Sony stäms för slopat Linuxstöd

Robot
Sony stäms för slopat Linuxstöd
Medlem
Sony stäms för slopat Linuxstöd

För en gångs skull så låter det ju som en något vettig stämning i alla fall. De marknadsförde ju faktiskt den som att den klarade Linux. Men det är ju fortfarande en rätt så idiotisk stämning, som de flesta andra i staterna också brukar vara.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Jag hatar USA och deras rättssystem med allt folk som bara är ute efter att tjäna pengar på små petitesser.


signatur

Jaha.

Medlem

HAHA, rätt åt dem xD

Skrivet av TysN:

För en gångs skull så låter det ju som en något vettig stämning i alla fall.

Skrivet av TysN:

Men det är ju fortfarande en rätt så idiotisk stämning, som de flesta andra i staterna också brukar vara.

Make up your mind, dude!


signatur

In my youth I was bitten by a girl with a rabid tooth

Medlem

Men det var också rätt att dem tog bort den funktionen....

Medlem
Skrivet av Preath:

HAHA, rätt åt dem xD

varför är det rätt åt dom?

de tog bort Linux för att hålla Hackers borta, eftersom de höll på att knäcka ps3an.

Så Sony gjorde rätt i att ta bort linux.
Sen är ju USAs rättssystem en aning Fuckt. löjlig bagatel att stämma för.


signatur

Survivor of Earthquake Skåne 2008 |PSN: Rolle90 |Live: Rolle90
Cinemaworld.se

Medlem

Helt rätt att stämma dom. Jag bryr mig inte så hemskt mycket om just Linux-stödet, specifikt, men det är viktigt ur en praxis-synvinkel att bestämma hur stor frihet ett företag har att ändra på en produkt i efterhand. Just nu är vi inne i en tid i vår historia som säkert kommer generera fler märkliga rättsprocesser eftersom våra domstolar inte har hunnit ikapp teknologin. Det gäller ju inte bara folk som tankar hem MP3-filer, trots allt. Den här stämningsansökan är ett bra exempel på det.

Personligen hoppas jag Sony förlorar fallet. Annars lämnas dörren öppen, rent juridiskt, för att företag i efterhand kan förändra sina produkter så till den grad att dom inte längre är det man betalade för. Det är en väg som jag personligen inte vill se att vi tar utan att företagen får stå för det dom lovar.


signatur
Skrivet av Gortie:

Helt rätt att stämma dom. Jag bryr mig inte så hemskt mycket om just Linux-stödet, specifikt, men det är viktigt ur en praxis-synvinkel att bestämma hur stor frihet ett företag har att ändra på en produkt i efterhand. Just nu är vi inne i en tid i vår historia som säkert kommer generera fler märkliga rättsprocesser eftersom våra domstolar inte har hunnit ikapp teknologin. Det gäller ju inte bara folk som tankar hem MP3-filer, trots allt. Den här stämningsansökan är ett bra exempel på det.

Personligen hoppas jag Sony förlorar fallet. Annars lämnas dörren öppen, rent juridiskt, för att företag i efterhand kan förändra sina produkter så till den grad att dom inte längre är det man betalade för. Det är en väg som jag personligen inte vill se att vi tar utan att företagen får stå för det dom lovar.

Bra skrivet, instämmer fullt.

Medlem
Skrivet av Gortie:

Helt rätt att stämma dom. Jag bryr mig inte så hemskt mycket om just Linux-stödet, specifikt, men det är viktigt ur en praxis-synvinkel att bestämma hur stor frihet ett företag har att ändra på en produkt i efterhand. Just nu är vi inne i en tid i vår historia som säkert kommer generera fler märkliga rättsprocesser eftersom våra domstolar inte har hunnit ikapp teknologin. Det gäller ju inte bara folk som tankar hem MP3-filer, trots allt. Den här stämningsansökan är ett bra exempel på det.

Personligen hoppas jag Sony förlorar fallet. Annars lämnas dörren öppen, rent juridiskt, för att företag i efterhand kan förändra sina produkter så till den grad att dom inte längre är det man betalade för. Det är en väg som jag personligen inte vill se att vi tar utan att företagen får stå för det dom lovar.

Kunde inte sagt det bättre själv, det behövs en juridisk riktlinje att gå efter för framtida fall, då skulle en fällande dom mot Sony vara helt rätt.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

"Stämningen har lämnats in till en domstol i - håll i er - USA..." Haha, klockrent

Medlem

det ända dom gjorde när dom tog bort stödet för linux install var att dom skapade tusentals fler "hackers" =P
Kolla in geohots ps3 blog så förstår ni vad jag menar.

Medlem

Tycker det inte det är något fel på just detta fallet. Att ta man bort saker som man marknadsför produkten för är fel tycker jag.

Att hävda att man har patent på multiplayer och stämma alla som någongång använt det är dock rätt löjligt... Var någon sådan stämning för ett tag sedan om jag minns rätt.

Medlem

Jag förstår inte alls varför somliga, tre exempel ovan, kan kalla det petitesser, bagateller eller helt rätt av Sony att plocka bort linux-stödet.

Det finns de som köpte konsollen med det som ett starkt argument och nu tar Sony bort stödet om man inte vill sitta kvar på en gammal firmware och inte kunna komma åt online-delen av PSN. En defekt produkt med andra ord.

Om företag ska göra sådana här sjuka saker ska de åtminstonde erbjuda pengarna tillbaka på allt som har med den konsollen att göra till de som känner sig drabbade, 100% av kostnaden för konsollen och alla spel samt tillbehör.

Hoppas Sony förlorar. Stort.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Fan så fort man sticker ner handen i fickan för att svara i mobilen, blir man ner knäad på marked av en polis i Usa med en Stor Revolver mot huvudet.
Ungefär så äre i programmet Cops på 6an, i alla fall


signatur

while(I.alive()){cout << I.says("Tjenare");}

Medlem
Medlem

rätt åt sony de bröt mot sina egna löften

på svenska sonys hemsids står det att linux ska ingå i alla framtida firmware´s


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Inaktiv

Hoppas detta innebär att vi får tillbaks Linux-stödet. En av anledningarna till att jag ens köpte en PS3 var den utökade funktionaliteten Linux-stödet erbjöd.


signatur

PC X360 Wii 3DS PS2 PS3 PSP

Medlem
Skrivet av DirtyAnders:

Hoppas detta innebär att vi får tillbaks Linux-stödet. En av anledningarna till att jag ens köpte en PS3 var den utökade funktionaliteten Linux-stödet erbjöd.

Långnäsa.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

innan ps3 kom så sa någon på sony typ: " det är inte bara en spelkonsol ni köper. det är en hel dator!" och det var därför den var så dyr.

Medlem

Vore nyttigt med en näsbränna för sony så man får hoppas på att de får ordentligt med pisk i rätten... gärna såpass mkt att de tvingas lägga tillbaka stödet.
Oavsett om man använder det eller ej så är det en del av produkten man köpte.

Inaktiv
Skrivet av Rainbearer:

Vore nyttigt med en näsbränna för sony så man får hoppas på att de får ordentligt med pisk i rätten... gärna såpass mkt att de tvingas lägga tillbaka stödet.
Oavsett om man använder det eller ej så är det en del av produkten man köpte.

Precis. Nu verkar ju inte överdrivet många bry sig om att Linux-stödet försvann, men tänk om PS1(/PS2-stödet på gamla maskiner) försvinner pga "säkerhetsrisker" nästa gång? BD-stödet för film?

Kan vara värt att tänka på om inte annat.


signatur

PC X360 Wii 3DS PS2 PS3 PSP

Medlem

Personligen höll jag ut i en vecka innan jag kringgick deras uppdateringskontroll för att komma online på psn, sen gick det ytterligare en vecka innan de blockerade även den vägen ut.
Efter tjat från ungarna så uppdaterade jag motvilligt firmware till slut men de gjorde ju inte mig till en nöjdare kund med det här draget. Senaste uppdateringen la väl dessutom in möjligheter för sony att uppdatera burken utan din medverkan.

Medlem

Tycker det är bra att sony får på nöten när dom bryter mot konsumenträtten, företag skall inte få köra över sina kunder hur som helst.

Medlem
Skrivet av Gortie:

Helt rätt att stämma dom. Jag bryr mig inte så hemskt mycket om just Linux-stödet, specifikt, men det är viktigt ur en praxis-synvinkel att bestämma hur stor frihet ett företag har att ändra på en produkt i efterhand. Just nu är vi inne i en tid i vår historia som säkert kommer generera fler märkliga rättsprocesser eftersom våra domstolar inte har hunnit ikapp teknologin. Det gäller ju inte bara folk som tankar hem MP3-filer, trots allt. Den här stämningsansökan är ett bra exempel på det.

Personligen hoppas jag Sony förlorar fallet. Annars lämnas dörren öppen, rent juridiskt, för att företag i efterhand kan förändra sina produkter så till den grad att dom inte längre är det man betalade för. Det är en väg som jag personligen inte vill se att vi tar utan att företagen får stå för det dom lovar.

Japp, bra sagt.. det är såhär det ska vara.

Medlem

Håller med både Gortie och Rainbearer.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av rolle90:
Skrivet av Preath:

HAHA, rätt åt dem xD

varför är det rätt åt dom?

de tog bort Linux för att hålla Hackers borta, eftersom de höll på att knäcka ps3an.

Så Sony gjorde rätt i att ta bort linux.
Sen är ju USAs rättssystem en aning Fuckt. löjlig bagatel att stämma för.

Titta på mitt sista citat så vet du

Inaktiv
Skrivet av DirtyAnders:

Precis. Nu verkar ju inte överdrivet många bry sig om att Linux-stödet försvann, men tänk om PS1(/PS2-stödet på gamla maskiner) försvinner pga "säkerhetsrisker" nästa gång? BD-stödet för film?

Precis, det är ju faktiskt exakt samma sak som om sony skulle plocka bort möjligheten till uppspelning av BD-filmer.

Medlem

Visst stäm på bara dom lär ju vinna på att dom lovade linux stöd en gång i tiden...men ska inte alla som sitter med gamla modellen få en bit av kakan i såna fall och inte bara nån enstaka snubbe som blir rik?
Vet inte om jag skulle kalla det bedräglig verksamhet för även om Sony tagit bort en funktion så har dom trots allt lagt till väldigt mycket schyssta prylar som t.ex nu i senaste firmwaren då dom la till stöd för bland annat 3D bluray.

Medlem
Skrivet av Saarela81:

Visst stäm på bara dom lär ju vinna på att dom lovade linux stöd en gång i tiden...men ska inte alla som sitter med gamla modellen få en bit av kakan i såna fall och inte bara nån enstaka snubbe som blir rik?
Vet inte om jag skulle kalla det bedräglig verksamhet för även om Sony tagit bort en funktion så har dom trots allt lagt till väldigt mycket schyssta prylar som t.ex nu i senaste firmwaren då dom la till stöd för bland annat 3D bluray.

Men man måste också tänka lite på vad folk kan och inte kan använda också. Folk kanske inte ens bryr sej om 3D eller inte ens kan se det pga. olika orsaker. Och så kan dem använda Linux istället och tvärtom. Så man kan inte bara ta bort en sak o lägga till en annan och alla ska vara nöjda och uppskatta Sony endå.

12
Skriv svar