Val 2010 - Partiledardebatter, valrörelsen och skitsnacket

Medlem
Citat:

Eller vad sägs om de fall där facket gått in och stoppat löneförhöjningar för enskilda personer för att de ansåg att han/hon tjänade för mycket?

Det är mycket beklagligt. Dom ansåg visserligen att med dom lönerna kunde dom istället anställa en man till. Eller två. Men det är fortfarande beklagligt.
Byggnads är ett redigt idiotisk fack många gånger. Glad jag inte är med dom. Är visserligen inte snickare heller men iaf.

Citat:

Det är stenhårt på marknaden. att påtvinga ökade kostnader för företag via kollektivavtalet, utan att det är befogat, skapar färre jobb och fler arbetslösa.

Det är din åsikt. Jag anser att den är befogad. Att vi har rätt till dessa förmåner. Inga stora företag har skapats sen 50-talet? Saab grundades 1947. AB Tetra Pak likså. Finns mer exempel på stora företag.

Citat:

Det handlar om att kunna förhandla med sin arbetsgivare. Visa att man är värd mer.

Det är det facken finns för.

Citat:

Det är stenhårt på marknaden. att påtvinga ökade kostnader för företag via kollektivavtalet, utan att det är befogat, skapar färre jobb och fler arbetslösa.

Jag anser att det är befogat. Jag har tidigare förklarar varför och jag håller mig vid den ståndpunkten.

Citat:

Vilket är motsägelsefullt. Har de fått lägre, eller högre lön? Om de fått lägre lön så innefattar detta även semesterersättning. Eller du menar att de fått högre lön MED sem.ersättning?

Visst ger det oss förmåner.
Men vi har inte råd med dem.

Förlåt om jag var otydlig. Totalt sett har dom fått mer MED sem.ersättning. Och ja, vi har råd med dom. Finanskrisen går inte skylla på kollektivavtal och höga löner. Det kan vi skylla wallstreet och bankerna för.

Jag tror inte den här diskussionen kommer leda nånvart. Du har dina synvinklar och jag har mina. Jag respekterar dina åsikter men jag håller inte med. Det här blir mitt sista inlägg i diskussionen eftersom jag anser att det inte leder nånstans.

Medlem
Skrivet av Golvis:

Jag förstår inte att du orkar med Fargo, samtidigt beundrar jag dig mycket för dina åsikter, tyvärr så är det ofta så att folk av en annan åsikt vägrar se skogen för alla träd tycker man., därav gav jag upp.

Så här ligger det till: Jag vill inte ha en jävla samhälle där du är TVINGAD att arbeta när man inte kan av någon anledning, antingen arbetslöshet eller sjukdom fysiskt/psykiskt, jag ger blanka fan ekonomin kontra trygghet.
Jag betalar gärna enorm skatt för det om det ska krävas, istället för att låta folk lida där ute, för alla KAN INTE göra "rätt" för sig, och det ska fanimig inte behövas heller, men i detta jävla osolidariska samhälle så vågar jag inte sia om framtiden!

Man KAN INTE lägga ansvaret på företagen att de ska ta hand om sin personal, för de har enbart vinstintresset, för när det gäller trygghet så går det åt skogen om man ska blanda in vinst.

Allt ska generera pengar, allt ska generera vinst, går det bara 50% vinst av 100% förväntad vinst varje räkneår är det 50% förlust och man lägger ner!
När det gäller folks hälsa och andra grundförutsättningar för överlevnad som utbildning ska man fan inte behöva gå med vinst, och detta har vi i svergie löst med hög skatt, så what!?

Egoist. *arg*

Detta skulle kunna va Mona Sahlin eller Ohly som sagt detta, stora "klumpiga" ord som låter bra men som inte sitter ihop med verkligheten, alltså....flum.
Tyvärr går många på detta spel, speciellt tonårsflickor som är naiva och lärt sin historia från aftonsladdret och bär palestina-sjal, sen när dom är 30 o har familj och ser hur samhället är komplext röstar dom mitten och har slutat skrika efter en utopi.

Säg mig vem som vill att nån som inte kan arbeta ska arbeta? Sen att det blir missförstånd o fel mellan läkare o försäkringskassa det kommer alltid att ske.
Skriver du att man inte måste söka arbete om man är arbetslös? Va?

Alla som är friska eller som kan jobba delvis på grund av viss sjukdom ska göra rätt för sig, det är så samhällen byggs upp och drivs framåt.

Sen det där om ekonomi o trygghet, ja om du inte vet att vi lever i ett kapitalistisk samhälle där pengar o samhälle sitter ihop då förstår jag ditt flumsnack bättre. Men då är ju du kommunist?

Kan inte du fara på nån företagarmässa o ställa dig upp o säga till alla företagare att dom driver sitt företag bara för att gå med vinst? Snälla gör det.

Medlem
Citat:

Jag tror inte den här diskussionen kommer leda nånvart. Du har dina synvinklar och jag har mina. Jag respekterar dina åsikter men jag håller inte med. Det här blir mitt sista inlägg i diskussionen eftersom jag anser att det inte leder nånstans.

Nä, förmodligen inte.
Känns som att det blir mycket upprepning.

Samma här. jag respekterar dina åsikter och är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem, även om jag inte håller med dig i alla frågor.

Tack för en bra och saklig debatt.

Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:

Vad du svamlar.

Kom med konkreta inlägg, eller lägg ner.

Tex kom med fakta som säger att det svenska systemet INTE går i en negativ spiral. Det skulle vara intressant.

Jag håller med om att ekonomin i sverige inte är på topp, har aldrig påstått annat, men jag tror inte att lägre skatt och privatisering är rätt lösning.

Jag ber om ursäkt föressten, det jag skrev lät flummigt, jag skrev i ren frustration, men att ta bort inlägget löser inget, så det får vara kvar.


signatur

Retro.

Medlem
Skrivet av ironsten:

Detta skulle kunna va Mona Sahlin eller Ohly som sagt detta, stora "klumpiga" ord som låter bra men som inte sitter ihop med verkligheten, alltså....flum.
Tyvärr går många på detta spel, speciellt tonårsflickor som är naiva och lärt sin historia från aftonsladdret och bär palestina-sjal, sen när dom är 30 o har familj och ser hur samhället är komplext röstar dom mitten och har slutat skrika efter en utopi.

Säg mig vem som vill att nån som inte kan arbeta ska arbeta? Sen att det blir missförstånd o fel mellan läkare o försäkringskassa det kommer alltid att ske.
Skriver du att man inte måste söka arbete om man är arbetslös? Va?

Alla som är friska eller som kan jobba delvis på grund av viss sjukdom ska göra rätt för sig, det är så samhällen byggs upp och drivs framåt.

Sen det där om ekonomi o trygghet, ja om du inte vet att vi lever i ett kapitalistisk samhälle där pengar o samhälle sitter ihop då förstår jag ditt flumsnack bättre. Men då är ju du kommunist?

Kan inte du fara på nån företagarmässa o ställa dig upp o säga till alla företagare att dom driver sitt företag bara för att gå med vinst? Snälla gör det.

Som jag tidigare skrev så ber jag om ursäkt, jag var arg och stressade fram ett flummigt uttalande, jag skulle kunna ta bort det, men det löser inget.

Men, jag vidhåller dock att sverige kör med en grym politik, för många oskyldiga drabbas, mer än vad som är normalt att missa så att säga.
Jag har talat med F-kassan och Socialkontoret, i samband med att jag har vänner och bekanta som lider/handikappade på ena eller andra sättet.
F-kassan vidhåller att de måste köra tuff politik, att de har order uppifrån att följa, och socialkontoret säger att de ideligen får telefonsamtal och brev som de anser är F-kassans sak att hålla i, blanda då in A-förmedlingen i detta med, de möts ständigt av kvinnor och män, vuxna, ungdomar som gråter i telefonen av förtvivlan vad de ska ta sig till, det är inga fuskare vi pratar om, utan folk som sitter i kläm mellan systemen, ingen vill ta ansvar för dem.
Det här med fusk har aldrig varit ett särskilt stort problem, det var alliansen som envist hävdade det.

Klart att tidningar mumsar i sig detta och utnyttjar, men att skriva så som du gjorde känns rätt patetiskt, blanda in tonårsflickor och palestinasjalar, aftonbladet och de sen inser detta med komplext samhälle, snälla du, larvigt.

Klart man ska göra rätt för sig i den mån man kan, klart att arbetslösa ska söka arbete, det har jag väl inte sagt något om? ord tagna ur luften av ren desperation?
Men det är inga gröna ängar och honung där ute, Arbetsförmedlingen, F-kassan är inga smidiga verk, det märks tydligt att du inte har mycket erfarenhet av dessa.
Jag kan återkomma om dessa om du vill.

Självklart handlar det om ekonomin för ett land, jag förstår mycket väl detta, men jag tror dock inte på högerns ideologi och att allt ska privatiseras.
Det är ju så, att sedan 4år tillbaka så har de välställda fått mer på banken, och de med sämre ställt har fått mindre.
Jag tycker det är fel.

"- Det är människor i periferin - de sjuka, kvinnor, arbetarklass, folk på landsbygden. Tillväxten har framför allt gynnat högutbildade i storstäderna, högre tjänstemän och företagare, säger Holmberg.

Bland högre tjänstemän uppgav 45 procent att deras ekonomi har förbättrats under senaste året, bland arbetare var det 26 procent."

Jag är medveten om att detta inte är en doktorsavhandling, men det finns klara bevis där ute hur det ligger till utöver alla uttalanden.

På tal om det sista du skrev, klart som vatten att företag vill gå med vinst, klart de ska få göra detta, men jag skrev att Vård/Omsorg, Utbildning inte ska behöva det.
Ja jag skulle nog kunna uppfattas som en kommunist ibland, jag håller inte med om allt i den ideologin, för som i alla ideologier finns det för och nackdelar där med.

Väl mött.


signatur

Retro.

Medlem

Golvis:

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1891966/forsakringskassans-...

Du säger att fusk aldrig varit ett stort problem, bara alliansens påhitt, det är snarare vänstern som inte vågar ta ordet fuskare i mun, de tar hellre på sig skygglappen för att inte råka trampa nån fuskare på tårna, "det kan ju sätta press på den indivden". Lol.

Varför tror du alliansen vann sist, jo en delförklaring är just detta. Folk ser att folk fuskar men röran talar aldrig om dom, alliansen försöker iaf göra nåt åt det, du vet balans.

Hur menar du att alla dessa miljoner som kan gå till dom som riktigt behöver inte är ett "stort problem"?
Hmm kanske så vänstern resonerar för att undivka konflikter med tex kriminella mc-gäng medlemmar som fuskar med bidrag "bäst att inte prata om dom så märks dom kanske inte, det borde polisen ta hand om". ehe

Tänk dig då mörkertalet, huvvva. Men om du menar att ca 1miljard inte är så mycket pengar ok då.
Är det inte bättre att den miljarden går till skol-vård-omsorg tex?

Har alliansen sagt att allt ska privatiseras?
Vart o när har de sagt det?
Du säger att de välställda fått mer osv.
Men varför ökade klyftorna under hela de 12 år!
Jo 12 år!!!?? Som sossarna med mp-vänstern styrde.
Däremot hade jag valt Persson alla gånger före Mona. Stahlin.

Vänta nu är inte tjänstemän arbetare?
Att 26 procent av många s.k arbetare= stor del röda väljare 70-80%ca som så klart gnäller om allt bara för att alliansen sitter i maktställning har fått det bättre under en jättefinanskris låter ju inte alls så dåligt. Ska man förvänta sig att få samma löneökning samma år fast hela världen håller igen o lider av en finanskris?:

Men vill man ha slöare tag mot kriminella, slöare tag i skolan, slöare ideer till integrationsproblematiken, slöare arbetsmarknadspolitik o ett slöare folk,
ja rösta då på rödgrönröran s mp v.

Medlem

ironsten:

Snälla lilla du, grundar du din kunskap på kvällstidningar så förstår jag ju att det blir fel i lilla huvudet.

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=3460665
http://fotolasse.se/index.php/samhalle/byt-till-lonsammare-ja...

På DN står det 350 miljoner, vilket ska tas med en hink salt, med tanke på att den är ett borgerligt propagandablad.
Sverige undanhåller ca 133 miljarder i skattefusk varje år. Jämför det med 350 miljoner i fusk med socialförsäkringen.
Fast är allt Försäkringskassan upptäckt verkligen fusk?
Ett antal av fuskarna visar sig höra till några av landets mest kriminella aktiva.
Det har ju också visat sig att det som politikerna kallar fusk ofta är misstag och svårt att förstå byråkratiska blanketter.

"Försäkringskassan ligger på runt 4 procent i felaktiga utbetalningar, enligt de beräkningar vi har gjort tidigare. Så även om det låter som mycket pengar ligger Försäkringskassan internationellt sett rätt bra till, säger Joakim Jarnryd."

Detta kom alltså från Verksamhetschefen, jag litar mer på honom än din kvällstidningslektyr.
Kom gärna med bevis för att det pågick/pågår omfattande bidragsfusk

Den här meningen som följer som du skrev är väldigt fientlig, vad sjutton tror du de som verkligen behöver hjälp tänker? och sen avsluta med ett "lol", fint, bra tänkt där.
"det är snarare vänstern som inte vågar ta ordet fuskare i mun, de tar hellre på sig skygglappen för att inte råka trampa nån fuskare på tårna, "det kan ju sätta press på den indivden". Lol."

MC-gäng... ja herregud, ja det ÄR rättväsendets sak att undersöka, inte fan sågar jag alla människor vid fotknölarna för att sätta åt 1 fuskare.
Sen den där jävla miljarden du pratar, som du inte har några som helst försvar som styrker det, och kan kontras med mörkertalet inom skattefusk, den där "miljarden" är bara en fjärt i rymden i sådana här sammanhang, vore det inte bättre att komma tillrätta med de FYRTIO, 40! miljarder som svindlas bort från staten varje år i utebliven skatt för kontanthandeln!?
Eller ca 133 miljarder i skattefusk varje år!

"Har alliansen sagt att allt ska privatiseras?
Vart o när har de sagt det?"

Sen om du följt andra nyheter och läser annat än kalle anka så borde du sett att Apoteket, Sjukhus, lokaltrafik, SJ, vårdinrättningar, körskolan, Arbetsförmedling, Utbildning/skolor, Polisen, vill de att det skall privatiseras eller har börjat/blivit privat, så jag undrar, hur fan tänkte du nu?

Sen när har jag påstått att socialdemokraterna är gudar, ja klyftorna ökade då med, men kika du på SCB hur det ligger till numera, har ju inte direkt minskat killen.
Jo tjänstemän är arbetare? vad ville du komma fram till? Jag sa att de som har det gott ställt har ökat, samtidigt som de med sämre ställt sjunkit, du kanske inte förstår?

”Mellan 1991 och 2007 har de rikaste tio procenten i landet ökat sina disponibla inkomster med 88 procent. För de fattigaste tio procenten var ökningen 15 procent. Och arbetslösa och sjuka halkar efter dramatiskt.”
Läs nu mellan raderna där om du klarar av det.

Sen det där sista du hostade upp, tänker jag inte svara på, kom med argument för att det ligger till så som du hävdar innan du kraxar vidare.


signatur

Retro.

Inaktiv
Skrivet av Sethernis:

Det optimala vore om ett etablerat parti som MP, S eller M tog tag i frågan och sa att nu tar vi inte mer folk mellanöstern utan integrerar de vi redan har. Och framtidens invandring får komma från övriga västvärlden samt sydostasien som Korea, Japan, Kina och Vietnam.

Japan? HAHAHA, världens största ekonomi efter USA och mer utvecklade än oss och dom vill komma hit?.

Åker man Till Japan som svensk t.ex får man bara stanna 2 veckor.

Medlem

Golvis:

350mkr +framtida 577mkr=927mkr ca 1miljard

här kommer två länkar från din stalin-propaganda källa

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6652942.ab
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/artic...

Så, är 1 miljard ingenting i dina ögon?

Undrar du om det pågår fusk? DU kan ju fan inte mena allvar, han från f-kassan säger att dom ska skärpa arbetet med kontroller även på områden de inte granskat.

Varför vill du inte sätta gränser o fånga dom som missbrukar f-kassan? Så att dom som verkligen behöver får det dom behöver.
Vad är det med ordet "fusk" du inte klarar av?

Men rösta du in Sahlin så att dom hinner hindra alliansen arbete som försvårar för tex kriminella mc-gäng att få bidrag, det blir nog bra.

Du svamlar så mycket och jag vill inte svara samma sak om o om igen du är blind i vänster-spåret lycka till.

Medlem
Skrivet av lvitriol:
Skrivet av Sethernis:

Det optimala vore om ett etablerat parti som MP, S eller M tog tag i frågan och sa att nu tar vi inte mer folk mellanöstern utan integrerar de vi redan har. Och framtidens invandring får komma från övriga västvärlden samt sydostasien som Korea, Japan, Kina och Vietnam.

Japan? HAHAHA, världens största ekonomi efter USA och mer utvecklade än oss och dom vill komma hit?.

Åker man Till Japan som svensk t.ex får man bara stanna 2 veckor.

De där länderna har enorma skuldberg, bara Japan har en statsskuld på över 200 % av BNP (Sverige har t.ex runt 30 - 40 %).

Så i en snar framtid så kanske arbetshungriga Japaner söker sig till omvärlden för arbete.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

* Det går att gå ett helt liv, hoppa mellan olika former av bidrag, och aldrig jobba i hela sitt liv. Även om du är fullt frisk. Det är hyfsat lätt att "lura" systemet genom att spela svag och psykiskt dålig.

* Bidrag skapar fattigdomsfällor. Betalning utan krav på motprestation skickar helt fel signaler.
Om inte, varför har bidragsberoende i så fall hela tiden ökat?

* Att förfalska arbetslöshetssiffror med att förtidspensionera 500 000 personer eller att "anställa" arbetslösa i meningslösa myndigheter, är inte att motarbeta arbetslöshet. Tvärtom så skapar det sämre förutsättningar för företagande och nya jobb.

Blandekonomi, eller mittenvägen, har precis som planekonomin bara en slutstation: kaos. skillnaden är endast att blandekonomin tar lite längre tid att förfalla.

Medlem

ironsten
"stalin-propagandasida", så du är inne på kvällstidningar igen, härligt.
Jag har aldrig sagt att det inte pågår fusk, men jag påstår att fusket inte är särskilt stort.
Fusk ska givetvis inte finnas, men som det är nu drabbas för många oskyldiga.
Så var du inne på dessa MC-gäng igen...

Snacka om att se svart på vitt, väx upp.


signatur

Retro.

MFC
Medlem

Jag vill påminna om att Japans skulder slås enbart av Zimbabwe...

Robert Mugabe vore stolt.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

Jag vill påminna om att Japans skulder slås enbart av Zimbabwe...

Robert Mugabe vore stolt.

Alla länder går mot samma situation, hyperinflation och stagniation.

Stater kan inte hantera ekonomi. Det går åt pipan.

MFC
Medlem

Det här valåret kommer bli mycket intressant. Med ett europa som håller på att implodera.. ett USA som.. ja närmar sig klippkanten de med.. bubblor överallt och i alla sektorer snart.. och politiker som bara inte vill fatta att stimulanser, baserade på Keynesisk ekonomisk teori fungerar bara.. just i teorin.

I sverige ska man nu satsa sig ur krisen .. på något mystiskt sätt.. bygga hyresrätter.. vägar/järnvägar.. utbilda folk (till vad?)..

Place your bets!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:

* Det går att gå ett helt liv, hoppa mellan olika former av bidrag, och aldrig jobba i hela sitt liv. Även om du är fullt frisk. Det är hyfsat lätt att "lura" systemet genom att spela svag och psykiskt dålig.

* Bidrag skapar fattigdomsfällor. Betalning utan krav på motprestation skickar helt fel signaler.
Om inte, varför har bidragsberoende i så fall hela tiden ökat?

* Att förfalska arbetslöshetssiffror med att förtidspensionera 500 000 personer eller att "anställa" arbetslösa i meningslösa myndigheter, är inte att motarbeta arbetslöshet. Tvärtom så skapar det sämre förutsättningar för företagande och nya jobb.

Blandekonomi, eller mittenvägen, har precis som planekonomin bara en slutstation: kaos. skillnaden är endast att blandekonomin tar lite längre tid att förfalla.

Jo och vi har ju sett att rå kapitalism är den enda vägen, det har inte orsakat någon ekonomisk världskris på sistone... eller öh... vänta lite nu...


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av lvitriol:

Åker man Till Japan som svensk t.ex får man bara stanna 2 veckor.

Nej du, man får stanna tre månader utan särskilt visum.

Medlem
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av Gamer-Tompa:

* Det går att gå ett helt liv, hoppa mellan olika former av bidrag, och aldrig jobba i hela sitt liv. Även om du är fullt frisk. Det är hyfsat lätt att "lura" systemet genom att spela svag och psykiskt dålig.

* Bidrag skapar fattigdomsfällor. Betalning utan krav på motprestation skickar helt fel signaler.
Om inte, varför har bidragsberoende i så fall hela tiden ökat?

* Att förfalska arbetslöshetssiffror med att förtidspensionera 500 000 personer eller att "anställa" arbetslösa i meningslösa myndigheter, är inte att motarbeta arbetslöshet. Tvärtom så skapar det sämre förutsättningar för företagande och nya jobb.

Blandekonomi, eller mittenvägen, har precis som planekonomin bara en slutstation: kaos. skillnaden är endast att blandekonomin tar lite längre tid att förfalla.

Jo och vi har ju sett att rå kapitalism är den enda vägen, det har inte orsakat någon ekonomisk världskris på sistone... eller öh... vänta lite nu...

Jodå, dom flesta väljer nog totalt förfall/kollaps ex. gamla Östeuropa(rå socialism), före en kris...skulle nog tro det..ehehahu

Inaktiv

Valet 2010 kommer att bli väldigt intressant. Det är sant att de rödgröna leder med runt 5 procentenheter i dagsläget, men symptomatiken sedan Sahlins maktövertagande 2007 har varit glasklar - varje gång Socialdemokraterna syns i media och lägger förslag går de back, varje gång regerings förslag ställs mot de rödgrönas går Alliansen framåt. Från 1:a maj 2010 kommer Sahlin inte att kunna undkomma offentlighetens ljus längre, utan kommer konsekvent att jämföras med Reinfeldt fram till den 19:e september. Därför blir valrörelsen väldigt jämn, och vilka som erövrar Rosenbad kommer sannolikt mest att bero på hur de går för de mindre partierna - Vänstern, Miljöpartiet, Centern och KD.

Helt personligen kommer jag att rösta på Folkpartiet. De driver den fråga som enskilt har störst inverkan på alla andra samhällsproblem sammantaget (ekonomi, framtida välstånd, segregation, jobb osv) nämligen utbildning. Där står de rödgröna handfallna - de vekar inte förstå magnituden av den bristande kvalité som finns inom svensk grundutbildning. Sveriges måste vara en av få post-industriella kunskapssamhällen där förväntningarna på elever och studenter kontinuerligt sänks (förr omfattade exempelvis matematiken på högstadiet de nu elementära delarna i gymnasiematematiken).
Sedan är även Jan Björklund ideologiskt tydlig med sin liberala läggning och Folkpartiet har en mycket bra inställning till EU, EMU, NATO och andra internationella samarbeten. Dock är jag imponerad av Reinfeldts och Borgs budgetdisciplin och ansvarstagande för den offentliga ekonomin. Om det skulle bli något annat än Folkpartiet i höstens val, skulle det i så fall vara Moderaterna. Men det beror helt på hur vallöftena ser ut.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem
Skrivet av ironsten:
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av Gamer-Tompa:

* Det går att gå ett helt liv, hoppa mellan olika former av bidrag, och aldrig jobba i hela sitt liv. Även om du är fullt frisk. Det är hyfsat lätt att "lura" systemet genom att spela svag och psykiskt dålig.

* Bidrag skapar fattigdomsfällor. Betalning utan krav på motprestation skickar helt fel signaler.
Om inte, varför har bidragsberoende i så fall hela tiden ökat?

* Att förfalska arbetslöshetssiffror med att förtidspensionera 500 000 personer eller att "anställa" arbetslösa i meningslösa myndigheter, är inte att motarbeta arbetslöshet. Tvärtom så skapar det sämre förutsättningar för företagande och nya jobb.

Blandekonomi, eller mittenvägen, har precis som planekonomin bara en slutstation: kaos. skillnaden är endast att blandekonomin tar lite längre tid att förfalla.

Jo och vi har ju sett att rå kapitalism är den enda vägen, det har inte orsakat någon ekonomisk världskris på sistone... eller öh... vänta lite nu...

Jodå, dom flesta väljer nog totalt förfall/kollaps ex. gamla Östeuropa(rå socialism), före en kris...skulle nog tro det..ehehahu

Jo för det är rå kapitalism eller kommunism vi kan välja mellan, det finns inga mellanting...


signatur

yolo

MFC
Medlem

Finns ju fascism också. Den är ju på intåg om stater ska fortsätta stötta bankerna.

Förresten så finns det en intressant artikel på SvD idag om bankernas ... illvilja

Skrivet av Svenska Dagbladet:

Vetskapen om att staten täcker förlusterna gör att det är rationellt för bankerna att hela tiden öka risktagandet. Vilket i sin tur gör nästa brandkårsutryckning ännu mer oundviklig och ännu dyrare. Och så fortsätter det.

Det har gjort att bankernas tillgångar i förhållande till BNP har exploderat, i Sverige från runt 75 procent 1950 till över 300 procent före krisen, i England till över 500 procent.

Expansionen har skett med successivt allt mindre eget kapital, det vill säga med högre risk. De har i sin tur lett till allt bättre avkastning för bankerna. Lärdomar från tidigare trauman är inget effektivt vaccin. Sveriges 90-talskris hindrade inte SEB och Swedbank att göra om samma misstag i Baltikum.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/hogt-spel-med-staten-som...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Socialister (S+V) strävar inte efter att alla ska få det lite bättre utan att alla ska ha det lika dåligt.


signatur

Socialism is a philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy its inherent virtue is the equal sharing of misery
"Winston C"

Medlem
Skrivet av Ajebaje:

Socialister (S+V) strävar inte efter att alla ska få det lite bättre utan att alla ska ha det lika dåligt.

En poäng som många inte ser. S har inte alltid varit så dock. Dom verkar inte längre ha några andra mål än att vinna val, höja skatter och behålla makten.

Medlem

Skatter fyller ett viktigt mål för socialister. Genom att beskatta även dom som tjänar dåligt och därigenom se till att de måste få bidrag för att leva, skapar man en väljarbas. Man röstar på den hand som föder en.

Socialism handlar i sin yttersta form om stöld från människor som är engagerade och initiativrika. Man tar från entreprenörer och ger till människor som inte vill eller orkar jobba. Dessa personer anser att de har "rätt" att få del av de pengar som andra skapar av det enkla skälet att de själva inte har lika mycket pengar. Är inte det egoistiskt? Hur kan man rättfärdiga att någon by default har rätt till andras pengar?

Att det sen finns personer som växer upp under svåra förhållanden och med tex handikapp är ett faktum. Inget man som individ kan välja. För stora skillnader föder kriminalitet och andra negativa sociala fenomen varför det finns ett intresse i att se till att alla har en grundtrygghet. Det viktiga är att man alltid har mer pengar i plånboken om man jobbar än om man är arbetslös eller på annat är sätt oförmögen att bidra till samhället.

Att det sen finns avarter av kapitalismen är inget som rättfärdigar stöld från enskilda. Samhällets viktigaste uppgift är att trygga äganderätten, för utan det kan ingen välfärd skapas.


signatur

Socialism is a philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy its inherent virtue is the equal sharing of misery
"Winston C"

MFC
Medlem

signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

En bild säger allt! Tur att så många hjälper till


signatur

Socialism is a philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy its inherent virtue is the equal sharing of misery
"Winston C"

Medlem
Skrivet av Ajebaje:

Skatter fyller ett viktigt mål för socialister. Genom att beskatta även dom som tjänar dåligt och därigenom se till att de måste få bidrag för att leva, skapar man en väljarbas. Man röstar på den hand som föder en.

Socialism handlar i sin yttersta form om stöld från människor som är engagerade och initiativrika. Man tar från entreprenörer och ger till människor som inte vill eller orkar jobba. Dessa personer anser att de har "rätt" att få del av de pengar som andra skapar av det enkla skälet att de själva inte har lika mycket pengar. Är inte det egoistiskt? Hur kan man rättfärdiga att någon by default har rätt till andras pengar?

Att det sen finns personer som växer upp under svåra förhållanden och med tex handikapp är ett faktum. Inget man som individ kan välja. För stora skillnader föder kriminalitet och andra negativa sociala fenomen varför det finns ett intresse i att se till att alla har en grundtrygghet. Det viktiga är att man alltid har mer pengar i plånboken om man jobbar än om man är arbetslös eller på annat är sätt oförmögen att bidra till samhället.

Att det sen finns avarter av kapitalismen är inget som rättfärdigar stöld från enskilda. Samhällets viktigaste uppgift är att trygga äganderätten, för utan det kan ingen välfärd skapas.

Pengar är ju något man tjänar med hjälp av och på grund av andra och därmed faller dina argument.
Vad är det förresten för äganderätt du talar om? Vem säger att vi har en absolut sådan? Så länge vi lever i ett samhälle så går det inte att ha en absolut äganderätt. Människor är helt enkelt beroende av varandra. En absolut äganderätt kräver egentligen ett laglöst samhälle - och där skulle denna äganderätt inte fungera.

Fast jag förstår inte riktigt vad du pratar om. Ena sekunden flikar du in att alla svenskar är bidragsberoende och att skatter är någon socialistisk konspirationsteori för att hjärntvätta folk. Sen säger du att skatt är stöld och sen något om att vi måste ta hand om de utsatta... Ehmm...

Medlem
Skrivet av TobbeW:

För att diskutera frågorna lite - hur kan de rödgröna allvarligt anklaga de blå för det urusla betyget bland 9-klassare?

Som student bryr jag mig om det som har en påverkan på mig, eller något jag har egen erfarenhet om. Och det nuvarande skolväsendet (Sossarnas briljanta planering från 80-talet) har nu börjat visa sina brister. Eller vad tycker ni?

Sedan har vi ju IPRED. De blåa sa JA till IPRED (bevara), de röda sa allihopa NEJ. Har en känsla av att många fz-are lägger rösten åt vänster i detta val (nej, självklart tror jag inte att en fråga avgör ett beslut, men det verkar ju faktiskt vara mode/inne just nu)

Fel både högern och väsntern säger ja gill IPRED och FRA dom enda som säger nej är Piratpartiet.


signatur

P.L.U.R

MFC
Medlem

De röda vill riva upp FRA och göra om det, dvs INTE skrota det helt.

Men det spelar ingen roll. FRA är baserat på en handelsöverenskommelse med USA, IPRED är en "EU-grej"... Telekompaketet och ACTA-avtalet är också en "EU-grej" fast mer delad med USA. Tittar man vilka som driver dessa frågor intensivt hittar man "Club of Rome", "Club de Paris", "Group of 30", "Trilateral Commission" m.fl. och missta inte detta för ett konspirationssnack för dessa existerar och driver dessa frågor. De agerar rådgivande åt både regeringar och myndigheter.

Ni kan läsa mer här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Paris_Club
http://en.wikipedia.org/wiki/Group_of_Thirty
http://en.wikipedia.org/wiki/Club_of_Rome
http://en.wikipedia.org/wiki/Trilateral_Commission

Nästa gång Mona Sahlin eller Fredrik Reinfeldt står vid en talarstol och säger att det är EUs bästa att vi får ännu mer inskränkningar så är det med allra största sannorlikhet ett resultat av att någon av dessa organisationer tänkt till.

Demokrati är överskattat!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Hm..
MFC, bilden du visar ser mer ut som resultatet av ett socialistiskt samhälle.
Dvs, ingen tillåts att klättra uppåt i livet, och endast en liten elit har det bra medans alla andra har det dåligt.
Socialism leder som sagt alltid till en totalitär stat.

Kapitalism, och därmed liberalism, är inte en pyramid utan en platt värld där var och en skapar sin egen framtid utan påverkan av stat.
Det är en jäkla skillnad.

Skyll inte socialismens problem på kapitalismen.

Höger: ingen/mycket liten statsapparat, fri oreglerad marknad, marknadsekonomi.
Vänster: maximal stat, total reglerad marknad och planekonomi

Var god placera in dagens samhälle i någon av dessa kategorier. Vi hamnar inte till höger..

Skriv svar