Någon har maxat allt i No Man's Sky – från startplaneten

Medlem
Skrivet av pippen1001:
Skrivet av 4skin:
Skrivet av FZ:

Man behöver inte ens lämna startplaneten, menar Reddit-användaren DoktorFeelgood. Han/hon säger sig ha maxat lagringsutrymmena i sin exosuit, sitt skepp och sitt multiverktyg

För fan, det är Sverige 2016 och vi säger HEN. Kom in i matchen

varför? det ordet är bara något jävla hittepå ord som ingen vettig svensk vill ta i sin mun, det man ska göra för att få saker att inte användas är att just ignorera skiten.

Intressant att så många andra "hittepåord" är fullt accepterade?

För övrigt så använder man inte hen om man inte vill det då det finns ersättningar för det.

Medlem

Vars är föräldrarna!?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Gen:

Precis, majoriteten vill inte ha det där löjliga ordet och tycker det kan dra dit pepparn växer. Han/Hon har fungerat i hundratals år så varför byta nu.

Majoriteten vet jag inte, men de som ogillar ordet är tydliga med sin åsikt.

"Hen" är ett bra ord som fyller en språklig lucka. Vore det inte för den där genusaspekten är jag övertygad om att det hsde omfamnats direkt. För språk utvecklas hela tiden, och det var sällan bättre förr.

Är väldigt övertygad om att majoriteten tycker ordet hen är löjligt. Tycker vi klarat oss väldigt bra utan ordet, tror folk är trötta på att könsneutralisera allt som finns.

Redaktör
Skrivet av Mummel:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Gen:

Precis, majoriteten vill inte ha det där löjliga ordet och tycker det kan dra dit pepparn växer. Han/Hon har fungerat i hundratals år så varför byta nu.

Majoriteten vet jag inte, men de som ogillar ordet är tydliga med sin åsikt.

"Hen" är ett bra ord som fyller en språklig lucka. Vore det inte för den där genusaspekten är jag övertygad om att det hsde omfamnats direkt. För språk utvecklas hela tiden, och det var sällan bättre förr.

Är väldigt övertygad om att majoriteten tycker ordet hen är löjligt. Tycker vi klarat oss väldigt bra utan ordet, tror folk är trötta på att könsneutralisera allt som finns.

Men det kan ju användas på flera sätt. Dels för att könsneutralisera, vilket verkar vara varför vissa ogillar det, dels en språkligt mer ekonomisk version av "han eller hon". I andra fallet är ordet suveränt: kort, enkelt, heltäckande. Synd att ett så bra ord inte kommer till nytta tycker jag.


signatur
Inaktiv
Skrivet av conthox:
Skrivet av Rack:

Vad är skillnaden med att citera/svara någon?

Det står om du läser tooltip som visas när du håller pekaren över länken:

Svara skickar dig till en ny sida med alla funktioner, men begränsar svar till ett inlägg.

Citera infogar personens text som citat i snabbsvar längst ned på sidan, vilket tillåter citering av flera personer samtidigt.

Ok! Citera är att föredra då, om man vill vara med i en "diskussion". Tack för hjälpen.

Medlem
Skrivet av Rack:
Skrivet av conthox:
Skrivet av Rack:

Vad är skillnaden med att citera/svara någon?

Det står om du läser tooltip som visas när du håller pekaren över länken:

Svara skickar dig till en ny sida med alla funktioner, men begränsar svar till ett inlägg.

Citera infogar personens text som citat i snabbsvar längst ned på sidan, vilket tillåter citering av flera personer samtidigt.

Ok! Citera är att föredra då, om man vill vara med i en "diskussion". Tack för hjälpen.

Inga problem

Själv använder jag båda beroende på situation. Ibland båda samtidigt, som t ex klicka citera på de inlägg jag vill svara på, sedan kopierar jag allt i Snabbsvarsrutan, klickar Svara för att komma till Svarssidan, sedan klistrat in alla citaten i textrutan för att få alla funktioner (t ex Förhandsgranskning) och allt på i en större och smidigare box.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Mummel:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Gen:

Precis, majoriteten vill inte ha det där löjliga ordet och tycker det kan dra dit pepparn växer. Han/Hon har fungerat i hundratals år så varför byta nu.

Majoriteten vet jag inte, men de som ogillar ordet är tydliga med sin åsikt.

"Hen" är ett bra ord som fyller en språklig lucka. Vore det inte för den där genusaspekten är jag övertygad om att det hsde omfamnats direkt. För språk utvecklas hela tiden, och det var sällan bättre förr.

Är väldigt övertygad om att majoriteten tycker ordet hen är löjligt. Tycker vi klarat oss väldigt bra utan ordet, tror folk är trötta på att könsneutralisera allt som finns.

Men det kan ju användas på flera sätt. Dels för att könsneutralisera, vilket verkar vara varför vissa ogillar det, dels en språkligt mer ekonomisk version av "han eller hon". I andra fallet är ordet suveränt: kort, enkelt, heltäckande. Synd att ett så bra ord inte kommer till nytta tycker jag.

"Hen är ett svenskt könsneutralt personligt pronomen", hämtat från Wikipedia, förstår inte vad du menar med att man ska vinna så mycket på att byta ut ordet "hen" mot "den" eller "det" exempelvis? Eller vill du bara följa strömmen, tror dock inte vi blir smartare av att sudda ut biologiskt förklarade kön, tycker hela grejen är idiotisk, det handlar inte om att det skulle vara bättre förr utan varför ett sådant ord kom med från början.

Redaktör
Skrivet av Mummel:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Mummel:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Gen:

Precis, majoriteten vill inte ha det där löjliga ordet och tycker det kan dra dit pepparn växer. Han/Hon har fungerat i hundratals år så varför byta nu.

Majoriteten vet jag inte, men de som ogillar ordet är tydliga med sin åsikt.

"Hen" är ett bra ord som fyller en språklig lucka. Vore det inte för den där genusaspekten är jag övertygad om att det hsde omfamnats direkt. För språk utvecklas hela tiden, och det var sällan bättre förr.

Är väldigt övertygad om att majoriteten tycker ordet hen är löjligt. Tycker vi klarat oss väldigt bra utan ordet, tror folk är trötta på att könsneutralisera allt som finns.

Men det kan ju användas på flera sätt. Dels för att könsneutralisera, vilket verkar vara varför vissa ogillar det, dels en språkligt mer ekonomisk version av "han eller hon". I andra fallet är ordet suveränt: kort, enkelt, heltäckande. Synd att ett så bra ord inte kommer till nytta tycker jag.

"Hen är ett svenskt könsneutralt personligt pronomen", hämtat från Wikipedia, förstår inte vad du menar med att man ska vinna så mycket på att byta ut ordet "hen" mot "den" eller "det" exempelvis? Eller vill du bara följa strömmen, tror dock inte vi blir smartare av att sudda ut biologiskt förklarade kön, tycker hela grejen är idiotisk, det handlar inte om att det skulle vara bättre förr utan varför ett sådant ord kom med från början.

Som jag sa: ordet är bra för att det är snabbare att skriva och säga, samma betydelse med en stavelse istället för fyra. På samma sätt som "bil" är bättre än "automobil", och "skärm" rullar bättre på tungan än "hemdatorskärm".

Det är synd att det blivit laddat med ideologi, för det är ett kort, smidigt ord. Men som sagt, jag undviker att använda det på FZ.


signatur
rot
Medlem

First rule of Internets - Do not feed the trolls...

Folk larvar sig bara, "man" i det här sammanhanget betyder människa så frågan om hönor är ju irrelevant, på samma sätt som ordet husmanskost eller "här går man"-skylten (som får kjol ibland för att påvisa att det är en kvinna, vilket är ironiskt då det gör om samma fel från andra sidan samt också antyder att kvinnor inte kan ha en smal profil eller långbyxor).

Jag är allt för könsneutralitet och jämstäldhet men det kan gå lite över styr i dagens PK-samhälle. Kön är plötsligt något fult, ska vi börja säga hen till hur mycket klockan är också eller sluta använda uttrycket moderjord?

Vissa säger att dom/dem kan användas som könsneutralt och singulariskt vilket jag gör om jag inte använder personen eller har mage att våga erkänna personens kön.

Ska man nu använda ett nytt ord istället för han och hon så har finskan redan ett förträfligt ord vi kan låna som är "hän", det används fliktigt i vanligt tal utan risk för konflikter.

Inaktiv
Skrivet av spikes:
Skrivet av Rack:
Skrivet av ulrik.borg:

Trodde antalet ställen och grejs var begränsat på varje planet, när man hade hittat allt så var det bara att fara vidare. Nåja, säkert skönt att ha maxat inventory, men sedan är det ju till att maxa pew pew-grunkan och pew pew på sitt skepp också, och i största allmänhet ta sig vidare, upptäcka grejer, lära sig alien-språken, meditera och sjunga "aoum, älgarna demonstrerar" och jobba sig vidare mot mitten i största allmänhet.

Det just det jag håller tummarna för att det inte är. Att du kan "häcka" på ett och samma ställe, i dagar (24 timmar) om du vill, gräva dig ner i jordskorpan, hitta milsdjupa grottor osv.
Vad gäller "utplacerade" föremål, ju mindre desto bättre, den skiten kan man vara utan.

Tyvärr så finns det unbreakable rockbed inte alls långt ner i marken. (bara bygga grenade launchern och spränga sig neråt, tar väl 10-20 skott max för att nå det djupaste. :/

Hmff!, nåväl, thx!

Medlem

Klart som fan folk blir arga över ordet Hen. De är ett påhittat ord till skillnad från exakt alla andra ord i samtliga språk i hela världen genom alla tider. De löjligaste är att Svenska Akademien lägger till ord i varje utgåva. HUR ÄR DEN ENS MÖJLIGT ATT NYA ORD TILLKOMMER? Nej jag själv VÄGRAR att använda påhittade ord och använder bara riktiga ord som SMSA, LANA och ibland när jag spelar spel så diskonnektar jag. LÄNGE LEVA RIKTIGA ORD SOM INTE ÄR PÅHITTADE!!!!

123
Skriv svar