John Romero: "Free-to-play en anledning till pc-dominans"
Id-legendaren nämner Steam-reor och free-to-play som anledningar till pc-formatets pole position.
#id-softaware, #wolfenstein, #doom, #quake
då är det väl tur att konsolerna finns så både pc och konsolspelare få njuta av högkvalitativa budget AAA-spel istället för enbart indie och f2p spel
Som jag förstå det så säljer AAA-spel mångt fler ex. på konsolerna än pc.
"på slutet brinner vi som vackrast"
"Free-to-play har dödat hundra AAA-studior". Jag vet inte jag... Låter mer som Romero tänker: "Ooooh, jag måste skapa en bra rubrik!"
Ordvalet är lite dramatiskt, fast free to play har påverkat studios väldigt dyrt när den stora massan kunde välja mellan betala per månad och betala ingenting.
Så indirekt har otroligt många studios gått ner i just dom marknader där spelarna har många free-to-play alternativ.
Jag skulle vilja tillägga att free-to-play modellen har fått många studios vridit sig i plågor. Spel som inte sålt så bra som dem hoppats på (no shit...) och tvingats gå över till en free-to-play modell som skrämmer dem flesta, mig inkluderat. Är något "free-to-play" finns det oftast en hake som gör att spelet i sig kostar mer än vad det smakar.
Att sedan konsoller aktivt väljer att inte stödja äldre format är ganska korkat tycker jag. Det gick te.x på tidigare modeller av PS3 att spela PS2, hur bra som helst!
Nej, PC-marknaden leder inte p.g.a Steam-reor och free-to-play spel. PC'n leder stort för att det finns frihet för användaren att göra som denne behagar - med en stor portion teknologiskt försprång i ryggen.
Hur många moddar finns det på konsol, för att ta ett exempel? Eller hur gör man på konsol för att spela ett gammalt favoritspel? Konsoler är begränsade till sitt korkade format och dåliga kompatibilitet - DÄRFÖR leder PC'n och så kommer det förbli.
Att sedan konsoller aktivt väljer att inte stödja äldre format är ganska korkat tycker jag. Det gick te.x på tidigare modeller av PS3 att spela PS2, hur bra som helst!
Tvivlar på att de fungerade hur bra som helst, lite av grejen att de plockades bort berodde just på att de i så fall skulle tvingas köra allt genom en emulator, och därför inte kunde garantera att allt skulle fungera.
De var ju en del strul initielt så något klockspel var det knappast.
Att sedan konsoller aktivt väljer att inte stödja äldre format är ganska korkat tycker jag. Det gick te.x på tidigare modeller av PS3 att spela PS2, hur bra som helst!
Tvivlar på att de fungerade hur bra som helst, lite av grejen att de plockades bort berodde just på att de i så fall skulle tvingas köra allt genom en emulator, och därför inte kunde garantera att allt skulle fungera.
De var ju en del strul initielt så något klockspel var det knappast.
...men Nintendo fixade det galant...
Det ligger ju något i det han säger. Men jag är övertygad om att en av de stora anledningarna till att pc är master-race är att så många kreativa amatörer kan arbeta med det.
AAA är lika dött som kassetband, visst finns det hiptsters som ännu diggar det men alla vet ju att de saknar själ.
Att sedan konsoller aktivt väljer att inte stödja äldre format är ganska korkat tycker jag. Det gick te.x på tidigare modeller av PS3 att spela PS2, hur bra som helst!
Tvivlar på att de fungerade hur bra som helst, lite av grejen att de plockades bort berodde just på att de i så fall skulle tvingas köra allt genom en emulator, och därför inte kunde garantera att allt skulle fungera.
De var ju en del strul initielt så något klockspel var det knappast.
...men Nintendo fixade det galant...
för att de knappt emulerar. det fungerar bäst med så lite som möjligt, vilket är vad det har varit i samtliga fall där en maskin är så gott som fullt kompatibel med dess föregångares mjukvara.
Megadrive använde huvudprocessor från Mastersystem som subprocessor, när adaptern är i är den ett Mastersystem.
PS2 använde PS1-processorn som styrenhet, när en PS1-skiva är i är den en PSone.
Wii är en trimmad GC, WiiU en trimmad Wii. Ingen av dem kör sina föregångares titlar i sin egen miljö.
"PC" som nån drog om 30 år gamla spel, har sällan nån fungerande bakåtkompatibilitet trots snarlik hårdvara och abstraktion av den i min erfarenhet. det fungerar bra i i ett par fall av tio och från dåligt till inte alls i resten. inte ens 5 år gamla spel är helt solklara att få igång, så det följer konsollcykeln väll på ett sätt iaf.
Wii är en trimmad GC, WiiU en trimmad Wii. Ingen av dem kör sina föregångares titlar i sin egen miljö.
Wii U borde alltså kunna köra GC, men så bra är det inte :/
Men när USB-adaptern för GC-kontroller kommer kanske de kan fixa det med en mjukvaruuppdatering.
Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.
Att sedan konsoller aktivt väljer att inte stödja äldre format är ganska korkat tycker jag. Det gick te.x på tidigare modeller av PS3 att spela PS2, hur bra som helst!
Tvivlar på att de fungerade hur bra som helst, lite av grejen att de plockades bort berodde just på att de i så fall skulle tvingas köra allt genom en emulator, och därför inte kunde garantera att allt skulle fungera.
De var ju en del strul initielt så något klockspel var det knappast.
...men Nintendo fixade det galant...
för att de knappt emulerar. det fungerar bäst med så lite som möjligt, vilket är vad det har varit i samtliga fall där en maskin är så gott som fullt kompatibel med dess föregångares mjukvara.
Megadrive använde huvudprocessor från Mastersystem som subprocessor, när adaptern är i är den ett Mastersystem.
PS2 använde PS1-processorn som styrenhet, när en PS1-skiva är i är den en PSone.
Wii är en trimmad GC, WiiU en trimmad Wii. Ingen av dem kör sina föregångares titlar i sin egen miljö.
"PC" som nån drog om 30 år gamla spel, har sällan nån fungerande bakåtkompatibilitet trots snarlik hårdvara och abstraktion av den i min erfarenhet. det fungerar bra i i ett par fall av tio och från dåligt till inte alls i resten. inte ens 5 år gamla spel är helt solklara att få igång, så det följer konsollcykeln väll på ett sätt iaf.
inte riktigt sant. Jag har en del spel till PC som är uppemot 20 år gamla som funkar smärtfritt på dagens datorer. Vad jag försöker säga är; det ligger i utvecklarens intresse att få saker att fungera - för det KAN fungera, men dom väljer aktivt bort funktionen så man måste ha flera uppsättningar av samma märke för att kunna spela.
Vidrigt, anser jag.
Jag skulle vilja tillägga att free-to-play modellen har fått många studios vridit sig i plågor. Spel som inte sålt så bra som dem hoppats på (no shit...) och tvingats gå över till en free-to-play modell som skrämmer dem flesta, mig inkluderat. Är något "free-to-play" finns det oftast en hake som gör att spelet i sig kostar mer än vad det smakar.
Att sedan konsoller aktivt väljer att inte stödja äldre format är ganska korkat tycker jag. Det gick te.x på tidigare modeller av PS3 att spela PS2, hur bra som helst!
Nej, PC-marknaden leder inte p.g.a Steam-reor och free-to-play spel. PC'n leder stort för att det finns frihet för användaren att göra som denne behagar - med en stor portion teknologiskt försprång i ryggen.
Hur många moddar finns det på konsol, för att ta ett exempel? Eller hur gör man på konsol för att spela ett gammalt favoritspel? Konsoler är begränsade till sitt korkade format och dåliga kompatibilitet - DÄRFÖR leder PC'n och så kommer det förbli.
Frågan man måste ställa sig (om man är Sony) är hur många av de som kan tänkas köpa konsolen är intresserade av att spela PS2 spel? Alltså, kostar det mer än det smakar. Och i fallet PS2 kom Sony fram till att det kostade mer än det var värt att behålla stödet för PS2 tills de kan emulera den via mjukvara helt. Missförstå mig inte, jag är utan tvekan en av de som ville ha kvar stödet men samtidigt måste man kolla på det ur ett ekonomiskt perspektiv och det verkar som Sony gjorde rätt val med tanke på att försäljningen av konsolen ökade en hel del efter att de "bantat" den och sålt den till ett billigare pris.
Jag skulle vilja tillägga att free-to-play modellen har fått många studios vridit sig i plågor. Spel som inte sålt så bra som dem hoppats på (no shit...) och tvingats gå över till en free-to-play modell som skrämmer dem flesta, mig inkluderat. Är något "free-to-play" finns det oftast en hake som gör att spelet i sig kostar mer än vad det smakar.
Att sedan konsoller aktivt väljer att inte stödja äldre format är ganska korkat tycker jag. Det gick te.x på tidigare modeller av PS3 att spela PS2, hur bra som helst!
Nej, PC-marknaden leder inte p.g.a Steam-reor och free-to-play spel. PC'n leder stort för att det finns frihet för användaren att göra som denne behagar - med en stor portion teknologiskt försprång i ryggen.
Hur många moddar finns det på konsol, för att ta ett exempel? Eller hur gör man på konsol för att spela ett gammalt favoritspel? Konsoler är begränsade till sitt korkade format och dåliga kompatibilitet - DÄRFÖR leder PC'n och så kommer det förbli.
Frågan man måste ställa sig (om man är Sony) är hur många av de som kan tänkas köpa konsolen är intresserade av att spela PS2 spel? Alltså, kostar det mer än det smakar. Och i fallet PS2 kom Sony fram till att det kostade mer än det var värt att behålla stödet för PS2 tills de kan emulera den via mjukvara helt. Missförstå mig inte, jag är utan tvekan en av de som ville ha kvar stödet men samtidigt måste man kolla på det ur ett ekonomiskt perspektiv och det verkar som Sony gjorde rätt val med tanke på att försäljningen av konsolen ökade en hel del efter att de "bantat" den och sålt den till ett billigare pris.
Jag missförstår dig inte alls, faktum är att det faktiskt var en gedigen syn på det. Sony har ju inte tjänat mycket per enhet när det gäller PS4, men där tror jag dock det handlar om att sälja fler enheter än sin konkurrent.
Det ligger ju något i det han säger. Men jag är övertygad om att en av de stora anledningarna till att pc är master-race är att så många kreativa amatörer kan arbeta med det.
AAA är lika dött som kassetband, visst finns det hiptsters som ännu diggar det men alla vet ju att de saknar själ.
AAA spel är ju mycket bättre än allt indie trash på steam...
Wii U borde alltså kunna köra GC, men så bra är det inte :/
Men när USB-adaptern för GC-kontroller kommer kanske de kan fixa det med en mjukvaruuppdatering.
knappast troligt att de skulle göra sig besväret för de få som skaffar den, av en helt annan anledning dessutom. skulle tom bli förvånad om den adaptern gör att en GC-kontoll funkar som en PRO-padda.
GC-stödet försvann ju faktiskt dessutom redan med Wii på senare versioner, och idag är det mer sannolikt att de skulle invänta läge för GC som retronedladdningar snarare.
inte riktigt sant. Jag har en del spel till PC som är uppemot 20 år gamla som funkar smärtfritt på dagens datorer. Vad jag försöker säga är; det ligger i utvecklarens intresse att få saker att fungera - för det KAN fungera, men dom väljer aktivt bort funktionen så man måste ha flera uppsättningar av samma märke för att kunna spela.
Vidrigt, anser jag.
som PCspelarn är inne på så ligger det naturligtvis i utvecklarens intresse att göra en produkt som så många som möjligt tycker är bra. men att behålla en fördyrande funktion som få använder kommer ju inte att ligga i utvecklarens intresse, för att det inte ligger i de flesta användares intresse, och antagligen rent av mot de flesta köpares intresse.
20 år, här tar vi i.. min burk idag har inte ens FDD-pinnar.
Wii U borde alltså kunna köra GC, men så bra är det inte :/
Men när USB-adaptern för GC-kontroller kommer kanske de kan fixa det med en mjukvaruuppdatering.
knappast troligt att de skulle göra sig besväret för de få som skaffar den, av en helt annan anledning dessutom. skulle tom bli förvånad om den adaptern gör att en GC-kontoll funkar som en PRO-padda.
GC-stödet försvann ju faktiskt dessutom redan med Wii på senare versioner, och idag är det mer sannolikt att de skulle invänta läge för GC som retronedladdningar snarare.
inte riktigt sant. Jag har en del spel till PC som är uppemot 20 år gamla som funkar smärtfritt på dagens datorer. Vad jag försöker säga är; det ligger i utvecklarens intresse att få saker att fungera - för det KAN fungera, men dom väljer aktivt bort funktionen så man måste ha flera uppsättningar av samma märke för att kunna spela.
Vidrigt, anser jag.
som PCspelarn är inne på så ligger det naturligtvis i utvecklarens intresse att göra en produkt som så många som möjligt tycker är bra. men att behålla en fördyrande funktion som få använder kommer ju inte att ligga i utvecklarens intresse, för att det inte ligger i de flesta användares intresse, och antagligen rent av mot de flesta köpares intresse.
20 år, här tar vi i.. min burk idag har inte ens FDD-pinnar.
Ptja, mitt favoritspel som jag spelar än i dag (Settlers 1) fungerar perfekt än...faktum är, det är 20 år exakt - kräver inte ens floppydisk.