Mobilfria soner i tunnelbanan

Medlem
Skrivet av dos:

Jag har läst att tågförare har mycket högre risk att få cancer. Den enda förklaringen till detta är att dom utsätts för strålning från elektricitet dagarna i ända.

Kan ju vara så, men jag är skeptisk till allt som har med cancer att göra. Om man ska tro statistiknazisterna så framkallar ju i princip allt vi kommer i närheten av cancer. Sen brukar det visa sig senare att det hela berodde på felaktiga slutsatser (läs: man frågar svaret och får frågan)...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

patetiskt. Lika patetiskt som hjälmtvång för alla som cyklar. Låt folket bestämma om man vill cykla med hjälm på eller inte. Känns pinsamt att det är sånt här som man lägger ner energi på och att polisen säkerligen ska ''kontrollera'' att allt är som det ska. LOL

Inaktiv

asså..
sovjetstat hit å dit, förslaget är ju till för att skydda människor från besvär osv.. tänk på det innan ni yttrar er

bor inte i sthlm så vet inte hur den tunnelbanan är men förstår att det måste vara svindrygt å införa en mobilfri zon på nåt sånt ställe

det finns dock redan tysta vagnar osv på i princip alla sj-tåg, där man inte får sitta å babbla i telefon å grejer.. det är jätteskönt å smyga in där å sätta sig å sova

ut strålningssynvinkel vet jag inte riktigt.. varken bu eller bä är ju bevisat, båda sidor stödjer sig på "vetenskapliga undersökningar" hela tiden, men det är ganska trångsynt att helt fäkta bort möjligheten till att det kan leda till cancer å så

edit: det är inte ett dugg som hjälmfrågan, eftersom det är till för att skydda ANDRA, inte dig själv


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

okej jag kanske uttalade mig lite fel om hjälm frågan. Det jag ville få sagt är att dom lägger ner onödig tid på dom här lag förslagen. Jag tycker det känns onödigt eftersom att det är saker som ingen kan eller kommer kunna förhindra.

Medlem
Skrivet av cammo:

Jag vill ha följande zoner:

Barnfri
Barnvagnsfri
Ryggsäcksfri
Alkisfri
Fjortisfri
Tiggarfri
Parfymfri

Mycket parfym kan bli jobbigt, men oftast tycker jag att det luktar jättegott. Har t.o.m. velat gå fram till folk och fråga vad de har för parfym... men avstått för att slippa den pinsamma gay-situationen
Det är ungefär som att fråga en tjej efter klockan och hon tror direkt att man stöter på henne.
Du tar i lite väl hårt med barnvagnsfria zoner. Föräldrarna som åker med sina barn och barnvagn blir ledsna (det är lätt att se sorgen i deras ögon) när andra resenärer stönar och pustar då ungen gråter. Ibland får de inte ens åka med då det inte finns plats (vet inte hur det brukar vara på t-banan men på bussarna är det så).

Läste förresten DN artikeln och missade att det bara handlade om Stockholm.

Medlem
Skrivet av prikk:

asså..
sovjetstat hit å dit, förslaget är ju till för att skydda människor från besvär osv.. tänk på det innan ni yttrar er

bor inte i sthlm så vet inte hur den tunnelbanan är men förstår att det måste vara svindrygt å införa en mobilfri zon på nåt sånt ställe

det finns dock redan tysta vagnar osv på i princip alla sj-tåg, där man inte får sitta å babbla i telefon å grejer.. det är jätteskönt å smyga in där å sätta sig å sova

ut strålningssynvinkel vet jag inte riktigt.. varken bu eller bä är ju bevisat, båda sidor stödjer sig på "vetenskapliga undersökningar" hela tiden, men det är ganska trångsynt att helt fäkta bort möjligheten till att det kan leda till cancer å så

edit: det är inte ett dugg som hjälmfrågan, eftersom det är till för att skydda ANDRA, inte dig själv

Men nu ska vi inte få för oss att dethär är samma sak som tysta vagnar på SJ-tåg. Man får ju fortfarande prata hur högt man vill, bara man inte pratar i telefon!? Därmed konstaterar jag att lagen inte fyller någon som helst funktion.

Det må vara trångsynt att "fäkta bort" möjligheten att elektricitet kan skapa allergier, men det är rent ut sagt rättshaveri att lagstifta om något man inte har belägg för. Forska i området, men fatta inte beslut som grundar sig på antaganden.

Dessutom är ju mobilnätet redan draget i tunnelbanan, så jag är tveksam till hur mycket det skulle påverka om mobiltelefonerna i ens omedelbara närhet var avstängda.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Två ord är det enda som går att säga just nu! Och det är: Skärpning, Sverige! Om något sådant som mobilförbud ska införas överhuvudtaget någonstans, gör det i biosalonger, teatrar, bibliotek eller andra "tysta" lokaler! FFS, alla politiker! Tänk med huvvet och inte med arslet som omväxling! Iofs bor jag på ett ställe där inga av dessa problem existerar, men om man t.ex. ska se en ny, spännande film på bio eller en teater som kanske spelas av en nära släkting, hur kul är det då att någon jädrans mobil-nörd sitter och leker med mobilen då?!

Jag säger bara det, Sverige stinker av gamla sketna lagar, och det stinker ännu värre av dom nya lagarna!

PS: En lag mot användadet av överdrivna mängder med parfym på offentliga platser skulle vara bra.


signatur

I would rather be infamous than not famous at all!

Medlem
Skrivet av Lappis:
Skrivet av Döbringer:

Varför just mobilfri zon? Det finns en hel del glappkäftar utan mobil som klarar av att störa andra, i par oftast men en och annan fyllo också.

Kanske en tyst vagn skulle vara nåt, där man inte får störa andra med mobilsamtal (SMS är OK) konversationer och odrägligt beteende.

Ja, vi kan ju också införa en tystnads lag som gäller i hela sverige.. oh vänta den finns ju redan.. Kolla skillnaden mellan Sverige och typ USA när folk åker kollektivt.. där pratar okända personer med varandra (ja det är sant bli inte chockerade nu).

Jag säger inte att jag pratar som en tok när jag sitter på en buss eller på tuben.. men jag skulle inte ha något emot att börja prata med någon spontant men folk är ju så jävla rädda hela tiden och kollar upp i taket ifall det inte finns något annat ställe att ställa in blicken på.. Någon smart politiker borde uppmuntra folket till att spontan prata med varandra istället så slipper vi tjafset om att en person sitter i en tunnelbannevagn och 40 pers sitter och lyssnar på vad han/hon sitter och gaggar om..

Svergies kollektivtrafik idag är lika dystert som Polen under andra världskriget..

Nåväl, då verkar det som om folk i Sverige i allmänhet inte gillar kallprat med en främling lika mycket som du. Själv störs jag inte av mobilprat i allmänhet, men har full förståelse för att en del vill ha lugn och ro, särskilt på väg till/från jobbet.
Vill man snacka kan man ju sätta sej någon annanstans.

F ö så vet vi ju redan att det finns gott om glappkäftar i USA


signatur

yolo

12
Skriv svar