Därför kräver Simcity ständig nätuppkoppling

ELF
Medlem
Skrivet av KatOne:

Effekterna andra städer/spelare har på din stad kan enkelt simuleras, precis som fucking mänskliga spelare i sig kan simuleras med s.k. bottar. Rent struntsnack, Maxis!

Varför simulera det? Man bygger ju flera olika städer själv.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Inaktiv

Gillar man inte sin granne för att han tvingar en till ruinens brant kan man ju i alla fall bygga lite kraftverk vid gränsen.

Det kommer säkert någon som gör det till en SP-experience, man bör inte tvinga på MP på folk, även om jag inte har något emot det (dock handlar det så klart om en åtgärd mot piratkopiering, det andra är bara svepskäl).


signatur

Floffe, stolt elitist och besserwisser. Han anser att företaget bör exproprieras då han är oroad över hur man väljer att begränsa yttrandefriheten.

Medlem

varför kan dom inte fixa npc städer då istället för att man ska hålla på och bygga i varandras ?

Inaktiv
Skrivet av pippen1001:

varför kan dom inte fixa npc städer då istället för att man ska hålla på och bygga i varandras ?

Man bygger förmodligen inte i varandras utan grannen är på andra sidan kartgränsen.


signatur

Floffe, stolt elitist och besserwisser. Han anser att företaget bör exproprieras då han är oroad över hur man väljer att begränsa yttrandefriheten.

Medlem
Skrivet av Heavenlaid:

Det är bara bullshit...

Välkommen till 2000-talet, dags att sluta leva i 90-talet?.

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Heavenlaid:

Det är bara bullshit...

Välkommen till 2000-talet, dags att sluta leva i 90-talet?.

Det är 10-talet. Gör om, gör rätt

Medlem
Skrivet av Heavenlaid:
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Heavenlaid:

Det är bara bullshit...

Välkommen till 2000-talet, dags att sluta leva i 90-talet?.

Det är 10-talet. Gör om, gör rätt

*thumbs up*

Medlem

Rent teoretiskt skulle det innebära att jag skulle kunna bygga en JÄTTESTAD med bara tung industri för att låta andra städer ta hand om renhållning, infrastruktur, invånare (bostadshus i andra städer dvs) och så vidare?

Det låter ju intressant, men det känns samtidigt lite löst. Självfallet så finns det någonstans där att man gör det lättare för sig att skydda sig, men piraterna kommer ändå låsa upp i all fall sandbox-läge som inte kräver anslutning. Det är iaf. vad jag tror.

Men det låter intressant, är nyfiken på hur de kommer lösa vissa uppenbara problem som det för med sig dock. (Exempelvis att strunta i poliser för de kommer från en annan stad istället.)


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av eddie the eagle:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Heavenlaid:

Exakt. Så därför vill jag kunna ha VALET att slippa internet så jag kan spela.

Poänglöst val dock

Är du på en plats utan internet är du nog där av en annan anledning, sitter du vid datorn hemma är jag väldigt säker på att du har internetåtkomst.. annars kan man ju helt enkelt göra någonting annat.

En sak som ofta är med spel som körs online är att det är obligatoriskt att ladda ner patcher, och om man har långsam uppkoppling så är det ett rent helvete, ännu mer om man bara får ladda ner/ladda upp en viss summa (som är alldeles för låg) varje månad.

Och sen vad händer om internet bryts, stängs spelet av eller vad?

Inte så roligt om man sitter med ett mobilt bredband i skogen där mottagningen suger och blir tvungen att ladda ner en 3gb patch för att ens kunna köra spelet.

Ska man se på det lite krasst så kan man ju faktiskt säga att ifall man har råd med en hyffsat bra dator och spel så borde man faktiskt också ha råd med en lite bättre uppkoppling. 249kr får vi ge här för 100Mbit, inte det billigaste kanske, men helt ok.

Medlem

Inte så konstigt med tanke på hur mycket Spore piratkopierades men fortfarande tråkigt.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Heavenlaid:

Men varför då tvinga spelarna att alltid vara uppkopplad om det finns en offlinedel då isf? Ett eventuellt bortpatchande av att spelet behöver vara online för att fungera spelmässigt...då faller ju deras nuvarande argument för online bort med patchen och spelet skulle då inte fungerar som avsett.

[...]

Varför KRAV på att vara uppkopplad om det skulle finnas en renodlad offlinedel?

Offlinedelen kan kanske inte innehålla alla funktioner som onlinedelen kan ha, se t ex svaret till KatOne ang bottar istället för andra mänskliga spelare.

Om då onlinedelen patchas bort, så kanske spelet går att spela, ja, men det är inte samma upplevelse som om onlinedelen hade funnits. För att då erbjuda ett så komplett spel och så bra spelupplevelse som möjligt, vill dom ha med alla funktioner och då blir online ett krav för att det skall fungera.

Ta bara UT3 som exempel, fungerar i SP offline också, men inte hälften så kul som när man spelar online mot andra spelare.

Så om EA bestämmer sig för att stänga ner servrarna (som dom är kända för att göra) efter 2 år och ist. ger dig en patch som gör det möjligt att spela offline fast med märkbart försämrad upplevelse iom borttagna funktioner i spelet, så tycker du det är helt OK?? Att spelet inte längre fungerar som det spel du betalade dyra pengar för och då enbart för att EA har bestämt sig för att stänga ner servrarna, förmodligen i samma veva som dom öppnar Pre-Order för SimCity 6...

Sen har vi ju det problemet som Heavenlaid påpekade: Om HELA andledningen till varför vi MÅSTE vara online är för att spelet är byggt så att det inte fungerar spelmekaniskt utan MP, för det är ju just det dom säger enligt nyheten, då kommer det aldrig att kunna patchas den dag då EA oundvikligen stänger ner servrarna vilket gör hela din kommentar och min fråga till dig ovan irrelevant.
Om det nu är som du säger så finns det ju heller ingen egentlig anledning att inte ha en toggle redan från början med ett offline-läge (aka patchen) för dom som tycker det är acceptabelt att förlora vissa funktioner i spelet som kräver MP, eller ännu hellre, att MP funktionerna ersätts av AI spelare som med säkerhet kan bygga minst lika bra städer för att skicka brandbilar till dig...

Och vem tänker på dom stackare som har social fobi eller någon annan typ av diagnos där de inte klarar av att interagera med främlingar ens över nätet eller det faktum att de inte har full kontroll över vad som händer i just deras spel/stad? Varför ska inte dom få kunna ta del av ett spel som både klassiskt sett och genre-mässigt i grund och botten kan anses vara en singeplayer upplevelse?


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem

Awh, sitter ni små barn fortfarande med 56k modem? Dags att ansluta sig till resten av världen kanske.

Medlem

Det handlar inte enbart om piratkopiering, genom att ha kontroll på spelarna, följa deras inloggningar och statistik över när och hur de spelar så blir det lättare att tjäna pengar på dem, dvs rikta reklam, marknadsåtgärder, framtida dlc där de inbringar mest pengar, det är därför de vill ha folk online. Titlar & achievments är bara ett medel att ta till för att lura folk att de gör något meningsfullt, därför de flesta av dem är löjligt enkla och flera bara kräver att man spelar länge. Vilket fall som helst är det lite fult och väldigt uttänkt att kräva onlinemode för singelplayer spel, hade man brytt sig om vad spelare vill ha så hade man tex haft lan möjligheter i diablo3. Det bästa hade väll varit ett frivilligt onlinemode? Men frihet intresserar inte människor som främst vill tjäna pengar.


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem

Folk som lever i ett industriland borde inte bry sig.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Folk som lever i ett industriland borde inte bry sig.

Om miljön? Om sin familj? Om sina fritidsintressen?
Det var en av de mest korkade kommentarer jag läst, finns nästan alltid anledningar att bry sig om något, oavsett vart man bor, Om man inte bryr sig så borde man kanske inte uttrycka åsikter överhuvudtaget? det har ju endå inget värde.


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem
Skrivet av Paiden:

ger dig en patch som gör det möjligt att spela offline fast med märkbart försämrad upplevelse iom borttagna funktioner i spelet, så tycker du det är helt OK??

Om det är ett spel som kräver uppkoppling för att fungera fullt ut så är det en risk man tar när man köper det. Precis som alla andra spel som kräver en upkoppling för att fungera så är det något som man bör tänka på innan man införskaffar det. Är det värt risken, eller vill man vara säker på att spela det om 5-6 år, ja det får man besluta själv.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Då kanske det går lika bra för piratkopierade versioner att koppla upp sig?

Medlem

Vilket skräp. Hade tänkt mig att detta spel vore perfekt när jag är ute och jobbar. Och jag vet mycket väl att internetkoppling är inte så självklart som det låter. T.e.x. när man sitter på tåget, väldigt dålig uppkoppling samt vissa hotell kräver en kostnad för internetuppkoppling, och det är inte alltid deras WIFI funkar så bra heller. Att använda sin telefon som wifi-router, eller mobilt bredband, är för mig inte att tala om då dess internetuppkoppling, för min del, är begränsad samt är ju PING-värdet inte världens bästa...nej fy skam, mycket dåligt val av utvecklarna. Man får se sig om för något annat.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem
Medlem

Jag tänker då inte ge det en chans, lirar hellre Anno isåfall.

Och för er som tycker att det verkar vara en bra idé med onlinetvång.
Vi är jävligt bortskämda med vårt internet i Sverige, det är inte alls lika bra i andra länder.
Jag bodde i storbrittanien för ett år sen ungefär och där var 50Mb/s det nya snabba och bäst valet!
Det droppade hela tiden och man kunde inte sitta och spela i flera timmar.

Tror nog inte alla i Sverige har bra uppkoppling ens heller, och sen så SKA alla spel kunna spelas offline.. annars borde dom ju för fan vara gratis om du inte köper något som är DITT.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Ni som gnäller på detta..
Inse, det är år 2012, internet finns överallt! du är ständigt uppkopplad via telefon, dator, eller platta.
Att lägga till internetkrav är ingen big deal, har du inget internet uppe i stugan i skogarna så är det så, man behöver inte sitta och spela hela dagarna.
Har internet strulat hemma? skit samma, gör någonting annat.

Gnällspikar

Tycker du missar en ganska stor poäng. Vad bidrar en sådan funktion till kunden som köpt spelet? Jo, den tvingar dig att vara konstant uppkopplad. Jag brukar sitta på tåg eller flygplan och spela spel under de långa resorna. Detta går inte med online spel då uppkopplingen antingen är skakig eller obefintlig.

Lösningen är att cracka spelen. Fungerar mycket bättre. Varför ska jag inte få spela ett spel jag köpt, när jag vill, var jag vill? Det enda DRM-skydd gör är att straffa dem som köper spelen.

Sedan kommer ju frågan hur länge de kommer ha igång "online-servrarna".
- Neh, nu är det bara ett par tusen som spelar. Det är inte värt att ha igång servrarna. Dessutom har vi Uppföljare med Generisk Titel 15 som släpps snart. Kunderna komma vilja köpa det nya spelet när det gamla stängs av. För dem kommer inte orka anstränga sig för att få igång det gamla.

Ztreek, att implementera DRM-skydd är ett steg bakåt. Samma sak som när det tog bort LAN-stöd i flera Multiplayer titlar. Anledningen att de smyger undan stöd för att man skall sätta upp egna servrar och LAN-stöd är för att de troligen vill gå mot en prenumarationstjänst á la Xbox Live.

Medlem
Skrivet av tracer:

Tycker du missar en ganska stor poäng. Vad bidrar en sådan funktion till kunden som köpt spelet? Jo, den tvingar dig att vara konstant uppkopplad.

Tror du har missat en poäng. Om det är ett spel vars funktioner kräver uppkoppling, så går det ju inte att slopa kravet och fortfarande ha ett fungerande spel. Valet är då att antigen ha med den funktionen och få ett bättre/roligare spel, eller skippa den och ge ut ett sämre spel.

Om jag hade varit utvecklare så hade jag valt att ta med den, då det är så många som har uppkoppling numer och de relativt få som man förlorar på att inte ha ett renodlat offline-läge tjänar man igen på de man får sålt extra pga att det är ett bättre spel. (Är såklart bara spekulationer, då det är svårt att säga innan, beror mycket på vad det är för spel.)

Om det däremot är så att spelet går att spela offline, fast man ändå har ett uppkopplingskrav, då förstår jag att folk klagar.

Borde finnas ett mellanting i så fall, som att man t ex kopplar upp sig, reggar och verifierar koden när man installerar spelet och att man sedan kan spela det offline.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

123
Skriv svar