"HD-grafik är överskattad"

Inaktiv

Vilken tomte.

Finns massor av spel med bra grafik _och_ bra spelkänsla, story och ide.

Medlem

Håller till fullo med i det han säger.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Grafik kan göra ett bra spel bättre det kan dock inte göra så att ett tråkigt spel blir roligare att spela. Ett spel som enbart bjuder på bra grafik är iaf något jag personligen inte hade skaffat då det krävs mer än bara yta för att jag ska gilla ett spel. Kanske är det på grund av detta som jag mer tilltalas av äldre titlar som Dark Forces, Duke Nukem 3D, Monkey Island, i stort sett samtliga Quest spel, för att bara nämna ett par. Men grafiskt finns det nog inte mycket som kan tävla mot spel som Icewind Dale och Baldurs Gate, handmålade spel har något som dagens HD spel oftast saknar och det är svårt att sätta fingret på vad detta är men snyggt är det iaf, utan tvekan.

Medlem

Jävla skitsnack Minecraft och Quake Live spelas mycket bättre i fullskärm! Oh han snackar om dagens allt för ofta patetiska försök till att göra snygg grafik på konsolerna genom att mest satsa på det tekniska. Jo det finns en poäng där, men inget som hindrar utvecklarna att göra spelen med både schyst teknik och bra art direction :D. See till exempel dem två snyggaste och vackraste spelen 2011 Trine 2 & Witcher 2:

Medlem

Tycker han ska ta sig en titt på Uncharted-spelen istället. Berättande och grafik i toppklass blir tillsammans underbara spel.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av Buio:

Vilken tomte.

Finns massor av spel med bra grafik _och_ bra spelkänsla, story och ide.

Ja exakt. Till exempel Mass Effect, Heavy Rain och Alan Wake. Grymt mycket bättre berättande än typ Final Fantasy 6.

Medlem
Skrivet av Inpieces:
Skrivet av Svanberg:

Jag har fortfarande inte fattat varför man måste välja. Grafik vs Story.
Jag vill ha båda. Det är 2012, det finns inga hinder för att grafiken kan se bra ut nu. (Förutom konsoler då)

Agree.. Blir helt jävla skogstokig på alla som säger: "åHH det var så bättre förr! NES & SNES & C64 och allt vad det heter är ju det bästa någonsin! Inte tala om min Sega Mega Drive som jag har haft i snart 20 år! åHH!! Det fanns inga problem på den tiden, åHH! Då kunde man koncentrera sig på berättandet" SKITSNACK! Man gjorde ALLT för att få det se snyggt ut.

Man spyr idag galla över XBOX360 och PS3 för att konsolerna inte längre klarar av dagens tryck.. Men jag tycker att båda konsolerna har gjort sitt i snart ett helt decennium. Men uppenbart så duger inte det?

Blir bara förbannad.. Ge plats åt utvecklandet i helhet. PUNKT!

Med bättre förr menas det med drygt 10-15 år tillbaka då spelen hade senaste och mest snyggaste grafiken samt väldigt bra gameplay och story. Själv föredrar jag gameplay före grafik. Vilket 90% av dagens AAA spel inte kan leverera. Det finns en anledning varför spel från 95-05 anses som dem bästa genom tiderna. Det va mycket djupare gameplay, bättre story och framförallt större skillnad mellan spelen. Just nu är det knappast mycket skillnad mellan CoD, BF3 och Crysis 2. Två av dem spelen har bytt ut sin föregående gameplay mot en sämre liknelse av den 3e. I jämförelse så är dem tidigare PC versionerna 100 gånger bättre då det levererade mer än bara "spawna skjuta dö" gameplayen


signatur

Idono. That's me!

Inaktiv

Lustigt det här med dom nya Final Fantasy...det är f*n mer dialog och filmsekvenser än egentligt spelande. Visst, story i all ära, men alla Final Fantasy handlar om något emo som ska rädda världen, lite väl tjatigt kanske?

Det går ju faktiskt att skapa ett snyggt spel med schysst story....titta på Kingdoms of Amalur, det har fanimej allt!

Medlem
Skrivet av Idono:
Skrivet av Inpieces:
Skrivet av Svanberg:

Jag har fortfarande inte fattat varför man måste välja. Grafik vs Story.
Jag vill ha båda. Det är 2012, det finns inga hinder för att grafiken kan se bra ut nu. (Förutom konsoler då)

Agree.. Blir helt jävla skogstokig på alla som säger: "åHH det var så bättre förr! NES & SNES & C64 och allt vad det heter är ju det bästa någonsin! Inte tala om min Sega Mega Drive som jag har haft i snart 20 år! åHH!! Det fanns inga problem på den tiden, åHH! Då kunde man koncentrera sig på berättandet" SKITSNACK! Man gjorde ALLT för att få det se snyggt ut.

Man spyr idag galla över XBOX360 och PS3 för att konsolerna inte längre klarar av dagens tryck.. Men jag tycker att båda konsolerna har gjort sitt i snart ett helt decennium. Men uppenbart så duger inte det?

Blir bara förbannad.. Ge plats åt utvecklandet i helhet. PUNKT!

Med bättre förr menas det med drygt 10-15 år tillbaka då spelen hade senaste och mest snyggaste grafiken samt väldigt bra gameplay och story. Själv föredrar jag gameplay före grafik. Vilket 90% av dagens AAA spel inte kan leverera. Det finns en anledning varför spel från 95-05 anses som dem bästa genom tiderna. Det va mycket djupare gameplay, bättre story och framförallt större skillnad mellan spelen. Just nu är det knappast mycket skillnad mellan CoD, BF3 och Crysis 2. Två av dem spelen har bytt ut sin föregående gameplay mot en sämre liknelse av den 3e. I jämförelse så är dem tidigare PC versionerna 100 gånger bättre då det levererade mer än bara "spawna skjuta dö" gameplayen

Förstår inte har du resornerar nu...
CoD, BF och Crysis är ju multiplayer framför allt.
Dom kan mycket väl innehålla Single Player men det är ju inte där kraften läggs.
Half Life var ju inte fokuserat på MP.

Bra nya spel som innehåller både grafik, gameplay och story

Witcher 2
Skyrim
KoA: Reckoning (bara spelat demot)
SWTOR - Ett MMORPG med löjligt bra story del
Listan kan göra lång men är dessa titlar som poppar upp under 5sekunder.

Vill man inte att sitt spel ska ha bra story så behöver man inte ge sitt spel det, ingen ide att gnälla att ett spel inte har det..

Säga vad man vill om Halo men där snackar vi bra story med bra (konsol)grafik.

Medlem
Skrivet av Tobblish:
Skrivet av Idono:
Skrivet av Inpieces:
Skrivet av Svanberg:

Jag har fortfarande inte fattat varför man måste välja. Grafik vs Story.
Jag vill ha båda. Det är 2012, det finns inga hinder för att grafiken kan se bra ut nu. (Förutom konsoler då)

Agree.. Blir helt jävla skogstokig på alla som säger: "åHH det var så bättre förr! NES & SNES & C64 och allt vad det heter är ju det bästa någonsin! Inte tala om min Sega Mega Drive som jag har haft i snart 20 år! åHH!! Det fanns inga problem på den tiden, åHH! Då kunde man koncentrera sig på berättandet" SKITSNACK! Man gjorde ALLT för att få det se snyggt ut.

Man spyr idag galla över XBOX360 och PS3 för att konsolerna inte längre klarar av dagens tryck.. Men jag tycker att båda konsolerna har gjort sitt i snart ett helt decennium. Men uppenbart så duger inte det?

Blir bara förbannad.. Ge plats åt utvecklandet i helhet. PUNKT!

Med bättre förr menas det med drygt 10-15 år tillbaka då spelen hade senaste och mest snyggaste grafiken samt väldigt bra gameplay och story. Själv föredrar jag gameplay före grafik. Vilket 90% av dagens AAA spel inte kan leverera. Det finns en anledning varför spel från 95-05 anses som dem bästa genom tiderna. Det va mycket djupare gameplay, bättre story och framförallt större skillnad mellan spelen. Just nu är det knappast mycket skillnad mellan CoD, BF3 och Crysis 2. Två av dem spelen har bytt ut sin föregående gameplay mot en sämre liknelse av den 3e. I jämförelse så är dem tidigare PC versionerna 100 gånger bättre då det levererade mer än bara "spawna skjuta dö" gameplayen

Förstår inte har du resornerar nu...
CoD, BF och Crysis är ju multiplayer framför allt.
Dom kan mycket väl innehålla Single Player men det är ju inte där kraften läggs.
Half Life var ju inte fokuserat på MP.

Bra nya spel som innehåller både grafik, gameplay och story

Witcher 2
Skyrim
KoA: Reckoning (bara spelat demot)
SWTOR - Ett MMORPG med löjligt bra story del
Listan kan göra lång men är dessa titlar som poppar upp under 5sekunder.

Vill man inte att sitt spel ska ha bra story så behöver man inte ge sitt spel det, ingen ide att gnälla att ett spel inte har det..

Säga vad man vill om Halo men där snackar vi bra story med bra (konsol)grafik.

Witcher 2 kan jag hålla med om, snyggt bra story, bra animationer.

Skyrim är bara snyggt om du står stilla och tittar på landskapet, så fort det ska till en stridsscen eller interagera med olika karaktärer är det fult som stryk.

KoA: The Reckoning (har också spelat demot), kändes som roligare fighting än Skyrim men annars kändes det som ett MMO som man spelade själv.

SWOTR: Det enda som är bra med det är väl just slice-delarna. Resten är standard MMORPG-skit.

Batman Arkham City och Assylum, snyggt och med bra story.

Medlem
Skrivet av Tobblish:

Säga vad man vill om Halo men där snackar vi bra story med bra (konsol)grafik.

Halo var ok, visst fanns det saker i det som var riktigt bra (gillade delarna när man körde runt med Warthogen och lät AI´n döda fiender med kulsprutan) men personligen inte ett spel som var bättre än andra spel som jag spelat. På konsol var det ett mycket bra FPS ja men om man jämförde det med andra FPS spe på pc var det ganska mediokert. Halo kunde ha blivit så mycket mer men efter att Microsoft tog över spelet så ändrades det från att vara ett av de mest intressanta spelen till att bli som vilket annat FPS som helst för mig. Grafiskt fanns det andra spel som imponerade mer än vad Halo gjorde om man räknar med samtliga spel, räknat endast till konsol var Halo dock väldigt snyggt. Storyn var inget märkvärdigt, Halo var knappast första FPS spelet som hade en intressant story med bra gameplay, återigen om man räknade med samtliga format och inte bara konsolspel.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Tobblish:

Säga vad man vill om Halo men där snackar vi bra story med bra (konsol)grafik.

Halo var ok, visst fanns det saker i det som var riktigt bra (gillade delarna när man körde runt med Warthogen och lät AI´n döda fiender med kulsprutan) men personligen inte ett spel som var bättre än andra spel som jag spelat. På konsol var det ett mycket bra FPS ja men om man jämförde det med andra FPS spe på pc var det ganska mediokert. Halo kunde ha blivit så mycket mer men efter att Microsoft tog över spelet så ändrades det från att vara ett av de mest intressanta spelen till att bli som vilket annat FPS som helst för mig. Grafiskt fanns det andra spel som imponerade mer än vad Halo gjorde om man räknar med samtliga spel, räknat endast till konsol var Halo dock väldigt snyggt. Storyn var inget märkvärdigt, Halo var knappast första FPS spelet som hade en intressant story med bra gameplay, återigen om man räknade med samtliga format och inte bara konsolspel.

Läs iaf 2 kapitel i nån av böckerna

Medlem
Skrivet av Tobblish:

Läs iaf 2 kapitel i nån av böckerna

Böcker, anser jag, slår allt vad spel och filmer heter. Bästa Sci-fi böckerna som jag läst är baserade på Star Wars. Så om man ska räkna med även böckerna kan jag med lätthet säga att det nog inte finns många spel som slår Star Wars spelen ;), Halo lär nog inte ens komma i närheten i så fall.

Medlem

Wii är utan tvekan för daterat på grafiken. Inte bara det att grafiken inte håller snittet det är att vissa spel inte har så hög bilduppdatering. Skulle man få all wii grafik i 60fps så skulle det så klart se bättre ut.

Medlem

Jag tycker att man ska börja arbeta på en bra spelidé med en hållbar story innan man börjar se sig omkring efter en grafikmotor, sen om man väljer en bra grafikmotor som t.ex. Frostbite 2 så är ju bara det ett plus. Jag tror dom högst uppskattade spelstudiorna arbetar på det här sättet.

Medlem

inge fel med bra grafisk kvalitet. Dock ta ex som Tales of Vesperia jag skulle gärna vilja se ett nytt sådant spel. Om än kanske lite mer av samma sak , samma slags grafik men ändå högre upplöst ^^ det skulle jag köpa dirr.. Speciellt om spelet skulle vara fan 10% av så grymt som Vesperia är.

MFZ
Medlem

roligt uttalande dessutom med tanke på att ff-serien var väl den som stoltserade mest med sina (för sin tid) extrema cgi-animeringar genom hela spelen.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem
Skrivet av Tobblish:
Skrivet av Idono:
Skrivet av Inpieces:
Skrivet av Svanberg:

Jag har fortfarande inte fattat varför man måste välja. Grafik vs Story.
Jag vill ha båda. Det är 2012, det finns inga hinder för att grafiken kan se bra ut nu. (Förutom konsoler då)

Agree.. Blir helt jävla skogstokig på alla som säger: "åHH det var så bättre förr! NES & SNES & C64 och allt vad det heter är ju det bästa någonsin! Inte tala om min Sega Mega Drive som jag har haft i snart 20 år! åHH!! Det fanns inga problem på den tiden, åHH! Då kunde man koncentrera sig på berättandet" SKITSNACK! Man gjorde ALLT för att få det se snyggt ut.

Man spyr idag galla över XBOX360 och PS3 för att konsolerna inte längre klarar av dagens tryck.. Men jag tycker att båda konsolerna har gjort sitt i snart ett helt decennium. Men uppenbart så duger inte det?

Blir bara förbannad.. Ge plats åt utvecklandet i helhet. PUNKT!

Med bättre förr menas det med drygt 10-15 år tillbaka då spelen hade senaste och mest snyggaste grafiken samt väldigt bra gameplay och story. Själv föredrar jag gameplay före grafik. Vilket 90% av dagens AAA spel inte kan leverera. Det finns en anledning varför spel från 95-05 anses som dem bästa genom tiderna. Det va mycket djupare gameplay, bättre story och framförallt större skillnad mellan spelen. Just nu är det knappast mycket skillnad mellan CoD, BF3 och Crysis 2. Två av dem spelen har bytt ut sin föregående gameplay mot en sämre liknelse av den 3e. I jämförelse så är dem tidigare PC versionerna 100 gånger bättre då det levererade mer än bara "spawna skjuta dö" gameplayen

Förstår inte har du resornerar nu...
CoD, BF och Crysis är ju multiplayer framför allt.
Dom kan mycket väl innehålla Single Player men det är ju inte där kraften läggs.
Half Life var ju inte fokuserat på MP.

Bra nya spel som innehåller både grafik, gameplay och story

Witcher 2
Skyrim
KoA: Reckoning (bara spelat demot)
SWTOR - Ett MMORPG med löjligt bra story del
Listan kan göra lång men är dessa titlar som poppar upp under 5sekunder.

Vill man inte att sitt spel ska ha bra story så behöver man inte ge sitt spel det, ingen ide att gnälla att ett spel inte har det..

Säga vad man vill om Halo men där snackar vi bra story med bra (konsol)grafik.

Talar inte bara om singelplayer. Story var ett plus då nästan alla spel hade singelplayerstöd då. Half-Life ingår i den kategorin. Har du det spelat innan? Då du säger att det inte va multiplayer inriktat. Det va det starkaste spelet inom multiplayer då man räknar in alla moddar som tillkom till spelet.

Dem spelen du nämner är bra. Men som sagt det fattas i dem också. Så mycket som jag gillar Skyrim så vågar jag erkänna att spelet har sina dåliga sidor. AIn är sämst då det inte förändrats ett dugg sen morrowind. Det va några frustrerande buggar men dem som jag stötte på fixades ganska snabbt. Spela bara lite The Witcher 2 så jag hann inte få en smak av spelet. Samma sak med KoA. SWOTO gillade jag med men det fattas tyvärr mekanik som dem ska lägga till. Spelade det första månaden men jag väntar några månader nu då spelet inte har all spelmekanik än samt att det är allt för buggigt.

Spelen jag nämnde är däremot annorlunda. Då CoD är grunden för att dem både BF3 och Crysis 2. Både Battlefield och Crysis såg annorlunda ut innan EA tvingade dem att ändra deras grundläggande gameplay att likna CoD. BF är helt efterblivet nu då det unika mellan intensiva gameplayen har bytts ut mot högintensiv action med skit dåligt squad system. Det känns verkligen mer som CoD än BF. Crysis 2 har fått samma behandling då banorna har krympt till minimal nivå och blivit extrem intensivt. Båda spelen är sjukt snygga men gameplayen är tråkigt som fan då det är halvdant. Halo tillhör inte denna gruppen då det är en av det få spelen som behåller sin egna gameplaystil och kör sitt eget race.

Ta tex. en titt på FF:XIII. Det spelet va sjukt kasst pga. dem körde sjukt mycket experimentell gameplay utan att prova det ordentligt. uppföljaren FF:XIII-2 är däremot genialt. Varför får man fråga? Simpelt. Dem återgår till rötterna.

Det är inte att jag klagar bara sådär på spel. Det ligger mycket i varför jag tycker att kvaliteten på spel har sjunkit till botten. Även om jag inte kan förklara det ordentligt så märks det bara man tittar tillbaka lite och gräver fram äldre spel. Allt från Gameplay, AI, UI, Design etc har blivit otroligt dåligt i många högbudget spel. Man börjar undra vart fan pengarna tar vägen.


signatur

Idono. That's me!

Håller med! Kolla bara på tråden " Diablo 3's Systemkrav", alla började gråta i mammas knä bara för att det inte var så otroliga krav som är fantastiskt. De som ej har en dator som klarar så många spel måste väl också få spela nya spel? Tycker i allafall jag.

Medlem
Skrivet av Idono:

Talar inte bara om singelplayer. Story var ett plus då nästan alla spel hade singelplayerstöd då. Half-Life ingår i den kategorin. Har du det spelat innan? Då du säger att det inte va multiplayer inriktat. Det va det starkaste spelet inom multiplayer då man räknar in alla moddar som tillkom till spelet.

Fast från början var Half-Life mer inriktat på SP, jag följde utvecklingen av det spelet med stort intresse och det som utvecklarna främst riktade in sig på var dess SP kampanj och AI´n, MP delen var mer en bonus som man nog spelade efter att ha spelat klart kampanjen (inte som idag där folk kan köpa spelet enbart för MP delen och skita helt i SP delen).

Medlem

Ja fast... Det är ingen (eller ja, väldigt lite) HD grafik på Xbox 360

Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Tobblish:

Läs iaf 2 kapitel i nån av böckerna

Böcker, anser jag, slår allt vad spel och filmer heter. Bästa Sci-fi böckerna som jag läst är baserade på Star Wars. Så om man ska räkna med även böckerna kan jag med lätthet säga att det nog inte finns många spel som slår Star Wars spelen ;), Halo lär nog inte ens komma i närheten i så fall.

Halo spelen, speciellt alla efter Halo 2, ger fy och skam över storyn som Halo faktiskt har. Reach är värst, och speciellt med de gräsliga grafik-filter det lagt till för att göra spelet "snyggare" får allt att se ut som en gröt.

Personligen tycker jag att Halo böckerna ett till nummer fyra är bland de bästa böcker jag har läst.

Medlem
Skrivet av Atlas Redscale:

Ja fast... Det är ingen (eller ja, väldigt lite) HD grafik på Xbox 360

Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Tobblish:

Läs iaf 2 kapitel i nån av böckerna

Böcker, anser jag, slår allt vad spel och filmer heter. Bästa Sci-fi böckerna som jag läst är baserade på Star Wars. Så om man ska räkna med även böckerna kan jag med lätthet säga att det nog inte finns många spel som slår Star Wars spelen ;), Halo lär nog inte ens komma i närheten i så fall.

Halo spelen, speciellt alla efter Halo 2, ger fy och skam över storyn som Halo faktiskt har. Reach är värst, och speciellt med de gräsliga grafik-filter det lagt till för att göra spelet "snyggare" får allt att se ut som en gröt.

Personligen tycker jag att Halo böckerna ett till nummer fyra är bland de bästa böcker jag har läst.

Iaf. bättre än BF3s överanvändninga av glare, bloom och HDR.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Det är väll knappast grafikens upplösning som är det ända problemet, snarare designen som ofta är ganska fattig. Grafiken är ett verktyg precis som dialog i form av text och ljud, samt musik. Om man nu inte vill utnyttja det så är det ens egen förlust.

Det är ju så att en bild kan säga 1000 ord, och musik kan förmedla känslor på en helt annan nivå än vad ren text kan någonsin göra. Men, ännu en metrosexuel tonåring med JPOP tema som ska rädda världen från någon som är ond utan nån ordentlig anledning, kan ju tyckas vara lite fattigt - oavsett hur väl svarvade pixlarna är och hur bra ljudet låter rent tekniskt.

Att skylla på verktygen är i mina ögon ett tecken på att man inte kan hantera dom.

Medlem
Skrivet av Veqtor:

JRPG ÄR ÖVERSKATTAT! På riktigt!

håller med dig helt och hållet

Medlem
Skrivet av seeamon:

För mycket fokus på bra grafik är överskattat. HD är inte överskattat. Case in point; PS2 emulator. FF12 såg så jävla grumligt och ofokuserat ut på PS2 att man knappt kunde uppskatta designen. Är en fröjd för ögat i 2048x2048.

PS: Med design syftar jag uppenbarligen på delicious viera

Instämmer. Pluggar man i PS2:an i TV och försöker spela så blöder det i ögonen. Kör man spelen genom en emulator så ser det bra ut.

Jag tycker Final Fantasy är överskattat, men vi tycker ju olika, och så ska det vara.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Ska man ens försöka kommentera sådana saker? Kan vi inte bara konstatera att grafik är ett av ett spels många viktiga beståndsdelar. Mästerliga spel är sådana som glänser på allt.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Visst är grafiken egentligen sekundär spelmekaniken, men att dom flesta spel (på konsol) inte ens är HD native (720p, 1280x720) är ju faktiskt konstigt. Ännu konstigare är att utvecklare som denna ser HD grafik som något som kommer från framtiden.

Medlem

Med det sagt och i och med att jag läste att spelet släpps till Nintendo Wii. Så förstår jag ju hans uttalande. 1+1=2


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

Medlem

Problemet med HD-grafik, som jag tror många bortser, är att det kostar mycket mer att skapa. Titta bara i creditsen på ett modernt PS3/Xbox 360 spel och se hur många grafiker det krävs för att få allt ögongodis. Jag kan lova att de jobbar inte gratis


signatur

Iä! Iä! Cthulhu fhtagn!

123
Skriv svar