Nvidia ger pc-spelare en ny gryning

Medlem
Skrivet av Tybalt:

En person som vill ha högre kvalitét på sin spelupplevelse investerar gärna i modern hårdvara.

Vi användare kan själva skapa högupplösta texturer och annat innehåll, så kallade moddar, till konsolportade spel. Ta Skyrim och GTA-serien som exempel. Då får man användning av hårdvaran.

Det finns lyckligtvis fortfarande några utvecklare som skapar spel primärt till PC. Bohemia med sin ArmA-serie är ett exempel.

Vilken affärsidé. Man lägger ner hälften så mycket stålar på den grafiska utvecklingen och slänger istället med utvecklarverktyg och säger åt folk att modda spelet till den nivå det skulle ha varit. Nice.

Medlem
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Tybalt:

"...trots långlivade konsolgenerationer..."

Ingen hävdar väl att PC hårdvara hålls tillbaka av konsolerna?
Det är mjukvaran, spelen som stagnerar på grund av konsolerna.

Vissa hävdar att konsolerna är skyldiga till allt från dåliga spel till digerdöden.

De har utan tvekan satt en del käppar i kreativiteten denna generationen.

Tvärt om, på konsolerna (främst Ps3) finns gott om innovativa spel som saknas till PC, lägg till Wii/Move/Kinect så ser du ännu mer konsolinnovation.
Det är snarast så att det är på konsolerna, tack vare den låsta hårdvaran, som riktig innovation kan ske, nöden är uppfinningarnas moder etc. Nya tekniker utvecklas och spel optimeras så de kan bli större, snyggare, bättre, på alla sätt överlägsna tack vare mjukvaruförändringar, istället för att som på Pc lägga allt ansvar på hårdvara som sällan utnyttjas ordentligt.

Snygg teknikdemo med en fé eller älva som de såg ut för 15 år sedan? Har de använt den första versionen av Poser?

/Lealös skåning


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

AW8
Medlem

Jag är imponerad av löven. Skulle gärna se såna där detaljerade träd i framtida The Elder Scrolls-spel.


signatur

PC gamer 'til I die.

Inaktiv

Huja! 9 000 till 10 000 spänn för ett GTX690-grafikkort. Det är liiite över min budget för sådant. Är än så länge nöjd med vad jag får av mitt GTX460 men älvans hår i techdemot imponerar...

Medlem

Mmmmmm sideboob.....

Hm, nee dom ljög inte om att det skulle flyta på GTX 680 SLI.

Den dagen då grafiken (i spel) är lika underbar som i Blizzards trailers/cinematics som t ex i Diablo 3 så, har vi kommit in jäkligt långt framåt i utvecklingen.

Medlem

Meh! Om dom nu ska göra prompt ska göra älvor så kan dom väl göra små söta tingeling älvor, inte storbystade jenna jameson älvor. Näe, fuck off nvidia och kliv in i nästa århundrade.

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Trodde de skulla sätta in en limiter i demon för AMD-kort, men de hade istället stängt av det helt och hållet. xD

Funkar de inte alls på amd kort? ;p

Edit: Fixa hem det och prova, funkade inte alls

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Tybalt:

"...trots långlivade konsolgenerationer..."

Ingen hävdar väl att PC hårdvara hålls tillbaka av konsolerna?
Det är mjukvaran, spelen som stagnerar på grund av konsolerna.

Vissa hävdar att konsolerna är skyldiga till allt från dåliga spel till digerdöden.

Konsoler (dagens) är som du försöker köra en bil med handbromsen i.. Seriöst.. De har hårdvara som var påväg att bli utdaterad redan när de släpptes.. Alltså 2005. Konsolerna håller helt klart tillbaka utveckligen något enormt. Se bara på alla dessa värdelösa konsolportar som inte ens är värda namnet.

Skrivet av Stephan:

Det som imponerar mest med demot är nog hennes hår - jag har länge tyckt att trots alla grafiska framsteg är just hår något som utvecklarhusen verkar ha otroligt svårt för. Oftast består det bara av några fula texturer som clippar genom karaktärens axlar/svärd/hjälm/circlet of suffixes +3.

Hår är extremt svårt att koda.. Framförallt om du vill få det hyfsat snyggt.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Tybalt:

"...trots långlivade konsolgenerationer..."

Ingen hävdar väl att PC hårdvara hålls tillbaka av konsolerna?
Det är mjukvaran, spelen som stagnerar på grund av konsolerna.

Vissa hävdar att konsolerna är skyldiga till allt från dåliga spel till digerdöden.

De har utan tvekan satt en del käppar i kreativiteten denna generationen.

Tvärt om, på konsolerna (främst Ps3) finns gott om innovativa spel som saknas till PC, lägg till Wii/Move/Kinect så ser du ännu mer konsolinnovation.
Det är snarast så att det är på konsolerna, tack vare den låsta hårdvaran, som riktig innovation kan ske, nöden är uppfinningarnas moder etc. Nya tekniker utvecklas och spel optimeras så de kan bli större, snyggare, bättre, på alla sätt överlägsna tack vare mjukvaruförändringar, istället för att som på Pc lägga allt ansvar på hårdvara som sällan utnyttjas ordentligt.

Det är en fantastisk innovation! Speciellt om man vill köra dansspel.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Tvärt om, på konsolerna (främst Ps3) finns gott om innovativa spel som saknas till PC, lägg till Wii/Move/Kinect så ser du ännu mer konsolinnovation.
Det är snarast så att det är på konsolerna, tack vare den låsta hårdvaran, som riktig innovation kan ske, nöden är uppfinningarnas moder etc. Nya tekniker utvecklas och spel optimeras så de kan bli större, snyggare, bättre, på alla sätt överlägsna tack vare mjukvaruförändringar, istället för att som på Pc lägga allt ansvar på hårdvara som sällan utnyttjas ordentligt.

En begränsad färgpalett är precis vad varje konstnär drömmer om? Jag tror inte det, en konstnär vill själv välja vilka färger som skall användas.

Till PC finns det drösvis med indiespel för att inte tala om moddar. I modscenen finner man massor med underbart galna nya idéer. Många utvecklare stöder aktivt moddning. Det är verkligen att stödja kreativitet och innovation. Det gör inte låsta system.
Att säga att spel, mjukvaran, på konsol är "större, snyggare, bättre, på alla sätt överlägsna" eller mer innovativ gäller inte i jämförelse med PC.

För det mesta när ordet "optimering" används i konsolsammanhang så betyder det att ge avkall på detaljer i det visuella. Lägre texturupplösning, lägre FPS, lägre FOV, kortare "view distance" och lägre skärmupplösning.

Exempel på "optimering":
x-box360 upplösning:
MW2 1024x600
MW3 1024x600
Battlefield 3 1280x704
BlackOps 1040x608

PS3:
MW2 1024x600
Battlefield 3 = 1280x704
BlackOps 960x944 (lol?)


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Knappast jätteimponerad. Jämför man med de flesta toppkvalité demotesterna för 2-3 år sedan så är skillnaderna inte enorma.

Dessutom så kan inte ens de flesta datorer idag spela Crysis 2 på high(för att inte säga ultra).

Först om 5 år kommer medeldatorn att kunna lira den där typen av grafik, och det kommer inte vara enormt imponerande.

Medlem

Folk är för kräsna helt enkelt, det är Hollywood som har skapat denna schismen tack vare deras CGI och teknikutveckling, kolla bara på Final Fantasy filmerna, helt brutal grafik, och det är för 5-10 år sedan.

Producenterna gör allt dem kan tjäna pengar på, och blir det på kostnad av PC så gör dem det, konsollerna är här för att stanna, bara vänja sig vid. Personligen så tycker jag Xb0x 360 Arcade ger mer än deras fullfjädrade spel


signatur

Denon / Pioneer

Medlem

Det här hade ju kanske varit intressant om de inte hade valt att fortsätta med den sexistiska Dawn-karaktären. Är så jävla trött på dessa nästan-nakna kvinnor med guppande bröst som finns ÖVERALLT inom spelbranschen. Fattar de inte att det ses som oseriöst av många och att det får många tjejer att hålla sig från datorspel och utveckling?

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Tybalt:

"...trots långlivade konsolgenerationer..."

Ingen hävdar väl att PC hårdvara hålls tillbaka av konsolerna?
Det är mjukvaran, spelen som stagnerar på grund av konsolerna.

Vissa hävdar att konsolerna är skyldiga till allt från dåliga spel till digerdöden.

Knappast.
Bara grafiksystemens utveckling, eller dess stagnerande.

Det är ingen nyhet att konsoler kör på lågprestanda grafikkort, och kör på det i flera år.
När halva spelmarknaden består av konsoler så blir färre grafikenheter sålda, och därav så stagnerar utvecklingen av brist på konsumenter till nyutvecklade grafikkort.

Spel utvecklas dessutom numera för konsoler, därför så behövs inte nya och bra grafikkort då.
Förutom när någon reser sig ur idiotin och gör spel som till och med stressar de mest avancerade grafikkorten och orsakar seriös kvalitetsminskning av spelet till konsoler pga konsolers värdelösa prestanda, såsom DICE med Battlefield 3, bland annat.

12
Skriv svar