Det här med att köpa guld?

Testpilot
Skrivet av Hunken:

Kan du du förstå att vissa med villa volvo och vovve inte kan sitta och grinda i två veckor för mount. Eller att vissa bara vill kunna köra lite casualgaming på helgen och då inte vill grinda.

Att köpa char är helt j***a förkastligt men lite guld för att slippa grinda när alternativet är att lägga ned Wow eller sitta och ha tråkigt ser jag inget fel i.

Visst förstår jag att det är vad du vill.
Är Wow verkligen rätt spel för dig då du inte kan investera den tiden det tar för att du ska ha "roligt"

Medlem

Förstår inte riktigt hur du orkar harakiri, fuskarna måste verkligen förstöra ditt wow spelande väldigt mycket.

Som prikk säger så är alla viktiga saker bop. Hade varit annat om man kunde gå å köpa bästa svärdet på ah för 3000g och gå och äga alla i ab, men nu är det ju inte så riktigt.

Inaktiv
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av Hunken:

Kan du du förstå att vissa med villa volvo och vovve inte kan sitta och grinda i två veckor för mount. Eller att vissa bara vill kunna köra lite casualgaming på helgen och då inte vill grinda.

Att köpa char är helt j***a förkastligt men lite guld för att slippa grinda när alternativet är att lägga ned Wow eller sitta och ha tråkigt ser jag inget fel i.

Visst förstår jag att det är vad du vill.
Är Wow verkligen rätt spel för dig då du inte kan investera den tiden det tar för att du ska ha "roligt"

Jag svarar lite på den
Det handlar inte så mkt om tiden man "kan" investera, utan tiden man helt enkelt "vill" investera. Är man dödligt less på grindandet av spelet fast resten av spelet tycker man är skoj är det guld man köper för att man "vill".
Olle har några timmar över en helg att lira. Sedan ska han iväg bort och jobba en vecka. Olle vill inte grinda den helgen, men han har dåligt med guld. Folk frågar han om han vill följa med på raid. Olle vill gärna det, för det är bästa Olle vet med spelet. Olle vill köpa guld, för Olle vill inte grinda.

Tror inte Olle bryr sig om att guldet kostar si och så många dollar, då han troligtvis den helgen ska spela och inte ut och supa vilket skulle kostat honom mkt mkt mkt mkt mer.

Man köper ju guld för att man vill. Man har gjort det valet. Man köper ju inte guld för att man är tvingad till det. Man gör ju själv det valet.
(mkt Man... man man man man.)

Olle skulle ha roligt i båda fallen, "köpa guld-raida" eller "ut på stan-supa". Helgen hade sett bra mkt tråkigare ut ifall Olle spenderat tid grindat, vilket han hatar eftersom han grindat 100-tals timmar i spelet förr.

Nu är helgen över och Olle har haft roligt. Och inte gjorde han av med mkt pengar denna helgen heller.
------------
..man vill om man kan, man kan om man vill..

Inaktiv

harakiris frustration kommer av att han grindar stenhårt för att ha råd med epic mounts å dyligt (och vad som innefattas i "å dyligt" har jag ingen aning om.. det får harakiri berätta) medan många bara tar den "lätta vägen" och fuskar sig till guld för dom orkar inte göra nåt så tråkigt i ett datorspel

grattis harakiri, du är verkligen dedikerad till wow, det är.. bra.. eller nåt.. men kom inte å säg att folk som köper guld skapar inflation, för det är inte sant. alls.
vafan, för tillfället går grave moss för 1g styck på AH på min server, för shadow pots är väldigt poppis (naxx och c'thun å sånt där)
det är ju GULD för lowbies! det har inget med inflation att göra! tillgång och efterfrågan! lowbies ser att dom går såpass dyrt på AH och springer ut å farmar dom, till slut så mättas marknaden forthoppningsvis och det blir billigare för dom som inte orkar farma själva osv osv osv

the circle of life goes on


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Testpilot
Skrivet av Cabante:

Folk frågar han om han vill följa med på raid. Olle vill gärna det, för det är bästa Olle vet med spelet. Olle vill köpa guld, för Olle vill inte grinda.

Olle blir bannad för guldköpande , Olle undrar varför , Olle har inte gjort nåt fel ju! , eller?

Skrivet av prikk:

harakiris frustration kommer av att han grindar stenhårt för att ha råd med epic mounts å dyligt (och vad som innefattas i "å dyligt" har jag ingen aning om.. det får harakiri berätta) medan många bara tar den "lätta vägen" och fuskar sig till guld för dom orkar inte göra nåt så tråkigt i ett datorspel:)

Näe jag har Epicmount & pengar så det räcker till mina behov , jag grindar bara lite för o hålla mig plus-minus 0 i pengaflöde.
Jag är mest irriterad över bottarna faktiskt , guld-diskussionen är en följdverkan av bot-problemet , sen såklart är jag irriterad att folk bryter reglerna o glider förbi i gräddfilen med guldköp , skulle det vara tillåtet skulle alla i WOW ha en "conjure money-knapp"
Den som får slutordet i inflationsfrågan är nog bara blizzard som vet , jag har sagt mitt och du ditt.

Inaktiv
Skrivet av Harakiri:

Visst förstår jag att det är vad du vill.
Är Wow verkligen rätt spel för dig då du inte kan investera den tiden det tar för att du ska ha "roligt"

Jag har skrivit i FLERA poster att jag INTE köpt guld. Sen så har jag hört mig för med polare som spelar wow(på hög nivå) och de har aldrig hört om någon som åkt fast för att de köpt guld.

Sen så ska du inte berätta för mig hur jag har kul!
I BF2 köpte jag SF bara för att få mer vapen, fusk eller så som det är?!? Det var kul att få övertaget i alla fall. Som jag försökte berätta tidigare så utveklas det andra onlinespel där de försöker kringå vitsen med guldköp, kan vi inte pawna på det istället för att vissa känner sig dumma för att de lägger veckor/månader av sitt liv på att grinda när man kan jobba över en timme på jobbet, göra frun och chefen glada och få 1000g.


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Inaktiv
Skrivet av Harakiri:

Tixfrix & Rogge:
Har man köpt guld har man mycket mera tid för ännu flera raids , även om nu inte erat guild raidar så ofta så finns ju potentialen att kunna eftersom man tjänat tid genom att fuska.

Har blivit lite urvattnat det här men känner ändå för att svara.
Man tjänar ingen tid genom att köpa guld, man "sparar" tid. Man väljer att betala för att slippa göra något man tycker är tråkigt. Och i praktiken leder detta INTE till att en person eller ett helt gille raidar mer. Att dra vad som är möjligt rent teoretiskt i den här frågan som ett argument är ett skämt.

Bara för att du har någon som packar iordning dina träningskläder betyder det inte att du kan spela längre/fler matcher med ditt lag.

Testpilot

Vi kan formulera det såhär:

Alla ni som köpt guld vad berättigar dig att köpa guld.

Inaktiv
Skrivet av Harakiri:

Vi kan formulera det såhär:

Alla ni som köpt guld vad berättigar dig att köpa guld.

du måste älska det ordet. berättigar.

för mig handlar det enbart om att jag köper guld när jag vill och känner för det. så enkelt är det. och jag känner ingen skuld eller ångest över huvud taget.

jag förstår att det är jobbigt när sådana som jag, "janne" och "olle" skiter i reglerna och gör som vi vill, medans du svingar din lans i all heder och ära men.

det är mitt liv, mina val. det BERÄTTIGAR mig till att göra det jag vill!

talk to the hand.

Medlem

Kunde inte sagt det bättre själv. Spela på du Harakiri och grinda på som du verkar tycka är så jävla kul eftersom du tjänar dina pengar på egen hand. Jag har visserligen aldrig köpt guld utan har förtjänat varenda litet koppar jag spenderat men funderar starkt på att börja köpa lite summor bara för att sånna som du blir så jävla upprörda över det.


signatur
Medlem
Skrivet av Harakiri:

Vi kan formulera det såhär:

Alla ni som köpt guld vad berättigar dig att köpa guld.

du menar "Alla ni som köpt guld, vad berättigar er att köpa guld?" eller?


signatur

shortbow.gif

Medlem

Herregud, det är bara ett spel, vem fan bryr sig om folk köper guld eller inte?

Ni som argumenterar mot guldköp kanske borde sluta spela wow och skaffa ett liv istället, då ni uppenbarligen inte kan hantera att andra spelare förstör ert liv för att dom köper lite guld i ett spel.


signatur
Testpilot

Ohh , jag träffade lite ömma punkter iallafall när man tom måste anmärka på min meningsbyggnad , påpeka att det är ett spel (dock ej utan regler) , skriva ett långt utlägg att man inte har ett samvete och tom blir så uppörd att man vill köpa guld för o reta mig.

Tack! jag är nöjd med min insats , jag har ju fått er att tänka till lite

Medlem

Oh, come on sötnosar. Lirar man upp sin 6'e karaktär och vill ha lite pengar för att göra den där välbekanta vägen lite lättare så det går lite snabbara, med exakt samma grindingställen som du varit på med alla dina andra karaktärer och farmat exp, ja då är det ju upp till var och en.

Känner man att man klarar av det och kan göra exakt samma jävla saker igen, så fine. Men sluta whina på folk som bränner sina egna pengar på det.

Pelle vill köpa en bil. Han har haft som hobby att bygga egna bilar hela sitt liv, nu är han pensionerad och bygger inte längre, han är för trött för det. Ska han göra det "the Hardcore way" och bygga en bil själv eller ska han fuska och gå och köpa en från en bilhandlare?

Och Harakiri, alla har rätt till en egen åsikt...
...sålänge den inte strider mot min.


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Inaktiv
Skrivet av Harakiri:

Vi kan formulera det såhär:

Alla ni som köpt guld vad berättigar dig att köpa guld.

det gjorde spelet roligare för mig utan att påverka andras spelupplevelse, att kalla epic mount en orättvis fördel mot andra är ganska ignorant. jag spelade med vanlig mount på 60 extremt länge men hade aldrig tid och orkade aldrig ta tag i grindingen, så jag köpte guld. no biggie.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Va? Grinda är ju skoj. Tycker iaf jag.
Men jag förstår dem som köper guld, men samtidigt inte.

Spendera IRL-pengar på 1 och 0?

Jaja, alla gör som de vill och tycker det är kul för dem. Själv köper jag inte guld då jag anser att 1. IRL-pengarna kan jag få något vettigt för. 2. Rent spelmässigt är det ju lika skoj att köpa guld som att skiva Impulse 9 första gången man spelar quake

Men å andra sidan har jag alltid haft tur med droprates å saker som man kan sälja å få ihop sin ekonomi på, men folk som aldrig får såna items och kanske sitter på fel proffessions, well, då kanske frustrationen går över till att rycka fram VISA-kortet.

Å så svårt är det inte å fixa guld, en runda i SM kan ju lätt ge upp till 20-30g å tar max 1 timme.


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Inaktiv

spendera irl-pengar på ett datorspel? heeelt oförståeligt? ^^
1. IRL-tiden man annars grindar kan man få nåt vettigt för
2. mjo, om det första man gör när man börjar med wow är att köpa guld så stämmer det verkligen när man kört över 1½ år så kanske inte det är riktigt samma sak ^^

men jag avundas dig som tycker det är kul å grinda hehe


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Hehe, missförstå mig inte nu bara
Spendera pengar på att köpa spelet är väl inga problem, mervärde i form av expansioner osv. Men just det här med att köpa in-game-saker för pengar som jag inte riktigt tycker verkar vettigt, men om någon annan gör det så är det väl upp till dem

Visst, tiden är oerhört viktig, men har man skoj på den tid man lägger ner så kvittar det ju vad man gör. Men alla är ju olika. Du får ju inte mindre skoj bara för att jag tycker om att grinda och jag får ju inte mindre skoj bara för att du köper guld

Har man spelat över 1½ år (som jag själv har gjort) så brukar det inte va nå större probs å hålla igång ekonomin


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Inaktiv
Skrivet av TixFrix:

Kunde inte sagt det bättre själv. Spela på du Harakiri och grinda på som du verkar tycka är så jävla kul eftersom du tjänar dina pengar på egen hand. Jag har visserligen aldrig köpt guld utan har förtjänat varenda litet koppar jag spenderat men funderar starkt på att börja köpa lite summor bara för att sånna som du blir så jävla upprörda över det.

Winner!

Inaktiv
Skrivet av Rincewind:

Å så svårt är det inte å fixa guld, en runda i SM kan ju lätt ge upp till 20-30g å tar max 1 timme.

Uj då tar det bara 35-40 rundor i SM för att få epic mount. Det skulle då enligt vissa ge RESPEKT eller hög status eller kanske en idiotstämpel..:P


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Medlem

polarn hoppade av en Elitguild efter första försöksveckan i naxx. ca 500G i repairs. Jag förstår honom, man klarar inte av att grinda 24/7 ENBART för att raida om man är nåt sånär normalt funtad

Dock ska man inte gå å handla guld på e-bay. Men man fattar rätt kvickt varför folk handlar guld. Och jag ser inget större fel i det. Enda som är nackdelen är att vissa områden blir hårt farmade och därmed svåra att questa i. NÄr jag lekt lite med mina mindre alts har jag sonika bara dragit till Alliance territorium och grindat om det varit "upptaget" på Hordeställena. Vilket gav mig möjligheten att ropa in lite folk som tar han om bottarna så att de inte kan störa mitt grindande

Fanns det INGA downsides i ett spel, skulle det inte vara något kul att lira. I slutänden tror jag nog att bottarna gör sitt till för att minska priser på vissa items på AH. Likaså måste man tänka på att det bottarna tokgrindar in skulle annars ha behövt grindas in av Player chars = fortfarande upptagna mobs mm mm.

aja. Ville bara föra in mitt ord i detta delikata ämne

Spela och ha kul. Rapportera ALLA bottar till GMs. Men dom bottar som finns kvar, just live with it...

Whine ger bara mer whine & bad attitude. Happyface ON = bättre stämning.

m1
Medlem
Skrivet av Hunken:

Uj då tar det bara 35-40 rundor i SM för att få epic mount. Det skulle då enligt vissa ge RESPEKT eller hög status eller kanske en idiotstämpel..:P

Då får man väl köpa ett vanligt mount istället, meningen med epic mounts är ju att dom inte ska vara hur lätta som helst att få tag i. Sen klarar man sig ju med vanligt mount också, hade ju varit skillnad om det hade handlat om något som verkligen behövdes för att fortsätta spela...

Medlem
Skrivet av Hunken:
Skrivet av Rincewind:

Å så svårt är det inte å fixa guld, en runda i SM kan ju lätt ge upp till 20-30g å tar max 1 timme.

Uj då tar det bara 35-40 rundor i SM för att få epic mount. Det skulle då enligt vissa ge RESPEKT eller hög status eller kanske en idiotstämpel..:P

Nah, Epic mount fixar man genom att sälja saker som man hittar och som man tjänar pengar på via sitt(sina) proffesions.

En SM-runda är väl mest för att slappa lite å dra ihop lite stålars om man är i akut behov av repairs eller missat att köpa bags till sin alt etc. ;p


signatur

Quake? Är det smittsamt?

TBR
Medlem

Om man inte orkar farma till epic mount kan man alltid göra så här.

http://www.warcraftcinema.com/90120060830052830/Hacking.movie...

Inaktiv

Köpa guild strider inte mot eula eller tos, sälja är däremot inte tillåtet och man kan inte komma och kräva blizz på stålar om man blir blåst av en kinesfarmare... Sådeså


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Testpilot

Blizz säger själva att det strider mot TOS.
http://faq.wow-europe.com/en/article.php?id=1070

Inaktiv
Skrivet av Harakiri:

Blizz säger själva att det strider mot TOS.
http://faq.wow-europe.com/en/article.php?id=1070

Har du läst TOS EULA?


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Medlem

"Remember, at the outset of these Terms of Use, where we discussed how you were "licensed" the right to use World of Warcraft, and that your license was "limited"? Well, here is one of the more important areas where these license limitations come into effect. Note that Blizzard Entertainment either owns, or has exclusively licensed, all of the content which appears in World of Warcraft. Therefore, no one has the right to "sell" Blizzard Entertainment's content, except Blizzard Entertainment! So Blizzard Entertainment does not recognize any property claims outside of World of Warcraft or the purported sale, gift or trade in the "real world" of anything related to World of Warcraft. Accordingly, you may not sell items for "real" money or exchange items outside of World of Warcraft."

Inaktiv

Karmalicious: Du fattar tydligen inte, texten tar upp försäljning av guld samt att vid "blåsningar" kan man inte vända sig till blizz. Snälla läs texten så förstår du kanske.


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Medlem

Blizzard säger ju klart o tydligt i den länk karm gav vad som gäller går inte att misstolkas.

Can I buy gold online?

It is against the Terms of Use to buy or sell in-game content for real money. Accounts which are involved in these transactions may be permanently closed. This includes, but is not limited to, gold, items and accounts.

Sen får man tolka det hur man vill men tycker det är klart som korvspad


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Skriv svar