Vilken knapp gör vad?

Medlem
Vilken knapp gör vad?

När man hoppar mellan spel så slår det mig att man ofta måste tänka om kring vilken knapp som gör vad.

Ibland laddar fyrkant om ditt vapen, cirkel dodgar.

Ibland är X dodge och L1 är reload.

Jag föredrar att cirkel är avvikande manövrar medana fyrkant antingen är reload eller slag med svärd/tillhygge.

R1 är den självklara pangar-knappen.

På PC är shift sprint, ctrl ducka. R reload. E interagera med omgivningen.

Vad föredrar ni?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skribent

TAB är scoreboard/inventory
Space är hoppa i 99/100 spel
Mouse 2 = vapen zoom (aim down sight)
Mouse 3 = melee

Är väl standard jag kan komma på som jag kör i alla spel förutom de som du skriver ovan.

Medlem

Det jag stör mig på är att "wasd" är default för fram/bak/vänster/höger i alla!? PC spel.
Det naturliga när man skriver är att pekfingrarna vilar på "F" och "J" som har sina små guppar. Plus att man har så mycket mer att trycka på med lill och ringfingret med sånt läge.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem
Skrivet av Shadee:

TAB är scoreboard/inventory
Space är hoppa i 99/100 spel
Mouse 2 = vapen zoom (aim down sight)
Mouse 3 = melee

Är väl standard jag kan komma på som jag kör i alla spel förutom de som du skriver ovan.

mouse 3 är hjulet eller sidoknappen?

Skribent
Skrivet av wololo:

mouse 3 är hjulet eller sidoknappen?

Scrollen

Inaktiv

Något jag stör mig på är när wasd inte är default orientering runt kartan i strategispel, vissa paradox har/hade det tidigare har jag för mig. Sjukt irriterande då jag inte spelar competetive och vill bara ha den enkelt.

Håller även med ovanstående att TAB ska vara inventory/scoreboard, tänk min förvåning när jag testade ESO för första gången på flera år och alt har den funktionen. Väldigt konstig konfigurering.

Medlem

Immortals: Fenyx Rising använder fyrkant för speedboost.

Inget annat spel, vad jag vet, gör det.

Varför valde man då detta?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Något jag stör mig på är när wasd inte är default orientering runt kartan i strategispel, vissa paradox har/hade det tidigare har jag för mig. Sjukt irriterande då jag inte spelar competetive och vill bara ha den enkelt.

Håller även med ovanstående att TAB ska vara inventory/scoreboard, tänk min förvåning när jag testade ESO för första gången på flera år och alt har den funktionen. Väldigt konstig konfigurering.

Märkligt att man inte har standardiserat sådant.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Hoppar med A
Spottar med B

Höger är höger
Vänster är vänster

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Höger är höger
Vänster är vänster

Fattar att du försöker vara rolig men detta är ju relevant när det gäller upp och ner på "kameraspaken". Jag trodde att jag var normal som föredrog trycka ner = kameran höjer sig och tittar neråt, men detta var tydligen inte speciellt populärt.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av Dohman:

Fattar att du försöker vara rolig men detta är ju relevant när det gäller upp och ner på "kameraspaken". Jag trodde att jag var normal som föredrog trycka ner = kameran höjer sig och tittar neråt, men detta var tydligen inte speciellt populärt.

Föredrar som dig faktiskt, men jäklar vad man snurrar till det om man hoppar in i ett spel där det inte är så.

Medlem

För mig är Rocket League sjukt förvirrande. Jag vill gärna åka framåt genom att trycka styrpinnen framåt (samma med backen) men då är det RT framåt, LT bakåt/broms och styrpinnen styr man bara åt sidorna med. (Ovanpå det så lyckas jag alltid blanda ihop boost med hopp... jag och handkontroller.)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Föredrar som dig faktiskt, men jäklar vad man snurrar till det om man hoppar in i ett spel där det inte är så.

Skrivet av conthox:

För mig är Rocket League sjukt förvirrande. Jag vill gärna åka framåt genom att trycka styrpinnen framåt (samma med backen) men då är det RT framåt, LT bakåt/broms och styrpinnen styr man bara åt sidorna med. (Ovanpå det så lyckas jag alltid blanda ihop boost med hopp... jag och handkontroller.)

Era inlägg är relevanta till varandra här...

Jag har samma problem i Rocket League, men när man gör Aerials. Direction är helt motsatt till det jag tycker känns naturligt. Har försökt ändra det i settings, men hittade inget.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av Dohman:

Jag har samma problem i Rocket League, men när man gör Aerials. Direction är helt motsatt till det jag tycker känns naturligt. Har försökt ändra det i settings, men hittade inget.

Det är ju inte bara när man är i luften som det ställer till det. Förutom det klassiska "hur vill du att flygplanets styrspak skall bete sig" så har ju som sagt RL inte "kör framåt" genom att trycka spaken framåt när man är med alla hjulen på marken heller. Då händer det absolut inget, man måste trycka en separat knapp för detta...

Ingen idé att jämföra det med en bil och säga "men där har du ju en gas och broms" för det blir ändå två fel. För det första så använder man fötterna och det känns mer logiskt, det "avlastar" dessutom händerna då det blir färre knappar för händerna att hålla reda på. (Problemet är väl kanske inte antalet knappar, annars hade det ju blivit knas med tangentbord också. Det är snarare att det blir för många knappar som är kopplat till styrningen. Tänk att styra en bil helt och hållet med ratten - inklusive gas, broms, växel och så vidare...) Dels så är man ju van vid att alla andra spel som man spelar har "framåt" på "styrspak fram".


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Gnällkuk
Skrivet av cybo:

Det jag stör mig på är att "wasd" är default för fram/bak/vänster/höger i alla!? PC spel.
Det naturliga när man skriver är att pekfingrarna vilar på "F" och "J" som har sina små guppar. Plus att man har så mycket mer att trycka på med lill och ringfingret med sånt läge.

Jag kan ha fel här, men jag har för mig att det kommer från det glada 90-talet och någon duktig Quake-spelare som började spela så. Tidigare var det piltangenterna som gällde. Eftersom vapen är bindade till siffertangenterna så är det klart mer praktiskt att ha handen där.

På den tiden behövde man inte så mycket mer, växla mellan vapen och hoppa.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Sålänge ducka inte ligger på C så är allt frid och fröjd!

Medlem

Sprint på Shift, ladda om på R, hoppa på Space.
1-5 för att byta mellan vapen, ev scrollhjul men då automatiskt byte. Inget jävla scroll+klick tack.
Kastbara föremål på M3, granater och knivar t.ex.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Jag har problem med att det är omvänt på Playstation jämfört med Switch. Knappositionen som vanligtvis betyder OK/YES på Playstation betyder NO/Bakåt på Switch och vice versa. Detta märks i många spel också då OK-knappen vanligtvis är typ hopp i spel. Sjukt förvirrande när jag växlar en del mellan konsolerna.

Medlem
Skrivet av krs_kristoffer:

Jag har problem med att det är omvänt på Playstation jämfört med Switch. Knappositionen som vanligtvis betyder OK/YES på Playstation betyder NO/Bakåt på Switch och vice versa. Detta märks i många spel också då OK-knappen vanligtvis är typ hopp i spel. Sjukt förvirrande när jag växlar en del mellan konsolerna.

Håller med.

Första gången detta slog mig var i samband med Metal Gear Solid 1 på PS1 när det begav sig. Att använda cirkel som OK kändes konstigt. Samma sak med X som agerade ESC.

Alla dessa variationer.

Det är knappt man orkar.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

1
Skriv svar