Far Cry 5, Officiella tråden – Info / Guide / Spelare / Frågor / Hjälp / Allmän Diskussion

Inaktiv

Kanske bästa Far Cry i modern tid. Gillar också att man får tillgång till hela kartan direkt vilket öppnar upp bättre för sk replayability.

Ett problem jag har dock är att jag upplever att djur och ibland fordon "despawnar" där de inte borde som om man skjuter ett djur på längre avstånd och det är borta när man kommer fram.

Nån annan som varit med om något liknande?

Fragtjuv
Skrivet av anon_119148:

Kanske bästa Far Cry i modern tid. Gillar också att man får tillgång till hela kartan direkt vilket öppnar upp bättre för sk replayability.

Ett problem jag har dock är att jag upplever att djur och ibland fordon "despawnar" där de inte borde som om man skjuter ett djur på längre avstånd och det är borta när man kommer fram.

Nån annan som varit med om något liknande?

Ja, nu när du säger det! Sköt ner en hjort som jag sedan inte hittade. Antog bara att den klarade sig men jag kan ju ha drabbat av samma sak.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Tråddemonen
Testpilot

Vad tycker folket om karaktärerna hittills? Måste nog säga att min favorit är Nick Rye än så länge.

Medlem
Skrivet av Zimpan:

Vad tycker folket om karaktärerna hittills? Måste nog säga att min favorit är Nick Rye än så länge.

https://www.youtube.com/watch?v=Y-l69Xiihs4

Jag gillar Boomer och Jess Black, Jess är perfekt att ha med sig i både jakt och rensa läger och Boomer är grym på att upptäcka saker


signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / Xbox Series X

Medlem
Skrivet av SgtBlack:

Jag gillar Boomer och Jess Black, Jess är perfekt att ha med sig i både jakt och rensa läger och Boomer är grym på att upptäcka saker

Hon kommer med rätt brutala kommentarer, så kör med henna också nu. Däremot jakt blir ingen sport, eftersom djur inte flyr när man har med henne.

Medlem

Appropå brutalt, såg den här på Reddit. Tycker synd om kompanjonen. Fast han piggnar förstås till om 12 minuter.
https://www.reddit.com/r/farcry/comments/88dp2m/i_love_the_ra...

Inaktiv

Är det någon annan som upplever att det kan vara lite svårt att höra vart skott och annat ljud kommer ifrån då det är så mycket eko? Inte just skott mot spelaren men om några fightas en bit bort som exempel.

Medlem

Okej efter ett visst antal timmar i spelet finns det en sak som irriterar mig mer än något annat. Jag har inte spelat andra far cry spel förutom primal.

"You've been marked" är det sämsta som någonsin stoppats in i ett spel. Tar bort allt flow och allt roligt för att titta på några clowner som försöker vara läskiga men som pga anledningen man hamnat där bara blir irriterad på...

De kunde löst det med att man har uppdrag som går åt pipan (scriptat eller inte) och då kommer man dit men nu hamnar man där av magiska kulor, en björn som slår dig eller att du ramlar ner från en stege. Hur i helskotta kunde man godkänna detta. Sitter just nu i min andra påtvingade scen och jag gissar på att det kommer flera.

Varför används inte dessa magiska kulor hela tiden utan bara ibland lite slumpmässigt...blir så störd på hela denna skit.

Rant over.

Annars så tycker jag karaktärerna som blir dina allierade är riktigt bra och spelet i säg är riktigt kul förutom det jag nämnde ovanför som förstör antagonisterna.

Fragtjuv

Kör ni spelet stealth eller öser ni på med allt ni har?

https://youtu.be/seO6KCR0nps


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Det jag reagerat på mest av alla videos, är att fienderna verkar kopiöst dumma(?) Utmaningen ska vara större på Hard, men på lägre svårighetsgrad verkar fienden/AI:n vara rejält blinda och allmänt lätta att ta kål på. Kan någon bekräfta detta? Kan ju inte vara kul att springa runt om fienderna aldrig bjuder på riktigt motstånd?

Sen verkar ju spawnen på bilar längst vägen när man kör runt helt sjuk, hinner inte komma mer än några meter så dyker dom upp på rad...

Snyggt och välpolerat gun-play dock

Medlem
Skrivet av joelthor100:

Spelade fyra timmar igår och har mer eller mindre kommit in i det. Visst känns det att det är ett Far cry jag spelar men det finns något som gör att det känns fräscht. Fantastiskt skönt att slippa klättra i alla torn och en fin liten kommentar kring detta tidigt i spelet. Jag gillar verkligen att det känns mer öppet än tidigare då man snabbt fick tillgång till hela kartan. Jag tror att det kommer vara väldigt roligt att bara vandra rakt ut i skogen, jaga en stund och se vad man kan tänkas stöta på.

Jag har exakt samma känsla. Visst märker man att det är ett FC, men inte på ett negativt sätt. Och i 5an har de lyckats få till en atmosfär precis som i 4an, med en ny toutch. (De tidigare har jag inte spelat.)

Skrivet av joelthor100:

Som tur är verkar känslan av att vad som helst kan hända vara kvar från tidigare spel i serien. Igår när jag skulle ta över en bas rusade plötsligt en björn rakt in i striden och började slakta sektmedlemmar till höger och vänster. I ren panik lyckades en av dem hiva in en granat bland bensintunnorna vilket resulterade i ett gigantiskt och härligt eldhav och ond bråd död.

Det med slumpmässiga saker är spelets styrka och svaghet. Å ena sidan kan det vara kul att inte veta vad som kommer hända, och hur man t ex tar över en bas eller slår ut en patrull kan variera beroende på hur situationen ser ut just där just nu. (Om det finns vildliv runt t ex.) Å andra sidan kan det ställa till det... som när jag skulle befria gisslan: Jag skjuter tre av fienderna, befriar en av gisslan som sedan i ren panik av föregående eldgivning sätter sig i första bästa bil och sedan kör över den andre i gisslan...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av joelthor100:

Kör ni spelet stealth eller öser ni på med allt ni har?

Blandat faktiskt

Ibland är det kul att studera basen på håll, lägga upp en taktik för att sedan smyga runt och ta ut dom tyst en och en. Ibland kan det vara kul att använda prickskyttepickadoll och ta ut dem en och en på distans. Skjut en, gömma sig, cirkulera så att dom inte hittar mig, repetera. Ibland är det kul att bara kasta in lite granater och se vad som händer. Eller varför inte slänga in lite bete och se hur ett bergslejon eller en björn gör kaos med dom.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Tråddemonen
Testpilot

@SgtBlack: Härligt! Jag spelade lite med alla olika karaktärer, men håller med om att Jess var riktigt bra att spela med.

Tråddemonen
Testpilot

@joelthor100: Lirade lite olika, men oftast smög jag tills alla larmen var sönderskjutna med pilbågen och sedan rusa jag in hoppandes med en granatkastare. Ville ha lite badass känsla när musiken drog i gång.

Medlem
Inaktiv

Jag uppskattar att UI/HUDen är så pass anpassningsbar som den är. Föredrar att spela med mininal UI så man slipper all information och prickar över fienderna osv så man bättre ser miljön och får använda sina sinnen för att hitta fienderna

Medlem

Proffset StealthGamerBR visar hur man kan ta ut baser på kreativa sätt. Videon från jimpan på Swec https://www.sweclockers.com/forum/post/17350497

En uppföljningsvideo med mer kreativt spelande i FC5

Testpilot

Är det bara nåt jag fått för mig eller ger ljuddämpade vapen mindre skada på fiender?

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Är det bara nåt jag fått för mig eller ger ljuddämpade vapen mindre skada på fiender?

Enligt statsen ska det inte göra mindre skada, men Jag har inte sett någon som testat det.

Tråddemonen
Testpilot

@Harakiri: Nope statistiken på vapnet minskas inte när man sätter på en ljuddämpare. Vid varje customize utav vapen så finns en statistik under varje vapen där det visar dess funktioner så som skada och pricksäkerhet osv.

Testpilot
Skrivet av Buio:

Enligt statsen ska det inte göra mindre skada, men Jag har inte sett någon som testat det.

Skrivet av Zimpan:

@Harakiri: Nope statistiken på vapnet minskas inte när man sätter på en ljuddämpare. Vid varje customize utav vapen så finns en statistik under varje vapen där det visar dess funktioner så som skada och pricksäkerhet osv.

Skönt det , ska testa mer då jag spelar , första sniperbössan kändes ineffektiv då man satt på ljuddämparen , men det var nog inbillning.

Tråddemonen
Testpilot

@Harakiri: Rekommenderar dock pilbågen före snipers om man ska skjuta tyst. Det kluriga är bara att man får räkna ut avståndet, men man vänjer sig så småningom

Fragtjuv

Djuren lever sitt eget liv i Hope County!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Efter 17timmar spelande och klar med huvudstoryn måste jag säga att Far Cry 3 var roligare. 5an är inte dåligt men jag gillade 3an mer.
Men lite kul att man kan ta över en bas utan att själv döda någon.

Gen
Medlem

Gick ner i ett hål via en stege och hittade en grotta full med tunnor innehållande den där drogen och hör efter några meter flera hjärtskärande skrik eka i grottan. Blev rädd och sprang gick upp för stegen bara för att plötsligt få min Gun for Hires röv i fejset vilket gjorde att jag skrek till och ramlade ner i hålet igen. Lyckades dock springa upp återigen. Nope!

Skrivet av Frasstheass:

Det jag reagerat på mest av alla videos, är att fienderna verkar kopiöst dumma(?) Utmaningen ska vara större på Hard, men på lägre svårighetsgrad verkar fienden/AI:n vara rejält blinda och allmänt lätta att ta kål på. Kan någon bekräfta detta? Kan ju inte vara kul att springa runt om fienderna aldrig bjuder på riktigt motstånd?

Sen verkar ju spawnen på bilar längst vägen när man kör runt helt sjuk, hinner inte komma mer än några meter så dyker dom upp på rad...

Snyggt och välpolerat gun-play dock

Det är möjligt att de är dumma men de är väldigt duktiga på att sikta, speciellt de som sitter på turrets på bilar. Eftersom man knappt tål något så dör man givetvis väldigt lätt om man inte gömmer sig ordentligt (turrets kan dock skjuta igenom bilar verkar det som).

Håller med om att spawnen är katastrofal. Allt tar tre gånger så lång tid om du varje gång måste ta dig igenom fem bilar fulla med gubbar samt även några som spontant springer ut ur den närliggande skogen för att mörda dig.

En tredje sak som är underlig är hur mycket vissa fiender tål. Köpte Terminator 2 granatkastaren och hittade eldkastargubbarna. De är ju klassade som tanks men tänkte att en granat givetvis måste stoppa dem...men icke! De märkte inte ens av att granaten smällde dem i ansiktet utan fortsatte sin frammarsch mot mig och rostade mig. Kul!

Medlem

Det är sååååååå mycket som är fel med detta spel, men det är ändå helt ok att köra co-op. Det hade kunnat varit så mycket bättre om inte utvecklarna hade varit så lata/korkade.

Man kan aldrig tro att det är samma studio som gjort Far Cry 2 och Far Cry 3, måste ju vara helt ny personal som försöker göra ett "häftigare" och "häftigare" spel för varje release.

Den mest idiotiska aspekten jag stör mig på, FÖR TREDJE GÅNGEN, är "out of bounds" när man går lite för långt, varför? Det är år 2018, låt mig gå vart jag vill. Det finns till och med mycket äldre spel som gör det bättre.

Det finns knappt några vapen, och de som finns är riktigt tråkiga på något sätt som inte går att förklara. De känns som leksaksvapen.
Customization på vapen och bilar är ett skämt. Helt onödigt att de ens la ner tid och pengar på det.
Alla sikten är nästan exakt likadana, samma ljuddämpare på alla vapen? Ok.
Statsen gör inte ett piss.

AI:n, haha ja.. ser en från en mils avstånd i en mörk skog och skjuter spikrakt även fast de sprejar från en mils avstånd.
Spawnar hur många fiender som helst i rad hela jävla tiden på vägarna, fattar inte hur de tänkte där.

Osv. osv. osv.

Är så mycket så jag orkar inte rabbla upp allt, men spelet är väldigt tamt för att vara släppt 2018.

Om det inte hade varit för co-op hade jag avinstallerat skiten, tack vare det så är spelet helt ok i alla fall.

Och en sak med co-op som är riktigt sjuk, det är att polaren får inga resistance points. Så han kan inte låsa upp vapen, sen när man dödar en "lieutenant" så räknas inte det heller. Så den andra spelaren låser inte upp en viss perk.
Så den personen måste starta upp solo och köra en hel zon innan han kan döda en lieutenant för att låsa upp perken och fixa massa resistance points själv.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Det är sååååååå mycket som är fel med detta spel, men det är ändå helt ok. Det hade kunnat varit så mycket bättre om inte utvecklarna hade varit så lata/korkade.

Man kan aldrig tro att det är samma studio som gjort Far Cry 2 och Far Cry 3, måste ju vara helt ny personal.

Håller med, störde mig på en del saker ganska friskt och sista delen av spelet "tvingade" jag mig igenom för att bli klar med det. Har själv inte lirat föregående delar i serien tyvärr men av filmer jag sett så verkar det både vara mer naturtrogen grafik samt bättre fysik/ai. Tråkigt.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag har en viss positiv känsla inför Far Cry 5. Storyn och skurken känns intressant. Miljöerna känns inbjudande. Har de lyckats med side quests som de gjorde i Assassins Creed Origins så kan det bli kul. Blir det bara massvis av identiska baser som ska tas över, collectibles som ska samlas in utan anledning och radiotorn som måste bestigas så hoppar jag nog över.

"Blir det bara massvis av identiska baser som ska tas över, collectibles som ska samlas in utan anledning och radiotorn som måste bestigas så hoppar jag nog över."

Du beskrev Far Cry 5 väldigt bra förutom att du inte behöver bestiga radiotorn längre och 20st baser totalt. Har spelat genom storyn, side quests, låst upp allting och nu finns det inget att göra förrän DLC släpps.


signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem
Skrivet av I_AM_GROOT:

"Blir det bara massvis av identiska baser som ska tas över, collectibles som ska samlas in utan anledning och radiotorn som måste bestigas så hoppar jag nog över."

Du beskrev Far Cry 5 väldigt bra förutom att du inte behöver bestiga radiotorn längre och 20st baser totalt. Har spelat genom storyn, side quests, låst upp allting och nu finns det inget att göra förrän DLC släpps.

Nice, du spelar som jag kommer göra men jag har inte kommit så långt ännu

Hur många timmar har du lagt nu när du låst upp och gjort allt?


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Har lirat någon timma nu och är inne för att ta kål på knark bruden i öster Är ute och kör längs vägarna och ganska ofta ser man folk i vägkanten som står och jag tänker direkt att, den jävlen ska jag köra över, tyvärr inser jag för sent att det är en civilian som står där också och båda ryker med. Men samtidigt hjälper jag ju bydgden med att få bort kulten så lite causulties lär det ju bli...

Skriv svar