Uppgifter: Xbox Series S kan ha 61 % klenare GPU i jämförelse med Series X
Fattar inte resonemanget, är de inte så att man ska kunna köra allt på S som på X? snacka om självmål i så fall.
Deras taktik med att första året så ska allt vara kompatibelt med xbox one är samma sak, du kanske kan få lite snyggare graffe men spelen kommer knappast lyfta markant när du har en sådan lägstanivå att ta hänsyn till.
Alltså ungefär samma prestanda som PS4 Pro? Men med bättre processor iaf
Digital Foundry gjorde ett test där 4Tflops RDNA2 ligger närmare de 6 Tflops Xbox One X har.
Vi får i princip allt utom priset, varför så tabu? Det är bara 3 månader kvar...
Chicken race med Sony, priset kan bli en avgörande faktor.
Digital Foundry gjorde ett test där 4Tflops RDNA2 ligger närmare de 6 Tflops Xbox One X har.
Lite tråkigt ändå om detta stämmer. Även bugdet varianten av en ny generation bör vara en hel del kraftfullare än föregående generation.
Har lite svårt att räkna det där floppar och flippar. Kan det inte bli så att S kör spelen i lägre upplösning och X i högre? Blir väl inte mer komplicerat än att göra olika grafikinställningar på PC? Detta har fungerat bra i ett antal år.
EDIT: Switchen klarar ju sig dessutom ganska bra mot Playstation 4 m.m. Så varför skulle detta automatiskt bli en flopp?
Fattar inte resonemanget, är de inte så att man ska kunna köra allt på S som på X? snacka om självmål i så fall.
Deras taktik med att första året så ska allt vara kompatibelt med xbox one är samma sak, du kanske kan få lite snyggare graffe men spelen kommer knappast lyfta markant när du har en sådan lägstanivå att ta hänsyn till.
Det är väl mer så att eftersom det troligen är ny teknik i de nya konsolerna så kommer alla spel som inte kommer ha next gen exklusivitet inte fungera på One av rimliga anledningar. Men då har MS ett billigare alternativ som fortfarande kan köra de nya spelen för dem som varken har en kraftig dator eller är villiga/kan att lägga ut 6500kr (senaste ryktespriset).
Så som jag läser av det så är det mer som att alla X-series spel, dvs alla next gen kommer helt enkelt mer eller mindre ha 2 grafiklägen. "High" som körs på X och 1 "Low" för dem som vill spela spelen men inte har ekonomin för den dyrare varianten.
Lite tråkigt ändå om detta stämmer. Även bugdet varianten av en ny generation bör vara en hel del kraftfullare än föregående generation.
Vad hade sista Xbox One versionen i prestanda? Både "standard" Xbox One X?
🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid
Ingen tvingar väl fristående utvecklare att släppa kommande spel till Xbox One så inprsktilen behöver de bara ta hänsyn till Series S och X. Hur stor skillnaden egentligen är mellan dessa två återstår förstås att se. Det är mycket spekulationer än så länge.
Och ja, jag siktar förstås på en Series X. När beror på pris och spel. Har en känsla av att jag kommer klara mig rätt bra med One X ett tag framöver.
Vad hade sista Xbox One versionen i prestanda? Både "standard" Xbox One X?
1,3 teraflops. Så denna är åmtinstone fem gånger bättre vad gäller TF. Men sedan är det väldigt mycket annat som är skillnad.
Verkar vara mycket okunniga gissningar här. Vänta på resultaten. Native 4K mot 1080p är en hel del skillnad i kraft för en GPU.
Vad hade sista Xbox One versionen i prestanda? Både "standard" Xbox One X?
X gpu var väl runt 6tflop tror jag? Standard vet jag ej. Men det är framför allt processorerna som får en rejäl uppgradering i kommande generation.
Gissar på att den billigare är tänkt för att stream spel genom xCloud.
Varför skulle det behöva hårdvara bättre än One X och processor och minne bättre än PS5?
Jag förstår precis vad MS gör. De ser PC och Xbox som lite av samma sak. Sony ser PS5 som nästa generations tvspel...
Den potentiella marknaden för Xbox Games är ju gigantisk om man tar in PC i beräkningarna.
Jag tror dock vi återigen kommer få se en "generation" där Playstation kommer med riktigt grymma exklusiva titlar medans Xbox sopar banan i multiplattform och kanske framför allt MP-spel. På pappret verkar Sonys SSD-lösning vara vassare men något man måste utveckla specifikt för. MS SSD verkar mer vara just vad det låter som - en jävligt snabb PC-SSD!
Jag märker bara på min trötta gamla dator att spel laddar tillräckligt fort för mig på en "vanlig" SSD medans min One X är olidligt seg...
Jag förstår syftet med en svagare konsol så att dom kan sälja den billigare men jag förstår inte hur en next gen konsol med current gen prestanda Ska kunna överleva nästa generation av spel.
Series S kommer troligtvis vara mer en eftertanke när studios utvecklar sina titlar. Precis som original PS4 och Xbox One varit senaste åren, där Pro och One X varit huvudplatformen.
Ränka med ganska usel prestanda och halvfulaspel på Series S om ett par år när nexgenspelen kommer på allvar. 4k 60fps lär nog sedan bli mer "4k" 30fps på Series X, och 1440p 60fps lär nog bli närmare 900p 20-30fps på Series S.
Jag förstår syftet med en svagare konsol så att dom kan sälja den billigare men jag förstår inte hur en next gen konsol med current gen lägre GPU-prestanda Ska kunna överleva nästa generation av spel.
Enkelt. Sänk upplösningen från 4K till 1080p. Jag är ingen programmerare men det är tydligen inte så många rader kod för det.
Jag förstår syftet med en svagare konsol så att dom kan sälja den billigare men jag förstår inte hur en next gen konsol med current gen prestanda Ska kunna överleva nästa generation av spel.
Egentligen inte så konstigt, då väldigt mycket tyder på att både MS och Sony pushar hårt för 4k på XsX och PS5.
Om det blir normen (att dom klarar att driva spelen i native 4k) så klarar ju garanterar XsS köra motsvarande spel i 1080p eller 1440p utan större problem, trots mindre Tflops.
Precis så att nya GPU'n tangerar 1080TI på just tflop-siffran. Spännande next-gen.
Mer som ett 5500M som har 4.63 TFLOPS
1080ti har 11.34 TFLOPS
Tycker det är dumt av MS att göra en konsol som är i samma caliber eller klenare än den som redan finns på marknaden.
Finns inte en SportJanne att den kommer klara 1440p 60fps med så klen GPU
Det är väl mer så att eftersom det troligen är ny teknik i de nya konsolerna så kommer alla spel som inte kommer ha next gen exklusivitet inte fungera på One av rimliga anledningar. Men då har MS ett billigare alternativ som fortfarande kan köra de nya spelen för dem som varken har en kraftig dator eller är villiga/kan att lägga ut 6500kr (senaste ryktespriset).
Så som jag läser av det så är det mer som att alla X-series spel, dvs alla next gen kommer helt enkelt mer eller mindre ha 2 grafiklägen. "High" som körs på X och 1 "Low" för dem som vill spela spelen men inte har ekonomin för den dyrare varianten.
Jo men just den skillnaden mellan high och low har ju inget med grund desginen att göra.
Tex om du har grym ssd kan du utforma mer av spelet kring dess kapacitet, men har du en vanlig hdd att ta hänsyn till som det också måste funka på så är det väl på sin höjd laddningstiderna du påverkar, spelet kan inte utformas efter ssdn.
Därför känns playstation betydligt mer intressant där utvecklarna är fria att göra spelen enbart för ps5.
Bra att Microsoft lägger ut alternativ.
Playstation har ju inte ens ett alternativ, så bra jobbat Microsoft.
Sony har redan presenterat två versioner av PlayStation 5, det gjorde de redan i juni.