Vargjakten, en idioti som gått över styr

Medlem

(Offtopic)

Skrivet av Kungbla:

Enligt vad jag hört tycker Kineseri att det är skitäckligt med skaldjur. Kulturella skillnader serru'.

??

Citat:

Skaldjur från haven, sjöar och flodsystem bidrar med viktiga proteiner till dieten, men deras tillagning skiljer sig mycket från andra matvaror beroende på alltifrån regionala sätt som till årstid. Många sorters levande saker bidrar till ytterligare protein i den kinesiska kosten, saker som vissa västerlänningar skulle rygga för (soyaböna är undantaget) ? såsom ormar, råttor, insekter, hundar, katter, cibetkatt (en sorts vessla, SARS-bärarna) och många oilka slags fåglar. En kinesisk vän sade en gång till mig, ?de enda sakerna som inte kan smaksättas är hundhjärtan och varglungor.

Mao del av deras matkultur, SPECIELLT i de sydöstra delarna (logiskt).
För övrigt äter dom ju allsköns insekter och "underliga"? saker som medicin i hela landet, så.. skaldjur äckligt.. länk?


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Tobbe/

Då är det väl en myt jag har gått på. Glöm vad jag sa.

Medlem
Skrivet av Tobbe:

(Offtopic)

Skrivet av Kungbla:

Enligt vad jag hört tycker Kineseri att det är skitäckligt med skaldjur. Kulturella skillnader serru'.

??

Citat:

Skaldjur från haven, sjöar och flodsystem bidrar med viktiga proteiner till dieten, men deras tillagning skiljer sig mycket från andra matvaror beroende på alltifrån regionala sätt som till årstid. Många sorters levande saker bidrar till ytterligare protein i den kinesiska kosten, saker som vissa västerlänningar skulle rygga för (soyaböna är undantaget) ? såsom ormar, råttor, insekter, hundar, katter, cibetkatt (en sorts vessla, SARS-bärarna) och många oilka slags fåglar. En kinesisk vän sade en gång till mig, ?de enda sakerna som inte kan smaksättas är hundhjärtan och varglungor.

Mao del av deras matkultur, SPECIELLT i de sydöstra delarna (logiskt).
För övrigt äter dom ju allsköns insekter och "underliga"? saker som medicin i hela landet, så.. skaldjur äckligt.. länk?

Dom tycker säkert blodpudding är rätt konstigt iaf :).

Medlem
Skrivet av Fargo:

Dom tycker säkert blodpudding är rätt konstigt iaf :).

Att göra mat av i stort sett allt som finns på djuren är väl mer vanligt förekommande i Asien än vad det är här nuförtiden så jag är tämligen säker på att det finns blodpudding eller motsvarande även i Kina.

Medlem
Skrivet av klossen:

Jag tycker vi ska börja jaga ormar snok och huggorm är säkert gott.

Huggormar är fridlysta.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Kamp:
Skrivet av Nestor:

Så vart får man te.x tag på viltkött?

Äta hund?
Ptja, kineserna kan göra det, så varför inte?

Varför måste du ha viltkött när det finns gott om andra kött?
Ja, så för att vissa kineser gör det är det okej att äta hund.. wow.. SNacka om att sjunka lågt..
Men är man djurhatar så är man.

Läggg ner hycklandet pliiiz...

Vad är det som är så hemskt med att käka hund egentligen?
Djur som djur. Sen att det är lite icke-PK att säga så är jag väl medveten om, men du kanske gillar PK?

Ditt påhopp om att jag är djurhatare tänker jag inte kommentera. Jag tänker inte sänka mig till din nivå.

Varför måste jag ha viltkött?
Enkelt. Det smakar gott.

Och det här med att kineser äter hund. Vad är det för konstig med det? Och vad är ditt problem med det?
Att det är annorlunda och främmande och inte passar in i din värld?

Jakt är en ursvensk kulturell tradition.
Invånarna i sverige har i alla tider jagat för rekreation och för behov.

Jakten är en svensk kärntradition.

Du är ju djurhatare? Hade du vart djurvän hade du värderat djuren högre än vad du gör nu.
En sann djurvän skulle aldrig få för sig att äta hund. Precis som en djurvän skulle säga ifrån när det gäller spec vargjakten.

Det smakar gott? Så för att DU tycker det smakar gott är det okej med jakt?

Vad som är fel med att äta hund? Förutom att det är sjukt och onaturligt menar du? Somsagt, är man DJURVÄN så vet man att hund inte är ett djur man äter bla.

Vad spelar det för roll om jakt är en "ursvensk kulturell tradition"? Som jag nämnt kanske tio gånger tidigare så behöver vi inte jaga idag för att få mat på bordet. Men du kanske jagar din frukost?
Du handlar inte den på coop eller hemköp som normalt folk?

Medlem
Skrivet av osgen:
Skrivet av Kamp:

När hände det senast att en person fick alla sin boskap dödade av en varg? Det finns skydd mot varg. Man behöver inte utrota den för att skydda sitt boskap.

13 får
25 lamm och 10 får
14 får och 3 lamm

Alla sina boskap? Jag har aldrig nekat till att de inte dödar boskap. Är väl ganska självklart att vargen dödar får? Vargen är trotsallt ett rovdjur.

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av klossen:

Jag tycker vi ska börja jaga ormar snok och huggorm är säkert gott.

Huggormar är fridlysta.

Men snokar är en helt ok idé. En bra proteinkälla och ganska magert kött. Nya modet för hälsofreakarna.

http://www.youtube.com/watch?v=2VQ1v90I18A


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Skjuta djur för nöjets skull, för troféer, pälsar m.m. är helt fel, jaga hellre troféer på PS3

Har man får eller andra boskapsdjur på gården så får man väl öka säkerheten och inte ha några simpla inhägnader som vargen lätt kan ta sig förbi bara för att de är billigast. Mura in fårskallarna!

Det finns ca: 220 vargar i Sverige och Norge tillsammans. Varför skjuta dom? När vargen blev fridlyst på 60-talet fanns bara ett tiotal vargar kvar i landet, och de sjuka var att staten gav jägare pengar för att fälla en varg. Nä, lämna vargarna ifred.

Let the hunters become the hunted instead

Medlem
Skrivet av Kamp:

Vad som är fel med att äta hund? Förutom att det är sjukt och onaturligt menar du? Somsagt, är man DJURVÄN så vet man att hund inte är ett djur man äter bla.

På vilket sätt är det onaturligt?

Medlem
Skrivet av Kamp:

Vad som är fel med att äta hund? Förutom att det är sjukt och onaturligt menar du? Somsagt, är man DJURVÄN så vet man att hund inte är ett djur man äter bla.

Va?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av båtsman:

På vilket sätt är det onaturligt?

+1


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av Kamp:
Skrivet av osgen:
Skrivet av Kamp:

När hände det senast att en person fick alla sin boskap dödade av en varg? Det finns skydd mot varg. Man behöver inte utrota den för att skydda sitt boskap.

13 får
25 lamm och 10 får
14 får och 3 lamm

Alla sina boskap? Jag har aldrig nekat till att de inte dödar boskap. Är väl ganska självklart att vargen dödar får? Vargen är trotsallt ett rovdjur.

Ok, vart går gränsen? Det ska vara precis all boskap för att det inte längre ska vara ok? Är det du som bestämmer gränsen?

Skrivet av Kamp:

Du är ju djurhatare? Hade du vart djurvän hade du värderat djuren högre än vad du gör nu.
En sann djurvän skulle aldrig få för sig att äta hund. Precis som en djurvän skulle säga ifrån när det gäller spec vargjakten.

Det smakar gott? Så för att DU tycker det smakar gott är det okej med jakt?

Vad som är fel med att äta hund? Förutom att det är sjukt och onaturligt menar du? Somsagt, är man DJURVÄN så vet man att hund inte är ett djur man äter bla.

Borde inte en sann djurvän skippa att äta kött helt?
Jag blir lite förvirrad av din rangordning av djur också, du anser uppenbarligen att det finns en lista på djur med mer värde och djur med mindre värde?
Jag trodde att man som djurvän värderade allt djurliv lika mycket...

Är det Du som bestämmer gränsen för vad som är acceptabelt här också?

Medlem
Skrivet av Kamp:

Du är ju djurhatare?

Citera exakt vart jag explicit uttrycker att jag hatar djur.
Eller läser du fel när jag skriver att djur är djur och djur är helt okej att käka upp?

Skrivet av Kamp:

Hade du vart djurvän hade du värderat djuren högre än vad du gör nu.
En sann djurvän skulle aldrig få för sig att äta hund. Precis som en djurvän skulle säga ifrån när det gäller spec vargjakten.


Lägg ner hycklandet. De enda som kan använda den sortens retorik är vegner och vegetarianer.
Du är ju enligt uppgift själv en sån som äter kött, så ditt argument ekar ihåligt.

Skrivet av Kamp:

Det smakar gott? Så för att DU tycker det smakar gott är det okej med jakt?

Det tog ju inte lite lång tid för att du skulle fatta det.
Grattis
Yep. Jag tycker det är fullständigt okej med jakt för att få gott kött. Och det tycker flera andra :=)

Skrivet av Kamp:

Vad som är fel med att äta hund? Förutom att det är sjukt och onaturligt menar du? Somsagt, är man DJURVÄN så vet man att hund inte är ett djur man äter bla.

1.2 miljarder kineser och ytterligare ett antal miljoner asiater håller inte med dig.
Jagmenar...det finns ju liksom inte en enda kines som är djurvän, för alla kineser hatar djur.

Vad tycker du om insekter, hästkött, apa, råttor, möss, delfin, val och haj?
Vad är det mer som är onaturligt att äta?
Och onatrligt enligt vems definition?

Skrivet av Kamp:

Vad spelar det för roll om jakt är en "ursvensk kulturell tradition"? Som jag nämnt kanske tio gånger tidigare så behöver vi inte jaga idag för att få mat på bordet. Men du kanske jagar din frukost?

Ja. Det har du klargjort med all önskvärd tydlighet.
Hade jag kunnat så hade jag lätt jagat för frukost.

Skrivet av Kamp:

Du handlar inte den på coop eller hemköp som normalt folk?

Eftersom det är så värdelös kvalité på deras produkter så undviker jag det så gott jag kan.
Finns bättre ställen att handla bättre mat på.

Kostar lite mer, men det är knappast något jag behöver fästa nån uppmärksamhet på.

Och skär ner personangreppen.


signatur

Dryg och bitter.

Inaktiv

Angående ekossytem, kretslopp. Det har vi fuckat upp så hårt för länge sedan. Om vi ska kunna bevara det någorlunda så MÅSTE vi jaga både varg, älg och annat i rätt mängd.

Klart man kan låta det vara men det skulle kunna innebära mer problem än att faktiskt jaga om man nu vill försöka bevara alla våra arter.

Vanlig räv jagas tex i vissa länder för att den utrotar fjällräv (även i sverige men jagas inte här vad jag vet). Lustigt nog beror det faktiskt på att Vargen utrotats där och att vanlig räv inte längre har någon fiende och populationen växer. Så att låta varg populationen bli stor hade i detta fallet kanske varit positivt.

Sen bryr sig ju inte jägarna ett dyft om detta. Som sagts vill de ju bara ha en trofé och det kan väl anses konstigt. Men det är nog ett ganska djupt rotat mänskligt/humant beteende, att visa sig bra på jakt.

Medlem

Att inte äta eller att äta kött är en moralfråga, och som de flesta vet så är moral något som är ytters relativt. Hur du än gör så måste du ändå döda ett annat levande väsen för att stilla din hunger, och det är bara du själv som kan avgöra vars denna moraliska gräns går. Ingen har mer rätt än någon annan.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av jonne_man:

Sen bryr sig ju inte jägarna ett dyft om detta. Som sagts vill de ju bara ha en trofé och det kan väl anses konstigt. Men det är nog ett ganska djupt rotat mänskligt/humant beteende, att visa sig bra på jakt.

Jag kommer nu utgå från att du syftar på den lilla klick jägare som rusade ut i skogarna och jagade varg.

Jag kommer sedan att utgå från att du är tilltäckligt vidsynt att inte generalisera detta över de övriga 30 000 aktiva jägarna i landet. (antalet medlemar i Jägarans Riksförbund) Tillkommer gör de som har rätt att jaga på egen mark.


signatur

Dryg och bitter.

Människan har alltid haft en benägenhet att förgöra det som hon inte förstår...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Orkar inte läsa igenom allt men det var nån som skrev att tamboskap låg ett par pinnhål under vargen och var därigenom lovligt.

Som jag ser det så ligger vargen ett par pinnhål under människan.

Vi har våldtagit naturen dom senaste 100 åren så pass mycket att vi måste reglera avskjutningen på det vilt vi har i Sverige nuförtiden, och då menar jag inte bara "matnyttigt" vilt såsom älg, rå utan även vilt som varg, lo, björn etc.

Viltarterna måste ses efter av människan då vi genom allt vi gjort faktiskt har satt oss i den situationen.

Vi har inte samma glesbygd som i början på 1900 talet och alla ni förståsigpåare förstår säkert ord som revir kontra bytestillgång.

Jag har absolut inget emot att vi har varg i Sverige men den måste som allt annat vilt vi har i vårt avlånga land läggas på en nivå som är acceptabel.

Sverige har enligt väldigt duktiga forskare helt enkelt konstaterat att den nivån var nådd och då decimeras stammen av oss jägare precis som allt annat vilt.

Och ja!! Jag jagar själv och ser absolut inget fel med det!

Inaktiv
Skrivet av Nestor:
Skrivet av jonne_man:

Sen bryr sig ju inte jägarna ett dyft om detta. Som sagts vill de ju bara ha en trofé och det kan väl anses konstigt. Men det är nog ett ganska djupt rotat mänskligt/humant beteende, att visa sig bra på jakt.

Jag kommer nu utgå från att du syftar på den lilla klick jägare som rusade ut i skogarna och jagade varg.

Jag kommer sedan att utgå från att du är tilltäckligt vidsynt att inte generalisera detta över de övriga 30 000 aktiva jägarna i landet. (antalet medlemar i Jägarans Riksförbund) Tillkommer gör de som har rätt att jaga på egen mark.

Ja det gjorde jag. Det var inte meningen att syfta på alla andra jägare samtidigt, slarvigt.

Men bör tilläggas att jag tror få jägare är jägare av anledningen att hålla ekosystemet i balans. Sen betyder det ju absolut inte att man är en trofé kåt skjutgalen skäggige snubbe som tuggar lössnus. Finns nog många olika anledningar.

Medlem
Skrivet av Kamp:
Skrivet av osgen:
Skrivet av Kamp:

När hände det senast att en person fick alla sin boskap dödade av en varg? Det finns skydd mot varg. Man behöver inte utrota den för att skydda sitt boskap.

13 får
25 lamm och 10 får
14 får och 3 lamm

Alla sina boskap? Jag har aldrig nekat till att de inte dödar boskap. Är väl ganska självklart att vargen dödar får? Vargen är trotsallt ett rovdjur.

Människan är också ett rovdjur... Till naturen iaf. Men sen finns det såklart veganer och vegetarianer.

Medlem

http://www.dn.se/nyheter/sverige/varg-tjuvskjuten-i-varmland-...

Citat:

Blod, pälsrester och spillning på och under snön i närheten av Höljes i Värmland gör att polisen misstänker att en varg har tjuvskjutits...


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv

Är inte så insatt men... Om man vill att sina djur ska vara "trygga" är det väl bara att sätta ett högt stängsel runt?
Kanske är helt ute och cyklar men det känns om det skulle hjälpa.

Medlem
Skrivet av Lusen:

Är inte så insatt men... Om man vill att sina djur ska vara "trygga" är det väl bara att sätta ett högt stängsel runt?
Kanske är helt ute och cyklar men det känns om det skulle hjälpa.

Det kan kosta en bonde flera miljoner och många extra timmars arbete att stängsla in djuren och underhålla inhägnaden. De gårdar som befinner sig i vargrevir blir således inte konkurrenskraftiga.

Något som skulle lösa problemet är att staten erbjuder extra stöd till gårdar inom vargrevir.

Varg kostar pengar kort och gott (något som politiker vet), frågan är hur mycket samhället är villigt att betala för att få en rikare fauna.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Då var det dags för en bump!

Som ni kanske vet så har EU tagit upp Sveriges vargjakt och påpekar att den bryter mot EU:s regler.

Såhär uttrycker sig Robert Nilsson, koordinator för ett antal forskningsprojekt i EU:
" Nu får den svenska regeringen åter stå till svars inför EUs Miljödirektorat för brott mot EU:s bindande Art- och Habitatdirektiv artikel 12 och 16. Enligt artikel 12 är det förbjudet att fånga, döda eller störa arter listade i bilaga IV av detta direktiv, vilket bl.a. innefattar björn, lodjur och varg. Carlgrens departement har totalt misslyckats att förklara hur det kan komma sig att betydligt mer tättbefolkade länder som Italien, Grekland och Rumänien – även inom områden med betydande fåravel – anser sig kunna härbärgera en betydligt större vargpopulation än de ynka 210 individerna inom Sverige, vilket enligt kompetent expertis inte garanterar en livskraftig population."

Det är så himla synd att våran regering ger efter så lätt...


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Svensk varg är inte samma vargras som nere på kontinenten (den italienska vargen är aningen större än en räv), och lo och björn jagar vi redan sedan länge. Jag undrar vad de sysslar med nere i Bryssel ibland.


signatur

Metal is best served heavy.

MFC
Medlem
Skrivet av bjosarn:

Då var det dags för en bump!

Som ni kanske vet så har EU tagit upp Sveriges vargjakt och påpekar att den bryter mot EU:s regler.

Såhär uttrycker sig Robert Nilsson, koordinator för ett antal forskningsprojekt i EU:
" Nu får den svenska regeringen åter stå till svars inför EUs Miljödirektorat för brott mot EU:s bindande Art- och Habitatdirektiv artikel 12 och 16. Enligt artikel 12 är det förbjudet att fånga, döda eller störa arter listade i bilaga IV av detta direktiv, vilket bl.a. innefattar björn, lodjur och varg. Carlgrens departement har totalt misslyckats att förklara hur det kan komma sig att betydligt mer tättbefolkade länder som Italien, Grekland och Rumänien – även inom områden med betydande fåravel – anser sig kunna härbärgera en betydligt större vargpopulation än de ynka 210 individerna inom Sverige, vilket enligt kompetent expertis inte garanterar en livskraftig population."

Det är så himla synd att våran regering ger efter så lätt...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Trots det svaga intresset tvingas jag dumpa lite ny info i tråden.
Som ni kanske vet så blev den svenska regeringen ifrågasatt av EU:s miljökommission som krävde svar. Tydligen så har svenska regeringen, med miljöminister Andreas Carlgren i spetsen, inte svarat så tydligt på frågorna. Miljökommissionen tvingas därför skicka ett nytt brev. Det är ungefär samma frågor som tidigare - som svenska regeringen inte kunnat svara på. Bland annat:

- Vetenskapliga grunden för ett "tak" på 210 vargar.
- Att licensjakt skulle öka acceptansen för varg.

Miljökommissionen menar att jakten inte är förenlig med EU:s lagstiftning.

Det här är dock inte allvarlig kritik tycker regeringen, och har inga planer att stoppa nästa månads licensjakt på varg.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv

Sant

Detta och vad som star i signaturen.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skriv svar