Inaktiv

Alla i skolan har SPORE på sina laptops, roligt att se hur monstrena ser ut men annars ser det bara skit ut.


signatur

a"C"RED -

Medlem
Skrivet av MFC:

Funkar detta i x64 Vista? (64-bitars versionen av Vista)

Tycker det är dags att speltillverkare börjar skriva det för "Vista" betyder inte "alla versioner av Vista" ..

Funkade bra.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av darknshy:

Alla i skolan har SPORE på sina laptops, roligt att se hur monstrena ser ut men annars ser det bara skit ut.

Vadå annars ser det bara skit ut? Gillar inte dina påhoppningar som inte betyder ett smack. Förklara istället ?


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Inaktiv

Ska vänta några veckor tills spelet kostar 200 kronor på Rea då köper jag det.

Inaktiv
Skrivet av b0ne:
Skrivet av darknshy:

Alla i skolan har SPORE på sina laptops, roligt att se hur monstrena ser ut men annars ser det bara skit ut.

Vadå annars ser det bara skit ut? Gillar inte dina påhoppningar som inte betyder ett smack. Förklara istället ?

Typ repetivt, lätt, the sims vad mer ska jag säga? Älskar dock hur det ser ut i det första stadiet, mysigt


signatur

a"C"RED -

Medlem
Skrivet av darknshy:
Skrivet av b0ne:
Skrivet av darknshy:

Alla i skolan har SPORE på sina laptops, roligt att se hur monstrena ser ut men annars ser det bara skit ut.

Vadå annars ser det bara skit ut? Gillar inte dina påhoppningar som inte betyder ett smack. Förklara istället ?

Typ repetivt, lätt, the sims vad mer ska jag säga? Älskar dock hur det ser ut i det första stadiet, mysigt

Repetativt? Nu tyckte jag inte Spore var nått vidare, men repetativt var det verkligen inte. Ingen fas är den andra lik.

Skrivet av roswell47:

Hur kommer det sig att efter jag installerat spelet, så kan jag inte starta, får inte ens en start ikon, någon som vet?
Och ja, det är köpt.

Gått in i Sporebin och klickat SporeApp.exe?


signatur

I'm a snake, follow me!

MFC
Medlem
Skrivet av b0ne:
Skrivet av MFC:

Funkar detta i x64 Vista? (64-bitars versionen av Vista)

Tycker det är dags att speltillverkare börjar skriva det för "Vista" betyder inte "alla versioner av Vista" ..

Funkade bra.

ok, bra att veta tycker jag! överväger om jag ska köpa det inom kort eller vänta tills det kommer ut som "classic"


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Jag älskade spore.... men haha, vad jag ser i denna tråd, verkar det som om det bara är jag!

Medlem

SPORE är ungefär som ett strategispel-light. Det handlar mer om att göra roliga gubbar än om att åstadkomma något reellt i spelvärlden. Det är ett ganska ensidigt spel som ändå på något vis lyckas charma mig som spelare med sin naivitet och lite dumsöta upplägg. En stark trea får det i betyg av mig för att det var roligt att spela en gång. Men jag föredrar nog lite mer avancerade spel när jag inte är trött och bara vill bygga skumma saker.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Inaktiv

Wow, everybody's been sippin' on sum' of that Hate'orade!

Medlem

Tyckte Spore var riktigt nice men det verkar som om jag inte har varit tillräckligt påläst för att ha förstått hypen. Började spela med mer eller mindre neutral åsikt. En å annan förväntning hade man och jag tycker de upplevde till de.

Tycker folk bör påminna sig om att det är ett spel för alla, små som stora (ok, nu inte knattar som är 5-6 år) och det är ett väldigt enkelt, underhållande spel tycker jag. Jag sitter och ler åt det, det är inte många gånger jag gör det åt spel.
Tycker de har gjort bra av faserna. Sitter å jämnför de med andra spel. Som första fasen, snake. Andra fasen, WoW. Tredje fasen, Age of Empires, femte fasen Europa Univsalis och sjätte fasen vet jag inte eftersom jag spelar inte rymdlir vanligtvis.
Nu är det VÄLDIGT avskalade varianter på dessa spel förstås. Så hoppa inte på mig, utan det är bara hur jag associerar det.
(Innan någon strategnörd slaktar det jag säger med EU å Spore så är det själva ta över landmassor, ta över kontinenter, kontrollera hav delen osv som påminner fast Spore är till för en betydligt mycket yngre publik och väldigt mycket lättare att klara av. Inte lika djup, inte ens närheten så djup som EU.)

Mycket ordbajs... gillar i.a.f rymdfasen så långt som jag har kommit och jag har spelat en liten bit där.

Medlem

Visst grafiken är inte någon "Crysis" men det är ett riktigt härligt spel

Medlem
Skrivet av Homer_Simpson:

Får mitt exemplar på Måndag(Spore Galacty Edition), men som otur är har jag prov på Tisdan i Biologi så jag får spela det på Tisdan!!!:p

Hehe, låter mer som du kommer köra i biologi...

Det hade jag gjort i alla fall. Förutsatt att spelet är bra offcourse!


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

Tycker själv spelet är 2008 års största besvikelse, hade inte så stora förhoppningar då EA har bitar med spelet att göra men utöver detta.

Vist skapa olika byggnader/creatures o.s.v är hyfsat roligt och det ENDA det här spelet levererar på, Spelet spore är typ bara ett glorifierat spore creature edition :P.

När man spelat igenom spelet en gång så har man typ gjort allt spelet har att leverera, förutom att skapa fler unika monster. Strategi och action delarna av spelet är så simpla och mer eller mindre gjorda för personer i ålder 7-10, och spelet har en åldergräns på 10 år vilket jag inte riktigt förstår.

Hade faktiskt hoppas på att spelet var bättre, men den faller så förbaskat tack vare hur platt och simpelt spelet är.

Medlem

Ptjaaa, men, om man känner Maxis/ea så lär det väl spruta ut en hel del expansioner som kommer komplettera det man själv vill ha? Visst, spekulation där men jag tror knappast att detta är allt content dom har tänkt att spore ska bidra med.

Vad jag därimot (dvs, om) hoppas på är att dom gör expansionerna åt den erfarna gamern (gammelfolk på ren svenska) och inte bara åt yngre. Minns att jag älskade Sims när jag först såg det. "F*n, vilket jäkla kul spel!" men sen kom expansioner åt höger och vänster som absolut inte tilltalade mig alls.
Sims 2, samma sak där. Den enda som lirar Sims 2 i min familj är min tolvåriga brorsdotter.

Vill ha betydligt mer content i Spore, det känns ofärdigt mest för att (pers. åsikt) det inte ska krångla till det allt för mycket för den tolvåriga gamern. Trade routes till exempel, skulle kunnat göra det rejält mycket mer invecklat men jag tror verkligen inte att tolvåringen skulle tyckt att det hade gjort Spore bättre. Vill inte bara se (förutsatt _att_ det kommer expansioner) Spore - Grillfest och Spore - Studentliv.

I det aspekten kanske det till och med är bra att det inte är så invecklat just nu? Kanske hade varit fler personer som lirat spel som X3 eller Freelancer om dom gjort det enklare i början och sen gett spelaren valet i hur dom vill spela?

Mjajja, nu ska jag iaf prova på att sprida nån slumpad guds budskap via våld i Spore!

(Och detta skulle vara ett snabbsvar, phail.)

Medlem

Jag tycker även jag precis tvärtom som recensenten: de två första stadierna var klart roligast, resten var skit.

Att simma runt som amöba, växa och utveckla nya evolutionära förmågor och äta plankton/ kött var klart underhållande.

Att komma upp på land och springa runt och utvecklas var även det uppfriskande och roligt. Kanske något mycket grinding och lite för ytligt för min smak dock. Det är HÄR krutet skulle ha lagts i spelet. Det spelade nada roll om du lyckades ha ihjäl i princip hela ditt bo, du drog bara till ett nytt.

Stamdelen, där spelet börjar som RTS, var väldigt tråkig. Man har noll översikt och det finns i princip ingenting att sträva efter. Du kan bygga lite nya hyddor och får lite nya meningslösa saker när du klubbar ihjäl andra byar.

Civilisationsdelen var om möjligt ännu tråkigare. Ännu sämre översikt och navigering och här inser man att när RTS:et börjar, lämnar spelet arten man byggt helt och hållet. Det spelar längre INGEN roll hur din varelse är byggd, förutom om du varit krigisk eller snäll (om ens det). Istället börjar spelet i ett evigt designskapande av hus och fordon (the sims med raketer och stridsvagnar). Jag ledsnade ganska fort och hämtade hem färdiga skapelser och plockade enkelt bort de resterande nationerna.

Vid rymdfasen ledsnade jag totalt, detta är antagligen den klart tråkigaste fasen. Inte blev det bättre av att den svenska översättningen är vansinnigt töntig (jag måste installera om till engelska). Man var tvungen att bygga ett trist rymdskepp, utan att delarna man sätter på spelar någon som helst roll. Jag smackade dit en tom cylinder och flög iväg, för att sedan slå av spelet efter en halvtimme i jymden. Att åka runt i single player och göra en massa Fed Ex quests som man gör i MMORPG:s är inte min grej.

Så, för att upprepa mig, varelsefaserna är roliga, de tre sista RTS-faserna bara skit. Gissa varför? De två första faserna har i princip inte berörts i spelsammanhang och kändes nytt och uppfriskande (även om särskilt varelsefasen kunde gjorts ännu bättre), medan de tre sista faserna har nötts i andra spel i döddagar.

Varför ska jag spela en tråkig stamsimulator när det är sämre än Warcraft 1 (14 år gammalt)? Varför ska jag spela en skitdålig civilisationssimulator när det är sämre än Civ1 (17 år gammalt), eller i princip vilket annat liknande spel som helst? Varför ska jag spela en skittråkig rymdsimulator när det finns hur många andra som helst, som alla är bättre?

Hade Spore stannat vid djurdelen & evolutionen och lagt 8 års krut här, hade det kunnat bli riktigt grymt. Nu blev hela spelet en enda stor soppa, eftersom de vägrade begränsa sig.

Jag köpte spelet igår och imorgon är det jag som lägger ut det på blocket.

Inaktiv

På den andra bilden, den andra varelsen;
Jag tror någon spelat alltför mycket Portal...

Medlem

Får hålla med flera här - de första 2 stadierna är helt klart roligast. Andra helt klart bäst - jaga runt och kirra nya kroppsdelar och mekka med gubben. Synd att det urartar i urvattnat RTS/Rymdäventyr. Påminner alltför mycket om ett gammalt Dune2 och Elite som var kul en gång i tiden, för 20 år sen.


signatur

In war, truth is the first casualty

Medlem
Skrivet av thojoh370:

På den andra bilden, den andra varelsen;
Jag tror någon spelat alltför mycket Portal...

haha det finns massa sånt i sporepedia

Medlem

Dom två första stadierna var bäst.
Är på Civiliations stadiet just nu som är skit dåligt, spelet tok dök i underhållning nu.
Skall fan plåga mig igenom det bara för att.
Stadie 1 är klart roligast, mucka med dom större cellerna är skoj som fan


signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb 6000MHz CL36 | GIGABYTE Aero RTX 4080 | Vattenkylning]

Inaktiv
Skrivet av dalle:

SecuROM och max 3 aktiveringar, hmm, tror inte att det blir ett köp.

Ett besök på GameCopyWorld efter att man köpt spelet löser det problemet. Visserligen förlorar man ju online-möjligheten. Men den klarar man sig ju utan.

Medlem

Jag tyckte civiliziationfasen påminde väldigt mycket om ett realtids Risk, skulle vara jävligt kul att kunna köra det i multiplayer
Nu när jag tänker på det så skulle dom flesta faser vara ganska skoj, eller ja när man är en amöba och rymdstadiet kanske inte är riktigt anpassat för sådant, men skulle absolut kunna se ett gäng som spelar i civilization mode (Risk goes RTS som sagt), tribal mode fast med lite mer upppiffat läge där man kan lägga på fler rustningsbitar och det samlas ihop istället för att kunna ha max 5 i 'statsen'.

Och när man kör som en flock skulle ju också kunna fungera på ett liknande sätt, med möjligheten att kunna bli ett riktigt jävla stort monster (där det spelar in lite mer på hur monstret ser ut, en stor biffig jävel ska ju självklart slå hårt och tåla mycket men vara seg och ha svårigheter mot kvicka små kryp, och så får man väga fördelar med nackdelar).

Men det kommer nog aldrig hända, men kul tidsfördriv, men kort tyvärr.
Och svårt var det inte heller, även fast jag körde direkt på hard men det blir väl så om man gör ett spel för ALLA.

Får iallafall 4/5 av mig, hade stora förväntingar, få av dessa införlivades men mycket annat som var skoj ju!

Edit ; Och iochmed detta spel så kan jag se framför mig att spelbranschen kommer möjligtvis gå mer åt att man får större valmöjligheter att modifiera gubbar, byggnader och liknande, vilket borgar för att spelen blir mer personliga, längtar redan till Spore 2


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

En fråga bara: hur i hela helsefyr betygsätter man spel nuförtiden?

Medlem

Som många andra tappade jag intresset att fortsätta i rymddelen...

Medlem

Tycker spelet börjar riktigt bra och blir gradvis sämre i varje stadie. Har dock sista kvar så det kanske tar sig.

Medlem
Skrivet av Schimpans:

En fråga bara: hur i hela helsefyr betygsätter man spel nuförtiden?

Tja, läsarnas betyg är ju lika högt som recensentens, så han är uppenbarligen inte ensam att tycka att spelet var så pass bra.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

"FZ i Darwins fotspår" Är det bara jag som reagerar på sådana rubriker? Det är kul när recensenten inte förstått vad det är för typ av spel han egentligen spelar!

Medlem
Skrivet av Lakitu:

"FZ i Darwins fotspår" Är det bara jag som reagerar på sådana rubriker? Det är kul när recensenten inte förstått vad det är för typ av spel han egentligen spelar!

hmm, jag reagerar nog mer på folk som tar upp såna skitsaker, blåser upp dom, och gör det hela till en "grej".


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem
Skrivet av SuperTank:
Skrivet av Lakitu:

"FZ i Darwins fotspår" Är det bara jag som reagerar på sådana rubriker? Det är kul när recensenten inte förstått vad det är för typ av spel han egentligen spelar!

hmm, jag reagerar nog mer på folk som tar upp såna skitsaker, blåser upp dom, och gör det hela till en "grej".

Hehe, undrar vad Darwin hade tyckt?

Skriv svar