Tankade 30 låtar - 5 miljoner i böter

Medlem
Skrivet av SkogsMullen:

Jag vet men fortfarande inte rätt att stämma en summa som tar väl runt 10 år eller längre att betala tillbaka för nått sånt litet. går inte bara ihop.

"Nää...asså, bara för att jag begår brott så har inte nån annan rätt att stämma mig :("


signatur

Dryg och bitter.

MFC
Medlem

Summorna är så oproportionerliga att man nästan ignorerar dom och fortsätter eftersom man aldrig kommer att kunna betala dom. Det svider lite mer när det är summor som FAKTISKT kan dras från vad man äger och har. Vem här inne kan påstå att dom har något kvar förutom sina plomber efter man betalt ett skadestånd på 5 miljoner?

och därefter fortfarande har 4,5 miljoner kvar att betala.....


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Kan ju göra lite matte på detta

Säg att du känar 20000kr på jobbet
11.000 går till räkningen
2000 går till käk
och runt 1000 eller nått går till hobby

Så han har 7000 kvar att betala notan.
Ett år
84000kr kan han betala av,

10år
840000kr

Så runt 50-60 år eller nått för att betala notan för den.

För att göra det kortare så måste han jobba och vara hemlös för att få bort den snabbare, han skulle ha lättare att försvinna helt än att betala den notan.

Hela hans liv är nu förstört för bolaget inte bryr sig om något annat än pengar.

Försök säga att detta är ok att göra för att nån tankade ner några låtar.


signatur

Zukabazuka I alla online spel
War it's now or never, We shall stand together, One by one, This world is sacred

Medlem

Det där med att ha en hobby som kostar pengar kan han nog glömma. Allt han tjänar utöver det som behövs för att överleva kommer gå till att betala av skulden. Värdefulla prylar i hans hem som inte är absolut nödvändiga för att leva ett drägligt liv kommer fogden att plocka.

Medlem

Finns väl ingen vettig människa som tycker att straffet är proportion till brottet. Gör man det så är man fan allt bra trasig i skallen och bör låsas in.

Medlem

Låt den skyldige bestämma sitt straff
Så slipper man allt tjat om det är proportioneligt.

Är man dum får man lida.
En form av lidande är 5 mille i böter. Kille har bara sig själv att skylla.
Det SKA göra ont att göra dumma grejer.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Låt den skyldige bestämma sitt straff
Så slipper man allt tjat om det är proportioneligt.

Är man dum får man lida.
En form av lidande är 5 mille i böter. Kille har bara sig själv att skylla.
Det SKA göra ont att göra dumma grejer.

Detta straffet får livstid fängelse att se mer skönare än att tanka ner låtar. Eller det fallet där en unge blev våldtagen och skulle få runt 500.000kr för det, sänktes till 100.000kr eller lägre. Hur skickas detta till dem då?

Ladda ner filer är värre än att våldta ungar eller döda personer?

Om brottet inte har skadat nån fysiskt så bör inte summan vara miljon belopp, om företaget har förlorat väldigt lite på det så bör det inte vara en sån stor summa. Men nu när lagen säger att dem kan stämma personer på 1milj per låt så är det ju företagen som rånar oss än vi dem.

Så vad tar ni då,

Leva fattig nära 30-50 av ditt liv eller ta livstid fängelse på 20 år?

http://laikepo.blogspot.com/2009/07/5-star-prison-in-austria-...
5 stjärnig fängelse.

Nu är det bara att ta sig ner dit och göra ett brott för att slängas in dit så kan man leva väldigt trevligt i runt 20 år.


signatur

Zukabazuka I alla online spel
War it's now or never, We shall stand together, One by one, This world is sacred

Inaktiv
Skrivet av Nestor:

Låt den skyldige bestämma sitt straff
Så slipper man allt tjat om det är proportioneligt.

Är man dum får man lida.
En form av lidande är 5 mille i böter. Kille har bara sig själv att skylla.
Det SKA göra ont att göra dumma grejer.

Visst ska det göra ont om man gör dumma saker..

Men 5 miljoner kommer han troligtvis inte kunna betala av under hela sin livstid (om han inte råkar ha ett par miljoner i bakfickan), så det är ingen vits med det hela.

De sätter 5 miljoner på honom... för att avskräcka andra.. de pengarna kommer de ändå inte få se.

Kanske en halvmiljon hade varit mer passande... det skulle svida riktigt illa.. samtidigt som det inte är helt och hållet omöjligt att betala av.


signatur

Jag skiter i allt...och det ska även du skita i

Medlem

Jag lägger ingen värdering i om det var för mycket eller för lite.
Jag nöjer mig med att en dum människa nu får ta konsekvenserna av sitt handlande.

Man tar en medveten risk när man fildelar låtar och andra filer man inte har lov att dela ut. Sen är det upp till var och en om man vill ta den risk det innebär.

Killen tog risken och åkte dit. Han har bara sig själv att skylla.
Begår man medvetet brottsliga handlingar så får man vara beredd att ta konsekvenserna av sitt handlande.

Dumma människor som råkar illa ut tycker jag inte synd om eller känner nån form av sympati för.

Dum Får Lida.


signatur

Dryg och bitter.

Inaktiv

På hemsidor som tvshack.net kan man ju se filmerna utan att ladda hem dem. Hur ser lagarna ut kring detta?

Medlem
Skrivet av Nestor:

Dum Får Lida.

Ny sigg?


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Jag lägger ingen värdering i om det var för mycket eller för lite.
Jag nöjer mig med att en dum människa nu får ta konsekvenserna av sitt handlande.

Man tar en medveten risk när man fildelar låtar och andra filer man inte har lov att dela ut. Sen är det upp till var och en om man vill ta den risk det innebär.

Killen tog risken och åkte dit. Han har bara sig själv att skylla.
Begår man medvetet brottsliga handlingar så får man vara beredd att ta konsekvenserna av sitt handlande.

Dumma människor som råkar illa ut tycker jag inte synd om eller känner nån form av sympati för.

Dum Får Lida.

Så enligt dig ska varenda svensk (inklusive du) ha flera mille i böter varje gång man kör för fort?
Även om det bara är 2 km/h för fort. 1 mille för varje km/h du kör för fort.
Bryter man medvetet mot lagen så ska ta konsekvenserna!
Dum Får Lida.

Kanske är ett dumt exempel enligt ditt tycke men väääldigt många människor i detta land tycker att det är ungefär lika "grova" brott och att resurserna (skattepengarna) ska användas till bättre saker än att jaga "internetsnattare".


signatur

Insert funny qoute here

Medlem
Skrivet av SFL|Krusty:

Så enligt dig ska varenda svensk (inklusive du) ha flera mille i böter varje gång man kör för fort?
Även om det bara är 2 km/h för fort. 1 mille för varje km/h du kör för fort.
Bryter man medvetet mot lagen så ska ta konsekvenserna!
Dum Får Lida.

Självklart ska fortkörning straffas med böter.
Men här gör du bort dig rejält.
Kör jag för fort så blir det ett straffrättsligt ärende. Dvs, målet går genom polisanmälan->åklagare->domstol->påföljd.
I sverige är det reglerat i lag hur stora bötessatserna ska bli. Det kallas för dagsböter. En dagsböter är baserad på hur mycket man tjänar/har i eget kapital. Riktlinjen är att det ska vara "ekonomiskt kännbart belopp"
Exempelvis kan det utdömas 30 dagsböter á 500 kr styck 30x500=15000kr. Vilket jag tycker är fullt rimligt för riga fortkörning.

DÄREMOT om du kör på mig, så kan jag även välja att driva en CIVILRÄTTSLIG process mot dig. Då är det målsäganden som själv bestämmer vilket belopp han yrkar på att ersättas med.

De fildelningsmål där skivbolag stämmer privatpersoner är civilrättsliga mål. INTE straffrättsliga.

Ser du skillnaden?

Skrivet av SFL|Krusty:

Kanske är ett dumt exempel enligt ditt tycke men väääldigt många människor i detta land tycker att det är ungefär lika "grova" brott och att resurserna (skattepengarna) ska användas till bättre saker än att jaga "internetsnattare".

Ditt exempel är inte bara dumt. Det är irrelevant. Men jag hoppas att du genom det nu har en förståelse vad skillnaden mellan straffrätt och civilrätt är. Att förstå den skillnaden är fundamental för att öht kunna debattera frågan om piratkopiering på ett seriöst sätt.

Hur skattepengar används och fördelningspolitik kan jag debattera i dagar. Men det är inte intressant just nu.
Jag nöjer mig med att konstatera att alla, oavsett om det är skivbolag eller privatpersoner, har rättigheten att få sin sak provad i domstol. Det är fundamentalt för rättsökerheten. Det är en sådan sak som jag tycker är tarvlig att försöka värdera i skattepengar.
Med din logik så ska alltså mål tas till domstol, baserat på hur mycket det kostar att driva dem?Har jag uppfattat korrekt?
Jag citerar;

Skrivet av SFL|Krusty:

och att resurserna (skattepengarna) ska användas till bättre saker än att jaga "internetsnattare".

Så vilka mål ska tas upp? Bara "billiga" mål som små snatterier, rattfylleri och sådant?
Ska större mål, som Palme, Hallandsåsen, Fermenta, Trustor osv läggas ner eftersom de kostar stora summor av allmänna medel?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av SFL|Krusty:
Skrivet av Nestor:

Jag lägger ingen värdering i om det var för mycket eller för lite.
Jag nöjer mig med att en dum människa nu får ta konsekvenserna av sitt handlande.

Man tar en medveten risk när man fildelar låtar och andra filer man inte har lov att dela ut. Sen är det upp till var och en om man vill ta den risk det innebär.

Killen tog risken och åkte dit. Han har bara sig själv att skylla.
Begår man medvetet brottsliga handlingar så får man vara beredd att ta konsekvenserna av sitt handlande.

Dumma människor som råkar illa ut tycker jag inte synd om eller känner nån form av sympati för.

Dum Får Lida.

Så enligt dig ska varenda svensk (inklusive du) ha flera mille i böter varje gång man kör för fort?
Även om det bara är 2 km/h för fort. 1 mille för varje km/h du kör för fort.
Bryter man medvetet mot lagen så ska ta konsekvenserna!
Dum Får Lida.

Kanske är ett dumt exempel enligt ditt tycke men väääldigt många människor i detta land tycker att det är ungefär lika "grova" brott och att resurserna (skattepengarna) ska användas till bättre saker än att jaga "internetsnattare".

Om inte internetsnattarna hade funnits hade man inte behövt allokera resurser dit.
Och om man ger böter på 1 miljon för varje km/h man körde for fort skulle vi få mer pengar till polisen, så det enda dom individer som kör för fort gör är att hjälpa polisen att kunna få mer resurser så dom kan lösa "viktigare" brott, som mord t.ex


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Detta är ett straff utdömt av en amerikansk domstol, dvs inte en svensk domstol, dvs jämför inte med ett amerikanskt civilrättsligt mål med svenska straffrättsliga mål, för det är att jämföra äpplen och päron, dvs det blir fel. Vi vet alla efter en miljon diskussioner på detta forum att USA = fantastiska skadestånd och Sverige != fantastiska skadestånd. Ska ni jämföra så får ni jämföra med amerikanska straffrättsliga påföljder, t ex livstids fängelse som verkligen betyder att man sitter inne resten av livet, eller dödsstraff eller kumulativa straff som innebär att man kan dömas till 500 år i fängelse.

Att sätta exempel är nåt man gör hela tiden inom juridiken eftersom det krävs en domstol för att tolka en ny lag. Alltså är ett förstå mål som prövas enligt en ny lag prejudicerande för alla efterföljande mål. Sen rörs detta till i USA av att olika delstater har olika lagar osv, men att statuera exempel i det här fallet handlar inte om att den här killen ska få böta en massa och sen ska andra inte behöva böta lika mycket utan poängen är att han ska böta en massa och sen ska alla andra som åker dit få böta lika mycket för samma förseelse.

Medlem

Är det ens lagligt att använda en upphovsrättsskyddad bild som avatar?
I såna fall är vi alla stora skurkar som måste bestraffas.

MFC
Medlem
Skrivet av Pliskin:

Är det ens lagligt att använda en upphovsrättsskyddad bild som avatar?
I såna fall är vi alla stora skurkar som måste bestraffas.

Tur man gör sina egna


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Pliskin:

Är det ens lagligt att använda en upphovsrättsskyddad bild som avatar?
I såna fall är vi alla stora skurkar som måste bestraffas.

Tur man gör sina egna

Amen brotha! Min är faktiskt ett självporträtt...


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

Nestor - imo borde du ta en funderare om vad moral, vett och etikett är VS _regler_ och _lagar_

dvs vad är rätt.

tänka med huvet och inte med en regel bok är inte alltid fel..


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

Nestor - imo borde du ta en funderare om vad moral, vett och etikett är VS _regler_ och _lagar_

dvs vad är rätt.

tänka med huvet och inte med en regel bok är inte alltid fel..

Jag vet inte riktigt hur vårat samhälle skulle fungera ifall man skulle välja att strunta i lagen emellanåt för att man "tänker med huvudet", vi har lagar av ett skäl herr Iceman.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Ta och tänk lite på mina ord där Greger


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av IceMan:

Nestor - imo borde du ta en funderare om vad moral, vett och etikett är VS _regler_ och _lagar_

dvs vad är rätt.

tänka med huvet och inte med en regel bok är inte alltid fel..

Jag vet inte riktigt hur vårat samhälle skulle fungera ifall man skulle välja att strunta i lagen emellanåt för att man "tänker med huvudet", vi har lagar av ett skäl herr Iceman.

Nja, jag tror inte vårat samhälle skulle fungera bättre bara för att man följer lagarna till punkt och pricka.


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

nej precis, och det gör man inte heller.

det är ju bara att tänka med hjärnan, vad är värst, ladda ner en låt, eller att bli våldtagen?

tänker man så använder man huvet, och inte börjar ballba om vilket brott som hör hemma under vilken paragaraf... sånt låter i mina öron så sjukt. Så omänskligt.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Tror vårat samhälle hade fungerat riktigt dåligt om alla följde lagar till punk och pricka.

Tror utvecklingen hade rört sig väldigt mycket långsammare än den gör idag.

Klart som fan att man kan bryta mot lagar då och då med gott samvete.

Medlem

ta det detta exempel:

Min far fick fortkörnings böter pga han körde för fort med bilen, han var på väg till sjukhuset till sin döende mor.
Hans böter och prick tog dom bort sen när allt kom fram hur det låg till.
där vinner tex människan över paragraf-horor.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

5 miljoner i böter för att tankat 30 låtar! snart får man väl 50.000kr i böter för att man gått mot röd gubbe:\

Medlem
Skrivet av HollowMan:

5 miljoner i böter för att tankat 30 låtar! snart får man väl 50.000kr i böter för att man gått mot röd gubbe:\

Sooner than you may think...

Btw är inte det där Santa's little helper från Simpsons?

Lawsuit on the way!


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

"Ångrar sig inte"

w0t?


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

"Ångrar sig inte"

w0t?

Blev också förvånad av hur ovanligt cool snubben är. Jag menar, kolla bilden på aftonbladet... skulle jag fått en 5 miljoners böter skulle jag då inte se ut sådär.


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

Han kanske har insett att det är så kört för honom att det inte är någon idé att vara upprörd.

Skriv svar