Så skapades System Shock 2
Bara jag som inte tycker det är läskigt?
Eller är jag bara härdad
När en mutant smyger upp på dig och kommer svingandes med en skiftnyckel och uttjuter något gutteralt skrik, då finns det ingen på den här planeten som inte blir rädd, det är fan skit läskigt!
Jag har bara spelat 2:an, men shit - det är inte många spel som ens kommit i närheten av att skrämma mig lika mycket sedan dess. Doom 3? Hah, säger jag, hah! Amatörmässiga skrämseleffekter i jämförelse.
Värst var nog att man hela tiden smög runt med hjärtat i halsgropen för man visste att man hade minimalt med ammunition och varje strid kunde lätt kosta en livet.
Penumbra är nog det första spelet sedan SS2 där jag upplevt samma skräck och kanske till och med värre.
BioShock är snyggt och ett riktigt bra spel, men det är inte mycket skräckkänsla i det jämfört med SS2. Det finns flera likheter, men skräcken är inte en utav dem.
Irrational köptes av 2K ja. Men Looking Glass gick i konken.
Vad gäller SS2 så kan jag inte annat än säga att det är det bästa spel jag spelat tillsammans med Thief 1 och 2. Fyfaen vilket bra spel. Om jag skall beskriva känslan av att spela SS2 med ett ord så blir det "sårbar". Man känner sig aldrig säker i spelet - aldrig.
SS1
Efter man har skjutit ner två cyborgs och en robotninja med sina sista flechetter går man in i hissen och möts av den fruktade hissmusiken. Kontrasten mellan eldstriden innan som man knappt överlevt med den trygga hotell-känslan man får sekunden senare är helt underbar.
SS1 hade också några härliga funktioner som SS2 saknade som kameran som visade vad som hände bakom dig. Tyvärr fick den funktionen min CPU, tror det var min 486, att gå baklänges på den tiden.
SS2 spelade jag långt efter det kom ut och visst kunde spelet vara läskigt men ettan är ändå det System Shock jag har mest minnen av.