PS4 eller Xbox One – så tycker ni!

Medlem

Månadsavgiften ser jag som en positiv sak. Xbox live har alltid smiskat playstations online-tjänst, men enbart för att M$ har kunnat lägga mer pengar och arbete på sitt live än ps kunnat. Så för mig är det en positiv deal-breaker. Jag betalar gladeligen en månadskostnad om det innebär en starkare tjänst. I övrigt säger jag att Xbox dog av sin egna girighet, trots det att Ps4 inte imponerade. Jag hoppas att Xbox one floppar och den huvudansvarige hängs på torget för allas beskådan.


signatur

In a world gone mad only a lunatic is truly insane

Medlem

Fz behöver ni änns fråga?


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem
Skrivet av Pålis:
Skrivet av Javas:

Visst, xboxen har grymma funktioner och man vill såklart fortsätta fighten i Halo, men Microsoft har handikappat konsolen med så extremt onödiga funktioner + att jag vill slippa alla extra avgifter med guld osv.

Så för min del blir det Ps4 utan tvekan!

Du måste ju betala på ps4 också ju om du vill köra online.
psn + är ju ett krav för online spelning.

Skrivet av Javas:
Skrivet av Pålis:
Skrivet av Javas:

Visst, xboxen har grymma funktioner och man vill såklart fortsätta fighten i Halo, men Microsoft har handikappat konsolen med så extremt onödiga funktioner + att jag vill slippa alla extra avgifter med guld osv.

Så för min del blir det Ps4 utan tvekan!

Du måste ju betala på ps4 också ju om du vill köra online.
psn + är ju ett krav för online spelning.

Neeej, ska dom införa månadskostnad? Aja...bummer, men ingen dealbreaker

Typ 40 kr i månaden tror jag!

Medlem
Medlem

Det blir PS4. Verkar helt fantastisk.
Xbox One har väl ett par exclusiva spel som såg intressanta ut, men alla nackdelarna den för med sig gör att jag absolut inte vill stödja dem.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Ganska uppenbart att Sony vann presentationen. MS hade inte så värst mycket exklusiva spel och det som var exklusivt var inte så värst tilltalande. Yay... Halo... mer tråkig generisk shooter får man leta efter. Visst Dead Rising såg intressant ut, men Sony hade massvis med intressanta exklusiva titlar som jag hellre testar.

Medlem

100 Euro läggre dock tror jag att svenska butiker kommer att dra på priset som vissa gjort 4500... Hoppas att see Ps4 för ca 3200 3400 tops.

Medlem

Eftersom xbox sades vara €499 i europa - så är ju €399 riktigt billigt som nysläpp - 3500 kr.

Blir det rätt snabbt 2995 då?

CFW
Medlem

Blir båda för respektive exclusive-titlar.

Inaktiv

Xboxen passar mig utmärkt eftersom jag och alla andra jag känner har internet.

-Åtkomst till hela mitt spelbibliotek i molnet
-Kan bära hela mitt spelbibliotek på extern hdd
-Behöver aldrig mer fippla med skivor
-Kan spela samma inköpta spel på två konsoler samtidigt (ena online, andra offline)
-Kan sälja digital spelmedia (revolutionerande)
-Kan ge bort digital spelmedia till en vän när jag har spelat färdigt (revolutionerade)
-Xbox Live erbjuder dedikerade servrar till alla spel (man har vunnit redan där enligt mig)
-Kontrollen är bättre och har PC-support (inte gjord för bäbishänder)
-Xbox har WiFi-Direct (250 Mb/s) vilket erbjuder oändliga möjligheter (PS4 har BT 2.1 (3 Mb/s))
-Alla kommer nu ha en Kinect som presterar riktigt bra (TrackIR-liknande möjligheter)

Japp! Det blir definitivt en Xbox:)

Medlem

PC i vått & torrt!

Medlem

Hmm....PS4 för $399 eller Xbox One för $499? Behöver ni ens fråga? Det blir Sony för hela slanten till jul!

Inaktiv

World of tanks lockar på xbox eftersom man bara lirar mmo på pc och saknar dylikt på konsol.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem

Blev att man la en förbeställning på PS4'an innan idag, kan inte vänta

Skrivet av Pålis:

World of tanks lockar på xbox eftersom man bara lirar mmo på pc och saknar dylikt på konsol.

Det finns ett par MMO's till konsoll dock World of Tanks är inte ett MMO. Första M'et står för Massive, World of tanks är inte massivt.

Om du vill spela MMO's så har du just nu FFXI till Xbox 360, Du har även Defiance. Det kommer dessutom ett till PS4 FF14. Inga andra MMO's är för tillfället kända så vitt jag vet.

restrerande spel t.ex. World of tanks ÄR INTE MMO.

Medlem

Tveksam till att jag köper någon av dem men om det blir en ny konsol blir det xbox pga att jag aldrig gillat en ps-kontroll och framför allt för att xbox har Forza som är den enda bra racing-serien som finns i dagsläget tyvärr.

Medlem
Skrivet av Rockartisten:

-Kan sälja digital spelmedia (revolutionerande)
-Kan ge bort digital spelmedia till en vän när jag har spelat färdigt (revolutionerade)
-Xbox Live erbjuder dedikerade servrar till alla spel (man har vunnit redan där enligt mig)
-Kontrollen är bättre och har PC-support (inte gjord för bäbishänder)

Är du säker på dessa punkter?

Om jag förstått det hela rätt så är det enbart spel du äger på fysisk skiva som går att sälja vidare OM utgivaren medger det och då ENBART i vissa auktoriserade affärer.

Är du säker på att alla spel har dedikerade servrar och inte använder peer-to-peer multiplayer som idag?

DS4 är större än DS1-3 och borde passa bättre för de som har problem med storleken. Huruvida den går att koppla in i en PC vet jag inte - det går med DS3 i alla fall.

Medlem
Skrivet av Rockartisten:

Xboxen passar mig utmärkt eftersom jag och alla andra jag känner har internet.

-Åtkomst till hela mitt spelbibliotek i molnet
-Kan bära hela mitt spelbibliotek på extern hdd
-Behöver aldrig mer fippla med skivor
-Kan spela samma inköpta spel på två konsoler samtidigt (ena online, andra offline)
-Kan sälja digital spelmedia (revolutionerande)
-Kan ge bort digital spelmedia till en vän när jag har spelat färdigt (revolutionerade)
-Xbox Live erbjuder dedikerade servrar till alla spel (man har vunnit redan där enligt mig)
-Kontrollen är bättre och har PC-support (inte gjord för bäbishänder)
-Xbox har WiFi-Direct (250 Mb/s) vilket erbjuder oändliga möjligheter (PS4 har BT 2.1 (3 Mb/s))
-Alla kommer nu ha en Kinect som presterar riktigt bra (TrackIR-liknande möjligheter)

Japp! Det blir definitivt en Xbox:)

Är det inte bättre att bara köpa en PC då?

Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Om du vill spela MMO&#039;s så har du just nu FFXI till Xbox 360, Du har även Defiance. Det kommer dessutom ett till PS4 FF14. Inga andra MMO&#039;s är för tillfället kända så vitt jag vet.

Elder Scrolls Online och DC Universe Online är väl utannonserade till PS4? Planetside 2 om det räknas?

Moderator | Testpilot
Skrivet av purjo:

Tveksam till att jag köper någon av dem men om det blir en ny konsol blir det xbox pga att jag aldrig gillat en ps-kontroll och framför allt för att xbox har Forza som är den enda bra racing-serien som finns i dagsläget tyvärr.

I dont blame you. Jag köper ändå konsollen pågrund av spelen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

PC > Båda.


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Medlem

Vissa spel var intressanta för Xbox One men hur tusan tänker Microsoft när de gör ett F2P av KI? Nej jag är inte beredd att gå med på era skrattretande krav, det enda riktigt intressanta spelet som ni har kommer jag tydligen kunna spela på PC.

Microsoft ni borde lyssnat på era kunder och inte till de som ger ut spelen. Ska bli väldigt intressant att se hur många konsoler ni säljer, jag tvivlar på det kommer vara mer än PS4.

Medlem
Skrivet av Margy:

Elder Scrolls Online och DC Universe Online är väl utannonserade till PS4? Planetside 2 om det räknas?

Dessa hade jag missat, och ja Planetside är ett MMO.

Medlem
Skrivet av Rockartisten:

Xboxen passar mig utmärkt eftersom jag och alla andra jag känner har internet.

-Åtkomst till hela mitt spelbibliotek i molnet
-Kan bära hela mitt spelbibliotek på extern hdd
-Behöver aldrig mer fippla med skivor
-Kan spela samma inköpta spel på två konsoler samtidigt (ena online, andra offline)
-Kan sälja digital spelmedia (revolutionerande)
-Kan ge bort digital spelmedia till en vän när jag har spelat färdigt (revolutionerade)
-Xbox Live erbjuder dedikerade servrar till alla spel (man har vunnit redan där enligt mig)
-Kontrollen är bättre och har PC-support (inte gjord för bäbishänder)
-Xbox har WiFi-Direct (250 Mb/s) vilket erbjuder oändliga möjligheter (PS4 har BT 2.1 (3 Mb/s))
-Alla kommer nu ha en Kinect som presterar riktigt bra (TrackIR-liknande möjligheter)

Japp! Det blir definitivt en Xbox:)

Det du och dina vänner borde vara oroliga över är inte ert egna nät utan det faktum att Microsofts nät kanske inte är tillgängligt när ni vill. En simpel DDoS attack kommer till exempel innebära att ni inte kommer åt den där servern som ni måste kontakta, når ni inte den kan ni inte heller spela era spel.

Bara en vänlig varning, jag råder alla som tänker köpa en Xbox One att inte köpa den dag ett. Det är bättre att vänta och se.

Medlem

blir ingen för att spelen är för tok dyra till en konsol men annars ps4 helt klart

Medlem
Skrivet av alexst4:
Skrivet av Pålis:
Skrivet av Javas:

Visst, xboxen har grymma funktioner och man vill såklart fortsätta fighten i Halo, men Microsoft har handikappat konsolen med så extremt onödiga funktioner + att jag vill slippa alla extra avgifter med guld osv.

Så för min del blir det Ps4 utan tvekan!

Du måste ju betala på ps4 också ju om du vill köra online.
psn + är ju ett krav för online spelning.

Skrivet av Javas:
Skrivet av Pålis:
Skrivet av Javas:

Visst, xboxen har grymma funktioner och man vill såklart fortsätta fighten i Halo, men Microsoft har handikappat konsolen med så extremt onödiga funktioner + att jag vill slippa alla extra avgifter med guld osv.

Så för min del blir det Ps4 utan tvekan!

Du måste ju betala på ps4 också ju om du vill köra online.
psn + är ju ett krav för online spelning.

Neeej, ska dom införa månadskostnad? Aja...bummer, men ingen dealbreaker

Typ 40 kr i månaden tror jag!

Aja, det får man stå ut med, får se hur pass mycket man spelar online på ps4, hoppas dock att Gaikai tjänsten är gratis no matter what!


signatur

Game long and prosper

Inaktiv
Skrivet av Margy:
Skrivet av Rockartisten:

-Kan sälja digital spelmedia (revolutionerande)
-Kan ge bort digital spelmedia till en vän när jag har spelat färdigt (revolutionerade)
-Xbox Live erbjuder dedikerade servrar till alla spel (man har vunnit redan där enligt mig)
-Kontrollen är bättre och har PC-support (inte gjord för bäbishänder)

Är du säker på dessa punkter?

Om jag förstått det hela rätt så är det enbart spel du äger på fysisk skiva som går att sälja vidare OM utgivaren medger det och då ENBART i vissa auktoriserade affärer.

Är du säker på att alla spel har dedikerade servrar och inte använder peer-to-peer multiplayer som idag?

DS4 är större än DS1-3 och borde passa bättre för de som har problem med storleken. Huruvida den går att koppla in i en PC vet jag inte - det går med DS3 i alla fall.

1. De har inte sagt att det gäller enbart installationsskivor, men det är möjligt att det är så. Köper man på skiva så har man ju ändå alla fördelar av digitalmedia eftersom det egentligen är det det är; de kunde lika gärna gett en en kod i butiken. Vi får väl se vad utgivarna gör. Kanske blir spelen billigare på Xboxen istället? Eller så lägger de in andra avgifter för PS4 ägarna. Jag tror inte man kommer undan ändå och då kan man lika gärna ta fördelarna med Xboxens system. Eller så blir spelen billigare till Xboxen. Vem vet?

2. Alla spel har dedikerade servrar:
https://twitter.com/JamesStevenson/status/336955409187348482
http://www.wired.com/gadgetlab/2013/05/xbox-one/

"Xbox One you sign in to; stable, dedicated servers for every multiplayer game rather than the notoriously fragile practice of hosting matches on one participant’s console; even multiplayer matches that can grow to 64, even 128 participants, rather than the usual limit of 16 or 32."

3. Jag såg när de höll kontrollen under konferencen och den är väldigt liten.

Medlem

Vänta, vad är det som är så bra med PS4 förutom prisskillnaden?

Medlem
Skrivet av PaperPlane:

Vänta, vad är det som är så bra med PS4 förutom prisskillnaden?

Att den inte har massa dåliga saker som xbox one har.

Personligen blir det ingen av dem för mig. Jag ska inte behöva betala för att lira online. Det blir PC.

Inaktiv
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Rockartisten:

Xboxen passar mig utmärkt eftersom jag och alla andra jag känner har internet.

-Åtkomst till hela mitt spelbibliotek i molnet
-Kan bära hela mitt spelbibliotek på extern hdd
-Behöver aldrig mer fippla med skivor
-Kan spela samma inköpta spel på två konsoler samtidigt (ena online, andra offline)
-Kan sälja digital spelmedia (revolutionerande)
-Kan ge bort digital spelmedia till en vän när jag har spelat färdigt (revolutionerade)
-Xbox Live erbjuder dedikerade servrar till alla spel (man har vunnit redan där enligt mig)
-Kontrollen är bättre och har PC-support (inte gjord för bäbishänder)
-Xbox har WiFi-Direct (250 Mb/s) vilket erbjuder oändliga möjligheter (PS4 har BT 2.1 (3 Mb/s))
-Alla kommer nu ha en Kinect som presterar riktigt bra (TrackIR-liknande möjligheter)

Japp! Det blir definitivt en Xbox:)

Det du och dina vänner borde vara oroliga över är inte ert egna nät utan det faktum att Microsofts nät kanske inte är tillgängligt när ni vill. En simpel DDoS attack kommer till exempel innebära att ni inte kommer åt den där servern som ni måste kontakta, når ni inte den kan ni inte heller spela era spel.

Bara en vänlig varning, jag råder alla som tänker köpa en Xbox One att inte köpa den dag ett. Det är bättre att vänta och se.

Xbox Live har inte varit nere för mig en enda gång under de 7 år jag har använt det, så jag litar mer på deras servrar än mitt elbolag som har strömavbrott varannat år.

Medlem

Herre gud, E3 gjorde mig förvånad. PS4 blir antagligen ett köp eventuellt, inte säkert om det blir på release pågrund av pengar, men om det finns så blir det möjligtvis ett köp direkt!

Battlefield 4 imponerade på mig rejält, trodde verkligen det inte skulle bli så pass häftigt. Förväntade mig ett BF3.5... detta ser ut att kunna glädja mig.

Mirror's Edge 2 och Battlefront. Ja vad mer ska jag säga? Denna tiden på året gör en nörd lycklig. <3

Skriv svar