Inte en målsättning att Xbox Series X ska trumfa säljsiffrorna hos PS5 och Switch

Medlem

Så låter det bara för att de vet att PS5 kommer sälja bättre. Skulle Xbox sälja allra mest skulle Microsoft vara snabba med att skryta om försäljningssiffrorna.

Skribent
Skrivet av Issue:

Njae. Det är exakt samma prestanda i dom två bortsett från att en saknar läsare.
I MS fall blir det i stort One X samt Series X.
Tvivlar dessutom på att PS5 Digital kommer vara i närheten av lika billig som Series S blir.

Ok. Visste inte att specsen var lika för båda faktiskt.

Vad tror du om att den digitala säljs med rätt rejäl förlust då? els för att matcha Xbox och dels för att varenda en som köper en sådan har förpliktat sig att för alltid köpa spel via Playstation Store. På så sätt får Sony in mer pengar per sålt spel samt dödar andrahandsmarknaden.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av anon_328494:

Ingen aning, Gears, Sea of Thieves, säkert nåt bilspel.

Poängen är att han vänder kappan efter vinden, det är underhållande.

Hade man sålt bättre hade man såklart inte sagt att man struntar i försäljningen

Riktigt så är det ju inte. Det är klart att de gärna vill sälja konsoler, men Microsofts strategi går inte ut på att enbart kränga konsoler, som säg Nintendo. Deras affärsstrategi bygger på att locka in användare i ett ekosystem och då spelar det mindre roll om du sitter med en Xbox One, PC eller en Series X. Spencer har ju helt rätt i att om målet var att bara sälja maximalt antalet konsoler skulle de ju inte släppa spel på PC, låta exklusiva spel ingå med Game Pass eller låta oss strömma spel till våra mobiler.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Jim128:

Så låter det bara för att de vet att PS5 kommer sälja bättre. Skulle Xbox sälja allra mest skulle Microsoft vara snabba med att skryta om försäljningssiffrorna.

Eller så låter det så för att det här är deras strategi framöver. MS ligger i framkant medans Sony dröjer sig kvar i 90-talet.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Varför är det det? vad menar du ?

Tror nog personen ifråga menar att det borde vara en självklarhet att både Sony och MS har sina spel både på konsol och på PC och därför är det egentligen inget att vara stolt över att någon faktiskt försöker sig på detta.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Tror nog personen ifråga menar att det borde vara en självklarhet att både Sony och MS har sina spel både på konsol och på PC och därför är det egentligen inget att vara stolt över att någon faktiskt försöker sig på detta.

Ja så klart men nu ska vi se positivt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

@Molotov: För att vara riktigt ärlig så blir det bara positivt om spelen inte läggs bakom en betalvägg i form av en prenumerationstjänst enbart.. För om jag ska betala för ett spel så ska jag äga det fullt ut också..

Medlem
Skrivet av Dizzz:

@Molotov: För att vara riktigt ärlig så blir det bara positivt om spelen inte läggs bakom en betalvägg i form av en prenumerationstjänst enbart.. För om jag ska betala för ett spel så ska jag äga det fullt ut också..

Är det sagt att allt bara ska vara game pass?
Ms Flight simulator som kom nu tex finns ju både på game pass och köpa separat, även på Steam.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

NuZ
Testpilot
Skrivet av Dizzz:

@Molotov: För att vara riktigt ärlig så blir det bara positivt om spelen inte läggs bakom en betalvägg i form av en prenumerationstjänst enbart.. För om jag ska betala för ett spel så ska jag äga det fullt ut också..

Om du gillar spelet på game pass så kan du köpa det för 20% billigare. Upp till 70 om det är 3e parts spel som lämnar tjänsten. Game pass och snart xcloud är riktigt riktigt bra tjänst och kundvänlig.

De sa väl tidigare att det är Google/Alphapet och Amazon som är deras konkurrenter?! Sony är ju inte i närheten av de företagen i top 3. Men är ju konsoler så lite konstigt uttalande ändå.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Issue:

Vilket spel som är bäst är ju upp till var och en.
TLOU Remastered är bland de bästa jag spelat någonsin. Uppföljaren blev jag sjukt besviken på.
God of War var ett tekniskt mästerverk, men störde mig på strider å den jävla tjatiga ungen som var med.
Både jag å damen har försökt oss på Horizon: Zero Dawn.. men vi kan inte spela det.. det är något med det som gör det så otroligt ointressant.

Ska jag säga mitt så var det bästa exklusiva spelet denna generation Forza Horizon 4 för där har jag lagt fler timmar än i de andra exklusiva tillsammans. Då måste det ju vara det bästa. Så därför har MS bättre förstapartstitlar.

Men samtidigt är det där tjafset om vem som är bäst vara löjligt De särklass bästa spelen jag spelat denna generation kom från 3e parts studios och fanns på båda konsolerna.

Detta kan jag verkligen skriva under på. Helt klart är det en hög kvalitet på Sonys förstapartstitlar, precis som Nintendos. Men det betyder ju inte att de passar alla. Jag håller just nu på att ta mig igenom Detroit: Become Human, och det berör mig betydligt mer än TLOU2. Horizon Zero Dawn och God of War fastnade jag aldrig för, tyvärr.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Shadee:

Ok. Visste inte att specsen var lika för båda faktiskt.

Vad tror du om att den digitala säljs med rätt rejäl förlust då? els för att matcha Xbox och dels för att varenda en som köper en sådan har förpliktat sig att för alltid köpa spel via Playstation Store. På så sätt får Sony in mer pengar per sålt spel samt dödar andrahandsmarknaden.

är nog precis så dom kommer att göra samt räknar med


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Issue:

Vilket spel som är bäst är ju upp till var och en.
TLOU Remastered är bland de bästa jag spelat någonsin. Uppföljaren blev jag sjukt besviken på.
God of War var ett tekniskt mästerverk, men störde mig på strider å den jävla tjatiga ungen som var med.
Både jag å damen har försökt oss på Horizon: Zero Dawn.. men vi kan inte spela det.. det är något med det som gör det så otroligt ointressant.

Ska jag säga mitt så var det bästa exklusiva spelet denna generation Forza Horizon 4 för där har jag lagt fler timmar än i de andra exklusiva tillsammans. Då måste det ju vara det bästa. Så därför har MS bättre förstapartstitlar.

Men samtidigt är det där tjafset om vem som är bäst vara löjligt De särklass bästa spelen jag spelat denna generation kom från 3e parts studios och fanns på båda konsolerna.

Mina upplevelser är helt tvärtom. TLOU2, God of War, Horizon Zero Dawn, Detroit, Uncharted 4 är några av de bästa spelen denna generation (vissa någonsin). Men sen fanns det också multi-konsol guldkorn, såsom Doom, Doom Eternal, Control, Dark Souls 3.

För att gå ännu djupare på exklusiv kontra multi-konsol-spel, så verkar du aboslut bästa spelen vara exklusiva (räknar inte PC som extra platform i detta fall, bara PS, XB, Nintendo), t.ex. TLOU, God of War, Zelda Breath of the Wild, Forza etc. Tyvärr så har de bästa exklusiva saknats på Xbox, även fast de har den bästa platformen Hoppas på fler grymma exklusiva spel till Xbox nästa generation (och att Nintendo och Sony fortsätter pumpa ut fler grymma och ultra-topp-spel som de gjort under 20+ år).

Medlem
Skrivet av Molotov:

Eloge om dom ger ut alla Xbox spel på PC så kan dom som hellre köper konsolen göra det men alla får avnjuta spelen.
Se och lär Sony

"Se och lär Sony. Nu behöver ni bara ha två plattformar att släppa Playstation-titlar på precis som Microsoft. Lätt som en plätt. Typ som att ta en kafferast. Lugna puckar. Allt blir bra. Det är så lätt och totalt riskfritt, en given vinst. Inget kan gå fel. Bara skapa ett nytt globalt övervägande populärt operativsystem till datorer. Varför inte? Ni kan ju bara släppa till Microsofts plattform, det tjänar ju de ingenting på egentligen."

Sorry. Blev lite triggered. Tycker om multiplattform, så räknar mig inte som en fanboy. Men att se någon kommentera "se och lär Sony" och sen se att den kommentaren har 23 upvotes känns... jag vet inte... lite sorgligt.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Proximately:

"Se och lär Sony. Nu behöver ni bara ha två plattformar att släppa Playstation-titlar på precis som Microsoft. Lätt som en plätt. Typ som att ta en kafferast. Lugna puckar. Allt blir bra. Det är så lätt och totalt riskfritt, en given vinst. Inget kan gå fel. Bara skapa ett nytt globalt övervägande populärt operativsystem till datorer. Varför inte? Ni kan ju bara släppa till Microsofts plattform, det tjänar ju de ingenting på egentligen."

Sorry. Blev lite triggered. Tycker om multiplattform, så räknar mig inte som en fanboy. Men att se någon kommentera "se och lär Sony" och sen se att den kommentaren har 23 upvotes känns... jag vet inte... lite sorgligt.

Vad menar du egentligen?
Att det är dåligt?
Det var helt rätt av sony att släppa Horizon och death stranding även på PC. Ska nog själv köpa nått eller båda spelen så småningom.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

NuZ
Testpilot
Skrivet av Proximately:

"Se och lär Sony. Nu behöver ni bara ha två plattformar att släppa Playstation-titlar på precis som Microsoft. Lätt som en plätt. Typ som att ta en kafferast. Lugna puckar. Allt blir bra. Det är så lätt och totalt riskfritt, en given vinst. Inget kan gå fel. Bara skapa ett nytt globalt övervägande populärt operativsystem till datorer. Varför inte? Ni kan ju bara släppa till Microsofts plattform, det tjänar ju de ingenting på egentligen."

Sorry. Blev lite triggered. Tycker om multiplattform, så räknar mig inte som en fanboy. Men att se någon kommentera "se och lär Sony" och sen se att den kommentaren har 23 upvotes känns... jag vet inte... lite sorgligt.

Är väl bra eller? Mer personer kan köpa deras spel. De har ju börjat kränga spel på PC nu också och lär bli fler i framtiden då de märker att PC gaming marknaden ökar.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad menar du egentligen?
Att det är dåligt?
Det var helt rätt av sony att släppa Horizon och death stranding även på PC. Ska nog själv köpa nått eller båda spelen så småningom.

Förstår hur du menar. Jag vet inte. Personligen så lirar jag endast på PC just nu. Men räknar inte med att Sony släpper alla framtida titlar till PC också. Tror de har en hel del att förlora på att lansera till Microsofts plattform för mycket. Räknar med att de kommer fortsätta släppa spel till PC med jämna mellanrum, men det drar definitivt ner värdet på PlayStation 5 om allt fler av deras spel släpps på andra plattformar. Det känner nog fler än jag. För mig är Xbox Series X och Xbox One idag en förlängning av Windows 10, och den egenskaper besitter inte Sony. Kanske oroar mig för sådant här i onödan...


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Det är uppskalade xbox one spel på exakt samma sätt som att PS5 spel är uppskalade ps4 spel som inte kommer säljas till ps4.

Vilket är en fruktansvärt dålig förklaring på vad det faktiskt är.

Det stämmer inte, spelen som släpps på PS5 behöver inte skrivas för att fungera på PS4.
Så i Sonys fall så går det inte bara att skala ner spel för sämre hårdvara, det är stora skillnader i speldesign.

Medlem
Skrivet av Proximately:

Förstår hur du menar. Jag vet inte. Personligen så lirar jag endast på PC just nu. Men räknar inte med att Sony släpper alla framtida titlar till PC också. Tror de har en hel del att förlora på att lansera till Microsofts plattform för mycket. Räknar med att de kommer fortsätta släppa spel till PC med jämna mellanrum, men det drar definitivt ner värdet på PlayStation 5 om allt fler av deras spel släpps på andra plattformar. Det känner nog fler än jag. För mig är Xbox Series X och Xbox One idag en förlängning av Windows 10, och den egenskaper besitter inte Sony. Kanske oroar mig för sådant här i onödan...

Det finns en risk att dom förlorar några köpare av konsolerna, men dom kan ju hålla en tidexlusivitet för att hindra det lite.
Sen tror jag endå inte den stora skaran "playstation spelare" skulle skippa playstation och köpa en PC heller.
Fler "PC-spelare" skulle aldrig köpa en playstation för att spela deras exlusiviteter än "PS spelare" som skulle köpa en PC för att spela playstation-spelen där istället, så där skulle dom tjäna.

Jag tror inte Sony ser det som att släppa på Microsoft's plattform om man ger ut spelen på Steam eller Epic bara för att operativsystemet kan vara Windows 10


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Dizzz:

@Molotov: För att vara riktigt ärlig så blir det bara positivt om spelen inte läggs bakom en betalvägg i form av en prenumerationstjänst enbart.. För om jag ska betala för ett spel så ska jag äga det fullt ut också..

Enda sättet det sker är väl i princip att köpa dem på GOG. Alla andra så äger du dem inte, bara licens som kan dras in när som helst.

Medlem

@xdrive: Menar att man ska inte behöva betala en månadskostnad för att få full tillgång till spelet.

Medlem
Skrivet av Issue:

Jo så är det.
Med Game Pass Ultimate får du följande:
Alla MS egna titlar dag 1 på tjänsten.
Mängder av 3e parts spel på tjänsten.

Sen kan du välja att installera spelen på PC eller på Xbox, för att få bästa prestanda.

Om din Xbox eller PC är för klen så kan du streamen spelet från molnet till din PC eller Xbox.

Du kan även streama spelet till en android enhet, perfekt för långsamma dagar på jobbet, eller när tåget inte kommer osv osv. Eller som i ditt fall en Shield.

Med det sagt, det är Game Pass som är MS strategi, inte att kränga konsoler.
Det kvittar liksom vem som har sålt mest konsoler, det är inte där pengarna ligger, utan i spel å tjänster.

Tack for utförligt svar!

Medlem

Näe blev MS så här mjäkiga och ger upp på ett sätt redan innan det ens börjat, dom pratar på ett sätt som är väldigt avtäntande och gör att jag vill hålla avstånd, jag garanterat kommer först av allt satsa på ps5, dem vill fortfarande vara framåt, och bäst, och göra folk imponerade, MS låter bara som ett stort MJÄH!?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av NuZ:

Är väl bra eller? Mer personer kan köpa deras spel. De har ju börjat kränga spel på PC nu också och lär bli fler i framtiden då de märker att PC gaming marknaden ökar.

Ett mycket sent svar här. Har ägt PlayStation-konsoler sedan PlayStation 1 och doppat fötterna i Nintendo 64, Xbox samt Xbox 360 (diverse bärbara Game Boys med...), men skulle exempelvis Sony börja släppa alla sina spel på PC skulle i alla fall jag börja titta på PC-alternativ.

Misstänker också att det finns förluster för varumärket i längden. Jag skulle ju i alla fall sluta tänka på speldivisionen hos Sony som en konsoltillverkare på det sättet jag gör idag och mer tänka på dem som jag tänker på Valve (en utvecklare som ibland tycker om hårdvara).

Vet inte, mitt hjärta brister lite. Jag tycker personligen om exklusiva titlar. Det tvingar de största plattformarna att lägga ner hutlösa mängder pengar på spel som ska driva försäljningen av deras varumärke och inte minst konsolen det ska passa till. Spelen ska vara bra nog att få dig vilja köpa en konsol värd cirka 5 000 kr.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

NuZ
Testpilot
Skrivet av Proximately:

Ett mycket sent svar här. Har ägt PlayStation-konsoler sedan PlayStation 1 och doppat fötterna i Nintendo 64, Xbox samt Xbox 360 (diverse bärbara Game Boys med...), men skulle exempelvis Sony börja släppa alla sina spel på PC skulle i alla fall jag börja titta på PC-alternativ.

Misstänker också att det finns förluster för varumärket i längden. Jag skulle ju i alla fall sluta tänka på speldivisionen hos Sony som en konsoltillverkare på det sättet jag gör idag och mer tänka på dem som jag tänker på Valve (en utvecklare som ibland tycker om hårdvara).

Vet inte, mitt hjärta brister lite. Jag tycker personligen om exklusiva titlar. Det tvingar de största plattformarna att lägga ner hutlösa mängder pengar på spel som ska driva försäljningen av deras varumärke och inte minst konsolen det ska passa till. Spelen ska vara bra nog att få dig vilja köpa en konsol värd cirka 5 000 kr.

Mjaa kanske. De säljer konsoler för att låsa in oss i deras ekosystem så vi köper spel av dem. De säljer konsolerna på förlust. Men om man köper spel, Det är där pengarna finns. Därför fler och fler blir utgivare för där får de in pengar.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

12
Skriv svar