fått stöd för BC så känns det rimligt att anta att även användandet har ökat.

Jag vet många och även jag själv använder BC med jämna mellanrum. Skulle ljuga om jag sa att jag använder det dagligen, men har fortfarande 360-spel i min backlog. Att kunna köra dessa på min Series X med vissa små förbättringar ser jag endast som något positivt.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

PS har Gamepass på samma sätt som Apple har Spotify dvs de har en tjänst som i grund och botten erbjuder Playstation-användare samma funktionalitet dvs en prenumerationstjänst där du kan ladda ner spel och streama (ingår det i i gamepass eller är xcloud separat?) dem. Utbudet är på pappret större (tror det är över 700 PS4- och PS3-spel) Playstation Now men en viktig skillnad där är att det bara är PS4-titlarna som kan laddas ner, PS3 kan i dagsläget bara streamas vilket då gör att man kan hävda att utbudet inte är så pass stort ändå.

I övrigt så skulle jag säga att det som skiljer är utbud och marknadsföringen kring det. Gamepass erbjuder titlar från dag 1, alltid sina egna men även från andra utgivare, det gör inte Playstation Now. Det är väl just den delen som man talar om när man säger att de ska Sony efterlikna Gamepass, samt att konsolidera det med Playstation Plus och Playstation Plus Collection.

Det här gäller ju då till konsolerna. Börjar man blanda in PC så är det inte mycket snack om saken då Playstation Now enbart streamar till PC vilket väl de flesta av oss tycker är rätt kasst.

Tack för svaret! Nu klarnade det!

Hela paketet (konsol, PC, xCloud) ingår med Game Pass Ultimate btw. Inga krusiduller.

C64
Medlem

Gamespass va inte intresant för mig heller men när man ser alla spel man kan ladda ner så blir det en annan sak och 99 kr i månaden är ingenting

Dex
Medlem

Som jag ser det så har Gamepass 3 "stora" fördelar över Playstation Now.

Det första och viktigaste skulle jag säga är att alla Microsofts egna spel (och även en del från andra utvecklare) kommer dag ett på Gamepass så man inte behöver vänta, medans på Playstation Now kan man få vänta rätt många månader och oftast flera år. Många av dom stora titlarna har fortfarande inte kommit dit.

Det andra är att många av titlarna till Gamepass även kommer till PC dag ett.

Det tredje och sista är att man fortfarande måste streama många av Playstation Now spelen medans på Gamepass kan du ladda hem dom. Det blir inte samma sak med streaming tycker jag.

Alla dessa 3 punkterna är ju saker som Sony kan lösa. Framför allt punkt 1 som jag tycker är den viktigaste (att alla Sonys spel kommer dag ett på Playstation Now) är ju en relativt enkel sak att lösa, men det är nog mer en fråga om dom vill bara.

Dom andra 2 punkterna är lite mer komplicerade, men går säkert att lösa också.

Nu tror jag förvisso inte mycket på dessa ryktens om jag ska vara ärlig då dom verkar inte helt jätte trovärdiga, men man kan ju hoppas. Konkurrens mellan Sony och Microsoft gynnar ju oss så båda måste göra det ännu bättre

Ambassadör
Xbox

Det vore ju fantastiskt trevligt med motsvarande tjänst på PS! Alla first party-spel direkt vid release, och att de stannar där och inte gör några underliga korta visiter, skulle vara en väldigt attraktiv tjänst.

Håller tummarna!


signatur

Jump in.

Medlem

Det finns en intervju med David Jaffe på en podcast som heter round table där ute på youtube någonstans som är några månader gammal nu som jag lyssnade till och redan där så hintade Jaffe om att Sony jobbade på att utveckla sin PS NOW efter vad han hört "inifrån Sony lägret".
Jaffe nämnde en tänkbar strategi att Sony hade planer på att börja utveckla lite mindre spel, AA spel, och börja erbjuda på Ps Now från day one medans de super stora blockbuster titlarna skulle köras på som vanligt.
Huruvida det här blir av eller inte återstår och se men tyckte personligen det inte lät så dumt.
Men ja, det återstår och se och Jaffe påpekade att det här var inte ristat i sten men snacket från Sony lägret hade iaf nämnt en sådan här tänkbar möjlighet.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

It's not a lake, it's an ocean

Att de kommer kontra med något är givet. Men Sony har tidigare tydligt tagit avstånd från tanken att deras exklusiva förstapartstitlar skulle göras tillgängliga dag 1 via en Game Pass-liknande tjänst, så jag har svårt att se att de kommer avvika från detta. Vilken tjänst de än planerar lär det inte bli fullt lika attraktivt vad nya konsolexklusiva titlar beträffar. Men den kan ju ha andra styrkor.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag tror i långa loppet så kommer tjänster som gamepass resultera i mer skit bara.
Varför ska utvecklare lägga ner tid på att ge ut på gamepass? Då är det lika att producera snabbt och billigt.
Kommer bli ännu mera copy paste spel på dom tjänsterna.
Då ska det erbjudas rejält bra betalt att komma till gamepass direkt om man ska lägga ner tid på spelen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tror i långa loppet så kommer tjänster som gamepass resultera i mer skit bara.
Varför ska utvecklare lägga ner tid på att ge ut på gamepass? Då är det lika att producera snabbt och billigt.
Kommer bli ännu mera copy paste spel på dom tjänsterna.
Då ska det erbjudas rejält bra betalt att komma till gamepass direkt om man ska lägga ner tid på spelen.

Och just nu så betalar MS rätt bra till utvecklare som går med på att lägga upp spel där day one, Men de lär inte hålla på o betala på det här sättet i all oändlighet. Och även om de har pengar lär de inte kunna köpa upp precis varenda utvecklare pga 1. alla vill inte bli uppköpta 2. konkurrenslagar skulle sätta stopp för det till slut.
Får de inte vinst med game pass inom en viss ram tid (vet inte vad de satt men några år kanske?) så kanske game pass går i graven som när MS en gång trodde deras tjänst zoom skulle ta över världen men så blev inte riktigt fallet.
Det var också en cool idé men det blev ändå inget med det.

Så vi får se. Men jag är också lite avig till både game pass o playstation now och eventuella liknande framtida tjänster. Men vi får se helt enkelt. Allt är i sin linda än så länge så svårt o säga vart det kommer barka iväg.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

123
Skriv svar