Sex i spel - nej tack!

Medlem
Sex i spel - nej tack!

[ia=25998; large]

Sex i spel är ämnet i dagens Radiogamer. Och även om jag skulle kunna säga en hel del om det ämnet, så tänker jag hålla mig till den enkla slutsats jag kommit fram till efter en smula research: det funkar inte.

De bästa sexscenerna i spel innehåller inget faktiskt sex. Titta på ett av de mest omdebatterade spelen med sex i, Mass Effect! Sexscenen är så oskyldig att den hade kunnat passa in i vilken 50-talsfilm som helst. Andra spel som använder sex på ett bra och relevant sätt, som det första Mafia (lite hångel, sedan fade to black) och The Darkness (en snabb puss, sedan somnar min flickvän på min axel framför tv:n - detta icke-sex är min favoritsexscen någonsin i ett spel!) visar inte heller något som skulle uppröra ens den mest puritanska pingstpastor. Det finns en mycket bra anledning till det: Sex i spel funkar inte.

Nu menar jag inte att sex inte ska vara en del av spel, precis som det är en del av livet. Jag menar helt enkelt att dagens spelmotorer (och kanske i viss mån -skapare) inte klarar av att framställa sex på ett naturligt och framför allt sexigt sätt. Kolla bara på skyltdockorna som gnider sina stela torsos mot varandra i Dragon Age! Och det blir inte bättre i något annat spel. Därför föredrar jag i dagsläget spel som inte visar sexet, utan följer den gamla pryda 50-talsvägen och fadear till svart när det är dags att ligga.

#blogg

Medlem
Sex i spel - nej tack!

Du borde spela unrated versionen av Fahrenheit, där finns en scen där du med datormusen ska "thrusta" vid rätt tillfälle...

Medlem

Hmm, jo, Fahrenheit... det hade sina stunder, jag tror nästan att sexet var pinsamt med flit. Eller jag hoppas det, åtminstone. David Cage borde verkligen slå sig ihop med någon som vet hur man gör spel, det skulle kunna bli hur stort som helst!

Sex i spel funkar. Beroende på hur man gör det. Xenogears gör på ett mycket bra sätt. Hot Coffee Mode gör det på ett dåligt sätt.

Allt handlar om hur man väljer att använda sig av det.


signatur

otoboku.se - english is fun
deculture.se - Den enda webtidningen om anime, manga, tv-spel och visual novels på svenska

Redaktör
Ponny

Holy moly! Jag tänkte på just Xenogears när jag läste inlägget.


signatur

En Bamseponny av folket

Det finns inget medium som kan framställa sex på rätt sätt, förutom den riktiga akten, allt annat är abbreviationer, en jakt på en upplevelse som bara går att uppleva, just på riktigt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Nej, jag vill väl snarare hävda att man inte BEHÖVER skildra sexet i detalj, om det inte handlar om ett porrspel. Mass Effect skulle inte vinna något på att utförligt visa hur Shepard fläskar på Liara, t ex. Det finns en tid och en plats för allting :).

Medlem

Det blir bättre i Dragon Age 2 iaf

Medlem

...Kratos+Afrodite=....

Det ska ju komma en God of War 4, så den här gången klättrar han kanske upp för ett kvinnolår.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Sindawylia: Lite grann, va? Såg en av sexscenerna, och jag kan inte påstå att det kändes HELT naturligt :). Fade to black hade varit bättre där.

Medlem

Och Kratos... ja vad fan ska man säga. En av spelvärldens sämsta, minst trovärdiga och tråkigaste karaktärer. Det blir inte bättre av lite lesbo-sex i kulisserna.

Medlem

Jag kan inte riktigt se på vilket sätt sex förhöjer storyn i ett spel som vissa vill hävda. Räcker det inte med lite hångel m.m för att sedan svarta ned skärmen? Om man nu måste visa fysisk närhet i en story. Jag kanske är lite konservativ, få verkar hålla med mig.

1
Skriv svar