Cyberpunk 2077, Officiella speltråden – Allmän diskussion, Guide, Frågor, Tips, Spelare.

Medlem
Skrivet av Metsys1k:

Spelat cirka 10h.

Han summerar det rätt bra:
https://www.youtube.com/watch?v=KzD-ItyMu_g

Han säger ju själv att han knappt har spelat spelet.
Vet inte om hans åsikt är något att värdera vid det laget.

Får honom att kännas lite contrarian och edgy, som han tycker att dialogen i spelet är.
Ganska ironiskt.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Hade lite problem med att alla kanter på rörliga föremål såg som skit, typ frissiga, och försökte hitta en lösning. All DLSS var avstängd, och i övrigt rätt maxat, men jag kör på en 1080-skärm. Jonas på Swec tipsade om att ändå slå på DLSS, fast på Quality-läget och det blev en rejäl förbättring.

Vänster är utan, höger är på.

https://cdn.fz.se/artikel/fil/1426046?key=fc3cd0b40121a5f0606...

Hur vart det med fps:en? Bra boost?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av hoppalängdhopp:

Hur vart det med fps:en? Bra boost?

Ingen märkbar förändring. Datorn är ju egentligen lite för överspecad för 1080. Har dock inte tweakat något mer.


signatur
Medlem
Skrivet av loerk:

Han säger ju själv att han knappt har spelat spelet.
Vet inte om hans åsikt är något att värdera vid det laget.

Får honom att kännas lite contrarian och edgy, som han tycker att dialogen i spelet är.
Ganska ironiskt.

Det är som en röd tråd.
Visst finns det buggar, folk är mer eller mindre känsliga för.
Men klagandet det kommer mest från "konsol plebs "
Eller dom som sitter med undermålig hårdvara.

Spelet är väldigt bra imo om man har tillräcklig kraft under huven.

Jag tror mycket kommer fixas i patchar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av piddau:

Många tack, detta ska jag testa ASAP!

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ingen märkbar förändring. Datorn är ju egentligen lite för överspecad för 1080. Har dock inte tweakat något mer.

Aha ok! Har ju själv intalat mig till att vänta med spelet tills GOTY-versionen med all DLC och buggfixning mest pga av stor backlogg.

Är dock bra sugen på spelet trotts alla problem man läser om Har en dator med ett RTX 2060 tillgänglig för stunden. Frågan är ju bara om spelet fungerar bra nog med det kortet, med DLSS påslaget borde det möjligtvis fungera.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är som en röd tråd.
Visst finns det buggar, folk är mer eller mindre känsliga för.
Men klagandet det kommer mest från "konsol plebs "
Eller dom som sitter med undermålig hårdvara.

Spelet är väldigt bra imo om man har tillräcklig kraft under huven.

Jag tror mycket kommer fixas i patchar

Ja det borde nog inte klaga speciellt på grafiken.
Men förstår att de är upprörda när det är helt ospelbart.

Själv är jag aningen förtrollad, speciellt av alla sidouppdrag.
Vissa väcker många känslor.

Spelade ett igår som var helt vedervärdigt, som tur är hade det ett bra slut.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av hoppalängdhopp:

Aha ok! Har ju själv intalat mig till att vänta med spelet tills GOTY-versionen med all DLC och buggfixning mest pga av stor backlogg.

Är dock bra sugen på spelet trotts alla problem man läser om Har en dator med ett RTX 2060 tillgänglig för stunden. Frågan är ju bara om spelet fungerar bra nog med det kortet, med DLSS påslaget borde det möjligtvis fungera.

Vad har du för skärm? Har ett 2070 i denna, med en ganska rejäl CPU (i9-10900X på 3,7 ghz) och 32 gig ram. Dock bara en skärm på 1080p.


signatur
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vad har du för skärm? Har ett 2070 i denna, med en ganska rejäl CPU (i9-10900X på 3,7 ghz) och 32 gig ram. Dock bara en skärm på 1080p.

1080p skärm. Ett RTX 2060 med Ryzen 5 3600 prolle och 16 GB ram. Är ju ingen monsterdator direkt, men kikade på Digital Foundry´s video "Cyberpunk 2077 PC Best Settings" och iom det är jag lite försiktigt optimistisk till att kunna få ut 60 fps utan att skära ner alltför mycket på det visuella.

Försöker hitta runt lite på tuben folk som sitter ungefär på liknande setup och hur det flyter på för dom förtillfället

Medlem

Ett tips till pc-spelare: https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/comments/kccabx/hey_cd...

Provade detta med viss skepsis men det gav mig faktiskt ett lyft i framerate. I tråden verkar det dock inte som att det fungerar för alla.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Gen
Medlem

Ju mer man läser om spelet desto mer blir man sugen på att göra en refund och köpa det om något halvår när det släppts ett gäng patcher. Kört 90 min och kan verkligen inte säga att jag fastnat. Samtidigt är Reddittråden extremt saltad med många arga personer som skriker så det kanske inte ger en rättvis bild av läget. Har flera polare som fullkomligt älskar det och kört 30-40h redan.

Medlem

Det känns %&/% inte ok att vara betatestare för nåt man betalt för...
sen sitta och mixtra med filer för att försöka få en ok upplevelse 2020
betatestare brukar väl få betalt ?

Skäms på er CDRP

jag tycker vi gör en namninsamling och skickar till dom att det inte är ok med beta spel till fullpris

så nu har jag avreagerat mig
blev så trött på alla negativa saker som skrivs om spelet så jag har inte vågat installera det

Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Det känns %&/% inte ok att vara betatestare för nåt man betalt för...
sen sitta och mixtra med filer för att försöka få en ok upplevelse 2020
betatestare brukar väl få betalt ?

Skäms på er CDRP

jag tycker vi gör en namninsamling och skickar till dom att det inte är ok med beta spel till fullpris

så nu har jag avreagerat mig
blev så trött på alla negativa saker som skrivs om spelet så jag har inte vågat installera det

Bara att refunda.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Köpte spelet precis. Varför kan man inte köra toggle på aim? På PC ska man inte hålla ner högerklick för att sikta. Sånt gör man på konsol.

Spelet börjar på minus.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Köpte spelet precis. Varför kan man inte köra toggle på aim? På PC ska man inte hålla ner högerklick för att sikta. Sånt gör man på konsol.

Spelet börjar på minus.

Smaksak, jag föredrar hold to aim framför toggle. Men jag köper att man kanske vill välja själv

Medlem

CDPR tog sig helt klart vatten över huvudet med att försöka få ut spelet till både PC och konsol i år. De hade troligen tjänat mer (särskilt PR-mässigt) om de hade skjutit upp konsolversionerna ett år och enbart släppt det till PC nu. Visserligen hade de fått en del kritik från otåliga konsolägare om de hade gjort detta, men inte i närheten av det de får utstå nu. De hade då även haft möjligheten att helt skippa PS4/X1X versionerna till förmån för Next-Gen istället, då allt fler troligen migrerat till PS5/XSX vid det laget.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av hoppalängdhopp:

1080p skärm. Ett RTX 2060 med Ryzen 5 3600 prolle och 16 GB ram. Är ju ingen monsterdator direkt, men kikade på Digital Foundry´s video "Cyberpunk 2077 PC Best Settings" och iom det är jag lite försiktigt optimistisk till att kunna få ut 60 fps utan att skära ner alltför mycket på det visuella.

Försöker hitta runt lite på tuben folk som sitter ungefär på liknande setup och hur det flyter på för dom förtillfället

Jag har väl ett nätt snäpp upp i specs (rtx 2080 och ryzen 3700, samma ram) och spelet flyter bra för mig i 1440p, så kan tycka att det borde funka bra för dig i 1080. Det enda jag tagit bort är raytracing, annars kör jag Ultra. Har varit med om några enstaka fps drops, men överlag flyter det så pass bra att jag inte ens tänkt tanken på att sänka inställningarna. Ja, utöver nämnda raytracing då, för med det aktiverat så störtdyker fps:en ner mot 30.

Medlem

Ska inte spoila nåt men för en stund trodde jag spelet var slut...


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Skrivet av Sisyr:

Jag har väl ett nätt snäpp upp i specs (rtx 2080 och ryzen 3700, samma ram) och spelet flyter bra för mig i 1440p, så kan tycka att det borde funka bra för dig i 1080. Det enda jag tagit bort är raytracing, annars kör jag Ultra. Har varit med om några enstaka fps drops, men överlag flyter det så pass bra att jag inte ens tänkt tanken på att sänka inställningarna. Ja, utöver nämnda raytracing då, för med det aktiverat så störtdyker fps:en ner mot 30.

Hittade några videos och ultra/high ska inte vara några problem och då ligger man en bit över 60 fps, utan ray tracing såklart.

Du har inte testat med Digital Foundry´s settings? Ska få en bra prestanda boost samtidigt som det visuella inte påverkas så mycket. Kanske fungerar med ray tracing då? Tänker på denna video https://www.youtube.com/watch?v=pC25ambD8vs

Alla inställningar står även i beskrivningen om man inte orkar se hela videon.

Medlem
Skrivet av landahl:

Är recensenter köpta som har gett spelet högsta betyg med så många buggar?

Handlar nog mer om att de väldigt medvetet blundar för alla problem som spelet har. De släpper en tidig recension med bra betyg, som fort genererar visningar/klick för dem.

Inaktiv

Har funderat en del på svårighetsgraden i spelet. Jag är ca 30h in och i akt 2, spelar på hard. Kör mest sneak, quickhacks, ljuddämpad revolver etc. Bör väl tillägga att jag är något av en glaskanon förvisso men nyttjar man bara terrängen rätt så går det bra.

När jag började tyckte jag att det var lagom svårt men just nu känns det väldigt enkelt, enda gången jag dör nu är om jag klantar mig i en eldstrid alternativt går på en mina eller liknande.

Någon som kör på svåraste? Hur känns det? Tänkte att om jag kör en genomspelning till så får det nog bli på svåraste i så fall.

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Ett tips till pc-spelare: https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/comments/kccabx/hey_cd...

Provade detta med viss skepsis men det gav mig faktiskt ett lyft i framerate. I tråden verkar det dock inte som att det fungerar för alla.

Skrivet av neocon:

Jäklar! Det blev rejäl skillnad för mig. i7-6700K och GTX 970. PoolCPU var satt till något löjligt lågt. 1300 MB eller liknande. Ändrade till 12 GB (min RAM-mängd minus 4 GB). Satte PoolGPU till 4 GB vilket är vad GTX970 har. Den var på 2 GB innan.

Simplifierad guide: Navigera till "...\Cyberpunk 2077\engine\config" och redigera de två parametrarna PoolCPU och PoolGPU i filen memory_pool_budgets.csv. Prova att sätta PoolCPU till systemets RAM-mängd minus 4, och PoolGPU till det ert grafikkort har.

https://i.ibb.co/0J8yq4g/fps.png

Fungerar primärt på lite daterade system. Nyare system drar inte någon nytta av detta då de inte lider av samma problem. Där kan endast optimering av spelet hjälpa till.
Samma sak med Ryzen fixen. Har man 8 cores eller mer redan så hjälper det inte speciellt mycket att dra igång SMT.
Även om det blir lite stabilare med största sannolikhet.

Skrivet av Dragonflame:

Det känns %&/% inte ok att vara betatestare för nåt man betalt för...
sen sitta och mixtra med filer för att försöka få en ok upplevelse 2020
betatestare brukar väl få betalt ?

Skäms på er CDRP

jag tycker vi gör en namninsamling och skickar till dom att det inte är ok med beta spel till fullpris

så nu har jag avreagerat mig
blev så trött på alla negativa saker som skrivs om spelet så jag har inte vågat installera det

Spelet är ju relativt buggfritt på PC dock. I alla fall för mig och mina vänner som lirar på PC.
Men kan ju vara bra att vänta på att det optimeras bättre mot hårdvara ändå.

Medlem
Skrivet av loerk:

Fungerar primärt på lite daterade system. Nyare system drar inte någon nytta av detta då de inte lider av samma problem. Där kan endast optimering av spelet hjälpa till.
Samma sak med Ryzen fixen. Har man 8 cores eller mer redan så hjälper det inte speciellt mycket att dra igång SMT.
Även om det blir lite stabilare med största sannolikhet.

Spelet är ju relativt buggfritt på PC dock. I alla fall för mig och mina vänner som lirar på PC.
Men kan ju vara bra att vänta på att det optimeras bättre mot hårdvara ändå.

Det gjorde skillnad för mig och jag skulle inte påstå att mitt system är särskilt daterat än (10700K, 3070), så det kan vara värt att prova vad man än spelar på.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Cyberpunk (PS4), 52 på Metacritic.
Hoho

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Cyberpunk (PS4), 52 på Metacritic.
Hoho

Vem bryr sig om PS4


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Har funderat en del på svårighetsgraden i spelet. Jag är ca 30h in och i akt 2, spelar på hard. Kör mest sneak, quickhacks, ljuddämpad revolver etc. Bör väl tillägga att jag är något av en glaskanon förvisso men nyttjar man bara terrängen rätt så går det bra.

När jag började tyckte jag att det var lagom svårt men just nu känns det väldigt enkelt, enda gången jag dör nu är om jag klantar mig i en eldstrid alternativt går på en mina eller liknande.

Någon som kör på svåraste? Hur känns det? Tänkte att om jag kör en genomspelning till så får det nog bli på svåraste i så fall.

Jag kör i princip samma spelstil som dig men på Svåraste. Det är nog precis lika. Sålänge jag inte klantar mig i eldstrid så är det ganska så enkelt. Ljuddämpad revolver känns lite för bra. Tror spelet behöver lite balansering.

Fragtjuv

Är det någon som har hittat vapnet SKippy? Det är en helt fantastisk revolver men det finns något som du bör känna till.

När du hittar vapnet får du möjligheten att välja på två lägen. Ett där vapnet dödar och ett "non-lethal"-läge. Jag valde såklart att vapnet skulle döda eftersom jag ville utnyttja de målsökande kulorna. När jag hade dödat 50 personer så valde emellertid vapnet att byta läge och dödar nu inga fiender längre. Det är inget som går att ändra på och vapnet känns nu betydligt tråkigare. Om du vill undvika detta så välj nonlethal-läget när du hittar vapnet, bedöva 50 personer så har du en helt fantastisk revolver efter det som dessutom dödar fienderna.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vem bryr sig om PS4

CD Projekt gör det. Nu.

Medlem

Jag gillar verkligen alla stackare som fått för sig att cyberpunk är på nått sätt en i gta-sandbox spel genren, dom gnäller över mekanismer som funnits i just gta spelen i evigheter men som inte finns här; när har cdpr nämnt nått om att det skulle tävla med GTA när det kommer till spelarens interaktivitet?

https://www.youtube.com/watch?v=aGgkF7fh4MA

Dom spawnade poliserna från ingenstans gör ju verkligen ont att se.

Skriv svar