Cheferna på Ubisoft måste ha hotat med den stora oxpiskan för bara ett år efter att Tom Clancy's Ghost Recon: Advanced Warfighter såg dagens ljus till har uppföljaren anlänt. Ett år är i dessa dagar inte en särskilt lång utvecklingsperiod och det är en smärre bedrift, även om teamet i Paris säkerligen kunde återanvända en hel del från originalet. Faktum är att det faktiskt hade varit ett imponerande hantverk även om det hade utvecklats under en betydligt längre period.

Två kära återseenden

- Scott Mitchell och Mexiko

Handlingen i Advanced Warfighter 2 är en direkt fortsättning på händelserna i den första delen. Vi får alltså återigen stifta bekantskap med Scott Mitchell, kapten i 5th Special Forces, som inte hinner mycket mer än lämna Mexiko innan han kallas tillbaka igen. Landet plågas av ett inbördeskrig där dess relation till USA var en av de utlösande faktorerna och det hotar därför att spilla över till supermakten. En liten varning är på sin plats för den som inte tagit sig igenom originalet, då det nämligen kommer lämnas vissa irriterande luckor i handlingen. De är dock inte större än att de går att skaka av sig med en lätt axelryckning, men har du möjlighet att spela del ett först bör du ta den chansen.

Krigsskådeplatsen är alltså även den densamma och likheterna med föregångaren stannar inte heller där. Uppdragens natur är nämligen även de hämtade från förra årets upplaga med infanteristrider i både berg- och stadsmiljöer. Ibland tar du dig an dessa på egen hand men vanligare är att du även får kommendera stödtrupper som kan komma i form av både soldater och fordon. Just det momentet har förbättrats rejält då det gjorts betydligt mer smidigt och lättanvänt, något som gör att det inte längre känns som en börda att utnyttja den hjälp som finns tillgänglig.

Bra Xbox Live-stöd

- väger upp kort kampanj

Det finns dock skillnader och utöver kampanjens korthet är dessa bara positiva. Förbättringarna är många, men ofta väldigt små och ska jag beskriva det med ett ord kan det inte bli något annat än "tightare". Ubisoft Paris har helt enkelt fört fram originalets starka sidor samtidigt som de skruvat ner eller helt tagit bort de negativa aspekterna. Resultatet är att uppdragen håller en genomgående högre nivå än i tidigare. Bland annat har dödtiden minskats rejält och upplevelsen är därför mer intensiv och adrenalinframkallande. Nu är det här självklart inte enbart positivt för alla. Realismen får finna sig i att sitta något längre bak i bilen då många stridssituationer kan lösas med rena rama Rambo-fasoner. Personligen uppskattar jag denna förändring, men de mest seglivade Ghost Recon-fansen uppskattar det troligen inte.

Jag nämnde som hastigast att kampanjen är något kort och det är den verkligen. Själv tog jag mig igenom den på två dagars ordentligt spelande och antalet timmar gick inte upp till tvåsiffrigt. Det är därför tur att onlineläget ger det en rejäl och välbehövlig dos av speltid. Rent uppläggsmässigt skiljer det sig visserligen inte alltför mycket från seriens första spel, men det märks att mycket tid har lagts ner på att förbättra och förfina flerspelarläget. Ta bara det faktum att grafiken nu är lika i multi- och singleplayer, något som verkligen inte var fallet för ett år sedan. Valmöjligheterna för de 16 spelare som kan mötas online är också imponerande. Advanced Warfighter 2 bjuder på tillräckligt många banor, spelsätt och inställningar för att du inte ska behöva tröttna på grund av att du hela tiden tvingas spela samma sak om och om igen.

För den som inte vill mäta sina krafter mot mänskliga motståndare finns det även ett mycket bra coop-läge som borde agera föredöme för andra titlar i genren. Inte nog med att du kan samarbeta med upp till 15 andra spelare, vilket bara det kan få det att börja vattnas i munnen, ni får också ta er igenom en fristående kampanj. Denna är direkt knuten till solokampanjen, utspelar sig i Panama och innehåller sex uppdrag i vilka samarbete är av största vikt då attacker måste koordineras för bäst effekt.

Grafik och ljud i toppklass

- precis som i föregångaren

Advanced Warfighter var när det släpptes ett visuellt imponerande spel och är fortfarande en av de snyggaste titlarna till Xbox 360. Uppföljaren har alltså en minst sagt god grund att stå på och fullt förståligt har Ubisoft Paris därför valt att bygga vidare, förbättra och eliminera de små skavanker som fanns. Detta resulterar i en ännu mer slående upplevelse med detaljrika texturer, välgjorda modeller och effekter som är just effektfulla. Mest imponerar dock spelets skala och den "drawdistance" som motorn orkar med. Att i en helikopter svepa över en av spelets vidsträckta och krigsplågade städer vid soluppgången är en minst sagt mäktig upplevelse.

Även ljudet håller en jämn och hög nivå. Förvisso är inte ljudeffekterna något som resulterar i höjda ögonbryn, men å andra sidan är det förmodligen svårt att framkalla den reaktionen då vi trots allt talar om vapen som redan används rikligt av andra spel i genren. Däremot höjer sig musiken över mängden då det med en fantastisk balans av pompösa och mer blygsamma stycken som verkligen hjälper till att sätta rätt stämning.

Normalt sett är jag relativt svårflörtade när det kommer till "realistiska" actionpangare. Jag hade dock väldigt svårt att stå emot Advanced Warfighters charm för ett år sedan och detsamma gäller uppföljaren. Spelet har egentligen bara en rejäl svaghet och det är den korta enspelarkampanjen, vilken gör att det svårt att rekommendera det till någon som inte vill eller kan spela online. För de som däremot gillar att spela med och mot andra via Xbox Live finns det åtskilliga anledningar till att införskaffa Tom Clancy's Ghost Recon: Advanced Warfighter 2. Det är ett extremt välgjort och underhållande spel som bör tilltala alla de som uppskattar actiongenren.