Största besvikelsen under testspelningen är Swarm Host, en enhet som jag tidigare trodde skulle motsvara ettans Lurker. Principen är någonstans densamma; man gräver ner den och anfaller i lönndom. Problemet är att Swarm Host med jämna intervaller "producerar" små kortlivade enheter, som i sin tur ska göra själva skadan. Men intervallerna är för långsamma, vilket gör att en ensam Swarm Host knappt kan göra något vettigt överhuvudtaget innan den blir upptäckt och oskadliggjord. Här har Blizzard verkligen något att jobba med.

Syftet har också varit att göra Ultralisken mer relevant genom att förse den med förmågan att riva fram under marken och hoppa upp på sina fiender. I teorin är det här en välkommen förbättring, men i praktiken är det vid testtillfället svårt att få till.

Terrans galna spindelminor

Spindelminorna - eller Widow Mines, som de heter - är roligaste tillskotten i terrans arsenal. De här lömskingarna, som produceras i Factory för 75 mineraler och 25 gas, kan på egen hand röra sig över fältet, för att sen grävas ner och följaktligen hoppa på förbipasserande - både mark och flyg! När de efter en stund smäller gör de skada på allt i närheten. Hur man tar itu med dessa är ett frågetecken när jag leker med dem; de verkar till och med kunna se osynliga enheter, och hoppar således på motståndarens Observer när han försöker hitta dem...!

Zerg lär verkligen behöva sina nya vipers när terran står vid tröskeln för påhälsning.

Den eldkastande terrängbilen Hellion är numera en fullskalig transformer, som kan omvandlas för att gå upprätt som en robot och då sprejar en mer intim våg av eld runt sig för att oskadliggöra närgångna småenheter. Själva förvandlingsanimationen är fantastisk - jag sitter som ett fån och klickar upprepande för att se det hända om och om igen.

Sist ut i terran-arsenalen är Warhound, en designmässigt fullständigt ointressant robot vars specialitet är andra mekaniska enheter. Vid testtillfället får jag ingen som helst känsla för den här gråa, trista enheten.

Ännu långt kvar till skarpt läge

Det ska bli mycket spännande att se hur Heart of the Swarm i praktiken påverkar spelarnas tillvägagångssätt och metoder - särskilt på toppnivå i sammandrabbningar mellan proffsen. Men än är det troligen dessvärre långt kvar till skarpt läge. Blizzard har inte ens inlett sin betatestningsfas, och den beräknas pågå i minst ett kvartal. Under dessa månader återstår dessutom mycket att göra, och känner jag Blizzard rätt kommer ändringarna inte bara att göras i siffror. Det kan hända att enheter görs om från grunden, rentav försvinner eller möjligen tillkommer. En sak är iallafall säker: den närmaste tiden blir mycket spännande för Starcraft 2 och det kompetitiva spelandet.