En speldesigners analys av Qanon

Skrivet av Sapiens:

När du sa brittiska bilar tänkte jag först på Leyland cars...

Kanske inte riktigt samma sak, men även de hade sin charm :).

Vad var det den här tråden handla om nu igen?

QAnon-Bitcoin-konspirationen!
Vad jag sett genom att scrolla igenom tråden jättesnabbt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Det är inte allt heller.
Många konservativa började hypea upp Parler som ett alternativ till Twitter efter att Trump blivit bannad.
Svaret från Big Tech blev att både Google och Apple nu tar bort Parler från deras appstores och Amazon ska inte tillåta dem på deras webbhotell.
Mozilla har nu även gått ut med att de ska börja se över hur "farliga" åsikter sprids av deras användare och hur det påverkar samhället och arbeta för att "förbättra situationen".
Det första jag gjorde i morse var att ta bort Firefox från datorn.
Informationskriget har bara börjat. Jag ser tyvärr en framtid där internet är mycket mer begränsat och censurerat och där människor blir registrerade efter vilka åsikter de har, inte helt olikt hur det är i Kina.

Att Trump "uppmanat till våld" på Twitter var bara ett svepskäl för att införa de åtgärder man länge hade planerat. För tittar man på Trumps faktiska tweets och de tal han laddade upp på Twitter så uppmanade han sina följare att vara fredliga och respektera lag och ordning och efter att det spårade uppmanade han dem att gå hem. Tyvärr läser folk bara Omni eller kollar på nyheterna på tv istället för att gå till ursprungskällan själva så de får en väldigt felaktig bild av vad som faktiskt hänt.

Mycket sanning här. Åsiktsfrihet och regulering av felaktiga / farliga åsikter hör inte ihop. Tyvärr går vi mot det senare. Mer och mer tolkas som avvikande, fel och farliga åsikter, och allt mer ska reguleras och stängas av.

- Trump är farlig, stäng nu
- andra plattfornar är farliga, stäng nu
- nästa steg är väl mozilla som du skrev där

Jag kan dock hålla med om att Trump medvetet piskar på och skapar outrage porr, och media sålde outrage porren. Men om det var värt att censurera Trump och sedan blixtsnabbt stänga ner Parler utan någon annan anledning än anklagelser är läskigt. Det visar på hur mycket makt mediejättarna sitter på. Tidigare har de sällan visat eller tagit ställning, men nu kör de på alla fronter känns det som, med krafttag.

Därav håller framförallt de konservativa på att fly ifrån Twitter. De pratar om Parler ena dagen, sen alternativ 2, alternativ 3 och nu är de väl inne på alternativ 4.

Jag orkar inte med, avföljde 90% av de 11-12 konservativa jag följde på twitter. De var inga extremer som shapiro/trump/prageru utan sysslar med spel, UX, musik - samtidigt som de tog avstånd ifrån ”Leftism”. Mina alltra värsta konservativa ”ondingar” är Jordan Peterson och Dave Rubin, men båda är ju mer inne på att vi ska skita i ta ställning i höger/vänster-identitetspolitik och dess moralpanik. De pekar till ta hand om dej själv och din egen hälsa istället. Fast å andra sidan är Rubin är en ”klassisk liberal” och skriker och vrålar att fly Twitter mest hela tiden. Peterson sitter stilla i båten och gör reklam för sin kommande bok. Han har dessutom någon egen portal, men den pratar han inget om. Tror den är ganska död?

Hur som haver, känns det som Twitter håller på med en stor politisk rekonstruktion. Jag vet inte om det är bra eller dåligt. Kanske vill de få bort all jävla politiksnack där, eller så kanske de vill få bort den politik de inte håller med om. Jag hoppas på det första i sådana fall, så kan de som vill diskutera politik och outrage-grejer få starta upp en egen social media avsedd för detta. Det var visserligen vad Parler höll på att bli innan Apple, Google och Amazon stängde ner sidan.

Om jag ska använda twitter, så vill jag inte se mitt flöde fyllas av ”Twitter är dåligt, fly, jag förlorade 10’000 följare över en natt”-panik. Jag funderar på att ta bort dem alla. Det är förvisso även ett fåtal vänsterlutande kritiker tjatar om att börja följa dem på diverse alternativa medier, eller att man ska bli e-mail subscriber etc. Kanske är det för att de inte längre kan skoja om de med dumma saker som konservativa gör och vice versa? Det är ju allt man ser. När man är inne hos de vänstra ser världen ut på ett sätt och hos de högra är den en annan. Båda är lika dåliga, för de hänger ut idioter hos motsatta parter för att verifiera hur dum motsatta sidans politik är - strawman deluxe.

Jag har varken fb/instagram men jag antar att det är likadant där. När stormedierna börjar städa så flyr alla med politiska åsikter.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

NuZ
Testpilot

Hmmm en stat i staten och satanistpedofiler? 🤔


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skrivet av Hanzo:

Mycket sanning här. Åsiktsfrihet och regulering av felaktiga / farliga åsikter hör inte ihop. Tyvärr går vi mot det senare. Mer och mer tolkas som avvikande, fel och farliga åsikter, och allt mer ska reguleras och stängas av.

Självklart så måste farliga åsikter stampas ut när resultatet bokstavligen leder till terrorism. Jag har inte sett någon gråta över att Al-Qaida, Boko Haram eller Al-Shabab motarbetas (rent av aktivt dödas), så varför ska den inhemska terrorismen i USA få frikort? Den militanta islamismen är ju trots allt också politiska åsikter.

Nu får USA känna på hur svårt det blir när gränserna mellan den extrema delen av GOP och inhemska militanta grupper grumlas. På samma sätt som det varit svårt för länderna i Mellanöstern att hålla en fast front eller avstånd mot militanta islamistiska grupper. Kanske kan USA ta hjälp från Afghanistan, de har ju också problem med att poliser släpper fram militanta våldsverkare, som vill störa landets försök att genomföra demokratiska val.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Självklart så måste farliga åsikter stampas ut när resultatet bokstavligen leder till terrorism. Jag har inte sett någon gråta över att Al-Qaida, Boko Haram eller Al-Shabab motarbetas (rent av aktivt dödas), så varför ska den inhemska terrorismen i USA få frikort? Den militanta islamismen är ju trots allt också politiska åsikter.

Nu får USA känna på hur svårt det blir när gränserna mellan den extrema delen av GOP och inhemska militanta grupper grumlas. På samma sätt som det varit svårt för länderna i Mellanöstern att hålla en fast front eller avstånd mot militanta islamistiska grupper. Kanske kan USA ta hjälp från Afghanistan, de har ju också problem med att poliser släpper fram militanta våldsverkare, som vill störa landets försök att genomföra demokratiska val.

Det är självklart att de som uppmuntrar till våld måste stängas ner. Men det känns också som att det går mycket anklagelser om att våld uppmuntras hos X, för att stänga ner politiska oliktänkare.

Just QAnon har jag inte hört något om innan de bröt sig in. Jag har mest hört om antifa och hur de bränner ner halva USA, i synnerhet Portland. Det sjuka är att de verkar få ha alla sina twitterkonton kvar?! De borde bränna båda extrema poler, tycker jag, varesig de är vänster- eller högerextremister.

Den raska nedstängningen av Parler
Något som slog mig är att anledningen till alla storföretag gick samman för att slå bort Parler är väl just för att förhindra Trump att komma dit. Det är ju över ett 20-tal andra tjänster som stängde ner honom samtidigt, och Parler var väl den enda sidan som förbjöd censur. Så alla storföretag fick helt enkelt gå ihop för att sätta stopp för Parlers existens? Det var med läskigt snabba med ryck dock, som om alla kommit överrens om saken långt innan, med plan A, B och C.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Det är självklart att de som uppmuntrar till våld måste stängas ner. Men det känns också som att det går mycket anklagelser om att våld uppmuntras hos X, för att stänga ner politiska oliktänkare.

Just QAnon har jag inte hört något om innan de bröt sig in. Jag har mest hört om antifa och hur de bränner ner halva USA, i synnerhet Portland. Det sjuka är att de verkar få ha alla sina twitterkonton kvar?! De borde bränna båda extrema poler, tycker jag, varesig de är vänster- eller högerextremister.

Något som slog mig är att Parler snabbt stängdes ner för att förhindra att Trump skulle komma dit. Över ett 20-tal tjänster stängde ju ner honom samtidigt, och Parler var väl den enda sidan som förbjöd censur. Så alla storföretag satte stopp för Parlers existens?

Du har inte följt så mycket nyheter om alt-right de senaste åren alltså. QAnon har det rapporterats om ganska mycket.

Vad gäller antifa så vet jag inte hur många twitterkonton du hittar som är officiella (eftersom det inte är en organisation utan en ideologi). Vad jag vet var det heller inget organiserat bakom de våldsamheter som hände i samband med förra årets protester. Alltså, protester var organiserade men inte våldet.

Skrivet av Hanzo:

Det var snabba ryck dock, som om alla kommit överrens om saken långt innan, med plan A, B och C.

Ja, eller som om det hade genomförts ett kuppförsök för att hindra ett demokratiskt val att slutföras. Och som om det redan planerades för fler kuppförsök innan den nya presidenten tog sin plats.

Förstår ärligt inte varför det är förvånande att storföretagen agerade? Precis som andra storföretag agerat genom beslut att inte stödja vissa politikers organisationer och kampanjer med pengar i framtiden. Känns som att vissa tar väldigt lätt på det som hände.

Medlem
Skrivet av waeress:

Du har inte följt så mycket nyheter om alt-right de senaste åren alltså. QAnon har det rapporterats om ganska mycket.

Vad gäller antifa så vet jag inte hur många twitterkonton du hittar som är officiella (eftersom det inte är en organisation utan en ideologi). Vad jag vet var det heller inget organiserat bakom de våldsamheter som hände i samband med förra årets protester. Alltså, protester var organiserade men inte våldet.

Ja, eller som om det hade genomförts ett kuppförsök för att hindra ett demokratiskt val att slutföras. Och som om det redan planerades för fler kuppförsök innan den nya presidenten tog sin plats.

Förstår ärligt inte varför det är förvånande att storföretagen agerade? Precis som andra storföretag agerat genom beslut att inte stödja vissa politikers organisationer och kampanjer med pengar i framtiden. Känns som att vissa tar väldigt lätt på det som hände.

Nej, Jag mår dåligt av att läsa nyheter. Så det händer någon gång i veckan eller än mer sällan. Oftast står de viktigaste nyheterna överallt ändå. På twitter, youtube, familj och vänner. Sen står det ju oftast bara dåliga nyheter ändå.

Ok, hittade denna artikeln nu.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/efter-stormningen-av-capit...

Citat:

Stormningen av Capitolium organiserades på Parler – nu är appen helt nedstängd

Sociala medier-appen Parler dundrade upp på världens löpsedlar efter att det framkommit att stormningen av Capitolium organiserats bland annat där. Nu har en rad techjättar tagit i med hårdhandskarna, och de användare som försöker logga in möts nu av stora felmeddelanden.

Parler va alltså ett av verktygen för att organisera attacken, hävdas det i artikeln. Ja, låter vettigt. Om Parler va helt censurfri lär det ha kunnat va vänster- och högerextremisters paradis.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Nej, Jag mår dåligt av att läsa nyheter. Så det händer någon gång i veckan eller än mer sällan. Oftast står de viktigaste nyheterna överallt ändå. På twitter, youtube, familj och vänner. Sen står det ju oftast bara dåliga nyheter ändå.

Ja, det kan jag förstå. Det kan vara riktigt utmattande att följa nyheterna.

Medlem

Så många SD-anhängare som sitter och försvarar Trump osv här(VAD HAN GJORDE VAR INTE SÅ FARLIGT!11!!). Scary.

Helt förståeligt att Parler stängs ner. Alt-righters osv är ju något som borde utrotas.

Inaktiv
Skrivet av waeress:

Ja, eller som om det hade genomförts ett kuppförsök för att hindra ett demokratiskt val att slutföras. Och som om det redan planerades för fler kuppförsök innan den nya presidenten tog sin plats.

Förstår ärligt inte varför det är förvånande att storföretagen agerade? Precis som andra storföretag agerat genom beslut att inte stödja vissa politikers organisationer och kampanjer med pengar i framtiden. Känns som att vissa tar väldigt lätt på det som hände.

Enligt mig var det absolut inget kuppförsök.
Det var en spårad demonstration där demonstranterna mer eller mindre blev insläppta på Kapitolium av polisen. I första hand var det ett polisiärt misslyckande.
När man går ihop i en mobb så där taggar man upp varandra och det kan enkelt gå för långt när de galnaste leder flocken.
Typ han med hornhjälmen verkar mest vara ett galet internet-troll som gör det for the lulz.
Tror att det bara var en häftig grej för många att ta sig in i Kapitolium och sedan satte verkligheten in när folk blev dödade, de verkade inte speciellt våldsamma heller utan gick mest runt där inne och poserade.

Sedan tycker jag det är Trumps fulla moraliska rätt att påstå att det begåtts valfusk om han tror att det gjorts det. Jag är själv inte insatt i hur rättsprocessen har gått eller vilka bevis eller brist på bevis som lagts eller inte lagts fram men är han övertygad om att Biden vann på grund av fusk så är det inte mer än rätt att slåss för det man tror är demokratisk rättvisa.
För ett demokratiskt val är bara demokratiskt om det har gått legitimt till.
Man får ifrågasätta andra länders valresultat typ Ryssland eller Ungerns, men inte USA:s för att det är ett "demokratiskt land"?
2016 var det högt uppsatta demokrater som ifrågasatte valresultatets legitimitet, bland annat Nancy Pelosi. Då verkade det vara helt okej att göra så.

Jag tycker det är problematiskt när de stora tech-bolagen som i princip har monopolställning på sociala medier och mycket av internets infrastruktur alla har en liknande politisk lutning och går ihop för att stänga av folk de tycker påverkar politiken på ett enligt dem negativt sätt.
I en ideal värld bör det inte vara upp till dem att bestämma enligt mig då de får för stor politisk makt.
För i detta fallet stängde de av Trump för att han ifrågasatte valresultatet och fick andra människor att göra samma sak. Att han skulle ha uppmanat till våld är en lögn men det är det man sänder ut till befolkningen genom sina egna uttalanden och genom massmedia för att få så många som möjligt att tycka att avstängningen var rätt. Och demokraterna hänger så klart på för att plocka politiska poänger.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Enligt mig var det absolut inget kuppförsök.
Det var en spårad demonstration där demonstranterna mer eller mindre blev insläppta på Kapitolium av polisen. I första hand var det ett polisiärt misslyckande.
När man går ihop i en mobb så där taggar man upp varandra och det kan enkelt gå för långt när de galnaste leder flocken.
Typ han med hornhjälmen verkar mest vara ett galet internet-troll som gör det for the lulz.
Tror att det bara var en häftig grej för många att ta sig in i Kapitolium och sedan satte verkligheten in när folk blev dödade, de verkade inte speciellt våldsamma heller utan gick mest runt där inne och poserade.

Sedan tycker jag det är Trumps fulla moraliska rätt att påstå att det begåtts valfusk om han tror att det gjorts det. Jag är själv inte insatt i hur rättsprocessen har gått eller vilka bevis eller brist på bevis som lagts eller inte lagts fram men är han övertygad om att Biden vann på grund av fusk så är det inte mer än rätt att slåss för det man tror är demokratisk rättvisa.
För ett demokratiskt val är bara demokratiskt om det har gått legitimt till.
Man får ifrågasätta andra länders valresultat typ Ryssland eller Ungerns, men inte USA:s för att det är ett "demokratiskt land"?
2016 var det högt uppsatta demokrater som ifrågasatte valresultatets legitimitet, bland annat Nancy Pelosi. Då verkade det vara helt okej att göra så.

Jag tycker det är problematiskt när de stora tech-bolagen som i princip har monopolställning på sociala medier och mycket av internets infrastruktur alla har en liknande politisk lutning och går ihop för att stänga av folk de tycker påverkar politiken på ett enligt dem negativt sätt.
I en ideal värld bör det inte vara upp till dem att bestämma enligt mig då de får för stor politisk makt.
För i detta fallet stängde de av Trump för att han ifrågasatte valresultatet och fick andra människor att göra samma sak. Att han skulle ha uppmanat till våld är en lögn men det är det man sänder ut till befolkningen genom sina egna uttalanden och genom massmedia för att få så många som möjligt att tycka att avstängningen var rätt. Och demokraterna hänger så klart på för att plocka politiska poänger.

Men jämför maktövergången efter valet 2016 med nuvarande...Det har cirkulerat anklagelser om valfusk i förmodligen varenda val, definitivt de senaste årtiondena men inget har lett till det sinnessjuka trams som äger rum just nu.
Trumps begäran om utredning är det nog få som är emot rent allmänt (även om han började hetsa om det långt innan valet) men efter att nästan samtliga anklagelser motbevisats så bör han acceptera att det inte finns fog och erkänna sig besegrad. När han inte gör så går det över till vansinne. Vilket det nu är.
Samma maskineri som gav honom segern för 4 år sedan gav den nu till Biden. Han har ingen rätt att klaga, gnälla och anklaga maskineriet för att inte fungera nu om han inte gjorde det då.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv
Skrivet av Soulless:

Men jämför maktövergången efter valet 2016 med nuvarande...Det har cirkulerat anklagelser om valfusk i förmodligen varenda val, definitivt de senaste årtiondena men inget har lett till det sinnessjuka trams som äger rum just nu.
Trumps begäran om utredning är det nog få som är emot rent allmänt (även om han började hetsa om det långt innan valet) men efter att nästan samtliga anklagelser motbevisats så bör han acceptera att det inte finns fog och erkänna sig besegrad. När han inte gör så går det över till vansinne. Vilket det nu är.

Det är inte vansinne att inte erkänna sig besegrad om man tror att man inte har blivit det på ett rättvist sätt.
Demokraterna fortsatte prata om att Trump vann valet 2016 på grund av att Ryssland hade blandat in sig i valet trots att de aldrig kunde visa att så var fallet.
Trump accepterar ju också att han kommer lämna över makten och har gått ut med att det kommer gå lugnt och ordnat till. Trots det har ljugmedia skrivit massor om att han kommer vägra lämna sin post vilket inte stämmer.

Skrivet av Soulless:

Samma maskineri som gav honom segern för 4 år sedan gav den nu till Biden. Han har ingen rätt att klaga, gnälla och anklaga maskineriet för att inte fungera nu om han inte gjorde det då.

Men den logiken har ingen någonsin rätt att klaga. Demokraterna hade inte rätt att klaga 2016 eftersom de inte klagar när de själva vinner.

Skägg.
10 Chambers

Tar och låser tråden nu då den börjar sväva iväg i ämnen som inte var tanken.


signatur
123
Skriv svar