Rykte: Microsoft är sugna på att köpa Obsidian
Neeeeeeeeeeej.. Kul för Obsidian dock som alltid verkar ha problem med budget o ekonomi.
Nu finns det på lite olika ställen, men på Steam har POE2 sålt dåligt. Enligt Steamspy 100K-200K exemplar ungefär. Kan jämföra med DOS2 som sålt långt över en miljon exemplar. Visserligen en viss tid mellan släppen, men DOS2 sålde bra snabbt.
POE2: http://steamspy.com/app/560130
DOS2: http://steamspy.com/app/435150
Nu finns det på lite olika ställen, men på Steam har POE2 sålt dåligt. Enligt Steamspy 100K-200K exemplar ungefär. Kan jämföra med DOS2 som sålt långt över en miljon exemplar. Visserligen en viss tid mellan släppen, men DOS2 sålde bra snabbt.
POE2: http://steamspy.com/app/560130
DOS2: http://steamspy.com/app/435150
Å andra sidan så crowdfundade dom spelet till 400%. Så det är många "köpare" av spelet på det sättet.
https://www.fig.co/campaigns/deadfire
Nu finns det på lite olika ställen, men på Steam har POE2 sålt dåligt. Enligt Steamspy 100K-200K exemplar ungefär. Kan jämföra med DOS2 som sålt långt över en miljon exemplar. Visserligen en viss tid mellan släppen, men DOS2 sålde bra snabbt.
POE2: http://steamspy.com/app/560130
DOS2: http://steamspy.com/app/435150
Tråkigt! Har alltid följt behind the scenes material som de lagt ut till många av deras titlar. Dåliga ekonomiska förutsättningar verkar vara ett genomgående problem för dom. Tror inte Microsoft på något sätt kommer göra företaget bättre, men det kanske kommer bli bättre för dom anställda rent ekonomiskt.
Å andra sidan så crowdfundade dom spelet till 400%. Så det är många "köpare" av spelet på det sättet.
https://www.fig.co/campaigns/deadfire
Visst, men det är 33K backers på den vilket inte adderar så många totalt ändå. DOS2 har sålt ungefär lika många som första POE, medans POE2 har sålt ungefär en sjättedel av det (på Steam alltså).
Det hade varit ett vettigt köp. Bra bolag med bra spel. Fast istället för att hålla på att dammsuga marknaden efter redan etablerade bolag så kunde de ju starta egna.
Varför inte göra både och? Det är precis vad de gör: The Initiative
Obsidians situation liknar ju Ninja Theorys i det avseendet att de som mindre oberoende studio ständigt kämpar i ekonomisk uppförsbacke. Med Microsofts ekonomiska muskler men med kreativ frihet så kan de inte bara överleva, utan nå nya höjder.
Det här hade NInja Theory att säga om saken, och här är en artikel om det.
"Microsoft has reportedly offered the studio complete creative control plus full access to the platform's marketing, research, support, and tech teams."
I detta nu bygger Ninja Theory ett nytt HQ i UK för att rivstarta sin era som en MS AAA-studio. Förmodligen en trevligare situation än att inte veta om studion överlever från månad till månad.
Med det sagt, så har det cirkulerat rykten om Microsoft och Obsidian under en längre tid så jag vet inte om det ligger så mycket i det egentligen.
Jump in.
Visst, men det är 33K backers på den vilket inte adderar så många totalt ändå. DOS2 har sålt ungefär lika många som första POE, medans POE2 har sålt ungefär en sjättedel av det (på Steam alltså).
Köpte via Humble Bundle, hurvida det syns i statistiken kan man undra.
Är sällan jag köper direkt på Steam då man hittar bättre deals på andra ställen 95% av fallen.
In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.
Med Microsofts ekonomiska muskler men med kreativ frihet så kan de inte bara överleva, utan nå nya höjder.
Förhoppningsvis fungerar det bättre med de senaste köpen men historiskt sett finns det väl ingen studio som blivit bättre av att ha blivit uppköpta av MS?
Obsidians nya CRPG, nu exklusivt för Microsoft Store!
Microsoft Store och Play Anywhere hade varit riktigt trevligt. Hoppas mer spel släpps där så man slipper alla dessa spelklienter.
Visst, men det är 33K backers på den vilket inte adderar så många totalt ändå. DOS2 har sålt ungefär lika många som första POE, medans POE2 har sålt ungefär en sjättedel av det (på Steam alltså).
Det är inte bara kvantitet som räknas. De 33 614 backarna har i genomsnitt betalat 131$. Pillars of Eternity II kostar i dagsläget 45,99€ på Steam, vilket säkerligen är fullpris då det släpptes i maj. Nu vet jag inte vad det kostar på amerikanska Steam, men låt oss säga att det är 45,99$ för enkelhetens skull. Det betyder att det går nära 3 Steam-köpare på en Fig-backare. Man kan alltså i runda slängar säga att Fig-backarna står för 50% resp 33% av intäkterna, beroende på om PoE II har sålt 100k eller 200k ex.
Förstår inte varför man skulle vilja påstå att Microsoft är ett bra företag, de kan inte ens få ut ett Fable 4
Gävle blev väl bara ett stor fail när lionhead höll på,.. det är väl knappast Microsofts fel
Vidrigt, jag hoppas verkligen att det bara är tomma spekulationer. Känns som det borde bli hög tid att lagstifta mot uppköp av spelstudios, helst också att kräva uppstyckning av sådana exempel som "EA", "Ubisoft" och liknande monster.
Hur hade det sett ut på spelmarknaden utan stora spelföretag som EA,Ubisoft, Sony, Microsoft tror du?