Multiplayer-delen av Cyberpunk 2077 kommer innehålla någon form av mikrotransaktioner. Nyligen fick CD Projekt frågan hur aggressiva dessa kommer vara, och svaret ligger helt i linje med företagets kundvänliga approach: inte alls.

Företagets president Adam Kiciński säger att man aldrig är aggressiva mot sina fans, och givetvis inte kommer vara det nu heller. Man försöker utforma mikrotransaktionerna så att folk vill ha dem, att de gör köparna glada och känns värda något.

Well, we’re never aggressive towards our fans! We treat them fairly and we’re friendly. So of course not – we won’t be aggressive – but you can expect great things to be bought. The goal is to design monetization in a way that makes people happy to spend money. I’m not trying to be cynical or hide something; it’s about creating a feeling of value. Same as with our single-player games: we want gamers to be happy while spending money on our products. The same is true for microtransactions: you can expect them, of course, and CP is a great setting for selling things, but it won’t be aggressive; it won’t upset gamers but it’ll make them happy – that’s our goal at least.

Så mikrotransaktioner är en grej i Cyberpunk 2077:s multiplayer (men inte singleplayer), men målet är att utforma det så att du känner att du får valuta för pengarna.

Cyberpunk 2077 släpps den 19 november (hoppas hoppas!) till pc, PS4 och Xbox One, och vid okänt datum till Stadia. Det kommer också till Playstation 5 och Xbox Series X, okänt när. Multplayer-delen kommer dröja betydligt längre, enligt CD Projekt är det osannolikt att det blir färdigt under 2021.