Vad tycker du om begagnade spel?

Medlem

Frågan är ju vad som ska gälla först. Vi konsumenter lider om spel säljs begagnade för att spelföretagen måste dra ner på sina utgifter. Samtidigt går sådana här metoder också ut över konsumenterna. I slutändan borde man kunna sälja begagnade spel som privatperson, men inte som företag tycker jag. Nu kommer det inte att bli som jag föreslår av flera anledningar, men det bästa vore väl att förbjuda organiserad försäljning av begagnade spel för företag och att samtidigt sänka priserna på spel. Konsumenten får ett billigare spel, spelföretagen som skapar spel får sälja mer och Gamestop kan gå runt ändå genom att fortsätta sälja NYA spel till billigare priser. Voila?

Medlem

Det har inget med att kontroller vem som spelar spelen att göra, utan snarare med Gamestop (i första hand, även GAME i EU) att göra. De har under de senaste åren insett att de tjänar mer pengar på att sälja begagnade spel (runt 70% av gamestops vinst i USA kommer därifrån om jag inte missminner mig). GAME i Storbritannien har t.ex. börjat låta kunder förhandsboka begagnade exemplar av ett spel redan innan släppdatum för ett spel. Den stora anledningen till att de tjänar mer är att priset inte är nedsatt speciellt mycket, men de behöver inte betala en krona till utgivaren.

Man kan se koderna för onlinespel etc. på samma sätt som att om du köper en begagnad Volvo (vilket nån nämde tidigare) så gäller inte din garanti om du inte tar den till en auktoriserad Volvo-verkstad som köper reservdelar av och kanske till och med betalar till Volvo för just äran att vara auktoriserad verkstad.

I slutändan är det tråkigt att det drabbar slutkunden (tanken är i och för sig att koden ska kosta lika mycket som skillnaden på ett nytt och ett begagnat (nysläppt) spel i affär, dvs runt en hundrig), men det är inte kundens pengar utgivarna vill åt, utan de vill stoppa retail affärer från att tjäna pengar på spel utan att betala till utgivaren.

Medlem
Skrivet av wiki:

i framtiden kommer det väl bara ligga en papperslapp i spelfodralet med en aktiveringskod. du måste vara online för att aktivera och även kunna spela. kanske inte i morgon eller nästa år, men inom en överskådlig framtid.
finns redan exempel.
spelföretagen är så intresserade av att med järnhand kunna styra vem som spelar vad att det känns som utvecklingen bara kan gå åt ett håll. trist som fasen, men hur bespottat man än blir som konsument vill man ju ha sina spel, så trots att vi får mindre och mindre att säga till om som konsumenter tror jag att vi inte kommer göra ett skit.

Nej, det kommer inte att hända. Majoriteten av människor vill nämligen ha en fysisk kopia med en skiva i när de köper spelet. Det är lite som när man för 50 år sedan gick ut med att år 2000 skulle alla injicera näring istället för att äta då det är väldigt mycket mer kostnadseffektivt. Problemet är att mupparna som låg bakom uttalandet inte insåg att folk GILLAR mat! Människor föredrar att betala extra för en schysst plankstek istället för att injicera näring i sprutor.

Av samma anledning kommer aldrig vouchers att ta över som enda alternativ på spelmarknaden heller.

Inaktiv

Det ända jag har emot butiker som gamestop är att deras begagnade spel oftast är dyrare än nya från till exempel spelbutiken eller webhallen...

Inaktiv

de missbrukar sin makt... inte är det så på böcker t.ex. det vore så på böcker om de kunde göra det, men det kan de inte. maktmissbruk finns där det går att göra, så enkelt är det...

Medlem
Skrivet av Eravathar:

Nej, det kommer inte att hända. Majoriteten av människor vill nämligen ha en fysisk kopia med en skiva i när de köper spelet. Det är lite som när man för 50 år sedan gick ut med att år 2000 skulle alla injicera näring istället för att äta då det är väldigt mycket mer kostnadseffektivt. Problemet är att mupparna som låg bakom uttalandet inte insåg att folk GILLAR mat! Människor föredrar att betala extra för en schysst plankstek istället för att injicera näring i sprutor.

Av samma anledning kommer aldrig vouchers att ta över som enda alternativ på spelmarknaden heller.

Tyvärr tror jag du har fel. Visst finns det folk som fortfarande köper LP-skivor istället för digitala format, men marknaden är ytterst liten.
Se bara på PC-sidan, den fysiska spelförsäljningen är i princip död, så länge det inte gäller barnspel. Digitalt som D2D, Steam, gog och många andra är istället den metod som de flesta väljer. Du kan ladda hem spelet innan release och börja spela direkt på releasedag, kan ladda hem hur ofta du vill etc.
Samma sak på konsoler, live arcade/psn och indie games säljer som smör, endast digitalt. Section 8: Prejudice kommer endast att säljas digitalt trots att föregångaren såldes på skiva, då kostnaderna för företaget blev så mycket lägre och vinsterna potentiellt större, trots att det bara kostar 150kr istället för 600+

Inaktiv
Skrivet av matze:

Tycker hela debatten är konstig måste jag säga. I min värld så har man rätt att göra vad man vill med det man har köpt för egna pengar så länge det ligger inom lagens ramar. Det inkluderar att sälja varan när man inte vill ha den längre. Vad jag gör med min egendom har väl inte speltillverkarna med att göra. Eller?

t.ex. Köpte jag en begagnad bil nyligen. Men inte fan dök någon från volvo upp och krävde att jag skulle köpa nytillverkat eller för den delen köpa en ny nyckel för typ 5000 kr bara för att de gjort bilen. Tror det är för att bilindustrin har hjärna nog att fatta att man tar det man vill ha i betalt för en vara vid första försäljningen.

Kort sagt tycker jag att när jag köper ett spel för ca 600kr ( Hur fan man nu kan motivera det priset för ett spel från första början ) så har jag rätt att göra vad jag vill med det och tillverkarna/utgivarna ska sitta ner och HÅLLA KÄFTEN. För att jag ÄGER deras produkt. Annars får de hyra den till mig om de vill kolla vad jag gör med den.

Spelindustrin är en rutten skurkbransch om du frågar mig.

helt rätt o riktigt...

Medlem

Skulle aldrig köpa begagnat, om det inte vore så att det var omöjligt att få tag på annars (något 20 år gammalt spel elns. )

Det ska vara nytt och fint.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Man kan ju börja sluta handla på GAME och Gamestop, förstår inte hur dom butikerna kan gå runt. Eller jo, att man lurar svenssons att betala svindyrt för gamla spel, när dom kostar hälften utav priset eller lägre på Elgiganten och dom andra hemelektronikkedjorna. Men GAME och Gamestop vill ju inte sälja nya spel, det förstår man ju sekunden man går in i deras affärer, större delen utav butikerna består av begagnade spel.

De butikerna går runt för att man tar inte ut moms på begagnade varor. Dvs när någon köper ett begagnat spel så får butiken ofta in mer pengar än vad de fick för spelet när det var nytt - dessutom så får inte utgivare eller utvecklare en krona av det där.

Jag ser inget fel i typ EAs metoder att slänga med en engångskod som ger t ex extra items eller liknande; det är ju upp till varje köpare om de verkligen vill ha den där prylen eller ej och om de ska välja ett nytt eller begagnat spel.
Problemet med den här typen av varor och varför det inte går att jämföra med t ex begagnade bilar är att köper jag ett begagnat spel (som inte har en engångskod då) så får jag exakt samma spel-upplevelse som om spelet hade varit nytt. Såvida jag inte är samlare och vill ha fina boxar/manualer (och då hade jag köpt spelet nytt iaf) eller vill absolut spela spelet vid release så är begagnat alltså alltid mer prisvärt.

Medlem
Skrivet av Eravathar:

Frågan är ju vad som ska gälla först. Vi konsumenter lider om spel säljs begagnade för att spelföretagen måste dra ner på sina utgifter. Samtidigt går sådana här metoder också ut över konsumenterna. I slutändan borde man kunna sälja begagnade spel som privatperson, men inte som företag tycker jag. Nu kommer det inte att bli som jag föreslår av flera anledningar, men det bästa vore väl att förbjuda organiserad försäljning av begagnade spel för företag och att samtidigt sänka priserna på spel. Konsumenten får ett billigare spel, spelföretagen som skapar spel får sälja mer och Gamestop kan gå runt ändå genom att fortsätta sälja NYA spel till billigare priser. Voila?

Fast varför skulle vi behöva ändra på lagen i sverige för att tillgodo se spel industrin? Sedan kommer försäljningen av spel att gå ner för att man inte kan sälja sina spela man redan har klarat, det hänger ju ihop med beg marknaden. Många har inte råd att köpa ett nytt spel om de inte kan sälja sitt gammla spel vidare så i längden kommer det nog resultera i mindre sålda nya spel för EA och resten av maffian.

Företag har inte rätten att försöka sätta sig på lagen, men de gör det ändå och ingen verkar vilja att det skall straffa sig.

Medlem

Jag tycker det är helrätt att de gör på detta vis! Jag tycker definitivt man kan jämnställa begagnatförsäljning med piratkopiering. Om inte värre rentav. Många kanske piratkopierar för att testa, och sedan köper för att ha en fysisk kopia.. Köper man det beg. så har man ju en fysisk kopia, men har ändå inte gett ett skit till spelutvecklarna.. Jaja, detta kan väl ältas till förbannelse antar jag. -_-

Jag köpte en del begagnade till Mega Drive och för en 10 år sen ungefär så skeppade jag hem ca 100 spel till NES via Tradera. Men i övrigt är det nog väldigt sparsamt med begagnat. Dels vill jag ha nya själv, och jag säljer sällan av dem (då jag helst vill ha kvar dem). Minns att jag sålde av en del skitspel till PS2 (hela Sega Saturn och Mega Drive-kollektionen också, för längesen, men det är något jag ångrar GRUVLIGT!), men det är ungefär så långt det sträcker sig.

Medlem
Skrivet av Tommy_h:

En kompis till mig som berätta att han hittat System Shock 2 på blocket för många år sen och lagt ett bud. Snäll som jag var bjöd jag över och spelet blev mitt (A)

Best buy ever!

Helt rätt! System Shock 2 är än idag en helt makalös upplevelse att spela igenom. Tveklöst på min top5-lista alltime. Bra köp där.

OnT: Begagnatköpare får lite skylla sig själva som med allt annat begagnat. Man får det man får helt enkelt. Jag skulle själv föredra att vänta några månader och köpa spelet nytt till nästan halva priset istället.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Inaktiv

Vad kommer här näst...du får inte köpa beg. bilar för då ska volvo, ford eller kanske opel ha pengar?
Kommer ikea hem till mig snart och vill ha pengar för att jag köpte en soffa av en polare??
Detta är fan pinsamt. Kan ni bara lägga ner era giriga jävla idioter

Köper ofta beg. spel då jag tycker priset för spel är alldelles för dyrt och att dessutom jämföra detta med piratkopiering är ju bara pinsamt

Då kan man ju inte sälja beg. dvd filmer heller...ska dom ha "koder" med???

Medlem

Så när återförsäljarna är utrotade och utgivarna kan sälja direkt till slutkund är allting frid och fröjd? Tro inte det, man kommer alltid hitta på ursäkter att kunna maximera sin vinst.

Något jag tycker är intressant är att spelutgivare inte behöver betala speciellt mycket pengar för att producera en ny produkt när man väl utvecklat klart den. Så är det inte på många andra marknader - även om man hittat på en ny bilmodell så kostar den fortfarande massor att producera.

Medlem
Skrivet av matze:

Tycker hela debatten är konstig måste jag säga. I min värld så har man rätt att göra vad man vill med det man har köpt för egna pengar så länge det ligger inom lagens ramar. Det inkluderar att sälja varan när man inte vill ha den längre. Vad jag gör med min egendom har väl inte speltillverkarna med att göra. Eller?

t.ex. Köpte jag en begagnad bil nyligen. Men inte fan dök någon från volvo upp och krävde att jag skulle köpa nytillverkat eller för den delen köpa en ny nyckel för typ 5000 kr bara för att de gjort bilen. Tror det är för att bilindustrin har hjärna nog att fatta att man tar det man vill ha i betalt för en vara vid första försäljningen.

Kort sagt tycker jag att när jag köper ett spel för ca 600kr ( Hur fan man nu kan motivera det priset för ett spel från första början ) så har jag rätt att göra vad jag vill med det och tillverkarna/utgivarna ska sitta ner och HÅLLA KÄFTEN. För att jag ÄGER deras produkt. Annars får de hyra den till mig om de vill kolla vad jag gör med den.

Spelindustrin är en rutten skurkbransch om du frågar mig.

Håller med fullständigt.
Även jag tänkte använda exempel på begagnade bilar, tur jag läste hela tråden.

Medlem

Finns ingen mening att ha begagnade spel när det finns tjänster som Steam och EA Store med mera online. Skivor och det fysiska fodralen kommer snart åka bort. Inga problem.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

För att tillägga debatten här så beställer jag mina spel på cdon.se oftast. Jag köper dock aldrig ett spel om jag inte får fodral till det, för jag har en hylla här hemma som jag har mina spel. Vill inte köpa en cdkod och ladda ner hela spelet, jag föredrag att ha skiva och manual med fodral

Medlem

Tror aldrig jag sålt eller köpt ett begagnat spel i hela mitt liv, enda gången är när jag sålt konsollerna tex ps3 och 360 ett par ggr så har jag givetvis skickat med spelen. Känns billigt att fjutta med att sälja och hyra spel men det är bara min åsikt, inget ont om dem som gör det.

Medlem

Lägg ner all fysisk spelmedia! Så är problemet löst. Sen vet jag inte om det är milijövänligare att driva servrar på kolkraft, kontra plastmedia!? Låter som de skulle va billigare o hosta en massa servrar. Så kan dom sänka priset efter något år.

Medlem

Enda begagnade spelet jag köpt var BF Vietnam och då var aktiveringsnyckeln oanvänd ^^
(10år sedan, dags att installera det igen)

Men vad fan ska man med begagnade spel till nu när man kan köpa allt direkt från internet...

Medlem
Skrivet av Håkan:

Man kan ju börja sluta handla på GAME och Gamestop, förstår inte hur dom butikerna kan gå runt. Eller jo, att man lurar svenssons att betala svindyrt för gamla spel, när dom kostar hälften utav priset eller lägre på Elgiganten och dom andra hemelektronikkedjorna. Men GAME och Gamestop vill ju inte sälja nya spel, det förstår man ju sekunden man går in i deras affärer, större delen utav butikerna består av begagnade spel.

Minns inte att jag har handlat på GAME men på Gamestop köpte jag ett spel pga ett presentkort som jag inte kunde lösa ut för pengar och jag håller med dig att dom lurar folk där. 700-800 kr för nya spel och dessutom så tycker dom att man ska lägga till en idiotförsäkring på 30 kr. Elgiganten tycker jag har också ganska dyra priser. Webhallen är det stället som har bäst priser när det gäller både nya och gamla spel enligt mig.

Avstängd

Fyfan va jag hatar att EA o andra kör med engångskoder. Så äckligt girigt. USCH.

Medlem

Du köper ett begagnat spel visst kanske för halva än vad det kostar? Detta kännar butikerna på men vad får utgivarna om någon sparade koden och kanske fortsätter o spela? Ska dom inte få några pengar för att dom hostar servrar osv elr? Visst en hundring ditt o hit du kännar endå på det....

Medlem

Jag köpte nytt Assassins creed 2 med alla dlc på ica för 250 villket klipp!

Medlem

Det var nog det mest korkat jävliga jag någonsin har hört talas om!?!? Låsa spelen så att man måste betala och aktivera dem för MER pengar för att få fortsätta spela. Skulle jag ha lagt pengar på ett spel och kommit till ett sådan punkt när speltillverkaren plötsligt kräver mig på mer pengar för att jag skulle få fortsätta spela, så skulle jag elda upp skiten!!
Vad är det för jä**a idiotidéer speltillverkarna har för sig? >=/ Instämmer med "vem det nu var som skrev": Har jag köpt ett spel får jag väl för sjutton göra vad jag vill med det. Om jag sedan vill sälja det vidare, så är det väl mitt problem.
Tänk om biltillverkare, TV-kanaler och andra fick för sig samma jävelskap?

"Åhå, nämen har du köpt en av våra bilmodeller begagnat, då måste du betala mer pengar för bilen när du kört 500mil, för annars stannar den"

Eller...

"Du har nu sett de första 4 avsnitten av Solsidan. Vill du se resten får du betala mer pengar"

Nä FY FAN rent ut sagt!!!

Länge leve piratkopiering där man slipper sådan här skit!! >=/


signatur

"Allt blir bättre med Italo Disco"

Medlem

Varför inte sälja spel som M$ säljer sina Windows-licenser.... OEM eller Retail, ditt val!

Medlem

Jag köper endast spel begagnat om de inte går att få tag på i "ny" form, med några få undantag.

Det dyraste spel jag köpt var dock begagnat.

Skrivet av Alienshade:

Jag köpte nytt Assassins creed 2 med alla dlc på ica för 250 villket klipp!

Jag köpte nytt på Rusta för 100:-

Spel är inte en fysisk produkt förutom att det levereras på en skiva, det är en upplevelse. Spelutvecklarna vill inte ha pengar för fysiks produkt, utan för dina upplevelser; därför motiverar dom det genom att hitta på massor av roliga saker som DLC och allehanda koder hit och dit. Det är OK tycker jag, det är ett försäljningsknep, sen är det upp till dig om du vill gå på det eller inte.

Jag har slutat köpa fysiska spel då STEAM varje vecka har rea på alla möjliga spel; ibland så lågt som 20:- Det har alla råd med.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Kul att ni tar begagnade bilar som exempel.. Ni tror inte t.ex. Volvo tjänar en del på reservdelar då alltså? -_- Vilket för mig låter som ett väldigt jämförbar grej..

Medlem
Skrivet av Xstioph:

Kul att ni tar begagnade bilar som exempel.. Ni tror inte t.ex. Volvo tjänar en del på reservdelar då alltså? -_- Vilket för mig låter som ett väldigt jämförbar grej..

Inte nödvändigtvis. Finns massor av delar som passar Volvobilar som de inte får en spänn för.

Skriv svar