"Black Ops stimulerar amerikanska sociopater"

Medlem

Blagg Ooops går ju inte att spela ändå. Tyvärr.


signatur

-----------------------------
Death Before Dishonor

Medlem

Jag tycker det är helt befängt att klaga på dödandet när det finns mord på byggnader i spelet. Man lemlestar dem och lämnar dem sedan till sitt öde. Det är så man gråter.

Nä men ärligt. Håller med att spel är spel och är man under 18 ska man inte ha spel under 18 samt att hela grejjen är lite lam men ändå rätt. Vem hade inte blivit bekymrad om man var med i ett spel där det gick ut på att döda just dig? Visst det hade ju varit lite häftigt men underliggande kanske man har ett större syfte!?

Medlem
Skrivet av HoloDuke:

Kubanska medier ser alltid rött.

+1 Ja de lär ju inte se blått på ett bra tag i alla fall

Kanske ska man inte uppmuntra våld i samhället som trailern gjorde men samtidigt förstår i alla fall jag att det är humor i den, även om de ler och spränger och skjuter.

Vad det gäller mordet på en person... jag tror det finns flera spel där man mördar stalin och liknande? Låt oss inte glömma hitler ifrån wolfenstien även om det kanske inte uppenbart stod att det var hitler...

fast de är döda... så att dansa eller **** deras lik är okej? annan kan man ju alltid spela taliban i c&c generals... då får "man" skjuta kineser och amerikaner.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem

Det är inte mordet på Castro i sig själv som jag stör mig på. Det är den jävla dubbelmoralen.

I RTS och taktiska spel har vi kunnat vara Tyskar e t c i 20 år snart. Fimpa Shermanstridsvagnar så det står härliga till har varit och är ok. Varför? Jo i ett RTS så är soldaterna avpersonifierade. Du ser allt från ett taktiskt eller strategiskt perspektiv. Men att få sätt kniven i strupen på en amerikansk soldat som FRIVILLIGT åkt till Afganistan, verkar få dem att sätta kaffet i strupen. Vilket inte är helt sant heller. Det här är politik. "We are at war!" och då är allt tillåtet och verkligheten är förenklad till svart och vitt. Frågan man då måste ställa är; Vilket jävla krig? Kallar ni att bomba beväpnade bönder i Afganistan att kriga? Men man kan inte göra det för svårt för Joe Smith som genomsnittligt tillbringar 10 sekunder om dagen att fortbilda sig i samhällskunskapsfrågor. Det måste vara enkelt och passa in mellan reklampassen. Därför kan man inte låta Medal of Honor slinka igenom för vad skulle, Gud förbjude, då glida igenom nästa gång?

Det har hänt dock. JFK om någon kommer ihåg spelet? En simulator där man skulle skjuta honom så likt verkligheten som möjligt (fullständigt omöjligt var det, btw). Ett jävla liv och förbud blev det. Men att mörda Castro är ok. Dubbelmoralen blommar.

Nej, det är synd att inte någon rysk firma har tänkt i de här banorna och givit oss ett spel där vi får slakta lite GI Joes för en gångs skull. Vanliga, hederliga tuggummituggande amerikanska ungdomar som bara begått två misstag i livet: 1. Att frivilligt åka och kriga. 2. Glömde att kolla bakom dörren där jag gömde mig.

Om det så var fullständigt ospelbart så skulle jag ändå köpa det för att bidra till att vågskålarna skulle väga lite jämnare.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

ADD lär bli en vanliga bokstavskombinations-sjukdom med spel som denna i alla fall

CDC: Childhood ADHD rate rises 22 percent
http://pagingdrgupta.blogs.cnn.com/2010/11/10/cdc-childhood-a...

3GS
Medlem

Intressant hur Cuba bryr sig om våld i spel.

Ett land vars droghandel är nästintill världens största.
Ett land vars barnövergrepp är nästintill en majoritetshandling.
Ett land vars prostitution är vardagsmat längs de vita stränderna.

Ett land där Castro är med i Call of Duty?

Ska de inte börja med att beta av de 3 allra största problemen? Att Castro är med i ett tvspel anser jag som självförvållat. Varför ska vi inte få göra spel av historia?

Ska vi inte heller skriva om honom i våra historieböcker?

TV spel är ett media, likaså en bok,film, musik.

I en fiktiv värld där händelser visuellt tillfredsställer oss men i själva verket harmlöst skadar någon. Varför skulle något sådant vara på tapeten i Cuba..

Off topic:
Självklart dödade den ungen folk pga att han spelat san andreas. Helt uteslutande. Finns ju inga andra faktorer till att han sökte sig till våldsspel,var störd i huvudet och kände för att skjuta lite människor. Jag tror han var fullt normal innan, och när han slog på spelet så började hans ögon lysa rött och tugga fragma. Och han av misstag hittade ett vapen och helt på måfå sköt ihjäl människor för att han behövde lite mer dollar för att köpa en ny bil i Liberty City.

Medlem
Skrivet av SvKRogue:

Fiktion är fiktion -alltså helt uppdiktat och har inget med verkligheten att göra. Med fiktion man kan måla upp engagerande berättelser -fråga alla deckarförfattare...

Mjo, men det bör ju göras smakfullt i så fall och inte vara kontroversiellt bara för att det går. Eller är spel som RapeLay helt okej? Finns ingen anledning att reagera på sånt då det bara är fiktion?

Personligen bryr jag mig väl inte så mycket om Castro, det är just själva dubbelmoralen många reda har nämnt. Fast sen är det ju inte så svårt att förstå varför västvärlden reagerar på JFK Reloaded och inte så mycket på just Castro. Sistnämnda är ju inget helgon precis.

Medlem

En Kvinna i Moskva misshandlade sina barn efter att ha spelat The Sims.... Kanske även detta spelet är för våldsamt???

Nä, Jag tror inte att det är själva spelet i sig som utgör våldshandlingar i livet utan det ligger mer i personligheten...

Det fanns väl våld innan alla Datorspel eller..??!!??

Bra med åldersmarkering på spelen sedan är det upp till föräldrarna att låta ungarna spela...

/MikkeF:)

Medlem
Skrivet av Bannor:

Tror att det inte går att fråga sådant här på denna sida, eftersom merparten inte förstår logiskt tänkande eller Sunt förnuft.
Visst är det ett spel, men det är dock så att du förmodas mörda en idag levande person och detta skulle vara otänkbart om det ej skulle vara just Castro, Då vilken Annan Nu levande person skulle vara otänkbart !
USA har haft ett antal presidenter som blivit mördade, många andra har haft framträdande politiker som mött samma öde och av respekt för dem alla så ska Huvudstory och person angrepp vara borttagna.
Det handlar ej om Censur utan om folkvett och respekt för andra "levande" människor.
Att som 14 årig överhuvudtaget förstå detta verkar vara en omöjlighet, därav min första del av detta inlägget,
Sedan om man är en 12 årig eller 26 årig, 14åring, spelar mindre roll !
Tänk som så, hur skulle det vara om man bytte ut "namn xxxx på känd person) mot din mormor eller farfar, skulle det vara kul att veta att dina kompisar springer runt och hittar på olika sätt att döda din mm/ff, ÄVEN om det nu bara är fiktivt ? ( svara nu inte genast "självklart" tänk en minut eller två och svara sedan för dig själv!)
Skulle det verkligen vara okay, kul ?
Självklart kommer det alltid finnas olika åsikter, men i rättvisans namn, om man nu kan mörda Castro i spel, då ska man väl kunna döda vem som helt, levande eller döda personer, det är ju trots allt på låtsas...
( fritt fram å sätta namn som Anna L, Olof P, Clinton, Bush eller Obama för den delen!)

Brukar aldrig kommentera nyheter men detta inlägg fick mig att gå i taket.
RISK FÖR SPOILERS!

För det första kan du inte sätta ålder och likhetstecken med sunt bondförnuft och/eller logiskt tänkande.
För det andra är det fiktion dock skildrar detta historia. Något som alltså hänt. ~600 mordförsök tyder på det. Att sedan blanda in respekt för andra människor är, i mina ögon, fel.
Jag säger det igen. Det skildrar historia. Om något borde denne Castro vara STOLT över att han överlevde i båda delarna och bevisade att en stormakt inte kunde ta kol på honom.

Om det var så att min mormor blev utsatt för ett lönnmordsförsök och överlevde och det nu blev ett spel över det skulle jag utan tvekan kunna tänka mig köpa det.
1) Hon är med i ett spel
2) Mördaren misslyckades

Skulle heller inte ha bekymmer med att mina vänner skrattade åt saken.

F.ö har jag inga problem med spel som rapelay eller vad det nu heter. Det är inget spel för mig men det är trots allt ett spel.

Klarar man inte av att skilja på verklighet och spel så är det DÄR felet ligger.

Medlem

Spel dödar inte folk. Folk dödar folk.

Förr var det musiken, rock, osv som påstods ligga bakom en stor del av våldet,.. Sedan dess har det varit både TV, film, dittan och dattan...

Ikväll blir det spela CoD, sedan ska jag nog ut och skjuta lite folk. Någon som vill Co-op mörda lite?

Medlem
Skrivet av nekered:
Skrivet av HoloDuke:

Kubanska medier ser alltid rött.

+1 Ja de lär ju inte se blått på ett bra tag i alla fall

Tack och Lov att någon uppmärksammade det där till slut!

Medlem

Spel tas as-seriöst av så många att man undrar varför det inte får kallas konst av dessa? Spelen skapas utifrån idéer och koncept och påverkar människor i många fall mer än konst. (Ingen debatt jag vill djupdyka in i just nu dock).

Medlem

För en gångs skull inte USA som lackar på ett spel

Medlem

Tycker det är helt okej, så länge man också får släppa storspel där man skall avrätta den amerikanska presidenten utan massa butthurt och kalabalik och förbud från USA:s sida.

Under tiden kan jag trösta mig med den japanska arkadklassikern Guevara, där player 1 är Che Guevara och player 2 Fidel Castro, som skjuter sig igenom horder av representanter för Batista-regimen och amerikanska militära rådgivare och räddar kommunister som regimen försöker använda som mänskliga sköldar, för att slutgiltigen vinna den kubanska revolutionen i pixelperfekt extas. Sen kan man ta en cigarr. Det är underhållning det.

Spelet finns för övrigt släppt censurerat i väst som "Guerilla War" *fniss*

Inaktiv

Lite laggigt va? Men grymt spel annars.!

Just nu en genomför ett av världens ledande IT-säkerhetsföretag Sophos en global kampanj för att utse världens mest oövervinneliga person. Kampanjen utgår från sajten http://mostinvincible.com , som kommer samla de mest vågade filmerna från YouTube, videor som besökarna postar då de tio som fått flest röster vinner var sina iPads!

12
Skriv svar