Ett Steam-spel drar i snitt in 9 500 dollar första året
Allt beror ju också på vad det kostar att utveckla spelen. För den minste indie-utvecklaren som sitter på fritiden under några år och gör ett spel, har förvisso lagt ner galet mycket tid men kanske inte så mycket rena pengar och kan dra in lite med ett eventuellt jobb på sidan av. För den kan ju 2000 sålda kopior vara ett riktigt bra startskott, dra in en slant och kunna testa fler idéer i hopp om den där storsäljaren, som Super Meat Boy, Fez och Braid.
Allt "skit" måste dra ner snittet också.
Allt beror ju också på vad det kostar att utveckla spelen. För den minste indie-utvecklaren som sitter på fritiden under några år och gör ett spel, har förvisso lagt ner galet mycket tid men kanske inte så mycket rena pengar och kan dra in lite med ett eventuellt jobb på sidan av. För den kan ju 2000 sålda kopior vara ett riktigt bra startskott, dra in en slant och kunna testa fler idéer i hopp om den där storsäljaren, som Super Meat Boy, Fez och Braid.
Kollar man rapporten så säger den dock at 48% av spelen kommer att sälja mindre än 200 kopior (vilket mostvarar 2172 spel för den undersöka perioden). Dessa spel är heller inte med i resultatet så den verkliga siffran är betydligt lägre.
Så många av dessa små indieutvecklare kommer inte att komma någonstans alls tyvärr :/
The Data
4506 games were released on Steam between the 1st of January - 30th of June 2020 (up 16% from the same period last year)
F2P games were removed (685 titles to be exact, i.e. around 15% of all games were F2P) because I simply don’t have the data/boxleiter numbers to calculate sales for these games.
Any game that did not achieve at least 10 ‘all reviews’ was removed (2172 titles, i.e. 48% will sell less than 200 copies on average in their first year on sale).
I also removed the top and bottom 5% (ranked by year one revenue made) to reduce noise from outliers.
The data left contains 1485 games released between these dates. In my opinion these games represent the average premium games published on Steam, without influence from outliers or games that are barely making money at all. If I would’ve included these games, the average numbers would be way lower.
/ LordDaimos
Om man tänker sig att leva på intäkterna får man vara effektiv. Säg att det drar in 84 000 kr, då behöver utvecklingen skötas av en person och gå på högst ett par månader. Sen måste processen upprepas minst fyra, fem gånger om året.
Det finns ju massor av småstudior med kanske fem, tio eller tjugo anställda. Det lär vara rejält tufft att sälja tillräckligt med spel för att gå runt. Frågan är om enkelheten att släppa spel på Steam varit en för- eller nackdel för de flesta.
Mycket försäljning handlar om att skapa ett artificiellt behov i en kundkrets. Om små firmor släpper spel på steam och sedan inte fixar någon form av marknadsföring för det utan litar på steams features så kommer det naturligtvis drunkna i mängden.
Vore mer användbara siffror om det även togs in hur titlarna marknadsförs och vilken marknadsföringsbudget som används.
Kollar man rapporten så säger den dock at 48% av spelen kommer att sälja mindre än 200 kopior (vilket mostvarar 2172 spel för den undersöka perioden). Dessa spel är heller inte med i resultatet så den verkliga siffran är betydligt lägre.
Så många av dessa små indieutvecklare kommer inte att komma någonstans alls tyvärr :/
The Data
4506 games were released on Steam between the 1st of January - 30th of June 2020 (up 16% from the same period last year)
F2P games were removed (685 titles to be exact, i.e. around 15% of all games were F2P) because I simply don’t have the data/boxleiter numbers to calculate sales for these games.
Any game that did not achieve at least 10 ‘all reviews’ was removed (2172 titles, i.e. 48% will sell less than 200 copies on average in their first year on sale).
I also removed the top and bottom 5% (ranked by year one revenue made) to reduce noise from outliers.
The data left contains 1485 games released between these dates. In my opinion these games represent the average premium games published on Steam, without influence from outliers or games that are barely making money at all. If I would’ve included these games, the average numbers would be way lower.
/ LordDaimos
Ah, tack för lite extra statistik
Personligen tycker jag att minst 95% av alla spel som släppts på steam det senaste åren har vart dynga.
Framför allt hinkvis med superenkla visuella noveller gjorda med massproducerinsverktyg och minimalt med egenproducerad grafik. Ofta med nån tag för "vuxet" innehåll...
Jag har sett många enkla peka-klickaspel som inte är mycket mer än en serie statiska bilder/scener där man ska lösa enkla tankepussel. Också uppenbart massproducerade. Dock ganska populära inom sin nishe har jag förstått.
Sen kommer det ju också en hel del rereleaser, gamla obskyra spel som inte funnits på steam där utgivaren hoppas på att tjäna en extra hacka utan något större arbete.
Många av spelen i kategorierna ovan kan nog mycket väl falla inom ramarna för vad som skall vara med i analysen.
Näe, jag ger inte mycket för den här analysens slutsatser. Spelunderlaget hade behövts sorterats och kategoriserats mycket mer ingående. Jag tror inte den säger mycket om indieutvecklares möjligheter egentligen, även om den enorma massan om spel definitvt gör det svårt att sticka ut på steam, men det är väl vedertaget redan?
Att tillägga, snittet som används är för det här, det korrekta, medianen, dvs det är den förtjänst som delar de undersökta i två grupper, 50% av dessa spel tjänar in under detta och 50% av dem tjänar in över detta.
Medelvärdet, som oftast används felaktigt, är $65.339 vilket visar på hur snedfördelat det är även när de som redan påpekats ovanför inte tar med de spel som sålt färre än 200 exemplar.
Personligen tycker jag att minst 95% av alla spel som släppts på steam det senaste åren har vart dynga.
Framför allt hinkvis med superenkla visuella noveller gjorda med massproducerinsverktyg och minimalt med egenproducerad grafik. Ofta med nån tag för "vuxet" innehåll...
Jag har sett många enkla peka-klickaspel som inte är mycket mer än en serie statiska bilder/scener där man ska lösa enkla tankepussel. Också uppenbart massproducerade. Dock ganska populära inom sin nishe har jag förstått.
Sen kommer det ju också en hel del rereleaser, gamla obskyra spel som inte funnits på steam där utgivaren hoppas på att tjäna en extra hacka utan något större arbete.
Många av spelen i kategorierna ovan kan nog mycket väl falla inom ramarna för vad som skall vara med i analysen.
Näe, jag ger inte mycket för den här analysens slutsatser. Spelunderlaget hade behövts sorterats och kategoriserats mycket mer ingående. Jag tror inte den säger mycket om indieutvecklares möjligheter egentligen, även om den enorma massan om spel definitvt gör det svårt att sticka ut på steam, men det är väl vedertaget redan?
^ Detta. Det produceras en hiskeliga mängder med porrnovell/hentai "spel" som oftast inte är mer än lägga pussel och du får se någon storbystad bikiniklädd animefigur och en jäkla massa annat trams numera. Som dessvärre ändå brukar ha ett hundratal positiva reviews och en kostnad på $2-5 eller liknande. Så datan blir rejält skev och jag tror säkerligen, och av min egen erfarenhet, att indiespel som åtminstone är halvbra klarar sig ganska ok ändå.
Men alla urusla skit"spel" som spammas sönder gör det så klart svårare för nykomligar att synas och bli upptäckta. Släng på en kostnad på 10,000kr för att lägga upp spelet som du får tillbaka när det sålt 20,000kr eller något hade nog rensat upp det mesta, och tror du inte att ditt spel kommer dra in ens 20,000kr så finns det andra lämpligare plattformar, typ itch, att publicera ditt spel på.
Också värt att påpeka, antalet sålda spel är beräknade utifrån antalet recensioner. Så tror man inte att det fungerar så är hela rapporten, denna artikeln, kommenterna om det hela inte värda särskilt mycket...
Mycket försäljning handlar om att skapa ett artificiellt behov i en kundkrets. Om små firmor släpper spel på steam och sedan inte fixar någon form av marknadsföring för det utan litar på steams features så kommer det naturligtvis drunkna i mängden.
Vore mer användbara siffror om det även togs in hur titlarna marknadsförs och vilken marknadsföringsbudget som används.
Jag tänkte detsamma. Det kan nog bli rätt stor skillnad beroende på hur marknadsföringen ser ut.
För min egen del upptäcker jag sällan spelen på Steam utan jag gör det främst på FZ som jag besöker i stort sett dagligen, samt några andra spelrelaterade ställen.
det är ju alldeles för mkt skräp på steam dessa dagar, 99% är ju inte ens lite intressant
Det här är det stora problemet... Det mesta är rent skit
Läser man rapporten så känns det inte som det ger en sån komplett bild eftersom det är så många faktorer som är okända för personen som gjort analysen. Medianen är också inte särskilt intressant eftersom mängden spel som släpps på steam gör bara att skillnaden i hur bra och dåligt ett spel kan prestera blir större. Det finns nästan oändligt med spel men bara en begränsad tid att spela dom så dom bästa spelen blir givetvis prioriterade.
Finns en intressant GDC video på ämnet om en utvecklare som jämför hur hans egna spel presterat före och efter steam införde greenlight med mera.
Knappast förvånande. På tok för mycket dynga som släpps på Steam av idag.
"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."
Det stora felet var när dom helt släppte tyglarna för curation delen och la ner greenlight och istället sa betala X dollar så får ni automatiskt släppa spelet på våran platform utan kontroll.
Det var i denna stund som Steam började sjunka i kvalitet och blev fylld med spamware eller vad man nu ska kalla såna skräpspel.
Det stora felet var när dom helt släppte tyglarna för curation delen och la ner greenlight och istället sa betala X dollar så får ni automatiskt släppa spelet på våran platform utan kontroll.
Det var i denna stund som Steam började sjunka i kvalitet och blev fylld med spamware eller vad man nu ska kalla såna skräpspel.
Anledningen till att dom gjorde så var ju för en massa utvecklare bad dom göra det lättare att släppa spel på steam. I slutändan var det nog inte bättre för utvecklarna att marknaden blev dränkt i spel så slutsatsen är kanske inte att lyssna för mycket på vad enskilda utvecklare tycker, för dom kan inte se helheten.
Konstigt hur folk klagar på steam här. Det är ju inte deras fel att folk släpper skit som ingen köper.
Helt rätt, men det hindrar ju inte att butiken är nedlusad med skräp.
"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."
Det skulle vara intressant att se en jämförelse mellan spel som är släppta på eget bevåg kontra de med en utgivare i ryggen. Många mindre spelutvecklare verkar tro att bara de får ut spelet på Steam så är lyckan gjord. Vilket såklart inte är fallet.
Kort sagt: om man inte har hjälp av en utgivare, så är risken ganska stor att spelet försvinner i mängden, i och med att utvecklarna varken har expertisen eller medlen att både marknadsföra det och samtidigt upprätthålla ett community. Att lyckas på egen hand är såklart inte omöjligt, men det kräver en exceptionell produkt och en jäkla massa tur att tränga igenom bruset.
När jag blir stor ska jag också ha dubbelskägg!