Diablo III-lanseringen – det här gick fel
Rykten om hackade konton, försenat auktionshus, inloggningsstrul och en ursäkt från Blizzard. Det har inte varit några lugna dagar sedan den hett efterlängtade Trean hade premiär.
Det enda "farliga" problemet är de hackade Diablo III-kontona enligt mig.
Att jag inte kunde logga in 00.30 vid release hade jag mer eller mindre räknat med för de tryck de fick tror jag inte någon serverpark fixar mer eller mindre utan att gå in på detaljer.
Har inte haft några problem med att logga in osv efter release så jag är nöjd iaf. Fick en del achievements med min alt som jag borde fått med min main men är servern belastad så är den, man får räkna med lite sådant när man lirar direkt efter release.
Man mår bra av Apple produkter!
Bra spel, men tyvärr söndertrasat av alla fel och buggar.
Jag vet inte om jag skall vänta med att spela det, eller om jag skall spela och hoppas på det bästa.
Jag orkar inte spela om första delen på Act II en gång till, med samma char för att tjäna in samma XP som gått förlorad två gånger redan.
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
Det enda "farliga" problemet är de hackade Diablo III-kontona enligt mig.
Att jag inte kunde logga in 00.30 vid release hade jag mer eller mindre räknat med för de tryck de fick tror jag inte någon serverpark fixar mer eller mindre utan att gå in på detaljer.
Har inte haft några problem med att logga in osv efter release så jag är nöjd iaf. Fick en del achievements med min alt som jag borde fått med min main men är servern belastad så är den, man får räkna med lite sådant när man lirar direkt efter release.
Men allt strul med dina achievements har väl rättat till sig nu, eller?
Den troligen vidöppna bakdörren som Bilzzard lämnade till hackarna är ett stort minus. I övrigt så har lanseringen gått ungefär så smidigt ( eller osmidigt ) som man kunde förvänta med så mycket folk.
Online DRM är den största boven i mina ögon. Att inte kunna spela ett singleplayer spel som man själv har köpt därför att någon behöver patcha en server känns fel.
Ännu värre givetvis om sagda DRM bara ger fribrev åt hackare att stjäla ens prylar.
"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."
man får räkna med lite sådant när man lirar direkt efter release.
Underligt att folk resonerar så när det är Blizzard som har gjort spelet. Hade det varit något annat företag, så hade folk spammat alla forum om hur förb-at dåligt det var och "hur kan man släppa ofärdig sk-t som detta" etc etc.
Vad jag ville säga är inte att Blizz är exeptionellt dåligt, utan bara att dom inte är så mycket bättre än andra. Inte nu längre i alla fall.
Let the fan boys come...
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
man får räkna med lite sådant när man lirar direkt efter release.
Underligt att folk resonerar så när det är Blizzard som har gjort spelet. Hade det varit något annat företag, så hade folk spammat alla forum om hur förb-at dåligt det var och "hur kan man släppa ofärdig sk-t som detta" etc etc.
Vad jag ville säga är inte att Blizz är exeptionellt dåligt, utan bara att dom inte är så mycket bättre än andra. Inte nu längre i alla fall.
Let the fan boys come...
har du läst forumen? Det är ju PRECIS det som står överallt ...
Jag är pragmatisk. Jag förutsätter att ett spel strular vid lanseringen.
Lyckligtvis har jag inte upplevt något problem alls med att logga in och spela Diablo3. Första timmen efter lanseringen kunde jag inte logga in, efter det har jag inte haft något problem. (har ingen aning om achevements fungerar då jag ärligt inte bryr mig om sådant)
Jag läser om hur besvikna människor är på spelet, vilka tekniska problem de upplever och har sympati med dem.
Däremot så försvinner minuter och timmar på något magiskt sätt när jag spelar Diablo3. Något som säger mig att jag verkligen uppskattar spelet och finner det underhållande. Nej jag spelar det inte för historien utan för den grind/loot-fest spelet i grunden är.
Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.
har du läst forumen? Det är ju PRECIS det som står överallt ...
Jag såg nu att jag var lite otydlig.
Jag syftade inte på deras (Blizz) officiella forum, utan på forum till spelsajter och fansajter.
Som t ex FZ, där det verkar vara fler som tar Blizz till försvar än som blir sura för att betalat för att inte kunna spela eller för att behövs spela om samma vända om igen bara för att säkerheten är lika med windows 98.
Stackars dom som förbokade, inte fick spelet dagen innan och köpte digital edition bara för att spela när klockan slog tisdag.... och sedan så kommer allt detta.
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
Jag kan tycka att med den erfarenheten som Blizzard faktiskt har efter dels många år av WoW och även releasen av StarCraft 2 borde dem varit bättre förberedda. Förväntar man sig att 5 miljoner människor (obs, hypotetiska siffror) ska sitta och hamra sig in på releasenatten borde man förbereda för 10 miljoner, osv. Samtidigt är jag naturligtvis väl medveten om att det sätter en fruktansvärd stress på tekniken, men ja, förberedelse.
Jag kan tycka att med den erfarenheten som Blizzard faktiskt har efter dels många år av WoW och även releasen av StarCraft 2 borde dem varit bättre förberedda. Förväntar man sig att 5 miljoner människor (obs, hypotetiska siffror) ska sitta och hamra sig in på releasenatten borde man förbereda för 10 miljoner, osv. Samtidigt är jag naturligtvis väl medveten om att det sätter en fruktansvärd stress på tekniken, men ja, förberedelse.
Bra skrivet.
Man skall alltid ta i för mycket när man förbereder en release. Sedan är det precis som du skriver att Blizz _borde_ med sin erfarenhet från WoW veta bättre (och prestera bättre) än såhär. Men icke...
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
Jag är nog helt enkelt för gammal för sånt här nu för tiden.
När Diablo2 släpptes var mitt stora problem att hitta en butik där det inte var slutsålt, sen kom farsan hem och hade köpt det i present åt mig på sin lunchrast. Efter det funkade allt, på grund av att man verkligen kunde lira äkta singelplayer offline.
De nya problemen är ju näst intill allt på grund av detta onlinetjaffs, hade man bara kunnat installera och lira offline hade problemen varit betydligt mindre.
Jag har personligen inte upplevt ett enda problem förrutom Error37 en eller två gånger, men big deal det är då.
Achievements buggade litegrann, visst men vem bryr sig om achievements som Level 10, Level 20 eller 'Level up the blacksmith' egentligen? Spelet i sig fungerar ju utmärkt, iallafall för mig.
Hoppas alla har sina konton skyddade med authenticator och sms servicen, för att hjälpa till att skydda sig.
Läste någonstans att Blizzard har ännu inte hittat ett enda konto som blivit hackat när det var authenticator skyddat.
Jag har personligen inte upplevt ett enda problem förrutom Error37 en eller två gånger, men big deal det är då.
Achievements buggade litegrann, visst men vem bryr sig om achievements som Level 10, Level 20 eller 'Level up the blacksmith' egentligen? Spelet i sig fungerar ju utmärkt, iallafall för mig.
Hoppas alla har sina konton skyddade med authenticator och sms servicen, för att hjälpa till att skydda sig.
Läste någonstans att Blizzard har ännu inte hittat ett enda konto som blivit hackat när det var authenticator skyddat.
Det är nog fler personer än vad man kan tro som är achivment hunters så för dom är det galet viktigt att få all
The spiders won,t find us here.
Men allt strul med dina achievements har väl rättat till sig nu, eller?
Mina achievements har inte kommit tillbaks i alla fall, vi får väl se efter jobbet idag, enligt server status sidan är ju servrarna nere igen.
Vissa går ju inte att få igen heller, så som att uppgradera sin blacksmith och jeweler första gången (har achivement för att uppgradera dem till lvl 5 men inte för att uppgradera dem från första början) t.ex.
Inte för att det spelar så stor roll med achievements och andra problem är viktigare men lite irriterande är det.
Det är nog fler personer än vad man kan tro som är achivment hunters så för dom är det galet viktigt att få all
Jovisst är det säkert jättemånga som jagar achievements, men det är ju inte en vital del av spelet, för det går ju att spela ändå, så min poäng är ju att själva spelet funkar finfint.
Har personligen inte haft några problem alls förutom på release dagen och i söndags då vissa servrar var nere. Allt detta är något som jag ändå hade räknat med och är fullt medveten om att det kommer att hända när man släpper ett populärt spel som kräver uppkoppling. Jag tycker spelet är skitbra och har inte märkt av en enda bugg i själva spelet hittills. Hurvida det är bra eller dåligt med en sp del som kräver konstant uppkoppling tänker jag inte diskutera då jag personligen inte bryr mig eftersom det alltid (Med undantag för Silenthunter 5) fungerat problemfritt för mig.
Jag är dessutom tillräckligt gammal för att ha vart med när Ultima Online fick sin berömda(ökända) expansion Age of Shadows och har man överlevt den releasen så är allt annat småpotatis i jämförelse
Det enda "farliga" problemet är de hackade Diablo III-kontona enligt mig.
Att jag inte kunde logga in 00.30 vid release hade jag mer eller mindre räknat med för de tryck de fick tror jag inte någon serverpark fixar mer eller mindre utan att gå in på detaljer.
Har inte haft några problem med att logga in osv efter release så jag är nöjd iaf. Fick en del achievements med min alt som jag borde fått med min main men är servern belastad så är den, man får räkna med lite sådant när man lirar direkt efter release.
Men allt strul med dina achievements har väl rättat till sig nu, eller?
Jag har inte upplevt några mer problem iaf. Verkar som att den inte hängde med de första timmarna jag lirade med min main så när jag startade en alt så fick jag dem.
Man mår bra av Apple produkter!
man får räkna med lite sådant när man lirar direkt efter release.
Underligt att folk resonerar så när det är Blizzard som har gjort spelet. Hade det varit något annat företag, så hade folk spammat alla forum om hur förb-at dåligt det var och "hur kan man släppa ofärdig sk-t som detta" etc etc.
Vad jag ville säga är inte att Blizz är exeptionellt dåligt, utan bara att dom inte är så mycket bättre än andra. Inte nu längre i alla fall.
Let the fan boys come...
Jag arbetar själv med mjukvaruutveckling så jag förstår att de inte hinner fixa allt innan release och hur mycket man än testar så finns det fel som kommer hittas och skapa problem.
Man mår bra av Apple produkter!