"Bedrägeri" bakom tillbakadragna Far Cry 4-spel

Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:
Skrivet av Xepheros:

Jag fattar inte hur folk kan verka så överraskade. Köper du saker från den gråa marknaden har du medvetet gjort valet att inte på förhand fråga om nyckeln är stulen eller inte, och med det accepterar du även risken för sånt här. Varken konstigt eller fel att de väljer att dra in nycklar som sålts under tveksamma förutsättningar. Många gånger är det just stöld som ligger bakom nycklarna på den sortens sidor, och oavsett hur mycket du betalar får du aldrig en juridisk rätt till att behålla stöldgods.

Den är inte grå, och om det är stulna nycklar så skall ärendet hanteras av lagen, inte av ubisoft.

På steam så går användaren med på att inte utnyttja nycklar avsedda för t.ex den ryska marknaden och vad jag vet så finns det inget sådant som användare av ubisofts tjänster går med på.

Öh jo, den är per definition en grå marknad. Det är hela poängen med den. Vad som "ska" göras och vad som görs är uppenbarligen separata saker. Lagen blir sällan inblandad i fall av stulna nycklar eftersom det inte behövs, tjänsten de är till för stänger bara av dem. Så är det med Steam, oavsett om det är utvecklarna eller valve som hävdar att sina nycklar är stulna, och likaså alla andra tjänster.

Ubisoft har, precis som alla andra spelföretag, förbehållit sig rätten att göra sånt här där det anses lämpligt. Det är fullt jämförbart med när ett konto blir bannad från multiplayer på grund av fusk.

dmn
Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:

Den är inte grå, och om det är stulna nycklar så skall ärendet hanteras av lagen, inte av ubisoft.

Så om du får din mobil stulen och nån sedan köpt den billigt, så ska du inte få spärra den om du har möjlighet att göra det?

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Jag tycker i stort sätt alla elektronikföretag här i Sverige köper in från U-länder. Min TV är t.ex. inköpt från Tjeckien och min gamla Galaxy S3 var inköpt från Polen. Fanns inte ens någon svensk manual i den. Jag tror ingen klassar Siba eller Webhallen som skojare pga detta.

Så länge priser justeras efter BNP så kommer man aldrig att komma ifrån detta. I Kina så kostar exempelvis GTA5 bara 250kr, och detta är genom Steam och ingen sida som G2A., medan vi i Sverige får betala 560kr.

Det säger ju sig självt att spelet hade sålt dåligt i Kina om de fick betala lika mycket som vi får, men har jag en möjlighet att köpa spelet för 250kr så gör jag ju naturligtvis det. Inte fan vill jag betala mer än dubbelt så mycket bara för att det är så oerhört skoj att spruta pengar på stora företag som anses sig ha rätt att leka polis.

Riktigt bra tajming av dem dessutom. TPB öppnar ju upp portarna om bara några dagar.

Köper aldrig direkt från Uplay, Steam eller Origin. De flesta av mina köp går genom Green Man Gaming. De brukar alltid ha nån 20-25% rabattkod man kan använda och de kör för det mesta, om inte alltid, men samma förbokningserbjudanden som Steam har. Bokade GTA V där för 390.-

Medlem

Ja eller varför inte ge bort spelet? Ska du bestämma priset på någon annans produkt? Du har såklart rätt att avstå från att köpa om du tycker att att det är dyrt. Det är så marknaden fungerar.

Skrivet av Deli:

Men alltså sänk priset från 599:- till 399:- för en jävla digital download på ett nytt spel så köper jag det gladeligen direkt på Uplay eller Steam istället för kinguin.
Ja eller varför inte ge bort spelen? Ska du bestämma priset på någon annans produkt? Du har såklart rätt att avstå från att köpa om du tycker att det är dyrt. Det är så marknaden fungerar.

Vill fan inte ens veta hur det ska svida i börsen för någon som inte gått ut gymnasiet att köpa ett nytt spel en månad!

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av vampyrer_suger:

Den är inte grå, och om det är stulna nycklar så skall ärendet hanteras av lagen, inte av ubisoft.

Så om du får din mobil stulen och nån sedan köpt den billigt, så ska du inte få spärra den om du har möjlighet att göra det?

Men nu var det ju inte med all säkerhet att det handlade om något som var stulet, utan köpt från lågprisländer.
Sen är det en väldigt dålig jämförelse då det inte är någon unik personlig ägodel som försvunnit genom stöld, utan en vara som är köpt av en vanligt person precis som du och jag från en butik för egna pengar, som sedan blivit spärrad av Ubisoft för att de anser sig har rätt att lura folk på pengar genom att sälja trasiga produkter, det är tydligen ok!?


signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / Xbox Series X

Medlem

Köpte mitt Far Cry 4 hos G2Play via Kinguin som nu tagits bort i Uplay. Kinguin kommer ersätta mig och jag tänker då inte köpa om det. Någonstans.


signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Medlem
Skrivet av Blazter:

Köpte mitt Far Cry 4 hos G2Play via Kinguin som nu tagits bort i Uplay. Kinguin kommer ersätta mig och jag tänker då inte köpa om det. Någonstans.

Trist att höra att du blivit drabbad, skönt att det löste sig för dig med tanke på att du köpt en nyckeln från ett "Blufföretag" jag tror knappast en riktig Bluffare skulle ersätta dig överhuvudtaget utan hade istället haft nån typ av klausul eller ursäkt till att inte ge dig något tillbaka


signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / Xbox Series X

Medlem

Ser inget fel att butiker köper in nycklar där dom är billigast för att sedan säljas vidare och ändå hamna billigare mot konkurrenterna eller Ubisoft själva.

Om nycklarna inte är stulna utan köpta på helt korrekt vis för att sedan säljas vidare så hoppas jag innerligt att Ubisoft får ta stryk för detta.

Medlem

Alltså bedrägeri ska inte uppmuntras om det nu är så, men varför tar man bort keys från spelare som köpt dem i god tro när det gäller en -digital produkt-? Man har ju liksom inte förlorat något förutom kundens tilltro efter en sådan aktion, eftersom jag tvivlar på att man känner sig hågad att direkt köpa spelet igen från t.ex uPlay.

Är det inte bättre att låta det vara efter att ha varnat kunderna att i framtiden kommer det kunna vara så att de måste dra tillbaks keys, om det visar sig bevisligen handla om lagbrott? Att ta hem nycklar eller produkter från lågprisländer skulle sänka hela ekonomin om man tog bort varje fall där man gör så, så det förstår jag inte varför man skulle bli upprörd över om det handlar om just det.

Medlem

Frågan är ju vad som har hänt.
Har dessa företag köpt sina nycklar med stulna kreditkort eller har spelen köpts lagligt och billigt i u-länder för att sedan sälja under Ubisofts riktpriser?
Spelar ju väldigt stor roll, är spelen köpta i u-länder för en billig peng, så ska inte Ubisoft lägga sig i. Men är dom köpta med stulna kreditkort ska självklart Ubisofta blocka alla.

Sen är det ett jävla skämt att det pc-spel kostar 550-600 kr att köpa via nätet, varför är det så dyrt?? I butik är dom billigare och det finns inget som motiverar det dyrare priset. Om något så ska det vara ännu billigare att köpa online än i butik.

Medlem

Sedan när är konkurrens olagligt? Hoppas riktigt många piratar ner FC4 och AC:Unity från TBP när det väl öppnar om ett par dagar

Medlem

Handlar alla mina spela på g2a, handlat över 30 titlar senaste året. ALDRIG några problem.
Sen att jag fullkomligt vägrar köpa Ubisoft spel är kanske något som man borde tänka på. Sämre företag är tamejfan svårt att hitta.

Medlem

haha vilka losers allså börjar bah tröttna mer och mer på spel allså

Medlem
Skrivet av DeathRow:
Skrivet av Bojkott:

Jag tycker i stort sätt alla elektronikföretag här i Sverige köper in från U-länder. Min TV är t.ex. inköpt från Tjeckien och min gamla Galaxy S3 var inköpt från Polen. Fanns inte ens någon svensk manual i den. Jag tror ingen klassar Siba eller Webhallen som skojare pga detta.

Så länge priser justeras efter BNP så kommer man aldrig att komma ifrån detta. I Kina så kostar exempelvis GTA5 bara 250kr, och detta är genom Steam och ingen sida som G2A., medan vi i Sverige får betala 560kr.

Det säger ju sig självt att spelet hade sålt dåligt i Kina om de fick betala lika mycket som vi får, men har jag en möjlighet att köpa spelet för 250kr så gör jag ju naturligtvis det. Inte fan vill jag betala mer än dubbelt så mycket bara för att det är så oerhört skoj att spruta pengar på stora företag som anses sig ha rätt att leka polis.

Riktigt bra tajming av dem dessutom. TPB öppnar ju upp portarna om bara några dagar.

Köper aldrig direkt från Uplay, Steam eller Origin. De flesta av mina köp går genom Green Man Gaming. De brukar alltid ha nån 20-25% rabattkod man kan använda och de kör för det mesta, om inte alltid, men samma förbokningserbjudanden som Steam har. Bokade GTA V där för 390.-

GMG har oftast bra deals, och det är även en officiell försäljare, men jag har handlat hos dem mindre sen de började ta betalt i pund. Varför de nu gör det och inte euro? :\

Jag brukar även handla hos Nuuvem som är en brasiliansk butik, också officiell, men där är nackdelen att vissa titlar inte går att köpa utanför Brasilien. Men de har riktigt bra priser när det väl går att handla

Annars är det väl reor och bundles som gäller. Endast i vissa fåtal fall handlar jag på Kinguin eller sidor med koppling till Kinguin, t.ex. G2Play eller Fast2Play. Ibland händer det även att jag köper ett fysisk exemplar om det går att registrera nyckeln på Steam, Origin eller liknande, vilket oftast går.

Medlem

Asså varför är folk här på FZ så snabba på att döma hela tiden? Spelen dom tog bort var ju spel som hade blivit köpta på olagligt sätt? Ubisoft har då all rätt att ta bort dom där spelen, och kunderna som har blivit drabbade får ju helt enkelt ta upp det med de dom köpte spelet från....

Medlem
Skrivet av Håkan:

Frågan är ju vad som har hänt.
Har dessa företag köpt sina nycklar med stulna kreditkort eller har spelen köpts lagligt och billigt i u-länder för att sedan sälja under Ubisofts riktpriser?

Spelar ju väldigt stor roll, är spelen köpta i u-länder för en billig peng, så ska inte Ubisoft lägga sig i. Men är dom köpta med stulna kreditkort ska självklart Ubisofta blocka alla.

Resellers köper nycklar billigt av säljare från många olika ställen, och det är säljarna som kan vara problemet då de kanske sålt stulna nycklar.

Medlem
Skrivet av Deli:

Men alltså sänk priset från 599:- till 399:- för en jävla digital download på ett nytt spel så köper jag det gladeligen direkt på Uplay eller Steam istället för kinguin.

Vill fan inte ens veta hur det ska svida i börsen för någon som inte gått ut gymnasiet att köpa ett nytt spel en månad!

Du har så rätt i det du säger. Att det fortfarande ska vara dyrare att köpa ett spel digitalt som också är det mest miljövänliga alternativet år 2015 är bara helt bisarrt.

Medlem

Skönt att man inte köper spel med "aktiveringar" och "always online". Då slipper man sådan här skit.

Medlem

Om man bortser från nycklar som stulits etc så kan man ju undra om det finns något annat område där man inte får se sig om och leta efter bättre priser utan att någon kommer och snor produkten när man kommit över den billigare genom lagliga kanaler. Nästa gång jag handlar mat så är det nog bäst att jag inte åker till lidl och köper billigare Arla mjölk, kanske de kommer hem till mig och tar min mjölk.

Men antar att de får hållas tack vare att det handlar om licenser, och inte en produkt du äger.

Det är absurt att spel fortfarande kostar 599 kronor vid digital distribution, borde blivit billigare när transport, förpackning etc blivit ett icke-problem.

Medlem

Devolver Digital är inte svenska...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Riktigt bra tajming av dem dessutom. TPB öppnar ju upp portarna om bara några dagar.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Frågan är ju vad som har hänt.
Har dessa företag köpt sina nycklar med stulna kreditkort eller har spelen köpts lagligt och billigt i u-länder för att sedan sälja under Ubisofts riktpriser?
Spelar ju väldigt stor roll, är spelen köpta i u-länder för en billig peng, så ska inte Ubisoft lägga sig i. Men är dom köpta med stulna kreditkort ska självklart Ubisofta blocka alla.

Sen är det ett jävla skämt att det pc-spel kostar 550-600 kr att köpa via nätet, varför är det så dyrt?? I butik är dom billigare och det finns inget som motiverar det dyrare priset. Om något så ska det vara ännu billigare att köpa online än i butik.

"Nämnda butiker kommer över billiga nycklar på olika sätt, t.ex. genom att köpa dem i lågprisländer och sedan sälja dem i länder med högre priser. Försäljningspriset blir då markant lägre än hos etablerade återförsäljare som Steam och Uplay"


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av NilsDacke:

Ja eller varför inte ge bort spelet? Ska du bestämma priset på någon annans produkt? Du har såklart rätt att avstå från att köpa om du tycker att att det är dyrt. Det är så marknaden fungerar.

Skrivet av Deli:

Men alltså sänk priset från 599:- till 399:- för en jävla digital download på ett nytt spel så köper jag det gladeligen direkt på Uplay eller Steam istället för kinguin.
Ja eller varför inte ge bort spelen? Ska du bestämma priset på någon annans produkt? Du har såklart rätt att avstå från att köpa om du tycker att det är dyrt. Det är så marknaden fungerar.

Vill fan inte ens veta hur det ska svida i börsen för någon som inte gått ut gymnasiet att köpa ett nytt spel en månad!

Så för att jag tycker att priset på nya spel särskilt digital downloads är orimligt så är det detsamma som att dom borde ge bort det gratis? Sluta svamla det var öht inte vad jag skrev. skulle jag vilja ha spelen gratis så är det bara att ladda hem dom gratis.

Jag kan vara med och bestämma priset på en vara för att jag är kund, precis som inom alla andra branscher, vill jag köpa en billigare bil kan jag importera en, enda skillnaden här är att internet är någon gråzon där företagen har total kontroll över sina redan ivägsålda produkter så då hittar man på sånt här, som utan tvekan inte verkar gå helt rätt till, till skillnad från t.ex Sniper Elite 3 vid release i somras där X antal nycklar hade stulits och man kunde faktiskt backa upp det med mer än "vi återkommer med info, vi undersöker saken".

Vill stora företag som Ubi, EA osv att man ska köpa deras spel för fullpris från deras egen tjänst, då får dom också leverera ett rimligt pris eller acceptera att folk köper det i tredjehand eller piratkopierar, särkskilt med vilka enorma vinster dom gör samtidigt som dom försöker mjölka spelarna på varenda liten krona dom kan.

Medlem

Buggiga spel, Microtransactions, Uplay helvete och nu börja blocka nycklar för folk köpte det via återförsäljare? Ubisoft gräver verkligen snabbare och snabbare ner sig i en grav.

Läst en tråd på Neogaf en som jobbade med att köpa in lådor av spel ifrån Ubisoft, sen sålde han boxarna till G2A mfl. som sålde nycklarna på det viset. Allt var tydligen helt lagligt. Hans nycklar har börjat spärras nu och han köpte alltså direkt ifrån Ubisoft och ingen skum grossist.

(Källa: http://www.neogaf.com/forum/showpost.php?p=149176073&postcoun...

Medlem
Skrivet av linuxares:

Läst en tråd på Neogaf en som jobbade med att köpa in lådor av spel ifrån Ubisoft, sen sålde han boxarna till G2A mfl. som sålde nycklarna på det viset. Allt var tydligen helt lagligt. Hans nycklar har börjat spärras nu och han köpte alltså direkt ifrån Ubisoft och ingen skum grossist.

(Källa: http://www.neogaf.com/forum/showpost.php?p=149176073&post...

...och från samma tråd en bit ned så är dettydligen inte tillåtet att plocka ut nycklar ur boxar i alla fall i Tyskland (gäller möjligen i resten av EU också): http://gamasutra.com/blogs/KonstantinEwald/20141003/227027/Ge...

Vad det gäller personen i trådens fall borde de ju inte kunna se om spelet sålts med box eller inte. Det är ju möjligt att nycklarna på något sätt passerat ett led till där något brott begåtts?

Edit: Efter att ha fungerat en stund så verkar hans fall konstigt. Han påstår att han säljer brittiska retail-spel (inte direkt europas billigaste marknad) till G2A med flera.

Hur får han tag i dessa spel så billigt att han kan sälja dem till G2A med vinst som sedan i sin tur säljer nycklarna billigare än andra med vinst? Varför säljer han inte sina kopior direkt till kunder och gör en större vinst själv än om han säljer vidare till en reseller?

Jag får det inte att gå ihop.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av linuxares:

Läst en tråd på Neogaf en som jobbade med att köpa in lådor av spel ifrån Ubisoft, sen sålde han boxarna till G2A mfl. som sålde nycklarna på det viset. Allt var tydligen helt lagligt. Hans nycklar har börjat spärras nu och han köpte alltså direkt ifrån Ubisoft och ingen skum grossist.

(Källa: http://www.neogaf.com/forum/showpost.php?p=149176073&...

...och från samma tråd en bit ned så är dettydligen inte tillåtet att plocka ut nycklar ur boxar i alla fall i Tyskland (gäller möjligen i resten av EU också): http://gamasutra.com/blogs/KonstantinEwald/20141003/227027/Ge...

Vad det gäller personen i trådens fall borde de ju inte kunna se om spelet sålts med box eller inte. Det är ju möjligt att nycklarna på något sätt passerat ett led till där något brott begåtts?

Edit: Efter att ha fungerat en stund så verkar hans fall konstigt. Han påstår att han säljer brittiska retail-spel (inte direkt europas billigaste marknad) till G2A med flera.

Hur får han tag i dessa spel så billigt att han kan sälja dem till G2A med vinst som sedan i sin tur säljer nycklarna billigare än andra med vinst? Varför säljer han inte sina kopior direkt till kunder och gör en större vinst själv än om han säljer vidare till en reseller?

Jag får det inte att gå ihop.

Absolut, säger inte att det är sant. Han kanske köper grossist priser. Visste faktiskt inte om det angående Tyskland. Trodde faktiskt att i EU om du äger nyckeln kan du göra vad du vill med den.

Medlem

AC 1-3 gick inte att köra på min PC och supporten ignorerade mig fullständigt. Hackerspelet ska vi väl inte ens nämna? Får erkänna att jag faktiskt gillade AC4 till PS3, men aldrig att jag skulle köpa ett ubispel till min PC igen. Överhuvudtaget tycker jag de har bra idéer som blir hopplösa spel och som företag vill jag helst inte ha med dem att göra mer - ever!
...men det är jävligt att digital download är så mycket dyrare - ofta - än fysiska kopior som man kan byta eller sälja vidare.

dmn
Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

AC 1-3 gick inte att köra på min PC och supporten ignorerade mig fullständigt. Hackerspelet ska vi väl inte ens nämna? Får erkänna att jag faktiskt gillade AC4 till PS3, men aldrig att jag skulle köpa ett ubispel till min PC igen. Överhuvudtaget tycker jag de har bra idéer som blir hopplösa spel och som företag vill jag helst inte ha med dem att göra mer - ever!
...men det är jävligt att digital download är så mycket dyrare - ofta - än fysiska kopior som man kan byta eller sälja vidare.

Bra idéer? Alla deras open world-spel är ju precis samma spel fast i olika miljöer.

Klättra upp i torn för att låsa upp delar av kartan.
Fläng fram och tillbaks och gör quests.
Repetera.

dmn
Medlem
Skrivet av Margy:

Varför säljer han inte sina kopior direkt till kunder och gör en större vinst själv än om han säljer vidare till en reseller?

Jag får det inte att gå ihop.

Av samma anledning som knarkkrängare inte köper ett kilo knark och säljer det i småpåsar om gram till individer.

Det är enklare att sälja 1000 koder lite billigare till en köpare än att försöka hitta 1000 köpare.

Mindre vinstmarginal, men snabbare pengar.

Medlem
Skrivet av linuxares:
Skrivet av Margy:
Skrivet av linuxares:

Läst en tråd på Neogaf en som jobbade med att köpa in lådor av spel ifrån Ubisoft, sen sålde han boxarna till G2A mfl. som sålde nycklarna på det viset. Allt var tydligen helt lagligt. Hans nycklar har börjat spärras nu och han köpte alltså direkt ifrån Ubisoft och ingen skum grossist.

(Källa: http://www.neogaf.com/forum/showpost.php?p=149176073&...

...och från samma tråd en bit ned så är dettydligen inte tillåtet att plocka ut nycklar ur boxar i alla fall i Tyskland (gäller möjligen i resten av EU också): http://gamasutra.com/blogs/KonstantinEwald/20141003/227027/Ge...

Vad det gäller personen i trådens fall borde de ju inte kunna se om spelet sålts med box eller inte. Det är ju möjligt att nycklarna på något sätt passerat ett led till där något brott begåtts?

Edit: Efter att ha fungerat en stund så verkar hans fall konstigt. Han påstår att han säljer brittiska retail-spel (inte direkt europas billigaste marknad) till G2A med flera.

Hur får han tag i dessa spel så billigt att han kan sälja dem till G2A med vinst som sedan i sin tur säljer nycklarna billigare än andra med vinst? Varför säljer han inte sina kopior direkt till kunder och gör en större vinst själv än om han säljer vidare till en reseller?

Jag får det inte att gå ihop.

Absolut, säger inte att det är sant. Han kanske köper grossist priser. Visste faktiskt inte om det angående Tyskland. Trodde faktiskt att i EU om du äger nyckeln kan du göra vad du vill med den.

Det låter inte logiskt det heller. Efter att han har sålt nycklarna med vinst säljer ännu en säljare det med vinst efteråt, och då är det fortfarande billigare än samtliga konkurrenter som vi kan verifiera har fått tag på sina nycklar lagligt till grossistpriser. Det kräver antingen att alla lagliga återförsäljare tar ut snuskigt mycket vinst för varje såld nyckel, eller att han helt enkelt ljuger, för utan det främre så är det omöjligt för två unika parter att faktiskt gå med vinst värd att nämna i dessa transaktioner. Det enda sättet för det här att vara lönsamt är för den första killen att få tag på sina nycklar betydligt billigare till att börja med.

123
Skriv svar