Mutant Year 0: Road to Eden
Mutant Year 0: Road to Eden är lite av en nostalgisk dröm som manifisterat sig såhär vid slutet av året. Jag minns barndomen, när man nötte Mutant och Mutant 2 rollspelen. Vad jag förstått, så kom det en P&P utgåva av Mutant Year 0 också, fast det var efter min tid.
Så lever spelet upp till mina förväntningar? Ja, minst sagt får jag säga. Det påminner mycket om X-COM spelen, fast nu i mutantskrud. Det enda som jag hittills sett saknas från X-COM är möjligheten att skapa och döpa dina karaktärer. Visst, du levlar och får förmågor, men utseende och namn är låsta. Jag får tillägga att spelet utspelar sig i Göteborgstrakten, vilket är fullkomligt underbart. Alla vägskyltar och namn står på svenska. Till och med skogen ser svensk ut. Där lyckades de riktigt bra.
The story thus far...
Mutant Year 0 utspelar sig efter kärnvapenkriget, och världen ligger i ruiner.
Du börjar spelet med två mutanter, en anka som heter Dux (pun intended, säkerligen) och ett vildvsin som heter Bormin. De är ute och letar scrap och andra förnödenheter åt det sista (kända) fria samhället, The Ark. Det styrs av någon som kallas för "The Elder" som verkar vara från tiden då bomberna föll. The Ark har ett utbud av moddare, vapenförsäljning och en bar som tar emot smuggelgods i utbyte mot förmågor.
Dux och Bormin har små samtal medan de färdas, vilket ger en fin touch av bakgrund och karaktär till dem. Storyn utspelar sig i ritade mellansekvenser där storyn läggs ut.
Spelmekanik
Storyn börjar ganska fort, och du tar dig runt till olika områden antingen via kartan och fast-travel om du varit på stället förr, eller så går du över området du befinner dig på tills du hittar en utgång. När du färdas i området du är i kan du göra det på två sätt, "öppet" där du använder din ficklampa och normal gångtakt, eller så kan du smyga dig fram, lite långsammare men fienden har svårare att upptäcka dig, något som gör att du kan organisera fina överraskningsattacker.
Striderna är turnbaserade, och i varje turn har du två actions, vilka är väldigt standard. Springa, skjuta, ladda om, etc, etc. Du kan flytta dina karaktärer i vilken ordning du vill, och kan skifta mellan dem även om de gjort en av sina två turns, vilket är tacksamt.
Grafik & ljud
Grafiken är bra, speciellt för en mindre studio. Animationerna och röstskådisarna är top notch. De ambienta ljuden ger en bra atmosfär och känsla för omgivningen.
För oss som någonsin varit i en svensk skog känns träden, stenarna och mossan igen. Samt den där smaskiga flugsvampen!
Mitt intryck efter 6 timmars spelande är lovande. Det är utmanande om man inte spelar det på enklaste nivån, och storyn håller än så länge.
I drank what?
Bra recension. Jag älskar XCOM men tyvärr måste jag säga att detta spel inte riktigt lever upp till mina förväntningar. Trots den lite halvöppna världen så känns det väldigt linjärt och karaktärsutvecklingen känns svag. Striderna blir fort enformiga och man saknar den där XCOM känslan i striderna. Väldigt liten marginal i striderna så det kan fort gå åt fel håll innan man ens har en chans att försöka rädda situationen. Det positiva är att det är en del rolig humor i spelet och givetvis roligt att se referenser till Göteborg. Jag kan däremot inte ge det mer än en svag 3:a från min sida.
Men är det här hela spelet du lirat eller bara demot? Hade för mig det släpptes 4 December
@uberpwnage2.0: Spelet släpptes som "head start" på steam i fredags för alla som förköpt på PC.
@uberpwnage2.0: Spelet släpptes som "head start" på steam i fredags för alla som förköpt på PC.
Men vad schysst!
@uberpwnage2.0: Spelet släpptes som "head start" på steam i fredags för alla som förköpt på PC.
Stämmer bra. Därför jag kunde recensera
I drank what?
Spelade på PS4 igår och kan lägga till att kontrollerna på PS4 fungerar riktigt bra så ingen behöver vara orolig för de!
Det enda konstiga var att man under inställningar var tvungen att styra en markör med vänster styrspak för att kryssa i eller ur val.
Man mår bra av Apple produkter!