Det verkar vara svårt att bli miljonär på att släppa spel på Steam. Richie de Wit, verksam hos nederländska Game Garden, har räknat på antalet sålda spel och mängden intjänade pengar för spel som släppts på Steam första halvåret 2020. Och det är ingen munter läsning för små utvecklare.

Knappt 1 500 spel tas med i uträkningen, och de Wit kommer fram till att de i snitt kommer sälja i 2 144 exemplar första året. Och utvecklarna kommer i snitt tjäna 9 586 dollar, knappt 84 000 kronor, under samma tidsspann (efter skatter, Steams avgift och återköp). Snittpriset var 9,99 dollar.

225 spel, eller 15 procent, beräknas dra in över 100 000 dollar (cirka 875 000 kronor), 115 stycken (8 procent) tros sälja för 250 000 dollar och endast fyra spel (0,3 procent) väntas sopa hem över 1 miljon dollar. Allt detta kalkylerat på ett års försäljning.

Det här är inte några exakta siffror, utan uppskattningar baserade på offentligt tillgängliga uppgifter. de Wit har sorterat bort en stor mängd spel (free to play-titlar och såna som sålt för lite, annars skulle siffrorna bli betydligt lägre). Och han understryker att han inte är analytiker, och att uppgifterna kan vara felaktiga. Totalt släpptes 4 506 spel på Steam första halvåret i år, så bara omkring en tredjedel klarar urvalskriterierna.

Siffrorna ska alltså ses som uppskattningar, inte fakta. Men de ger en intressant antydan om hur hård konkurrensen är i spelbranschen och på Steam. Ännu mer intressant vore att veta hur det såg ut innan Steam började med sin massförsäljning för ett antal år sedan. Liksom att få se hur det ser ut hos Epic och Gog.

Kolla in en kortare och en längre version av rapporten.