EA: "Steam degraderar spels värde"

Medlem

För de första så förstörde ea min favorit spelutvecklare Westwood!

Den dagen ea går i konkurs ska jag fira med tårta.

Sammanfattning om vad EA är= Evil Assholes


signatur

Visa lite respekt swordfish. Tråd rensad.

Medlem

Dra röva i grus EA, hade ni haft lite rea kanske folk skulle handla mer hos er?


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Medlem

se bara på gekås, där sätter dom billiga priser och det säljer som fan, det är samma med steam. dom tjänar ju mer pengar långsiktligt, men ea vill bara ha stora pengar direkt

Medlem

Enda orsaken att jag äger BF3 är för att EA hade 50% rea på det kring julafton.

Den som gapar efter mycket...


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Inaktiv

Har vi inte redan diskuterat detta en gång? eller är jag på fel sida???

Hursomhelst, bara marknadsföring från EA, dom kanske försöker låtsas att dom är som Apple, säljer överprisade produkter? Dom kan ju knappast börja direktkonkurrera med Steam utan måste välja en annan väg, då skyller dom på Valve som säljer "billiga skitspel" medans EA minsann har kvalité och kan ta ut ett högre pris.

BULLSHIT, det är tack vare Valve, GoG och andra aktörer som tänker annorlunda som gaming har blivit så stort, och framförallt gjort det enklare för dom små aktörerna att synas återigen.

Tänk hur mycket EA kunde göra om dom bara blev lite mer kundfokuserade istället, jag tror personligen att dom är på väg utför, att i en tid då social media regerar och när företag faktiskt måste ta lite ansvar så ligger dom illa till.

Dom som skadas av Valves prissättning är ju giganter som EA, dom som tjänar pengar på det är ju Valve och sina partners/tillverkare.

Men för att svara på frågan, nej spelen blir inte mindre värda, dom blir mer värda då dom får större spridning.

Väntar med spänning på ett svar från Valve, kom igen nu Mr Newell, ytterligare några ägiga citat kan du väl komma med?

Medlem

Det finns en anledning att jag med glädje köper spel från Valve, men helt bojkottar spel från EA.

Hint: Det har inget att göra med priset.

Medlem

Business 101: Announce that you will be keeping significantly higher prices than your main competitor.

herp.

Medlem

EA:s affärsplan: Istället för att erbjuda en bra tjänst och konkurrerar med kvalité, så tar men en halvdan produkt men tvingar konsumenten att använda den med några få exklusiva spel.


signatur

Iä! Iä! Cthulhu fhtagn!

Medlem

Det är väl ändå företagen bakom spelen som bestämmer i fall ett spel ska reas ut, och det rör sig väl oftast om indie-spel? Men EA är väl inte vana att utvecklarna får bestämma lite och tycker därför att det är konstigt.

Medlem

Puh geee. Den här killen sket inte bara i blåskåpet... han la även ut sina tarmar på toppen.

Gabe Newell och hela Valve har en så grymt skön filosofi så det ska mycket till innan EA börjar ens får in en fot i deras trädgård.

Medlem

Jag är inget större fan av Steam då deras nyreleaser kostar 50% för mycket med tanke på valutakurser och det faktum att man inte ens behöver trycka skivor. Reorna är trevliga däremot.

EA skall inte snacka om att degradera spels värde. Bara se vad de gjorde med Battlefield-serien.. från guld till dassfyllning.

Medlem

Låter som han försöker prata ner en konkurrerande tjänst, som många skrivit så skulle ju majoriteten inte ens köpt spelet alls om det inte var för att det var på 75% rea. då ger det ju lite pengar till utgivare/utvecklare snarare än ingenting.

Köpte tex L4D2 för en billig peng som jag aldrig hade köpt annars, inte för att det är ett dåligt spel utan för att jag generellt inte spelar sånt annars.

Medlem

Dessa kommentarer allså. Blev ni tappade som små? Allt detta hat och förtvivlan mot ett företag som gör spel och många bra sådana. Han har ju en poäng ang. steams reor, sen att ni pirater tycker att det är rätt att ladda ner er spela eftersom det är för dyra är ju också bara pinsamt att höra på.
Det är ju inte direkt så att steam är vidare billigare annars.

Origin kan väl vara segt i sina stunder men vad jag vet så var Steam segt i flera år och är det fortfarande ibland. Tänker framför allt på nerladdningshastigheter. Origin har alltid gett mig 12mb/s till skillnad från Steam som allt för ofta droppar ner till botten.

Men vill man gnälla på ett företag men inte vidare många belägg och fakta. Så lever ni vidare på fördomar och att kalla ett företag för fula och dumma saker :).
Kom igen, EA är inte värre än något annat spelföretag på markanden. Allt detta hat är bara pinsamt.

Medlem

EA måste ha världens absolut sämsta PR avdelning, snesteg på snesteg från dom hela tiden.

Medlem

Haha, Origin har 11 miljoner användare för att de TVINGAR folk som vill spela BF3, SWTOR och ME3 att använda Origin.


signatur

I drank what?

Medlem

Men det är ju roande att läsa iallafall. Han lär ju sagt det för att smöra för sitt eget bolag. Han är inte så dum att han tror att gamla spel inte behöver reas för att sälja. Dom är amerikaner. Har ni jobbat för ett amerikanskt bolag någon gång? Det har jag. Jag vet hur dom är och hur jargongen måste gå oavsett vad man själv egentligen tycker. Och det gäller både chefer och vanliga trälar.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av DAoG:

Dessa kommentarer allså. Blev ni tappade som små? Allt detta hat och förtvivlan mot ett företag som gör spel och många bra sådana. Han har ju en poäng ang. steams reor, sen att ni pirater tycker att det är rätt att ladda ner er spela eftersom det är för dyra är ju också bara pinsamt att höra på.
Det är ju inte direkt så att steam är vidare billigare annars.

Origin kan väl vara segt i sina stunder men vad jag vet så var Steam segt i flera år och är det fortfarande ibland. Tänker framför allt på nerladdningshastigheter. Origin har alltid gett mig 12mb/s till skillnad från Steam som allt för ofta droppar ner till botten.

Men vill man gnälla på ett företag men inte vidare många belägg och fakta. Så lever ni vidare på fördomar och att kalla ett företag för fula och dumma saker :).
Kom igen, EA är inte värre än något annat spelföretag på markanden. Allt detta hat är bara pinsamt.

Men det är ofantligt korkat uttalande.. som om dom aldrig läst vad någon någonsin skrivit på nätet. Släcka eld med bensin funkar inte. Visst steam är inte billiga i vanliga fall men jag uppskattar verkligen deras reor.. och jag köper väldigt många spel som jag ALDRIG skulle köpt om de inte var på REA. Alltså säljer dom kopior till mig som jag inte skulle köpt annars.. fan jag har så mycket spel i min steamkatalog som jag inte ens installerat ännu. (visst jag är dum i huvudet men steam tjänar pengar på det å det verkar inte EA vara intresserade av?) Vad beträffar hastigheten så är det väl inte så svårt att skicka ut 12mb/s när man har den minst populära plattformen att tillgå.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av DAoG:

Dessa kommentarer allså. Blev ni tappade som små? Allt detta hat och förtvivlan mot ett företag som gör spel och många bra sådana. Han har ju en poäng ang. steams reor, sen att ni pirater tycker att det är rätt att ladda ner er spela eftersom det är för dyra är ju också bara pinsamt att höra på.
Det är ju inte direkt så att steam är vidare billigare annars.

Origin kan väl vara segt i sina stunder men vad jag vet så var Steam segt i flera år och är det fortfarande ibland. Tänker framför allt på nerladdningshastigheter. Origin har alltid gett mig 12mb/s till skillnad från Steam som allt för ofta droppar ner till botten.

Men vill man gnälla på ett företag men inte vidare många belägg och fakta. Så lever ni vidare på fördomar och att kalla ett företag för fula och dumma saker :).
Kom igen, EA är inte värre än något annat spelföretag på markanden. Allt detta hat är bara pinsamt.

Jag antar att antingen är du ny i spelvärlden (se tillbaka i EA's historik vad de gjort med många spelserier/studior) eller så äger du EA aktier.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av pewpew:

se bara på gekås, där sätter dom billiga priser och det säljer som fan, det är samma med steam. dom tjänar ju mer pengar långsiktligt, men ea vill bara ha stora pengar direkt

Den stora skillnaden är att Gekås kvalitét = made in Taiwan.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Exim:

Digital distribution kostar nästan inget. pengarna går direkt till utgivarna minus vad nu valve tar. Att priset på ett 4 månader gamalt spel ska vara full pris är inte realistiskt någon stans.

har du någon som helst aning om vad bandbredd kostar? Hint: Det pris du betalar i Sverige som privatperson är inte i NÄRHETEN av vad företag betalar.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av DAoG:

Dessa kommentarer allså. Blev ni tappade som små? Allt detta hat och förtvivlan mot ett företag som gör spel och många bra sådana. Han har ju en poäng ang. steams reor, sen att ni pirater tycker att det är rätt att ladda ner er spela eftersom det är för dyra är ju också bara pinsamt att höra på.
Det är ju inte direkt så att steam är vidare billigare annars.

Origin kan väl vara segt i sina stunder men vad jag vet så var Steam segt i flera år och är det fortfarande ibland. Tänker framför allt på nerladdningshastigheter. Origin har alltid gett mig 12mb/s till skillnad från Steam som allt för ofta droppar ner till botten.

Men vill man gnälla på ett företag men inte vidare många belägg och fakta. Så lever ni vidare på fördomar och att kalla ett företag för fula och dumma saker :).
Kom igen, EA är inte värre än något annat spelföretag på markanden. Allt detta hat är bara pinsamt.

Anledningen till att folk hyser sånt hat mot EA är för att EA har dragit hela spelvärlden i smutsen genom korkade uttalanden, kundfientliga handlingar och inte minst för att ha dödat spelinnovation på en sällan skådad grad.

Jag minns själv när man gjorde ett litet glädjeskutt en gång i tiden när man hörde "EA - It's In The Game!", på den tiden så stod EA för kvalitet, men sedan började de sakta köpa upp spelföretag och antingen lägga ner dem eller bara begrava deras IPn. De få som fick vara kvar fick klämma ut tvivelaktiga titlar och kopior. Vem här minns inte studios som Westwood, Criterion Software, Bioware, Bullfrog, Origin Systems, Maxis? Och i sista slängan nu DICE? Alla dessa bolag var en gång fristående och pumpade ut spel som vi anser som klassiker idag - spel som skapade och förändrade genrer. Idag så är de bara en fotnot i spelhistorien och alla dem ligger väl dolda i skuggan av EA. T.om DICE som en gång i tiden gjorde riktigt bra spel - innovativa spel - är idag bara en avdelning av EA och tar order från dem. Jag väntar t.ex fortfarande på spel som Wing Commander, Dungeon Keeper, nytt riktigt Command & Conquer (inte det arkad-skräp de släppt sist) och ett riktigt Battlefield.

Och angående Origin - visst, EA har ju all rätt att skapa en konkurrerande verksamhet och försöka göra en "Steam" av det, men istället för att förbättra det och utöka det så klankar de ner på konkurrenten? Steam är ju en jättemagnet för indie-utvecklare och allehanda fortfarande fristående företag (innan de sugs upp av EA eller Vivendi) där de har en jättemarknad. Allt EA gör är att begränsa Origin till sina egna IPn och tillåter inte ens att deras spel finns på Steam som ett alternativ. Jag trodde liksom de ville sälja spel, men det verkar mer vara en "pissing contest" för dem. Och då har de mage att klaga på Steam.

Jag säger inte att Steam är perfekt, men de visade vägen och de representerar den digitala spelförsäljningen idag. Det är en etablerad och respekterad tjänst - en tjänst som också är driven av ett företag som fortfarande är väl respekterat att inte vända sig mot kunderna och spotta dem i ansiktet. Här har EA mycket att lära.

Att Steam har reor är en mycket bra grej. Ett spel är inte mer värt än vad du är beredd att lägga ut på det, och 150kr för ett spel är 150kr till Steam och dess utvecklare som har kontrakt med Steam.. Bättre att de säljer 100 spel för 150kr än 20 spel för 300kr. Det finns liksom en sweet spot för hur mycket folk orkar lägga ut, speciellt för gamla spel. Det är svårt nog att kränga ett nytt spel för 500-600kr, men hur många köper 1-2-5-10 år gamla spel annars? Själv har jag köpt kanske 200 spel via Steam, många är gamla spel men de har haft en prislapp som passat mig och jag har då köpt spelet utav respekt för tillverkarna men också för att det varit ett spel jag tyckt om. Häromdagen köpte jag Chrome för en billig peng - ett spel jag aldrig skulle köpt annars om det hade full pris.

Så visst Origin, kräng ni era GAMLA spel för full pris också och sitt sedan och krafsa er i huvudet och undra varför försäljningen är trög. Spel är färskvara och det gäller för er att hitta en sweet spot där man får flest köpare för bästa summa pengar. Steam har föredelen här att de kan ha allt från 5%-75% rea och då själva se var sweet spot är för respektive titel. Och jag tror t.ex att bra flera köper t.ex Skyrim för 75% av originalpriset än 100%. Eller oavsett vilket spel det är.

Nej, EA för mig kommer för alltid stå för ett gäng slipsbärande girigbukar som hellre klankar ner på andra istället för att se om eget hus först. Och ni har dödat så många av mina favoritspel att jag kan aldrig se er logga igen utan att känna ett visst obehag, även om jag till och från köper spel från er. Men obehaget kvarstår alltid.

Precis som Dralle sa, ni måste verkligen ha en kass PR-avdelning som kommer med korkade grodor som detta. Om Steam nu var så dåligt så skulle knappast de vara ledande. Och om någon har nergraderat spels värden så är det NI EA, inte Steam. Det Steam gör är att höja ett spels värde genom att låta det leva kvar på marknaden, att låta folk få köpa även ett gammalt spel och få njuta. Var har ni Wing Commander-spelen EA? Var kan jag köra Dungeon Keeper EA? Jag vill köpa de äldre Sim City-spelen från er EA, var kan jag göra det? Nähä, ni vill inte ha mina pengar? Fine, då ger jag dem till Steam då de faktiskt tillhandahåller båda gamla spel och nya spel - många enkla indie-spel också som är bra mer roliga än era riktigt sega casual-rehashes.

Medlem
Skrivet av DAoG:

Dessa kommentarer allså. Blev ni tappade som små? Allt detta hat och förtvivlan mot ett företag som gör spel och många bra sådana. Han har ju en poäng ang. steams reor, sen att ni pirater tycker att det är rätt att ladda ner er spela eftersom det är för dyra är ju också bara pinsamt att höra på.
Det är ju inte direkt så att steam är vidare billigare annars.

Origin kan väl vara segt i sina stunder men vad jag vet så var Steam segt i flera år och är det fortfarande ibland. Tänker framför allt på nerladdningshastigheter. Origin har alltid gett mig 12mb/s till skillnad från Steam som allt för ofta droppar ner till botten.

Men vill man gnälla på ett företag men inte vidare många belägg och fakta. Så lever ni vidare på fördomar och att kalla ett företag för fula och dumma saker :).
Kom igen, EA är inte värre än något annat spelföretag på markanden. Allt detta hat är bara pinsamt.

Nu är det ju inte så att alla gnäller på att spel är för dyra, betalar mer än gärna fullpris på ett bra spel, utan snarare att jag inte hade köpt vissa spel alls om dom inte hade kostat under hundringen på diverse reor. 75kr > 0kr, enkel matte.

Och om du menar att folk tillslut väntar på att det ska bli rea på spel innan dom köper? då är inte spelen tillräkligt bra helt enkelt.

Medlem

Exakt, om folk väntar tills reorna kommer så är ju spelet antingen för dyrt eller inte tillräckligt bra, precis som du säger. Och då har ju Steam faktiskt fördelen att de kan sätta en 5-10% helg-rea och på så sätt få in pengar och då hitta den magiska punkten där folk är beredda på att betala för spelet. Det är ju detta som EA inte fattar. I EAs värld så är kunderna antingen korkade eller pirater för att de inte köper nyaste Battlefield 8: Gief The Monniez! DLC-21 till fullpris av 499kr...

Medlem

Steam är ju hur bra som helst

Medlem

Var det inte EA som var imot beg handel med?


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv
Skrivet av matte89:

Jag har gett Origin många chanser nu, det är drygt, segt, buggigt, blank, tråkigt, kraschar och ibland funkar det inte alls.

Jag kör Steam och Origin-klienterna utan några som helst problem. Origin var lite långsamt att starta i början, men med senaste versionen startar Origin minst lika snabbt som Steam för min del.

En nackdel med Steam är att de inte löst problemet med långsamma nerladdningar. Är det hög belastning med någon populär release kan jag hamna på låga hastigheter. Med Origin har jag alltid legat på i princip max kapacitet (100Mbit) när jag tankar. Man kan även i Origin-klienten bestämma var man ska ha spel-katalogen (t.ex. lägga den på annan enhet om man har klienten på SSD systemenhet).

Utbudet på Origin är mycket skralt jämfört med Steam, och reorna inte lika intressanta. Det är där den jättestora fördelen ligger för Steam. Men från tekniskt synpunkt tycker jag Origin är helt ok och på en del punkter bättre än Steam.

Medlem

Bara det att Steam har integrerat stöd för moddar (Workshop) visar att de har rätt inställning till spel.

Edit: Jag aldrig problem med nedladdning från Steam. Ligger mest kring 80-100Mbit. "Låg" nedladdningshasighet för mig är när det droppar ned till ~60 Mbit/s.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Skrivet av mrpijey:

...

Du ska ha en eloge för att du tog dig tiden att summera allt det där, bra skrivet!

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Exim:

Digital distribution kostar nästan inget. pengarna går direkt till utgivarna minus vad nu valve tar. Att priset på ett 4 månader gamalt spel ska vara full pris är inte realistiskt någon stans.

har du någon som helst aning om vad bandbredd kostar? Hint: Det pris du betalar i Sverige som privatperson är inte i NÄRHETEN av vad företag betalar.

Eller så kollar du upp vad dom igentligen säljer. Dom köper upp konkurs drabbade klädesbutiker/lager billigt och säljer märkes(inte direkt versace men ändå) kläder billigare än i vanliga handeln.

Medlem
Skrivet av Buio:

Jag kör Steam och Origin-klienterna utan några som helst problem. Origin var lite långsamt att starta i början, men med senaste versionen startar Origin minst lika snabbt som Steam för min del.

En nackdel med Steam är att de inte löst problemet med långsamma nerladdningar. Är det hög belastning med någon populär release kan jag hamna på låga hastigheter. Med Origin har jag alltid legat på i princip max kapacitet (100Mbit) när jag tankar. Man kan även i Origin-klienten bestämma var man ska ha spel-katalogen (t.ex. lägga den på annan enhet om man har klienten på SSD systemenhet).

Utbudet på Origin är mycket skralt jämfört med Steam, och reorna inte lika intressanta. Det är där den jättestora fördelen ligger för Steam. Men från tekniskt synpunkt tycker jag Origin är helt ok och på en del punkter bättre än Steam.

Jag har sällan haft långsamma nerladdningar via Steam, endast vid populära släpp. Vilket inte är så konstigt med tanke på hur stort Steam är, Steam har ju bra många fler spel samt flera användare. Klart då att bandbredden blir lidande. När BF3 släpptes så hade jag stora problem att plocka ner BF3 också så Origin är inte förskonat. Jag har då haft flera problem med origin-klienten som sådan, har dock inte testat senaste versionerna då jag inte haft anledning att köra det. Steam är dock alltid igång för att jag spelar en del annat samt kollar nya spel. Något som Origin sällan har.

Skrivet av Grön:
Skrivet av mrpijey:

...

Du ska ha en eloge för att du tog dig tiden att summera allt det där, bra skrivet!

Tackar för det :).

Skriv svar