Commodore 64:an är 30 år gammal

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Ångrar bittert man sålde sin c64 och amiga 500 med hårddisk

Helt omöjligt mer eller mindre o hitta en amiga 500 för försäljning utan att betala en arm eller ett ben.

Nah, jag har köpt ett par för under 300 kronor..så det är inte så farligt


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Jag tyckte alltid att det skulle vara så intressant att testa och stoppa in ett sådant band i en vanlig bandspelare, så jag testade, och fick ut en massa konstiga ljud. Häftigt var det iaf.

Jag var född under 80-talet så jag fick ta del av commendoren under 90-talet innan SEGA kom. Som knäckte allt.

Medlem
Skrivet av nils45:

Jag tyckte alltid att det skulle vara så intressant att testa och stoppa in ett sådant band i en vanlig bandspelare, så jag testade, och fick ut en massa konstiga ljud. Häftigt var det iaf.

Jag var född under 80-talet så jag fick ta del av commendoren under 90-talet innan SEGA kom. Som knäckte allt.

Lyckos dig med att du inte hört det innan - min ena kassett enhet hade inbyggd högtalare av någon besynnerlig anledning.

Annars ligger min toplista på spelplattformer i denna ordningen: C64, Amiga, Pc. Nope, inga konsoller där inte. Men om man tvungen måste ha med en konsoll (har haft alla utom 360) så lägger jag enbart Dreamcast på listan.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Nostalgi!!!
IK+ karate är ett av de absolut roligaste fightingspel jag spelat, mest för att man kan vara 3 samtidigt, vilket skapar chaos
Kärlek till den gamla C64'an.
Dags att plocka fram den och spela lite kanske

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Ångrar bittert man sålde sin c64 och amiga 500 med hårddisk

Helt omöjligt mer eller mindre o hitta en amiga 500 för försäljning utan att betala en arm eller ett ben.

Mja, det var att ta i http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?header=true&se...

Ja, 64:an. Vilka minnen, vilka tider, vilka demos. Spela gjorde jag inte mycket däremot hacka demos och resa land å rike runt på partyn var det vi gjorde på den tiden

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Manqs:

! Är lite ledsen att jag missade C64-eran. Mitt gamerliv började inte förrens med Atari 2600, NES och 486... Men men, jag får lyssna på C64-musik och fantisera om hur bra det var. Grattis!

Atari 2600 är äldre än C64:an. För övrigt där mitt gamingliv började, närmare bestämt med Asteroids. En A2600 (trasig), en C64 och en Amiga 500 står i garderoben hemma.

Jag var nog runt 6 när jag spelade Atari. Så runt 1990. Och då var det inte riktigt jag som bestämde vilken maskin som skulle gälla. Morsan var boss du vet.

Redaktör
Skrivet av Manqs:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Manqs:

! Är lite ledsen att jag missade C64-eran. Mitt gamerliv började inte förrens med Atari 2600, NES och 486... Men men, jag får lyssna på C64-musik och fantisera om hur bra det var. Grattis!

Atari 2600 är äldre än C64:an. För övrigt där mitt gamingliv började, närmare bestämt med Asteroids. En A2600 (trasig), en C64 och en Amiga 500 står i garderoben hemma.

Jag var nog runt 6 när jag spelade Atari. Så runt 1990. Och då var det inte riktigt jag som bestämde vilken maskin som skulle gälla. Morsan var boss du vet.

Det var jag som fattade fel, läste det som att du trodde A2600 släpptes mitten av 80-talet.


signatur
Medlem
Skrivet av nils45:

Jag tyckte alltid att det skulle vara så intressant att testa och stoppa in ett sådant band i en vanlig bandspelare, så jag testade, och fick ut en massa konstiga ljud. Häftigt var det iaf.

Jag var född under 80-talet så jag fick ta del av commendoren under 90-talet innan SEGA kom. Som knäckte allt.

Dubbelkassettbandare = warezfabrik jue

*går o lyssnar på lite SID:ar*


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

"Delade" en med min svåger o satt halva nätterna o knackade kod från tidningarna. ljuva minnen Men det var en Amiga 500+ som var bäst o ligger i kartongen i källaren. O Jetfigther var det första köpta spelet o en tac2. O allt funkade topp när ja provade för 3 år sedan. Utom kassa kvitto skrivaren
Woow vad tiden går.. Var ju 28 då 84 så man är väl en old gamer..
Grattis C64... nostalgi...


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av KoP:

10 PRINT "HIPP HURRA FÖR 64'AN!!!"
20 GOTO 10
RUN

10 PRINT "HIPP HURRA FÖR 64'AN!!!";
20 GOTO 10


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Mr Robot, Bruce Lee, Robin Hood, Who Dares Wins, Commando, New York City, NEMESIS THE WARLOCK!

Vilka spel, vilka minnen!


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av KoP:

10 PRINT "HIPP HURRA FÖR 64&#039;AN!!!"
20 GOTO 10
RUN

10 PRINT "HIPP HURRA FÖR 64&#039;AN!!!";
20 GOTO 10
RUN
Så täcker det hela skärmen

Fick min 64'a 1983 och har fortfarande kvar den.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Känner någon någon nisse som kan laga C64or? får inte bild på min. vet någon något speciellt fel som kommer med åren? funderat länge på kall-lödningar som oxiderat

Det finns en lång rad möjliga fel. Mycket beror på exakt vilken revision du har. Om det är en mörkgrå "brödburk" är PLA-kretsen (sköter minnesadressering) den absolut vanligaste felorsaken.

Känner du för att läsa felsökningstexter på engelska rekommenderas Ray Carlsens artiklar: http://personalpages.tds.net/~rcarlsen/cbm.html

Medlem

Angående priserna, så sänktes de mycket riktigt sommaren 1983. Även i Sverige gick riktpriset ner från 5995 kr i juni till 3995 kr i augusti. Långnäsa åt dem som köpt sin C64 på våren eller t.o.m. början av sommaren. Till sommaren 1984 gick datorn att hitta hos vissa återförsäljare för 2995 kr, och förstås sjönk priset ännu mer under kommande år, dock inte lika radikalt.

Medlem
Skrivet av Wartex:

Åh, C64. Den gamla goda tiden då spel faktiskt kom med manual och keyboard overlays för att de var så ologiska och komplicerade att utvecklarna var tvungna at förklara hur spelet fungerade, till skillnad mot dagens streamlineade covershooters. 90% av spelen var så svåra att man inte kunde klara dem, och på den tiden kunde man inte googla fram walkthroughs. Man blev så otroligt frustrerad hela tiden när man körde, men när man äntligen kom förbi stället man suttit fast på den senaste halvtimmen blev man så löjligt glad.

https://www.youtube.com/embed/ExftoivJ_EU

Last Ninja. Säger då bara det.

Last Ninja var ett av mina första spel till C64 och tusan vad jag spelade det, krävdes så många omstarter att jag till slut tappade räkningen och behöva göra om allt om man gjorde minsta misstag gjorde att man hela tiden kände pulsen slå för fullt. Det var dock biten med att hoppa över stenarna som orsakade mest frustration och även en hel del arga kommentarer. På den tiden var det inte en fråga om när man skulle klara ett spel utan om överhuvudtaget skulle klara av det. Vet inte hur lång tid det tog tills jag klarade av spelet men till slut lyckades jag och den glädjen är något jag sällan upplever idag även om det finns undantag (IWBTGG var ett sådant).

Medlem

ägde aldrig en riktig c64 utan fick bara uppleva c128'an

hade den med bandstation, diskläsare, och 2st joysticks, och säkert ett 50tal spel,

minns att ja hade nått gammalt spel ja glömt namnet på sen länge där man skulle hoppa på ett tågtak typ

samt ett kassettband med Robocop som jag aldrig fick att fungera

Medlem

Firar dagen med att gå och lukta på min Commodore 64!

Medlem

Det kanske är dags att gräva fram den ur någon garderob tillsammans med Wico-joysticken.

Medlem
Skrivet av carlsson:

Angående priserna, så sänktes de mycket riktigt sommaren 1983. Även i Sverige gick riktpriset ner från 5995 kr i juni till 3995 kr i augusti. Långnäsa åt dem som köpt sin C64 på våren eller t.o.m. början av sommaren. Till sommaren 1984 gick datorn att hitta hos vissa återförsäljare för 2995 kr, och förstås sjönk priset ännu mer under kommande år, dock inte lika radikalt.

Har för mig att jag fick min C64 när de släppte den nya designen och har för mig att den kostade ca 1500 kr då men jag kan mycket väl komma ihåg fel. Steget från Vic-20 till C64 hade dock lätt varit värt det även om den kostat flera tusen mer. Vic 20 hade inte en chans när det kom till spel även om jag fortfarande minns hur imponerad jag var när jag första gången fick spela på den.

Jag kanske skulle plocka fram den gamle trotjänaren ur förådet.
fira med tårta och sång. Grattis gamle vän


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Medlem

The Last Ninja har fortfarande ett av världens bästa spelmusik

Medlem

Mitt C64 minne består av det här:

AWESOME!


signatur

Iä! Iä! Cthulhu fhtagn!

Medlem

Hade en kompis som hade C64, minns att jag var grymt avis.. och att när vi spelade spel som man kunde vara två på... alltid var tvungen att använda den jävla kontrollen som var knas Dock införskaffade jag en amiga 600 med 20Mb hårddisk senare. Jävla amiga 600.. alla de roligaste spelen funkade ju inte på den

Medlem

"Ztreeki dag, 09:38
Känner någon någon nisse som kan laga C64or? får inte bild på min. vet någon något speciellt fel som kommer med åren? funderat länge på kall-lödningar som oxiderat"

- RF-modulatorn börjar oftast strula när bilden krånglar.
Ta med grejerna till en tv-servicebutik. Det brukar inte kosta särskilt mycket att få enkla fel fixade.


signatur

486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)

Medlem

Jag sålde jultidningar, delade ut reklam och sparade veckopengen för att i slutet av 80-talet ha råd att köpa min C64 med kassettbandspelare.
Kom hem och insåg att C64'an inte fungerade.
Hämtade en ny och inte heller den fungerade.
Testade tre maskiner direkt i butiken och ingen fungerade.
Blev att lägga mellan en slant och köpa Nintendo 8-bit istället.

Bästa minnet är dock några år senare när man var hemma hos polaren som hade diskettenheten och den nya fräna C128/64. Jäklar vad snabb den var!


signatur

486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)

phi
Medlem

Precis som Woffen så var även jag väldigt avundsjuk på en av mina bästa kompisar som hade fått en C64. Helt plötsligt så var mitt NES ointressant och tråkigt i jämförelse med det där fenomenet "hemdator".

Spel som Last Ninja, IK+, Spelunker (undrar var utvecklarna till Spelunky fick sin idé ifrån...), Elite, Barbarian m.fl.

Jag köpte lite senare en Amiga 500 och resten är historia.

KoP
Medlem
Skrivet av St Anger:

Mitt C64 minne består av det här:

https://www.youtube.com/embed/CoGFV_xxR64

AWESOME!

There it is.. mitt favoritspel ackompanjerat av favvo sidden. Matt Gray ftw!

Medlem

Ah hade en c64 och en Amiga 600HD! Fick aldrig en 1200 av modern min men väl en nintendo 8 bitars

Medlem

jag fyllde med 30 i år! vad glad jag blir att jag fyller samtidigt som C64! Nu måste jag återuppliva min gamla dator igen

IK+ är nog det som spelades mest. Men även en hel del andra spel jag inte kommer ihåg namnen på. En härlig tid.

123
Skriv svar