Klassiska Quake med modern spelmekanik?

Medlem

Vi som tillhör den äldre generationen hävdar nog samma sak.

INGET SLÅR QUAKE!

Return to the combat zone, hahahah fy fan vad bra.

Roligt klipp med många tänkvärda detaljer!

Från att skapa världens roligaste och mest beroendeframkallande spelide (FPS), har man idag vattnat ur det hela för att inte behöva producera lika bra men ändå sälja mer.

PC skall inte jämföras med Konsoll, den striden kan inte vinnas!

Skippa DLC och annat crap och ge kunden det dem betalar för

Skyrim X360 (3,7gb)
Skyrim PC (7,4gb)

Är detta rättvisa?, dem som köper 360 versionen får betala mer och får mkt mindre, framförallt upplevelsen då grafiken är HORRIBEL!

Crysis PC krävde oerhörda resurser av hårdvara för att ens kunna starta, och nu tror man att man skall locka folk att köpa Crysis till 360 som har sämre hårdvara än min gamla miniräknare (nästan), framförallt när man lanserade 2an först på konsoll, hahah

Sen undrar folk varför ett sådant simpelt prog som mincraft slår stort

Öööh varför blev Nintendo störst i världen över en natt?

Enkla, simpla och förbannat roliga spel

Kanske vore något för dagens designers och producenter att tänka på

/DT


signatur

Denon / Pioneer

dmn
Medlem

It's funny cause it's true

Medlem

Haha, fan va bra gjort!

Det är ju sant, dagens små barn vet ju inget om hur spel ska se ut, dom e vana med spel som säger på minimap precis vart man ska, man kanske även ser alla hemliga gångar på minimap.

Diggar denna video

Skrivet av Deep Throat:

PC skall inte jämföras med Konsoll, den striden kan inte vinnas!

Börja inte med fanboy-snacket igen, det är inte det som detta handlar om...

Medlem

Lol.... Det där är ju bara för sant!

Medlem

Folk klagar på att dagens spel är för linjära och lyfter fram QUAKE som förebild?!? Ett av de mest linjära spelen någonsin? Herregud man baxnar. Jag är 30 år och har varit med från början. Spelen var sjukt mycket mer linjära förr, hur mycket än nostalgikerna försöker intala sig motsatsen.

Och angående tutorials så nä, det behövdes inte i Quake. Allt man kan göra är ju att hoppa och skjuta. Return to the combat zone osv behövs ju inte när det bara är en enda korridor man kan gå i. No shit.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Soulless:

Jag tror poängen är att dagens spel är på tok för lätta.

Poängen var att dagens gamers är dåliga, otåliga och dumma. Sedan anpassas spelen efter dessa.

Eller är det spelutvecklarna som tror att vi gamers är dåliga, otåliga och dumma?

Hursom helst, underbar video!

Quake var ett fantastiskt spel på sin tid. Ser så simpelt ut när man jämför det med dagens spel. Men ändå spelade man igenom det säkert närmare 100 gånger.
Och sen började multiplayer- och modingscenen rulla igång. CTF, TF, RA, herregud vilken livslängd det hade.

Skrivet av Keitaro:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Soulless:

Jag tror poängen är att dagens spel är på tok för lätta.

Poängen var att dagens gamers är dåliga, otåliga och dumma. Sedan anpassas spelen efter dessa.

Eller är det spelutvecklarna som tror att vi gamers är dåliga, otåliga och dumma?

Jag tror spelutvecklarna har skapat spelare med dessa egenskaper när man har expanderat sina målgrupper för att försöka dra in pengar nog att finansiera fläskigare spel.

Hardcore-kretsen har säkerligen inte blivit sämre och dummare. Däremot så har det tillkommit så många casuals att den genomsnittlige gamern har andra egenskaper nu än förr.

Inaktiv
Skrivet av Frux:

Folk klagar på att dagens spel är för linjära och lyfter fram QUAKE som förebild?!? Ett av de mest linjära spelen någonsin? Herregud man baxnar. Jag är 30 år och har varit med från början. Spelen var sjukt mycket mer linjära förr, hur mycket än nostalgikerna försöker intala sig motsatsen.

Och angående tutorials så nä, det behövdes inte i Quake. Allt man kan göra är ju att hoppa och skjuta. Return to the combat zone osv behövs ju inte när det bara är en enda korridor man kan gå i. No shit.

Men snälla människa, jag tror ingen lyfter fram Quake främst för dess singleplayer som uppriktigt sagt är skitkasst i mina ögon. När folk pratar om Quake så är det för dess hardcore multiplayerdel med TDM, CTF, TF och 1on1.

Medlem
Skrivet av mordsint:
Skrivet av Frux:

Folk klagar på att dagens spel är för linjära och lyfter fram QUAKE som förebild?!? Ett av de mest linjära spelen någonsin? Herregud man baxnar. Jag är 30 år och har varit med från början. Spelen var sjukt mycket mer linjära förr, hur mycket än nostalgikerna försöker intala sig motsatsen.

Och angående tutorials så nä, det behövdes inte i Quake. Allt man kan göra är ju att hoppa och skjuta. Return to the combat zone osv behövs ju inte när det bara är en enda korridor man kan gå i. No shit.

Men snälla människa, jag tror ingen lyfter fram Quake främst för dess singleplayer som uppriktigt sagt är skitkasst i mina ögon. När folk pratar om Quake så är det för dess hardcore multiplayerdel med TDM, CTF, TF och 1on1.

This, även om jag aldrig körde nå hardcore gameing....56k modem och pentium II 133MHz.....Fuck yeah!

Minns att farsan var lite förbannad när det kom en internet räkning på 3k. Haha, vilka minnen

Medlem
Skrivet av mordsint:
Skrivet av Frux:

Folk klagar på att dagens spel är för linjära och lyfter fram QUAKE som förebild?!? Ett av de mest linjära spelen någonsin? Herregud man baxnar. Jag är 30 år och har varit med från början. Spelen var sjukt mycket mer linjära förr, hur mycket än nostalgikerna försöker intala sig motsatsen.

Och angående tutorials så nä, det behövdes inte i Quake. Allt man kan göra är ju att hoppa och skjuta. Return to the combat zone osv behövs ju inte när det bara är en enda korridor man kan gå i. No shit.

Men snälla människa, jag tror ingen lyfter fram Quake främst för dess singleplayer som uppriktigt sagt är skitkasst i mina ögon. När folk pratar om Quake så är det för dess hardcore multiplayerdel med TDM, CTF, TF och 1on1.

Det är ju exakt det som görs! De klagar på att dagens spel är fördummade och linjära, samtidigt som de nämner Quake & Co med glansiga nostalgiska ögon. Som sagt, de spelen behövde inga tutorials för det var så begränsat vad man alls kunde göra, dvs självförklarande.

Jag tryckte på LAN i timmar och körde Quake, UT och CS, både i software och 3D. Det var det senaste då. Idag känns de spelen rejält föråldrade.

Inte bara det som ruttnat genom årens mainstreamattack på gamingvärlden. Ta bort skarp skjutglädje, krav på spelarens detaljfokus / reaktionsförmåga, flow i gameplay och atmosfär. Lägg till överdriven pedagogik med lysande objekt & ledtrådar om vilken knapp man nu skulle trycka på för att starta filmsekvensen där spelaren hugger ihjäl fienden "stealthstyle".

Lägg till den regenererande hälsan ifrån Halo som tvingar dig att pendla fram och tillbaka som en jävla jojo för att ta dig igenom spawnpoints, en fiende åt gången men framför allt det automatiska coversystemet ifrån Gears of War som gjort varje fps till en tredjedel tredjeperson! Ta nu god tid på dig att sikta in armbågar som sticker fram och skicka iväg en salva ifrån ditt skydd på marken, sett ifrån ditt fågelperspektiv. Fantastiskt!

Åh glömde jag nämna att utvecklarna är med dig när du spelar också? De svävar ovanför ditt huvud och levererar örfilar varje gång du gör någonting som inte var tänkt. Saknar spel som Thief Deadly Shadows som faktiskt visste vad utmaning innebar...

Medlem

Så jävla rätt, håller med Videon helt.
Dagens casualierade mainstream skit har gjort spelindustrin värdelös i mina ögon.
Som jag sade för någon dag sedan, om 5 år kommer spelen att spela sig själva och vi behöver bara trycka på en röd fet stor jävla knapp.

Medlem

hahah roligt värre. men det är bara att inse allt ändras och så gör spelvärlden med, visst kanske gamla spel hade en annan känsla och så men allt va inte sol och gröna ängar då häller,

Medlem

Jag gillade videon, tyckte den hade många bra poäng, men som Nosnos sa så tycker jag knappast det var bättre förr. Det ända jag har att klaga på är att det är få nya spel som verkligen känns nya idag, om flera utvecklare skull göra spel utan att tänka på en kategori först kanske det skulle kunna ändras på.

Jag har skjutit på saker med så många vapen, i alla tänkbara miljöer, över än sådan lång tid att det har blivit riktigt långtråkigt. Jag har hört tillräckligt med snyft historier i rollspel där exp och gear tagit allt mer plats och ens egna förmåga inte är mycket till nytta. Jag har byggt och sprängt baser från stenåldern och långt in i framtiden. Jag har till och med byggt allt möjligt från städer och nöjesparker till tågnätverk och bedrivit jordbruk.

FPS, RTS, RPG och simulatorer. Här och där ett äventyrsspel och mellanting som dota och TD's.
Det enda som håller mig kvar är morötter som skvallrar om falsk belöning, en chans att låsa upp phat loot eller nya ljus effekter även kallad magi. Skyrim kommer knappast vara ett undantag, och jag kommer bums tröttna när min karaktär har blivit på tok för mäktig.

Medlem
Skrivet av Frux:
Skrivet av mordsint:
Skrivet av Frux:

Folk klagar på att dagens spel är för linjära och lyfter fram QUAKE som förebild?!? Ett av de mest linjära spelen någonsin? Herregud man baxnar. Jag är 30 år och har varit med från början. Spelen var sjukt mycket mer linjära förr, hur mycket än nostalgikerna försöker intala sig motsatsen.

Och angående tutorials så nä, det behövdes inte i Quake. Allt man kan göra är ju att hoppa och skjuta. Return to the combat zone osv behövs ju inte när det bara är en enda korridor man kan gå i. No shit.

Men snälla människa, jag tror ingen lyfter fram Quake främst för dess singleplayer som uppriktigt sagt är skitkasst i mina ögon. När folk pratar om Quake så är det för dess hardcore multiplayerdel med TDM, CTF, TF och 1on1.

Det är ju exakt det som görs! De klagar på att dagens spel är fördummade och linjära, samtidigt som de nämner Quake & Co med glansiga nostalgiska ögon. Som sagt, de spelen behövde inga tutorials för det var så begränsat vad man alls kunde göra, dvs självförklarande.

Jag tryckte på LAN i timmar och körde Quake, UT och CS, både i software och 3D. Det var det senaste då. Idag känns de spelen rejält föråldrade.

Snälla, jämför inte Quake med CS. Herre gud, CS var början till dagens trista spel, allt i CS skulle vara så "verkligt" som möjligt.

Om man skulle vara bra på Quake (och quake 2, någon som möjligen spelade Action Quake 2?), så skulle man kunna förutse, vara snabbtänkt, klara av fartfylld action. Strafe jump ftw.

Sen kom CS, var man skulle klara av o ducka, sikta o skjuta. Enda du behövde förutse där var hur långt en granat / flashbang hann förren den sprängde. Visst, strafe jump fanns en tid i CS, men sen togs det bort, IQn för de flesta CS spelare va för låg för att klara av något sånt.

Och efter att CS blev så stort som det blev, så har spel satsat på att ge mer o mer "verklighets" baserat spelas. De spel som försöker köra på annan riktning än CS, så blir droppade, för dom ger inte samma upplevelse som Quake gav på den tiden. Det säger verkligen inte att speltypen inte funkar, det säger bara att deras fysik är fel, den är för slö för oss som verkligen vill uppleva ordentlig action, och inte nöjer oss med ett spel som går i slow motion.

Medlem
Skrivet av burkmopp:

Jag gillade videon, tyckte den hade många bra poäng, men som Nosnos sa så tycker jag knappast det var bättre förr. Det ända jag har att klaga på är att det är få nya spel som verkligen känns nya idag, om flera utvecklare skull göra spel utan att tänka på en kategori först kanske det skulle kunna ändras på.

Jag har skjutit på saker med så många vapen, i alla tänkbara miljöer, över än sådan lång tid att det har blivit riktigt långtråkigt. Jag har hört tillräckligt med snyft historier i rollspel där exp och gear tagit allt mer plats och ens egna förmåga inte är mycket till nytta. Jag har byggt och sprängt baser från stenåldern och långt in i framtiden. Jag har till och med byggt allt möjligt från städer och nöjesparker till tågnätverk och bedrivit jordbruk.

FPS, RTS, RPG och simulatorer. Här och där ett äventyrsspel och mellanting som dota och TD's.
Det enda som håller mig kvar är morötter som skvallrar om falsk belöning, en chans att låsa upp phat loot eller nya ljus effekter även kallad magi. Skyrim kommer knappast vara ett undantag, och jag kommer bums tröttna när min karaktär har blivit på tok för mäktig.

+1

Medlem
Skrivet av zauii89:

Så jävla rätt, håller med Videon helt.
Dagens casualierade mainstream skit har gjort spelindustrin värdelös i mina ögon.
Som jag sade för någon dag sedan, om 5 år kommer spelen att spela sig själva och vi behöver bara trycka på en röd fet stor jävla knapp.

+infinite

Kolla bara Cod, le killstreaks blir bara värre och värre för varje del


signatur

Game long and prosper

Medlem

Mitt enda inlägg i debatten är http://ignition.qwscene.net - en nybörjarturnering i QuakeWorld som BÖRJAR PÅ MÅNDAG!

Vi kör två olika turneringar, nybörjare i båda men på lite olika nivåer. Anmäl er och börja fragga #Ignition på Quakenet IRC.


signatur
Inaktiv

Vi har ju ett bra exempel på att spel bara bli lättare och lättare, för folk i allt yngre ålder.. pegi +12 aka World Of Warcraft.

Medlem

Videon har en poäng, även om överdriven. Faktum är dock att en mycket bredare skara av folk vill spela spel, dessa är en majoritet, och de vill inte slösa sin fritid på göra fel, kännas sig dumma och lära sig "komplicerade" eller svåra och fokuskrävande saker när de egentligen bara vill "blow off some steam". Dessa är s.k. casuals och pga de just är majoritet kommer största mängden pengar från dessa människor, och tro det eller ej, men företag vill helst tjäna största möjliga peng.

För dom som är s.k. hardcore eller traditionella finns alltid indie spel, remakes, mods eller liknande som inte behöver få ut miljonbelopp för dom jobbat sanslöst mycket med den grafiska och teknologiska biten i stora team eller andra pengartunga element som licenser och kändisar. Stöd de tidigare nämnda istället för hoppa på AAA titlarna, jag tror personligen inte att det kommer bli någon ändring än så länge mot det förflutna. Men vem vet, kanske är det hardcore gruppen som påverkat spel till att implementera "realistic/hardcore/super hard" svårighetsgraderna, även om dom för det mesta innebär dubblering av fiende HP o dyl.

Skrivet av Ischim0n:

Snälla, jämför inte Quake med CS. Herre gud, CS var början till dagens trista spel, allt i CS skulle vara så "verkligt" som möjligt.

Om man skulle vara bra på Quake (och quake 2, någon som möjligen spelade Action Quake 2?), så skulle man kunna förutse, vara snabbtänkt, klara av fartfylld action. Strafe jump ftw.

Sen kom CS, var man skulle klara av o ducka, sikta o skjuta. Enda du behövde förutse där var hur långt en granat / flashbang hann förren den sprängde. Visst, strafe jump fanns en tid i CS, men sen togs det bort, IQn för de flesta CS spelare va för låg för att klara av något sånt.

Och efter att CS blev så stort som det blev, så har spel satsat på att ge mer o mer "verklighets" baserat spelas. De spel som försöker köra på annan riktning än CS, så blir droppade, för dom ger inte samma upplevelse som Quake gav på den tiden. Det säger verkligen inte att speltypen inte funkar, det säger bara att deras fysik är fel, den är för slö för oss som verkligen vill uppleva ordentlig action, och inte nöjer oss med ett spel som går i slow motion.

Men Action Q2 var ju ändå en TC gjord efter samma filosofi som CS

CS må vara föregångaren till dagens FPS, men det har ändå mycket gemensamt med Quake som det inte delar med dagens FPS. Båda är snabba, precisa, har fokus på gameplay och spelarskill gör att man vinner.
Den ena må ha hoppjerkor och den andra inte, men sett från deras betydelse så ligger dom väldigt nära varandra. Att förneka det är lite som att hänga kvar i Synth vs Hårdrock-bråket trots att åttiotalet tog slut för länge sen...

Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=dfeOxboVYUg
Perra Pentiumen

http://www.youtube.com/watch?v=x8f8EHX7Heg
Perra - Quake i Pannan

så jävla bra

för övrigt så instämmer jag med op: det gjordes svårare och i min mening då: bättre spel förr i större utsträckning än idag.

Medlem

haha tyvärr så stämmer det ju

Medlem

att ingen drar upp starcraft som exempel. ettan va ju så stor o bra.. o de ändrade inte så jävla mycket i 2an o ändå e det grymt. vad e skillnaden på mp i 1an o 2an? enheter o grafik.. inga jävla ranks lr uppgraderingar som man måste slita i 48 dagar för att få. saknar såna spel o saknar quake3 =/

Medlem

Han träffar rätt på alla punkter.


signatur

Pingvin, flagga eller äpple. Vem orkar bry sig, vi är alla samma 1or och 0or i slutändan.

Medlem

Tycker den där grafik-grejen, on/off, var väldigt träffande. Kolla Id's senaste liksom. Inte ett smack kan man ändra knappt!

Medlem

Tror inte det har släppts ett enda spel efter Half Life eller Unreal som gett mig känslan av att bara vilja ha mer och mer, kan ju visserligen vara så att jag fortfarande var ganska färsk i gamingvärlden när jag spelade de spelen men det var verkligen spännande rakt igenom!

Tråkigt att det inte görs fler såna spel idag, skulle inte förvåna mig om man inte kan ha mer än 2 vapen i Episode 3..


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av VizoR:

att ingen drar upp starcraft som exempel. ettan va ju så stor o bra.. o de ändrade inte så jävla mycket i 2an o ändå e det grymt. vad e skillnaden på mp i 1an o 2an? enheter o grafik.. inga jävla ranks lr uppgraderingar som man måste slita i 48 dagar för att få. saknar såna spel o saknar quake3 =/

Omedvetet så påpekade du just felet med StarCraft 2, inget nytt. spelet är fast på 90-talet och har i princip inte utvecklats alls, och det som skett tycker iaf inte jag är något som gjort det roligare, om något simplare. Tacka vet jag originalet, eller AoE 1-2, eller EE 1, gamla RTS där skicklighet, samlande av resurser och taktik var avgörande. Nyare spel blir bara enklare, färre resurser att samla, mer erbjuds direkt i basen, färre "specialenheter" och lättare att blocka dem, usch.

OnT:
Videon har rätt i mångt och mycket, men det roligaste av allt (nu blir vissa p12 fanboys vilda antar jag) är att ett av de få spel som erbjuder liknande spelmekanik med rocketjump och vilt "hoppande" är just det konsolexklusiva Halo 3. Halo 3 trickjumping är inte lika vilt som i Quake, men långt närmare än alternativen...
Sen är det synd och skam att alla spel ska förenklas/fördummas och casualiseras till ren mainstream dynga, Bf3 (BF: MW3) det senaste exemplet. HC gaming har en plats än idag men det gäller att köpa spelen, stödja utvecklarna och gå mot strömmen. Köp inte CoD elle BF3 om du inte vill ha fler försummade mainstream lir, och ska du köpa dem vänta iaf till efter release så priset gått ner en aning (och vinsten minskar).

Halo är om något en serie som (innan Reach) försökte få något mer oldschool FPS känsla fast på konsol men med en del moderna nyheter (som förbättrar, inte förstör). Bungie fick tyvärr något hjärnsläpp och gjorde en Cod/Crysis klon, en skam för spelserien (Reach), men som tur är kan kanske 343i rädda Halo inan det blir nästa CoD.-klon. Halo levde på att erbjuda skillgap och kräva skicklighet, och det var just det, HC-stödet (kravet), som gjorde spelserien stor.

Medlem

Klockrent! Saknar denna spelgenre! Som tur är så kom BF3 som en frisk fläkt och rädda hösten. Annars hade jag nog bytt hobby. Börja brodera lr nåt


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

123
Skriv svar