Tankade 30 låtar - 5 miljoner i böter

Medlem
Tankade 30 låtar - 5 miljoner i böter

Artikel (Varning, det är Aftonbladet

Tja, vad ska man säga? Vart ganska chockad först då jag trodde att det var i Sverige.

Men det dröjer väl inte länge förrän någon stackare åker dit här också.


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

MFC
Medlem

Japp, kan man använda en MP3 låt för att byta till sig en sjysst Toyota?


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

5 miljoner tycker jag väl är lite överdrivet för trettio låtar. Han kunde kanske ha betalt vad det kostat att köpa låtarna gånger så många som laddat ner dom, eller nåt.


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem
Skrivet av Ellehbg:

5 miljoner tycker jag väl är lite överdrivet för trettio låtar. Han kunde kanske ha betalt vad det kostat att köpa låtarna gånger så många som laddat ner dom, eller nåt.

Tycker jag låter rimligt. Dubbelt så mycket åtminstonde, ett brott är ju ändå ett brott.


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/tenenbaum-domd-att-betal...

Tänkte bara komplettera med en länk till DN. Det känns inte riktigt som om skadeståndet är lite oproportionerligt mot den begångna handlingen.

Att de amerikanska jusristerna skriver "”Den anklagade orsakar och, om inte den här domstolen föreskriver en inskränkning, kommer att fortsätta orsaka målsägarna irreparabla skador som inte helt kan kompenseras eller mätas i pengar”." känns också rätt mycket som tjurdynga. 30 låtar, vad är det värt? Max 1000 kronor, och då tar jag nog ändå i lite i underkant...


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

sjukt... jag hoppas verkligen att folket sätter ett stopp för det här.
Gillar artister när företagen fistar sönder deras fans?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

sjukt... jag hoppas verkligen att folket sätter ett stopp för det här.
Gillar artister när företagen fistar sönder deras fans?

Har märkt att fler och fler videos/låtar tas bort från youtube p.ga. landsbegränsningar.

Vissa artister väljer att ta bort låtar från youtube och vill inte vara delaktiga i Spotify... vilka får lyssna på deras låtar egentligen?


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem
Skrivet av Exeron:
Skrivet av IceMan:

sjukt... jag hoppas verkligen att folket sätter ett stopp för det här.
Gillar artister när företagen fistar sönder deras fans?

Vissa artister väljer att ta bort låtar från youtube och vill inte vara delaktiga i Spotify... vilka får lyssna på deras låtar egentligen?

De som BETALAR för låtara får lyssna på dem hur mycket de vill.

Lagöverträdare ska sättas dit stenhårt.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Ellehbg:

5 miljoner tycker jag väl är lite överdrivet för trettio låtar. Han kunde kanske ha betalt vad det kostat att köpa låtarna gånger så många som laddat ner dom, eller nåt.

Fast nu handlar det inte om att vara rimlig, nu handlar det om att sätta ett exempel på alla dom som har laddat ner, att om du blir tagen, ja då förstör vi din framtid!


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Exeron:
Skrivet av IceMan:

sjukt... jag hoppas verkligen att folket sätter ett stopp för det här.
Gillar artister när företagen fistar sönder deras fans?

Vissa artister väljer att ta bort låtar från youtube och vill inte vara delaktiga i Spotify... vilka får lyssna på deras låtar egentligen?

De som BETALAR för låtara får lyssna på dem hur mycket de vill.

Lagöverträdare ska sättas dit stenhårt.

Japp, helt rätt. Arkebusering utan rättegång vore bästa lösningen. Sedan kan man kräva den avlidne eller dennes efterlevande på ammunitionskostnaden.

Medlem

Det är ju nästan pinsmant att folk som laddar ner låtar inte får betala mera i böter!

tex en som har våldtagit nån betalar några få tusen. det är ju helt rätt, men en som tankar ner en låt ska betala minst 100miljoner per låt.
det är ju mycket värre att tanka en låt än tex våldta nån, eller för den delen mörda ett litet barn.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Fairfax:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Exeron:
Skrivet av IceMan:

sjukt... jag hoppas verkligen att folket sätter ett stopp för det här.
Gillar artister när företagen fistar sönder deras fans?

Vissa artister väljer att ta bort låtar från youtube och vill inte vara delaktiga i Spotify... vilka får lyssna på deras låtar egentligen?

De som BETALAR för låtara får lyssna på dem hur mycket de vill.

Lagöverträdare ska sättas dit stenhårt.

Japp, helt rätt. Arkebusering utan rättegång vore bästa lösningen. Sedan kan man kräva den avlidne eller dennes efterlevande på ammunitionskostnaden.

Skrivet av IceMan:

Det är ju nästan pinsmant att folk som laddar ner låtar inte får betala mera i böter!

tex en som har våldtagit nån betalar några få tusen. det är ju helt rätt, men en som tankar ner en låt ska betala minst 100miljoner per låt.
det är ju mycket värre att tanka en låt än tex våldta nån, eller för den delen mörda ett litet barn.

Oookej...
Peka på det rättsfalla där den anklagade dömts att betala 100 miljoner per låt?

Överlag är din jämförelse uppseendeväckande värdelös och kass.
Du jämför civilrättsiga mål med straffrättsliga mål. Det blir ju bara jävligt skevt då.

Jag utgår att alla som diskuterar fildelningsrättegångar har klart för sig skillnaden mellan civlrättslig och straffrättslig? Annars är det ju förbannat pinsamt.

Herregud. Vad har folk för problem med att följa lagar på dett här stället!?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Nestor - 5mille för 30låtar.. du tycker det är okej? vem är du, Pirat Póten?

du behöver ta en koll på irl och tänka lite inga illa menat, men ffs det är 30små låtar, å 5mille, sen kan du våldta nån, mörda nån osv.. för bra mycket mindre, det är så jävla äkligt att jag mår illa.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

Nestor - 5mille för 30låtar.. du tycker det är okej? vem är du, Pirat Póten?

du behöver ta en koll på irl och tänka lite inga illa menat, men ffs det är 30små låtar, å 5mille, sen kan du våldta nån, mörda nån osv.. för bra mycket mindre, det är så jävla äkligt att jag mår illa.

Men snälla söte jesus.
Skärp dig nu!

I en civilrättslig process är det ett tvistemål mellan två civila parter. I dettafall Piratslödder och Skivbolagsmaffia.

Skivbolagsmaffian lämnar in en stämmningsansökan till en domstol som sedan tar ställning till om den ska godkännas eller ej.

En Straffrättslig process innebär att Skivbolagsmaffian har gjort en polisanmälan, som sedan får gå heeeeeela långa jävla vägen via åklagare, rättegångar och domslut.

Ser du skillnaden?

Mord, våldtäckt, stöld, häleri, rattfylla osv är straffrättsliga processer. EJ jämförbara med civilrättsliga processer.
Kopplar du skillnaden? Eller måste jagrita en bild för att du ska förstå enkel skriven text?

Jag ger blanka fan i om det är för mycket eller för lite. Detär Piratslöddrets problem om han tycker det är en bra idé att utmana på det sättet.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Jag är inte intreserad om hur man kan gämföra saker eller inte.
gör du en människa, ett liv illa igenom att våldta dena och som straff får du betala troligen några tiotusen kr som skadestånd.

sen tankar du ner lite dåliga låtar, ingen som tar skada av en sån sak. men du måste betala snuskigt mycket pengar.. men börjar ju undra, dör ett barn varje gång nån tankar ner en låt eller?
det är FEL.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

Jag är inte intreserad om hur man kan gämföra saker eller inte.
gör du en människa, ett liv illa igenom att våldta dena och som straff får du betala troligen några tiotusen kr som skadestånd.

sen tankar du ner lite dåliga låtar, ingen som tar skada av en sån sak. men du måste betala snuskigt mycket pengar.. men börjar ju undra, dör ett barn varje gång nån tankar ner en låt eller?
det är FEL.

Är det fel att jag som skivbolagschef vill stauera exempel för att folk ska ge fan i att ta min egendom och sedan dela ut den gratis?

Sen är det klart som fan att det är värre att begå övergrepp på barn ja. MEN i sammanhanget är det ointressat, då det handlar omolika rättsliga processer.
Sen så brukar man få sitta inne på lite drygt 10 år till livstid för våldtäckt och mord...lite värre än att betala böer.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

De som BETALAR för låtara får lyssna på dem hur mycket de vill.

Lagöverträdare ska sättas dit stenhårt.

Lagens väktare har talat...

Kan förfan inte skivindustrin fatta att ju mer som tankar ner musik och desto fler fans får dom och desto fler är det som går konsärer och öppnar upp ögonen för banden och utvidgar sina vyer och börjar lyssna på andra band som dom aldrig annars skulle börja lyssna på och fler som köper skivor i slutändan.

Själv så var det en kompis som tipsade om ett band som heter Raubtier för två veckor sen, lyssnade på dom på Spotify gillade det starkt. Tankade ner det enda albumet dom har släppt, lyssnade på det varje dag på jobbet i två veckor. Bestämde mig sedan att gå på en konsär, efter konsären köpte jag deras skiva plus en t-shirt.

Så var fildelning dåligt i det här fallet? Det ledde till att jag gick på konsär, köpte deras skiva och en t-shirt

Medlem
Skrivet av Jühan:
Skrivet av Nestor:

De som BETALAR för låtara får lyssna på dem hur mycket de vill.

Lagöverträdare ska sättas dit stenhårt.

Lagens väktare har talat...

Kan förfan inte skivindustrin fatta att ju mer som tankar ner musik och desto fler fans får dom och desto fler är det som går konsärer och öppnar upp ögonen för banden och utvidgar sina vyer och börjar lyssna på andra band som dom aldrig annars skulle börja lyssna på och fler som köper skivor i slutändan.

Själv så var det en kompis som tipsade om ett band som heter Raubtier för två veckor sen, lyssnade på dom på Spotify gillade det starkt. Tankade ner det enda albumet dom har släppt, lyssnade på det varje dag på jobbet i två veckor. Bestämde mig sedan att gå på en konsär, efter konsären köpte jag deras skiva plus en t-shirt.

Så var fildelning dåligt i det här fallet? Det ledde till att jag gick på konsär, köpte deras skiva och en t-shirt

Lös betalningsfrågan bara så blir alla mycket gladare.
Tills dess så anser jag att man betalar för musik.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Är det fel att jag som skivbolagschef vill stauera exempel för att folk ska ge fan i att ta min egendom och sedan dela ut den gratis?

Sen är det klart som fan att det är värre att begå övergrepp på barn ja. MEN i sammanhanget är det ointressat, då det handlar omolika rättsliga processer.
Sen så brukar man få sitta inne på lite drygt 10 år till livstid för våldtäckt och mord...lite värre än att betala böer.

Det hörs då att du ska då inte minsan vara någon girig fet skivbolagshef...

Medlem
Skrivet av Nestor:

Herregud. Vad har folk för problem med att följa lagar på dett här stället!?

Det handlar inte om huruvida folk här följer lagarna eller ej utan om att piratjagandet har tagit sådana absurda proportioner. Dessutom verkar företagen ha lika svårt att följa lagarna själva. Mutor, jäviga dommare, framtvingande av ministerstyre och rena maffiametoder vid indrivning av skadestånd. Detta för ett brott som många anser som ringa och som det dessutom inte går att mäta effekten av.

Medlem

Jag tror personligen inte att en skivbolagschef så specielt ofta har gjort låtarna han "äger".........

aja dagen då ditt barn sitter i samma stol, med miljoner i böter, kanske du inte är lika glad åt att försvara dom


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Fairfax:

Det handlar inte om huruvida folk här följer lagarna eller ej utan om att piratjagandet har tagit sådana absurda proportioner.

Surt för dig då att stämmandepart har laglig rätt att stämma den stämmda parten på precis exak hur mycket han/hon vill

Skrivet av Fairfax:

Dessutom verkar företagen ha lika svårt att följa lagarna själva. Mutor, jäviga dommare, framtvingande av ministerstyre och rena maffiametoder vid indrivning av skadestånd. Detta för ett brott som många anser som ringa och som det dessutom inte går att mäta effekten av.

Söta anklagelser. Du kan givetvis bevisa dem också?
Foliehattar på.
Maffiametoder vid indrivning? När har en geldenär blivit hotad med våld, utpressning osv?
Kronofogdesystemet är ju lagligt.

Skrivet av Jühan:

Det hörs då att du ska då inte minsan vara någon girig fet skivbolagshef...

Skulle tvärt om passa mig utmärkt.
Vad ville du säga?

Skrivet av IceMan:

Jag tror personligen inte att en skivbolagschef så specielt ofta har gjort låtarna han "äger".........

Försökte du vara rolig eller är du bara dum?
Om jag köper rättigheterna tll te.x Gessles alla låtar, s äger jag dem enligt lag.
Konstigheter med det?

Skrivet av IceMan:

aja dagen då ditt barn sitter i samma stol, med miljoner i böter, kanske du inte är lika glad åt att försvara dom

Kommer snarare vara förbannad för att ungen är så in i helvete dum Man får faktiskt i Sverige tycka att ens egnaungar är dumma i huvudet. Det kanske kom som en överraskning för dig?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Fairfax:

Det handlar inte om huruvida folk här följer lagarna eller ej utan om att piratjagandet har tagit sådana absurda proportioner.

Surt för dig då att stämmandepart har laglig rätt att stämma den stämmda parten på precis exak hur mycket han/hon vill

Vare sig det är lagligt eller inte kan man fortfarande anklaga det för att vara absurt och orimligt.

Skrivet av Nestor:
Skrivet av Fairfax:

Dessutom verkar företagen ha lika svårt att följa lagarna själva. Mutor, jäviga dommare, framtvingande av ministerstyre och rena maffiametoder vid indrivning av skadestånd. Detta för ett brott som många anser som ringa och som det dessutom inte går att mäta effekten av.

Söta anklagelser. Du kan givetvis bevisa dem också?
Foliehattar på.
Maffiametoder vid indrivning? När har en geldenär blivit hotad med våld, utpressning osv?
Kronofogdesystemet är ju lagligt.

Bevis? Det har varit uppe i diverse nyhetsrapporteringar världen över. Vad det gäller maffiametoder så anser iaf jag att "betala nu annars drar vi dig inför domstol och det kommer kosta dig ännu mer" bygger på samma metod som beskyddarverksamheter använder sig av.

Medlem

Om bolagen fick stämma på hur mycket som helst så skulle dem bli personer som förstör andras liv för nått så litet.

Företag kan inte se små summor utan bara stora när det kommer till detta, de bryr sig inte om personen alls utan bara att få betalt till vilket pris som helst och kan de få högre så gör dem det.

Ända utvägen är ju självmord om man blir stämd på den summan om man inte vill leva ett jäkligt fattig liv.


signatur

Zukabazuka I alla online spel
War it's now or never, We shall stand together, One by one, This world is sacred

Medlem

Lösningen är fortfarande jätteenkelt.
Ge fan i att taka ner låtar som du inte har rätt till.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av SkogsMullen:

Om bolagen fick stämma på hur mycket som helst så skulle dem bli personer som förstör andras liv för nått så litet.

Företag kan inte se små summor utan bara stora när det kommer till detta, de bryr sig inte om personen alls utan bara att få betalt till vilket pris som helst och kan de få högre så gör dem det.

Ända utvägen är ju självmord om man blir stämd på den summan om man inte vill leva ett jäkligt fattig liv.

ELLER, så tankar man inte ner något till att börja med
Det är ingen mänsklig rättighet att ladda ner saker utan att betala vet du va?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Jag jobbar i musikbranschen och skivbolagen ändrar inte priser eftersom ingen annan gör det; studion som mixar plattan tar inte mindre betalt, turnéerna kostar inte mindre, osv... Sedan är den s.k. "infrastrukturen" i hur saker / distributörer skickar varor fram och tillbaka doldt i mörker, ingen vet riktigt hur andra gör, och ingen vill vara den förste att ändra på saker och ting...

Medlem
Skrivet av Greger:

Det är ingen mänsklig rättighet att ladda ner saker utan att betala vet du va?

Det är ingen mänsklig rättighet att kunna leva på sina kulturyttringar heller. Det finns dock många saker här i världen som inte är mänskliga rättigheter men som vi ändå tar för givet ska gälla.

Förhoppningsvis är det en generationsfråga. Får vi in lite nytt blod med nya idéer och värderingar samtidigt som de gamla stofilerna tynar bort får vi kanske se en förändring.

Den enda aktören inom underhållningsbranschen som varit snabb att anamma ny teknik och nya sätt att sälja sitt material är porrindustrin. Här har övriga faktiskt mycket att lära.

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av SkogsMullen:

Om bolagen fick stämma på hur mycket som helst så skulle dem bli personer som förstör andras liv för nått så litet.

Företag kan inte se små summor utan bara stora när det kommer till detta, de bryr sig inte om personen alls utan bara att få betalt till vilket pris som helst och kan de få högre så gör dem det.

Ända utvägen är ju självmord om man blir stämd på den summan om man inte vill leva ett jäkligt fattig liv.

ELLER, så tankar man inte ner något till att börja med
Det är ingen mänsklig rättighet att ladda ner saker utan att betala vet du va?

Jag vet men fortfarande inte rätt att stämma en summa som tar väl runt 10 år eller längre att betala tillbaka för nått sånt litet. går inte bara ihop.


signatur

Zukabazuka I alla online spel
War it's now or never, We shall stand together, One by one, This world is sacred

Medlem

Känns som att killen blir straffad inte bara för sitt eget brott men för att alla andra också gör brottet.

Hade han fått samma straff om varje fildelare hade åkt dit?

Att "sätt exempel" är fel och något som inte ska finnas i ett rättvist rättssamhälle. Man gör ett brott och får straffet efter ens brott, inte efter andras.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Skriv svar