ArenNet bannar 3000 Guild Wars 2-spelare

Robot
ArenNet bannar 3000 Guild Wars 2-spelare

Du skola inte utnyttja kryphål i spelets ekonomi lyder deras budord.

#guild-wars-2, #arenanet


Medlem
ArenNet bannar 3000 Guild Wars 2-spelare

Känns inte riktigt rätt att banna folk för ett misstag som de själva har gjort...

Medlem

Var nog inte det smartaste dom gjorde så här direkt

Medlem

bara o läsa genom terms of use skiten...

Medlem

Så med andra ord bannar de ingen. De stänger av dem tillfälligt och tar tillbaka det de tjänat på exploiten.

Lite missvisande titel, men det var en fin bild på mannen med banhammern.

Medlem

Såvitt jag förstod så det folk gjorde var att de köpte vapen för 24karma (egentligen skulle de kosta 24 000 karma) och sedan använde den där saken i LA där man lägger ihop 4 vapen för att få ett nytt och därav fick chans att få de bästa vapnen som går att få. Och när det är så otroligt tydligt att det blivit fel (24karma för jag tror det var lvl 40 vapen är bara absurbt lite) ser jag inget fel i att de gjorde som de har gjort, framförallt nu när det är i början så att de visar tydligt var de står för angående exploits.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Wartex:

Så med andra ord bannar de ingen. De stänger av dem tillfälligt och tar tillbaka det de tjänat på exploiten.

Lite missvisande titel, men det var en fin bild på mannen med banhammern.

Visst var den passande. Sökte på "Guild Wars 2 hammer", et voila!

Blir ju inte en gråzon när det är NPC-vendors som sålt prylarna så jag kan förstå brasklappen. Skulle vara intressant att se om alla 3000 verkligen lämnar tillbaka prylarna.


signatur
Medlem

Det var en del som blev permanent bannade.
Folk som istället för att meddela om att det fanns en bugg, utnyttjade buggen för att själv tjäna massor av guld på det får ju skylla sig själva och jag tycker det är helt rätt att dom blir bannade.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Wartex:

Så med andra ord bannar de ingen. De stänger av dem tillfälligt och tar tillbaka det de tjänat på exploiten.

Lite missvisande titel, men det var en fin bild på mannen med banhammern.

Visst var den passande. Sökte på "Guild Wars 2 hammer", et voila!

Blir ju inte en gråzon när det är NPC-vendors som sålt prylarna så jag kan förstå brasklappen. Skulle vara intressant att se om alla 3000 verkligen lämnar tillbaka prylarna.

Om de är gamla gw1 spelare lär de nog göra det, man vill inte riskera ett account som man haft sedan 2005 (då jag utgår från att de accounten också blir bannade)

Medlem

De som exploitade karma vendorn visste nog precis vad de gjorde, rätt åt fanskapen!

Medlem

Sen varför skulle man inte godta att dom tar tillbaka tjänade föremål och pengar?

Är ju det eller inte fortsätta alls?

Eller leker folk martyrer i exploitens namn

Medlem

Klart att man ska bli bannad ifall man utnyttjar det här och inte säger till! Fy skäms på de som gjorde det!


signatur

Rädda skogen ät en bäver

Medlem

Det är inte så lätt som många vill få det se ut.

Arenanet är i skiten, och det är inte mycket de kan göra nu.

Det har varit 2 exploits i hetluften senaste dygnen, låt mig informera:

1. Det fanns vissa måltider inom cooking du kunde crafta för en summa karma och sen sälja vidare för en rätt ok summa pengar till vendor.
Detta är ingen exploit imo, det finns många sätt att göra så här, denna var lite bättre och gav mer än andra och därför ville inte arenanet ha kvar den och banna massa spelare.
Detta gäller 3 dagars ban och de får behålla guldet.

2. En vendor som sålde tier 2 vapen hade fel pris (Arenanet fail). Istället för cirka 9k sålde de för 21 karma.
Detta ledde till att många köpte dessa, och de smarta bröt ner dessa vapen till mats och crafta nya etc. Det här kommer inte arenanet kunna spåra vilket gör att problemet kvarstår.

Jag tror de flesta kommer behålla föremålen, säga att de tar bort (Kanske ta bort någon enstaka grej). Arenanet har nog inte tid att kolla upp alla som använde sig av de här och destomindre vilka saker de behållt. Ekonomin har fått en rejäl "kick" för vissa samtidigt som spelets egen i helhet är rubbad för en klar framtid.


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem

känns ju lite orättvist för oss som spelar normalt och verkligen försöker, medans andra bara fuskar

Medlem
Skrivet av marre910:

Känns inte riktigt rätt att banna folk för ett misstag som de själva har gjort...

Men det är rätt att banna folk för att exploatera det. Det rätta hade vart att helt enkelt anmäla buggen/exploiten till utvecklaren.

Medlem

Som sagt exploits ska rapporteras och inte utnyttjas.

Medlem
Skrivet av raiiga:
Skrivet av marre910:

Känns inte riktigt rätt att banna folk för ett misstag som de själva har gjort...

Men det är rätt att banna folk för att exploatera det. Det rätta hade vart att helt enkelt anmäla buggen/exploiten till utvecklaren.

Verkligen. Så funkar det ju i verkligheten också. Om du köper nåt från en annons eller liknande som uppenbarligen är alldeles för lågt prissatt för att vara annat än exempelvis stöldgods, så kan du inte när polisen ringer på hävda att du inte visste. För du borde vetat bättre, med lite sunt förnuft.

Ei
Medlem
Medlem

1. Lågt prissatt gear = ArenaNet's fel

2. Folk som köper dessa items och säljer vidare för högre summa = Spelarnas fel

Vem gör det större felet ? Om du ser en lista med items som kostar ex. 10000/st, och EN av dessa kostar 10. Borde inte en vettig person inse att det är något fel med den prissättningen, och att det bör kanske rapporteras? Kripparian blev perma-bannad, för at han inte bara kände till exploiten, utan även uppmana och visa andra hur man utnyttjar exploiten.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av Ei:

Skräll att den attention whoren tror att han blev world first på en permaban.. -.-

six
Medlem

Skulle vara lite som att blizz perma bannade en för att man hittade en random vendor i D3 som sålde health pots för halva priset.
Hur fan kan man anse att spelarna ska veta vad som är rätt och fel när du kan köpa ett bra item billigt från en vendor?

Sen folk som bottar får 72h avstängning... men perma ban för att vetande eller ovetande köpa ett billigt item från vendor...

Inte ens startat spelet själv men nu önskar jag att jag aldrig gett dom pengar för det.

Medlem

Spontan fråga: hur kan dom lämna tillbaka sakerna och guldet (för att få straffet minskat) om dom redan är bannade?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Är allmänt för att banna folk som använder exploits men sättet de har skött det på... Inte proffsigt

Medlem

Ojoj, snabba ryck här minsann.


signatur

Miner, don´t shoot!

Medlem
Skrivet av Wartex:

Så med andra ord bannar de ingen. De stänger av dem tillfälligt och tar tillbaka det de tjänat på exploiten.

Lite missvisande titel, men det var en fin bild på mannen med banhammern.

Detta är inkorrekt , det var massor som blev perma bannade. Många av dessa hade dessutom bara gjort det någon gång eller två , deras kompis berättade för dom att ''Kolla här!!'' Och så gjorde dom det någon gång. Dom släpper ett spel fullt med buggar och saker som inte fungerar som det ska och allt är ett helvete , sen har dom mage att perma banna folk för en sak som är deras fel? Hatar dom verkligen sina fans så mycket?

WHOOPZ BRAHS 400kr åt helvete because ''FUCK YOU FANS''

Medlem

Var tvungen att läsa 2 ggr. De köpte lågt och sålde högt, hur kan det klassas som exploit?

Medlem

jo för att dom utnyttjade en bugg för att tillskanska sig onormalt med pengar i ett spel där man med guld kan köpa diamonds som går att använda i itemshop...


signatur

spriten räddade mig från sporten

Medlem
Skrivet av shaitan:

jo för att dom utnyttjade en bugg för att tillskanska sig onormalt med pengar i ett spel där man med guld kan köpa diamonds som går att använda i itemshop...

Det var dock inte en bugg. De hade satt fel pris på föremålen vilket är ett mänskligt fel men fortfarande deras fel. Bra att sätta en 24 timmars ban för att påminna folk om att det inte är okej att exploita samt ta bort x antal guld från de som köpt enorma kvantiteter av föremålen. Att permabana folk som bara testat om exploiten funkar är ju elakt.

Medlem

Idioter?!

Banna några för att de tjänar pengar?

De köpte billigt och sålde sedan vidare till ett högre pris? Hur fan kan de klassa det som fel/bugg/exploit?

Nej tack o lov att man inte skaffat det spelet.

Medlem

Så om Tex ICA/Coop sätter fel prislapp på en falukorv och det står 1kg för 29sek. Ska jag då gå till en som jobbar där och fråga om priset stämmer för att "jag" tycker det är för billigt?

Om jag då köper den och det visar sig vara fel prislapp i butiken blir jag då svartlistad där ifrån?

Hur kommer någon i Gw2 nu ens våga köpa ett enda item i spelet utan att skicka en ticket till supporten?

12
Skriv svar