CD Projekt låter dig lämna tillbaka Cyberpunk 2077 på last-gen om du är missnöjd

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Du vill alltså försvara företaget som har mörkat hur situationen såg ut gällande konsol-versionen utav spelet för att maximera antalet salun innan slutet av Q4? Du tycker vi ska vårda CDPR för att ha ljugit för oss genom att säga att spelet fungerar förvånansvärt bra på konsol, när det rapporteras från alla håll att det gör den absolut inte? Vi ska även vårda företaget för att inte ha gett ut recensions-koder till konsol-version utav spelet för att på så sätt få så högt betyg på Metacritic som möjligt?

Förlåt, man kan gilla ett företag för vissa tillämpningar, men det betyder inte att vi ska blunda för saker de fular om rejält.

Spelet som så är gigantiskt, nu spelar jag det inte i ärlighetens namn själv men har en äldre son som i stort sett i hela sitt liv spelat massor konsol, och mycket sp spel och den här titeln är den han lämnar på kvällen och börjar med dagen efter, spara ofta säger han men vill inte vänta på ytterligare patchar och definitivt inte lämna åter. Suttit med i perioder och har nog sett värre titlar i mina dar.

Gnälltåget som innan var för att de sköt upp och nu när de väl släppte så går det för att de släppte för tidigt, många vill åka för det ger livet en mening, som tur är så är det en ytterst begränsad del av de som spelar spel i Sverige som också är aktiva på forum som detta.

Ta lou2, total jakt på youtube och på andra siter för att så gott det gick hålla spelval som skulle ha fått många att inte köpa spelet. Kanaler fick strikes på minst sagt grumliga grunder för att se till att de kunde sälja max innan Liljeholmens gick upp för många av de som köpte spelet, skrevs nästan ingenting om de metoderna i spelmedia. Sedan en gameawards där de flesta bara garvar åt nomineringarna och placerade värdet av dessa belöningar på samma status som hos oscars/emmys.

Jag kan tänka mig hur kolossalt svårt det är att speltesta ett spel av Cyberpunks storlek och bredd av hårdvara och någonstans behöver de ut med titeln, de är inget jättebolag men moraliskt har de nu tagit beslut som du knappast lär få se av något av de större bolagen.

Jag vill se bolag som cdpr leva och frodas då de i mina ögon representerar ett av få med rätt värderingar mot kund och ger gott värde för pengarna.

Det nedan skrev du vid förseningen,

Skrivet av Shamanfox:

Det är väl inte så svårt att se varför folk är besvikna?

Flertal uppskjutningar
Brutna löften
Hävdar att spelet har "gone gold", vilket har innan betytt att versionen de skeppar skivan med är kompletta spelet
Folk har gjort planer som de har varit tvugna att skjuta upp jämtemed förseningarna

Jag är personligen extremt besviken nu. Första gången, fine. De har sina shareholders/investerare som de vill visa när deras produkt kommer gå ut på marknaden, så de kanske var för optimistiska.
Andra gången, sure, det är Corona så omständigheterna har ändrats.
3:e gången? Njae, nu börjar de bli lite väl ofta. Men nu har de lovat att det är sista gången.
De går ut med stolthet att spelet har gått guld, vilket får många fans att jubla
De fördröjer nu spelet en 4:e gång? Med extremt dålig motivering av att "Det finns för många platformar att optimera spelet till att vi har inte räknat rätt". Spelet var aldrig lovad att vara för alla de platformar de listade.

Jag håller personligen inte med i CDPRs val i detta fall. De borde ha haft fokuset på current-gen+PC som de har haft från första början, och inlett Next-Gen+Stadia efter de har varit klara med optimeringen. Detta skulle med högst sannolikhet ha resulterat i att spelet släpps i November vilket många antog var deras slutgiltiga releasedagen.

Börjar kännas att utrycket "Den som gapar efter mycket..." passar in på CDPR vid det här laget.

Bara att lämna åter som jag ser det, låter mer som ett personligt korståg mot cdpr....

Edit in,
Mer text.


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem
Skrivet av G4ruda:

Det är väl ingen som säger att vi ska blunda. Däremot tycker nog flera av oss att CDPR byggt upp ett förtroende över tid.

Ett dåligt släpp förändrar inte min bild av ett företag. Men vi drar gränsen olika. Gav Bioware flera chanser innan jag gav upp på det företaget, för att de gett mig mycket glädje.

Dessutom drabbades inte jag och många med mig. Flyter som en dröm på PC och är väldigt bra (hittills). Tror att få konsollspelare blivit arga på dåliga PC-portar som de själva inte upplevt.

GOTY utan tvekan. Trist att inte alla får köra som det var tänkt!

Så om de har byggt upp ett förtroende (vet inte vad de har gjort förutom att inte sälja MTX eller season pass), så får de gratis pass på att göra fula saker bara för att tjäna pengar?

Varför? Varför är det okej för ett företag att ljuga till konsumenter och döljer produkten så att konsumenter inte kan få en bild på hur den är förens de har köpt och testat det själva? Varför är det acceptabelt?

Även en funktion för presets..
Skrivet av Rydell1986:

Ska dem inte laga spelet till de nya konsolerna också? konstant krashande, massa glitches i cutscenes, NPC som pratar efter man dödat dem, NPC som fastnar i vägga och kan skjuta igenom dem.

NPC som fastnar i marken efter man fäller dem med skott i benen. Fullt med fiender som inte går att loota eller objekt på marken som inte går att loota.

Riktigt trasigt just nu och släppt alldeles för tidigt.

Varje gång ja ska köra spelet igen så måste ja ställa in alla kontroller inställningar , eller ja , alla inställningar ja ändrat !

Medlem
Skrivet av loerk:

Ja, du är ju fri att tro det.
Men det är ju inte så.

Att du vill försöka övertala andra till det är ju bara konstigt.

Missade du totalt vad artikeln handlade om? O.o

Medlem
Skrivet av spikes:

Ett GTX 1070 och 5 år gammal processor kör Cyberpunk2077 i 60ish fps i 1080p, det krävs inte 20k+ dator...

Sluta hitta på skit för att få dig att verka bättre.

Då får du allt dra ner inställningarna först.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Säg så här: Polackerna trampade i klaveret.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Missade du totalt vad artikeln handlade om? O.o

"Till skillnad från PC, där man mer eller mindre regelbundet måste uppgradera komponenterna." - Du

Missade du vad du skrev?

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Så om de har byggt upp ett förtroende (vet inte vad de har gjort förutom att inte sälja MTX eller season pass), så får de gratis pass på att göra fula saker bara för att tjäna pengar?

Varför? Varför är det okej för ett företag att ljuga till konsumenter och döljer produkten så att konsumenter inte kan få en bild på hur den är förens de har köpt och testat det själva? Varför är det acceptabelt?

Dölja vettefan, de visade ju upp gameplay på konsolversionen där Xbox One kördes väl? Visst att det gjordes jävlarns sent, av uppenbara anledningar men det gjordes.

Sen kan jag hålla med om att "Det flyter bra på de äldre konsolerna" kan klassas som en regelrätt lögn.

Medlem
Skrivet av Raahzel:

Varför ens släppa ett riktigt next gen spel på dom gamla konsollerna?
Kör man på PC och allt maxat så är det lätt det snyggaste spelet hittills, LÄTT!

Ja lite elakt kan man ju säga att de släpper det till lastgen för att finansiera att du ska kunna spela det på din monsterdator. Jag kör det på PS5 och hade gärna sett en next gen version även om allt flyter på som det ska. Har vänner som kör det på PS4 och upplever väl en hel del buggar men som inte klassar det ospelbart.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Så om de har byggt upp ett förtroende (vet inte vad de har gjort förutom att inte sälja MTX eller season pass), så får de gratis pass på att göra fula saker bara för att tjäna pengar?

Varför? Varför är det okej för ett företag att ljuga till konsumenter och döljer produkten så att konsumenter inte kan få en bild på hur den är förens de har köpt och testat det själva? Varför är det acceptabelt?

Om ett företag under längre tid byggt upp förtroende hos genom att t.ex:

- Släppa tre väldigt bra spel på rad, varav det sista är det spel som jag rankar högst genom tiderna.
- 16 gratis DLC's till Witcher 3 (kanske inte enormt, men många företag tar betalt för motsvarande).
- Två enormt välgjorda och prisvärda expansioner till W3. Blood and wine kunde ha sålts mycket, mycket dyrare sett till hur mycket det innehåller.
- Vägrar microtransaktioner.
- W3 släpptes buggigt (ett minus) men polackerna arbetade otroligt mycket med spelet i efterhand, vilket ändå väger upp minuset för mig.
- Släpper CP2077 med ett läge för att ta bort musik som är copyrightskyddat. Visst, CDPR tjänar på att folk streamar, men det är ändå en fin och praktisk gest som underlättar.

Då har man i min bok förtjänat lite marginal för ett dåligt släpp. Chansen är stor att det, likt W3, blir väldigt bra i slutändan. Vore det bättre om spelet släpptes helt färdigt? Absolut. Framförallt borde de ha varit med öppna med hur illa det flöt på last gen.

Samtidigt är det ett aktiebolag och säkerligen svårt att motivera att självmant sänker försäljningarna med ett sådant uttalande. Troligtvis är PS4 och Xbone-varianterna som orsakat fördröjningarna och teamet trott att det skulle gå att rädda. När det inte går att skjuta release längre och spelet inte rullar på last gen hamnade man säkert i ett tufft läge och hoppas kunna åtgärda problemen i efterhand.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Skrev precis i en annan tråd : Det är jätteunderhållande att se folk på ps4/xboxone klaga över prestanda  Själv sitter man på en monster dator som klarar spelet utan problem 😂👌

Till skillnad från dig så är de rätt gött att kanske sitta i en soffa o spela ett singleplayer spel och inte spela framåtlutad på en monster dator som en typical e-sportare haha

Medlem
Skrivet av loerk:

"Till skillnad från PC, där man mer eller mindre regelbundet måste uppgradera komponenterna." - Du

Missade du vad du skrev?

Du menar alltså att PC har precis samma livscykel som konsolerna? Intressant.

Skrivet av chrille_1994:

Till skillnad från dig så är de rätt gött att kanske sitta i en soffa o spela ett singleplayer spel och inte spela framåtlutad på en monster dator som en typical e-sportare haha

Sitta i soffan och spela kan man väl göra oavsett vilken plattform man spelar på? Personligen tycker jag det är väldigt obekvämt att spela i soffan, men ibland gör jag det trots det ändå.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Du menar alltså att PC har precis samma livscykel som konsolerna? Intressant.

Sitta i soffan och spela kan man väl göra oavsett vilken plattform man spelar på? Personligen tycker jag det är väldigt obekvämt att spela i soffan, men ibland gör jag det trots det ändå.

Din kommentar är lite rolig. Först berömmer du din soffa sen dissar du den, obekväm? Köp ny. Soffor ska ej va obekväma lol

Medlem
Skrivet av loerk:

Dölja vettefan, de visade ju upp gameplay på konsolversionen där Xbox One kördes väl? Visst att det gjordes jävlarns sent, av uppenbara anledningar men det gjordes.

Sen kan jag hålla med om att "Det flyter bra på de äldre konsolerna" kan klassas som en regelrätt lögn.

Menar du den här videon? https://youtu.be/yhj4qlItES0

För så ser det verkligen inte ut på varken One X eller Series X. Falsk marknadsföring så det skriker om det.

Nä, fy fan vilken flopp detta blev ju mer jag tänker på det. Roligare att kolla memes på Reddit än att faktiskt spela spelet.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Prestanda och buggar är två separata problem. 1080p känns ganska utdaterat, i 1440p kommer man inte ens upp i 50 FPS...
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/22585?key=cc70819...

Buggar och optimeringsproblem verkar det finnas mycket av, även om du kan ha haft tur än så länge

tack


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av Exxo:

Du menar alltså att PC har precis samma livscykel som konsolerna? Intressant.

Du verkar tro att man måste uppgradera sin PC vartannat år för att den ska hålla sig relevant.
En PC har precis samma livscykel som en konsol. Varför tror du att t.ex. ett GTX 780 presterar som ett Xbox One? I cyberpunk presterar det ju till och med bättre.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Menar du den här videon? https://youtu.be/yhj4qlItES0

För så ser det verkligen inte ut på varken One X eller Series X. Falsk marknadsföring så det skriker om det.

Nä, fy fan vilken flopp detta blev ju mer jag tänker på det. Roligare att kolla memes på Reddit än att faktiskt spela spelet.

Ser inte direkt någon skillnad på detta gameplay från One X och det som visades i videon.

Medlem

Konstigt att vissa verkar försvara CD Project Fail...
det är ju ändå svart på vitt att dom gjort bort sig rejält, och hur ska det gå för deras aktier efter det här debaklet??.

Medlem
Skrivet av loerk:

Du verkar tro att man måste uppgradera sin PC vartannat år för att den ska hålla sig relevant.
En PC har precis samma livscykel som en konsol. Varför tror du att t.ex. ett GTX 780 presterar som ett Xbox One? I cyberpunk presterar det ju till och med bättre.

Som exempel då... XBOX One kom 2013.

En pc från samma tidpunkt klarar alltså utan problem alla spel som släppts fram till nu?

Medlem
Skrivet av chrille_1994:

Din kommentar är lite rolig. Först berömmer du din soffa sen dissar du den, obekväm? Köp ny. Soffor ska ej va obekväma lol

Soffan är inte obekväm... men det är obekvämt att sitta och spela i den.

Medlem

Meh, det kör nog ändå långt mycket på bättre på PS4 än vad det lär göra på min 3 år gamla laptop xD

Medlem
Skrivet av loerk:

https://www.youtube.com/watch?v=mVWJPYKCMco&ab_channel=Digita...

Ser inte direkt någon skillnad på detta gameplay från One X och det som visades i videon.

Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Har du själv kört det på Xbox? Om ja, vilken version?

Medlem
Skrivet av Exxo:

Som exempel då... XBOX One kom 2013.

En pc från samma tidpunkt klarar alltså utan problem alla spel som släppts fram till nu?

Jag gav dig precis ett exempel på en GPU från 2013.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Har du själv kört det på Xbox? Om ja, vilken version?

Så du menar att du ser extrema grafiska skillnader i videon jag länkade?
Jag skriver ju inte att det är en bra upplevelse, men grafiken verkar ju vara densamma.

Medlem
Skrivet av chrille_1994:

Till skillnad från dig så är de rätt gött att kanske sitta i en soffa o spela ett singleplayer spel och inte spela framåtlutad på en monster dator som en typical e-sportare haha

Varför skulle man inte kunna sitta i soffan med en "monster dator"..?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, då hade de sluppit den här smutsfläcken på sitt namn. Men ändå riktigt bra kundservice, de är snabba och gör rätt saker.

Först så fick cdpr full försäljning av spelet vid släppet på en plattform, även om det inte var ett så väl fungerande spel på just den plattformen, sedan får de dessutom beröm för att, nu när det faktiskt visade sig att det inte funkade, då har de en riktigt bra kundservice som låter folk lämna tillbaka spelet. Cdpr vet mycket väl om att inte ens 10% av alla som köpte kommer lämna tillbaka spelet, utan i stället, kanske nästa år, eller året efter det, köpa spelet igen på sin nya konsol.

Bättre kundservice hade väl varit om det hade funkat från början, det är vad bra kundservice borde vara?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Då får du allt dra ner inställningarna först.

Klart som fan? Iom att spelet defaultar allt på ultra så är det väl självklart att man måste dra ned lite inställningar?

Kör med allt på medium, inga problem.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Onödigt att vara en douche för det. Jag kör också spelet på en "monster dator" men jag har full förståelse för att folk vill kunna spela Cyberpunk 2077 utan att spendera 20 000+ kr.

Jag har ingen monsterdator men en skön soffa att sitta i. Lägger hellre pengarna på annat roligt.

Medlem
Skrivet av loerk:

Jag gav dig precis ett exempel på en GPU från 2013.

GTX 780? Så alla PC-spelen fram tills nu fungerar galant på det kortet alltså?

Det trodde jag inte... men det är ju trevligt.

Medlem
Skrivet av spikes:

Klart som fan? Iom att spelet defaultar allt på ultra så är det väl självklart att man måste dra ned lite inställningar?

Kör med allt på medium, inga problem.

Min poäng var att det inte klarar Cyberpunk i 60 fps i 1080p, om man inte råkar ha ganska låga krav.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skriv svar