Spelföretag kan ha anlitat hackare

Skrivet av RazorShard:

Det är olagligt att spela in upphovsrättsskyddat material (läs: filmer) på video. Men folk gör det ändå, och det är därför vi betalar skatt som går till STIM på videoband.

Kassettavgiften har väl inget med STIM att göra?

Skrivet av Spectral:
Skrivet av Hoodkurt:

Om detta är sant så är det givetvis förkastligt. Man kan inte börja ta lagen i egna händer för att man inte gillar en företelse. För då kan det balla ur snabbare än kvickt...

Lite så som maffian utövar sina metoder.

De är ju maffia en bolagsmaffia! Sen så skulle det inte förvåna mig om en och annan gangster håller i trådarna på de företagen.


signatur
Medlem

Skit, tryckte "Ja" när jag menade att trycka "Nej", bah...

Hur som helst. ThePirateBay har inte gjort något olagligt. Stämmer anklagelserna, ja, då vet jag inte vad jag ska tro längre. Har ingen lite allmänt vett nuförtiden?

Inaktiv

Huruvida The Pirate Bay är brottslingar vet vi inte än eftersom förundersökningen fortfarande inte är klar. Åklagaren har inte ens väckt åtal än. Det har gått över 1 år sedan de beslogtag The Pirate Bays servrar. Tycker faktiskt att den här förundersökningen av The Pirate Bay har gått väldigt sakta. Ska det verkligen ta över ett år?

Vi får se om det går lika sakta för åklagaren att göra en förundersökning i det här fallet och om de väljer att väcka åtal. Om nu dessa bolag har gjort som The Pirate Bay säger så tycker jag att det är fel.

Skrivet av Copyriot.se:

Om en vecka är det måndagen den första oktober 2007. Senaste då ska kammaråklagare Håkan Roswall ha väckt åtal i fallet The Pirate Bay. Annars ska de beslagtagna servrarna lämnas tillbaka ? förutsatt att Håkan Roswall inte beviljas uppskov ännu en gång.

Ett halvår efter razzian begärde och fick han respit i ytterligare ett halvår. Ett år efter razzian, alltså i början av den gångna sommaren, begärde han ytterligare uppskov, hänvisande till tekniskt struntprat som rätten köpte.

Medlem
Skrivet av Richie77:

finns bara ett ord för detta: hyckleri!

Exakt. Det handlar om etik och moral.

Om företagen/intresseföreningarna anser att de själva har rätt att sätta sig över lagen så kan de ju inte gärna beklaga sig om privatpersoner gör det.

Och även om man som privatperson naturligtvis skall följa den etik och moral som finns i samhället så är det ännu viktigare att politiker, myndigheter och näringsliv agerar moraliskt och etiskt korrekt för att föregå med goda exempel.

Och oavsett vad man tycker om TPB så är deras verksamhet - såvitt jag förstått det - inte emot svensk lag i nuläget.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av RazorShard:

Det är olagligt att spela in upphovsrättsskyddat material (läs: filmer) på video. Men folk gör det ändå, och det är därför vi betalar skatt som går till STIM på videoband.

Kassettavgiften har väl inget med STIM att göra?

Sant, det är inte STIM som det går till. My bad, blandade ihop det med kassettbanden (BTW använder någon sådana fortfarande??)

Men vi har en skatt på videoband som skall gå till att kompensera filmproducenter för att folk spelar in filmer på video när dem sänds på tv på samma sätt som del av skatten på kassettband skall gå till att kompensera musikproducenter.

Inaktiv

Tycker det är fel att agera såhär, de borde förhandla med Pirate Bay istället. Skulle inte förvåna mig ifall spelföretagen hyr mördare för att döda och spränga TPB servrar snart...

Om ni måste ha ner TPB, hitta något lagligt sätt men hyr inte hackare. För då börjar väl TPBs användare hacka ner spel hemsidorna snart..


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Inaktiv
Skrivet av RazorShard:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av RazorShard:

Det är olagligt att spela in upphovsrättsskyddat material (läs: filmer) på video. Men folk gör det ändå, och det är därför vi betalar skatt som går till STIM på videoband.

Kassettavgiften har väl inget med STIM att göra?

Sant, det är inte STIM som det går till. My bad, blandade ihop det med kassettbanden (BTW använder någon sådana fortfarande??)

Men vi har en skatt på videoband som skall gå till att kompensera filmproducenter för att folk spelar in filmer på video när dem sänds på tv på samma sätt som del av skatten på kassettband skall gå till att kompensera musikproducenter.

Den lagen kan inte vara laglig, jag har inte tv mottagare i min plasma och vill aldrig ha det, tv borde dött när ångloken gjorde det.

Antningen får dom skydda sina jävla copyright saker eller skylla sig själva, inte fan ska dom belasta folket/staten för att dom slänger ut saker som en psyksjuk idiot som slänger sina copyright skyddade designtofflor utanför konsum varje dag.

Jag kan bara gissa att anledningen till att dom står och slänger ut saker vilket är oansvarigt/kontraktsbrott? gentemot artisterna är för att kunna tjäna mer på stämningar än vad LOTR drog in så småningom.

Inaktiv

Tycker faktiskt inte att dom gör fel, hade också försökt att stoppa en versamhet som missgynnade mig så mycket.

Även fast det är olagligt, det är inte mord eller liknande.

Medlem
Skrivet av RazorShard:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av RazorShard:

Det är olagligt att spela in upphovsrättsskyddat material (läs: filmer) på video. Men folk gör det ändå, och det är därför vi betalar skatt som går till STIM på videoband.

Kassettavgiften har väl inget med STIM att göra?

Sant, det är inte STIM som det går till. My bad, blandade ihop det med kassettbanden (BTW använder någon sådana fortfarande??)

Men vi har en skatt på videoband som skall gå till att kompensera filmproducenter för att folk spelar in filmer på video när dem sänds på tv på samma sätt som del av skatten på kassettband skall gå till att kompensera musikproducenter.

Men man får spela in musik på kassett och även här (har jag för mig i.a.f.) gäller kassettavgiften. STIM arbetar väl bara för att se till att när musik spelas offentligt, i radio exempelvis, så skall artisterna har en viss ersättning för det.

Medlem

Care eller?
Piratebay är en löljligt sajt vem bryr sig om dem blir hackade
och om de är olagligt eller ej? De driver ju själva en av de mest
olagliga sajterna bara att de inte kan fällas pga torrent bullshitet.

Så hackar sönder dem bara , ta dem då fan inte i försvar.

Inaktiv
Skrivet av ForrestFox:

Håller med, kriminella ska inte sättas dit eller tas bort genom kriminella handlingar.

Det görs över hela världen framför allt i usa.
Lite konstigt är det att dom flesta här tycker att båda gör olagliga saker men ni går i fördel för TPB.....
mmmm????? ha ha


signatur

centurion 534,msi k9n neo,2gb ram,gforce 8600 GT,amd dual core 64 x 2 5200+.
Eget bygge.

Medlem
Skrivet av MulleMeck:

Tycker faktiskt inte att dom gör fel, hade också försökt att stoppa en versamhet som missgynnade mig så mycket.

Även fast det är olagligt, det är inte mord eller liknande.

Det där kan man ju säga både för att hacka TPB och för att tanka saker.
Alltså värdelöst argument, båda är olagligt och om du tycker det dom gör är fel ska man ändå inte använda det som ett argument för att bryta mot lagen själv, då kan jag ju döda någon som dödade en när och kär till mig eller så kan jag använda det faktum att dom försökte hacka TPB som ett argument för att tanka.


signatur

Mirrors are more fun than television

Inaktiv
Skrivet av zauii89:

Care eller?
Piratebay är en löljligt sajt vem bryr sig om dem blir hackade
och om de är olagligt eller ej? De driver ju själva en av de mest
olagliga sajterna bara att de inte kan fällas pga torrent bullshitet.

Så hackar sönder dem bara , ta dem då fan inte i försvar.

hoppas för din skull att du inte var seriös med det du skrev... denna fråga har inte med piratebay specifikt att göra... det är en princip sak... ska några stora företag få göra vad de vill för att ta bort sådana som de anser skadar deras verksamhet?

piratebay.org är fortfarande inte olagligt enligt svensk lagstiftning. och oavsett om man anser att det är så pga en flummig lagstiftning eller inte så spelar det ingen roll. Hacking däremot är väldigt olagligt enligt svensk lagstiftning.

ta ett exempel: du gör något hemma som e full lagligt. men jag anser att det du gör är helt uppåt väggen fel eftersom det stör min verksamhet. ska jag då få vidta vilka åtgärder jag vill för att stoppa dig?

NEJ! helt riktigt får jag inte det... men om dessa företag får rätt att begå olagliga handlingar i den här frågan vet ingen vad som händer härnäst! och om de får ddosa och liknande så ska väll jag också få göra det när jag känner för det... eller? de står väll inte över lagen på nått sätt?


signatur

Nej, jag har inte dyslexi... Det är bara du som inte kan läsa ;)

Inaktiv

Fejk torrents får dom syssla med men när dom gör DDOS attacker blir jag äcklad hur dom spottar på Svea Rikes Lag, dom ser väl den som nåt att torka arslet med, fängelse är vart dom ska fort som fan.

Undra om FZ ligger nere om dom där idioterna får fortsätta som dom vill när FZ ger ett Ubisoft/Atari spel dåligt betyg.

Medlem

hahaha system rulse..

Inaktiv

Det är möjligt att inte TPB inte gör nått olagligt MEN dom ger andra servrar så att andra kan begå olagliga handlingar och när väll en TPB användare åker dit så säger dom oh man to bad for you och skiter fullständigt i dom som åker fast.Nu är ju dom andra inte ett dugg bättre dom.Sanna mina ord om några år kommer det att bli svårare för folk att ladda ner olagligheter alla fall i sverige det kommer hådare regler för sånt,men det tråkiga är då istället att det blir en massa nya kryphål i lagen som gör att det ändå nånstans kommer att gå att ladda ner olagligheter,som i dag du får ladda hem saker men inte dela ut .
hela denna fråga är väldigt svår var man än står i frågan.


signatur

centurion 534,msi k9n neo,2gb ram,gforce 8600 GT,amd dual core 64 x 2 5200+.
Eget bygge.

Medlem

TPB's nya logo

Inaktiv
Skrivet av småland45:

...massa nya kryphål i lagen som gör att det ändå nånstans kommer att gå att ladda ner olagligheter,som i dag du får ladda hem saker men inte dela ut...

fel, man får faktiskt inte ens ladda ner längre... sedan 1 juli 2005 blev även det olagligt...


signatur

Nej, jag har inte dyslexi... Det är bara du som inte kan läsa ;)

Medlem

smålands inlägg är fullt av hål

Apropå det där "to bad for you"

Pirater kan ju alltid försäkra sig
(Vet inte om det är ett seriöst företag)

http://tankafritt.nu/

Medlem
Skrivet av Katana:

Haha. Så barnsligt.

Iofs beror nedladdning på omogna småungar som inte kan skilja på rätt och fel. Så det förvånar mig inte.

Medlem

Stämmer det så lär väl företagen åka dit så in i h-e.
Det är omöjligt att försvara, man får inte bryta mot lagen bara för att någon annan gör det, oavsett orsak. Punkt.


signatur

yolo

Medlem

Well, jag köper all media jag konsumerar just av den anledningen att jag tycker det är principiellt viktigt att följa lagar även om de är lätta att bryta mot.

Så därför borde jag röstat nej av den anledningen, men jag röstar ja bara för att jag tycker det är så skönt/roligt att företagen ger tillbaka av lite samma medicin.

Medlem

gratis är gott...

rör inte vår tpb


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Testpilot

Eftersom APB använder skärmdumpar som bevis så är det ju självklart att MediaDefender loggarna duger precis likabra som bevis för motparten - PirateBay.

Inaktiv

The Pirate Bay har nog blivit hackat nu. kl är 23:30, startsidan finns men det går inte att söka samt att alla torrents verkar borta!!!!!

Eller är det något annat?

Medlem

Tycker det är rent utsagt idiotiskt att göra på detta viset. Det må finnas torrents till piratversioner av spel, program, filmer osv på sidan, men inte fan får sånt här hända.
Hoppas verkligen att The Pirate Bay vinner här.

Inaktiv

Tycker det i princip att man bör köpa spel och filmer i den mån man kan, jag har ok inkomst, och har bara mig själv att försörja så det är inga problem å min sida, men jag tycker inte det finns ett svart eller vitt svar på när det är okay att ladda ner.

Däremot om mediaföretagen vill behålla någon trovärdighet, efter alla kopieringsskydd och rootkits, så är det här en helt idiotisk väg att gå, för att inte säga moraliskt oförsvarbar.

Det är synd att företagen har så svårt att förstå hur dåligt det ser ut i konsumenternas ögon.

Inaktiv

Nu är det ju inte i ärlighetens namn bara ungdomar som laddar hem olagligheter finns även äldre som gör.Det är ju inte ovanligt att föräldrar och deras barn laddar hem saker tillsammans.


signatur

centurion 534,msi k9n neo,2gb ram,gforce 8600 GT,amd dual core 64 x 2 5200+.
Eget bygge.

Medlem

Stämmer det så kommer det inte att hända ett skit förutom att några siffror byter plats. Ja, jag har en cynisk morgon.

Skriv svar